REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Użyczenie towarów a VAT

Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie towarów na podstawie umowy użyczenia jest uznawane za nieodpłatne świadczenie usług. Jeżeli użyczone towary będą służyły działalności gospodarczej podatnika - usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT. Podatnik ma jednak, co do zasady, prawo odliczenia VAT od nabytych i następnie użyczonych towarów - o ile nie wystąpią konkretne przesłanki negatywne (np. związek ze sprzedażą zwolnioną).

Użyczenie stojaków i regałów - rozliczenie VAT

Przekazujemy nieodpłatnie partnerom handlowym różnego typu stojaki i regały, służące do ekspozycji produktów naszej spółki. Są one każdorazowo oznaczane firmowym logo. Wydania tych towarów kontrahentom odbywają się na podstawie umów użyczenia zawieranych z reguły na okres jednego roku. W umowach zastrzegamy, że przekazane towary mogą być wykorzystywane wyłącznie do prezentacji naszych wyrobów. Przy nabyciu użyczanych stojaków i regałów każdorazowo dokonujemy odliczenia podatku. Czy będą to nieodpłatne dostawy towarów, czy też nieodpłatne świadczenie usług podlegające VAT? Czy możemy odliczać VAT od ich zakupu?

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie towarów na podstawie umowy użyczenia jest uznawane za nieodpłatne świadczenie usług. Ponieważ prowadzone działania będą służyły działalności gospodarczej Państwa spółki, usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT. Pozostaje to jednak bez wpływu na możliwość realizacji odliczenia przy nabyciu użyczanych towarów. Jeżeli nie wystąpią inne przesłanki negatywne (np. związek ze sprzedażą zwolnioną), mają Państwo zatem prawo dokonania odliczenia podatku od kupionych stojaków i regałów.

 Umowa użyczenia

Rozstrzygnięcie kwestii opodatkowania wydania towarów na podstawie umowy użyczenia wymaga przede wszystkim zdefiniowania charakteru tej czynności. Umowa użyczenia jest uregulowana w przepisach art. 710-719 Kodeksu cywilnego.

Umowa użyczenia jest zatem z natury umową nieodpłatną, co w sposób zasadniczy odróżnia ją od umowy najmu. Drugą cechą charakterystyczną użyczenia jest oddanie rzeczy do używania jedynie na pewien czas, po upływie którego powinna być ona zwrócona. Użyczający nie wyzbywa się zatem rzeczy, lecz jedynie przejściowo udostępnia ją do używania innej osobie. Realizując świadczenie, nie uszczupla swego majątku, a w konsekwencji w wyniku użyczenia nie dochodzi do przysporzenia majątku po stronie biorącego. To z kolei odróżnia użyczenie od darowizny.

REKLAMA

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710 Kodeksu cywilnego). Po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie niepogorszonym; jednak biorący nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania (art. 718 § 1 Kodeksu cywilnego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Najem, podnajem, refakturowanie opłat eksploatacyjnych - rozliczenie VAT

Wydanie towaru na podstawie umowy użyczenia nie może być uznane za dostawę towaru. Z przyczyn oczywistych, ze względu na nieodpłatny charakter tej czynności, nie ma tutaj mowy o odpłatnej dostawie towarów. Nie jest to jednak również dostawa nieodpłatna, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy art. 7 ust. 2 ustawy wskazują bowiem, że na równi z odpłatną dostawą towarów traktuje się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz

• wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Regulacje te odnoszą się do czynności związanych z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przy umowie użyczenia nie dochodzi do takiego przeniesienia.

Czynność ta może być zatem traktowana wyłącznie jak nieodpłatne świadczenie usług. Ustalenie, czy świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymaga odwołania się do postanowień art. 8 ust. 2 ustawy.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Według wskazanego przepisu za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W Państwa przypadku wydanie towarów na podstawie umowy użyczenia mogłoby zatem podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Przepis ten odnosi się jednak wyłącznie do świadczeń na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Oznacza to, że o opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług decyduje bezpośrednio cel tego świadczenia. Jeżeli usługi nie będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika, wówczas podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast gdy związek ten wystąpi, nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu.

Warto zaznaczyć, że ustawodawca nie precyzuje, jak należy rozumieć „cele działalności gospodarczej podatnika”. Każdy przypadek powinien być zatem rozpatrywany indywidualnie. Jeżeli celem realizowanych działań będzie promowanie firmy podatnika, budowanie jej pozytywnego wizerunku czy bezpośrednie promowanie produktów firmy, co w konsekwencji może prowadzić do pozyskiwania nowych klientów, czynności te z pewnością mieszczą się w celu prowadzonej działalności gospodarczej. Dokładnie z takim zdarzeniem mamy do czynienia w przedstawionym stanie faktycznym. W Państwa sytuacji wydanie oznaczonych logo firmy stojaków i regałów na podstawie umów użyczenia bezspornie służy promocji Państwa spółki i jej produktów. Nie będzie zatem podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

 

Podobne stanowisko prezentowano w interpretacjach organów podatkowych wydawanych na tle zbliżonych stanów faktycznych. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 grudnia 2013 r. (sygn. ILPP2/443-855/13-2/SJ) wskazywano:

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że nieodpłatne użyczenie przez Spółkę towarów marketingowych w postaci: banerów, flag i ekspozytorów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie do nieodpłatnego używania - odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Jak wynika bowiem z treści wniosku, nieodpłatne oddanie przedmiotowych towarów marketingowych odbędzie się w celu promowania swojej marki. Natomiast celem Marketu/Dystrybutora jest sprzedaż jak największej ilości towarów Spółki, bowiem osiągają oni przychody ze sprzedaży towarów Spółki. Reasumując, czynność nieodpłatnego użyczenia przez Spółkę towarów marketingowych w postaci: banerów, flag i ekspozytorów nie będzie stanowiła odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, ani też nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług, podlegających opodatkowaniu w trybie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem, przedmiotowa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analogicznie argumentowano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 sierpnia 2013 r. (sygn. IBPP2/443-454/13/WN).

W omawianym przypadku przysługuje Państwu prawo dokonania odliczenia VAT przy nabyciu użyczanych towarów. Oczywiście o ile nie wystąpią inne przesłanki negatywne, które wykluczałyby jego realizację, np. związek ze sprzedażą zwolnioną. Późniejsze wydanie nabytych towarów partnerom handlowym spółki, mimo że będzie uznawane za nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w żaden sposób nie wpływa na dokonane już odliczenie.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

• art. 710-719 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 121

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA