REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy dokonać korekty kosztów w przypadku cesji umowy leasingu

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zamierza dokonać cesji umowy leasingu operacyjnego, którego przedmiotem jest samochód ciężarowy. Czy w związku z tym będziemy zobowiązani do korekty kosztów oraz korekty VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku cesji umowy leasingu operacyjnego nie występuje obowiązek skorygowania kosztów uzyskania przychodów o poniesione do chwili cesji wydatki na spłatę rat lesingowych. Cesja umowy leasingu operacyjnego nie powoduje również konieczności korygowania odliczonego do tej pory VAT.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie określają skutków sytuacji, w których korzystający na podstawie umowy leasingu przenosi prawo do korzystania z przedmiotu leasingu na rzecz osoby trzeciej. Zostały one uregulowane przepisami Kodeksu cywilnego. Artykuł 709 § 1 k.c. stanowi, że bez zgody finansującego korzystający nie może oddać rzeczy do używania osobie trzeciej. Zgoda finansującego może zostać wyrażona albo w samej umowie leasingu, albo poprzez późniejszą czynność prawną, z tym zastrzeżeniem, że wówczas musi być ona stwierdzona pismem. Gdyby do wyrażenia potrzebnej zgody nie doszło, to finansujący może wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym, chyba że strony uzgodniły termin wypowiedzenia.

REKLAMA

Dotychczas w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego Państwa spółka jako korzystający zaliczała do kosztów podatkowych raty leasingowe, jak również dodatkowe koszty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z 1 kwietnia 2004 r. nr US. III-415/8/04 czytamy, że:

(...) jeżeli umowa ma charakter leasingu operacyjnego, to przepisy prawa podatkowego nie przewidują żadnych szczególnych zasad dotyczących tego rodzaju umów. Tak więc u korzystającego cała kwota opłat (rat) ponoszonych z tytułu umowy leasingu (czynsz inicjalny, czynsze leasingowe, opłaty manipulacyjne, prowizje, odsetki, wydatki bieżące związane z eksploatacją samochodu itp.) stanowi koszt uzyskania przychodów.

Kwalifikacja powyższa nie ulega zmianie na skutek dokonania cesji umowy leasingu na inny podmiot. Wydatki poniesione do chwili cesji umowy leasingu miały związek z osiąganymi przychodami, dlatego też mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 20 czerwca 2005 r. nr PD-1/005/22/2005 Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu czytamy, że:

(...) ustawodawca precyzyjnie określił warunki, jakie winna spełniać umowa leasingu tzw. operacyjnego, aby ustalone w niej opłaty stanowiły przychód u finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów u korzystającego (zawarta przez spółkę umowa warunki te spełniała). Regulacje zawarte natomiast w Rozdziale 4a „Opodatkowanie stron umowy leasingu” ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają skutków podatkowych cesji takiej umowy. W związku z powyższym, w sytuacji cesji praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu tzw. operacyjnego, nie występuje obowiązek skorygowania kosztów uzyskania przychodów o poniesione do tego czasu wydatki na spłatę rat leasingowych (...)”.

Reasumując, w wyniku cesji umowy leasingu operacyjnego Państwa spółka nie musi dokonywać korekty kosztów o wydatki poniesione dotychczas w czasie trwania tej umowy.

Jeżeli chodzi o drugą część pytania, czyli skutki w zakresie VAT cesji przedmiotowej umowy, to dokonujący jej podmiot, w tym przypadku Państwa spółka, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do okresu trwania tej umowy i nie musi dokonywać w tym zakresie żadnej korekty.

Potwierdzenie powyższego stanowiska możemy odnaleźć w piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 6 kwietnia 2006 r., nr 1472/RPP1/443-194/06/AW, w którym czytamy, iż:

(...) w przypadku dokonania przez Spółkę cesji praw leasingu operacyjnego podmiot zachowuje prawo do odliczonych dotychczas z tego tytułu kwot podatku naliczonego (...).

• art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 17b - 17h ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

• art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

• art. 70912 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA