REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przysługuje odliczenie VAT od nabycia środka trwałego sfinansowanego z dotacji UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Rolnik ryczałtowy od 1 kwietnia br. chce zrezygnować ze zwolnienia z VAT i zarejestrować się jako czynny podatnik VAT (spełnia warunki przewidziane w ustawie). W połowie kwietnia planuje nabycie kombajnu, który to zakup zostanie sfinansowany w kwocie netto z dotacji UE. VAT zostanie sfinansowany z kredytu obrotowego przyznanego przez bank temu rolnikowi. Cena maszyny to ok. 200 000 zł netto + 44 000 zł VAT. Rolnik sprzedaje produkty opodatkowane stawką 3%. Zakupy to towary częściowo opodatkowane 3%, częściowo 22%. Będzie prowadził ewidencje zakupu i sprzedaży VAT. Czy należy ustalić proporcję odliczenia VAT związaną z otrzymaniem dotacji? Czy dotacje wpływają na prawo do odliczenia VAT naliczonego?

rada

Rolnik ryczałtowy po rezygnacji ze zwolnienia z VAT rozlicza VAT na takich samych zasadach jak inni podatnicy VAT czynni. Sam fakt sfinansowania środka trwałego z otrzymanej dotacji nie powoduje obowiązku ustalania proporcji odliczenia VAT. Otrzymanie dotacji nie wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego. Rolnik posiadający status czynnego podatnika VAT ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od tego zakupu na zasadach ogólnych. Odliczenie podatku będzie możliwe w całości, pod warunkiem że zakupiony kombajn będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

uzasadnienie

Podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jest to podstawowa zasada odliczenia VAT od ponoszonych wydatków w prowadzonej działalności gospodarczej. O prawie do odliczenia VAT decydują zatem dwa podstawowe elementy:

l podatnik dokonujący odliczenia musi być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

l musi istnieć związek dokonanego zakupu z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

W przedstawionej sytuacji oba z wymienionych warunków zostaną spełnione. Po pierwsze, rolnik ryczałtowy będzie posiadał status czynnego podatnika VAT, co oznacza, że odlicza VAT na zasadach ogólnych (rolnik nie musi posiadać statusu czynnego podatnika VAT w chwili zakupu, ale w celu realizacji prawa do odliczenia VAT musi mieć status takiego podatnika - por. Interpretacje urzędowe z Mk nr 4/2007). Po drugie, dokonując wyłącznie sprzedaży opodatkowanej stawką 3%, uprawniony jest do odliczenia podatku od nabycia kombajnu w całości. Nie ma w tym przypadku konieczności stosowania wskaźnika struktury sprzedaży na podstawie przepisu art. 90 i 91 ustawy o VAT. Sam fakt sfinansowania zakupu z dotacji nie powoduje obowiązku stosowania wskaźnika struktury sprzedaży przy odliczeniu VAT.

Przepisy ustawy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku od źródła finansowania dokonywanych zakupów (np. ze środków dotacji UE). Otrzymana dotacja nie jest również traktowana jako czynność nieuprawniająca do odliczenia VAT, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT. Przypomnijmy, że przepis ten nakazuje podatnikom częściowe odliczanie podatku naliczonego, gdy wykonują czynności dające prawo do odliczenia i niedające takiego prawa. Należy zatem stwierdzić, że obowiązek stosowania częściowego (proporcjonalnego) odliczenia VAT rolnik miałby tylko wtedy, gdyby wykonywał jednocześnie czynności opodatkowane (tj. sprzedaż uprawniającą do odliczenia VAT) oraz czynności zwolnione z opodatkowania (nieuprawniające do odliczenia VAT). Oczywiście pod warunkiem, że jednocześnie nie mógłby bezpośrednio wyodrębnić kwot podatku naliczonego i przypisać do obu rodzaju tych czynności (art. 90 ust. 2 ustawy). Taka sytuacja nie ma jednak miejsca w przedstawionej sytuacji. Rolnik wykonuje bowiem wyłącznie czynności opodatkowane dające mu prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W opisanym przypadku nie występuje również zakaz odliczania VAT naliczonego wynikający z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem nie można odliczać VAT od wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym (z wyjątkiem przypadku, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego).

Otrzymanie dotacji jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane ze środków unijnych (dotacji) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji ma zastosowanie wspomniany wyżej wyjątek i nie ma zastosowania ograniczenie odliczenia VAT naliczonego.

Podsumowując, podatek naliczony od zakupów sfinansowanych ze środków unijnych podlega odliczeniu w takim zakresie, w jakim zakupiony środek trwały (kombajn) będzie wykorzystywany przez czynnego podatnika VAT w działalności opodatkowanej. Ze względu na fakt, że rolnik będzie wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane VAT (stawką VAT 3%), przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości.

Podstawa prawna

l art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA