REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż kamienicy jest zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ŁZ

REKLAMA

Przedmiotem działalności spółki jest m.in. kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W roku 2006 zakupiliśmy od osoby fizycznej grunt wraz z kamienicą. Budynek jest bardzo stary, niezamieszkany i praktycznie przeznaczony do rozbiórki (grozi zawaleniem). W tym roku prawdopodobnie sprzedamy grunt wraz z kamienicą. Czy będzie ona podlegała zwolnieniu z VAT?

JOANNA PERZANOWSKA

REKLAMA

REKLAMA

doradca podatkowy Ernst & Young

EDYTA BANACH

konsultant Ernst & Young

REKLAMA

Tak

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli spółka spełni wszystkie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, powinno jej przysługiwać prawo do zwolnienia z podatku.

Sprzedaż gruntu wraz z kamienicą, która ma zostać dokonana przez spółkę zajmującą się obrotem nieruchomościami, będzie podlegać, co do zasady, opodatkowaniu vat jako odpłatna sprzedaż towarów.

Jak wskazano, sprzedawana kamienica grozi zawaleniem. W konsekwencji należy rozważyć, czy kamienica ze względu na swój stan nadal powinna być klasyfikowana jako budynek bądź też jako obiekt budownictwa mieszkaniowego. Jak rozumiemy, rozbiórka kamienicy nie została rozpoczęta, a zatem należałoby uznać, że zły stan budynku nie wpływa na jego klasyfikację.

Ustawa o VAT zawiera dwa zwolnienia, z których spółka mogłaby potencjalnie skorzystać przy sprzedaży kamienicy. Po pierwsze, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnienie z opodatkowania VAT z jednym wyjątkiem obejmuje dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Należy przy tym zauważyć, że zwolnienie to nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Tym samym, jeśli powyższe warunki zostaną spełnione przez spółkę, co w przedstawionym stanie faktycznym wydaje się prawdopodobne, wówczas zastosowanie znajdzie omawiane zwolnienie.

W przeciwnym wypadku można rozważyć zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dotyczącego dostawy towarów używanych, w stosunku do których dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zakładając, że osoba fizyczna, od której spółka nabyła kamienicę, nie działała w związku z dokonywaną sprzedażą jako podatnik VAT, warunek braku odliczenia należałoby uznać za spełniony. Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, budynki uznaje się za towary używane, jeżeli od końca roku, w którym zakończono ich budowę, minęło co najmniej pięć lat. Kamienica jest bardzo stara, więc prawdopodobnie od zakończenia jej budowy minęło więcej niż pięć lat. Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o VAT, zwolnienia nie stosuje się do dostawy używanych budynków i budowli, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej, a podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków i użytkował te towary w okresie krótszym niż pięć lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeśli więc zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT lub też, jeśli możliwość zastosowania tego przepisu zostanie wyeliminowana, z art. 43 ust. 1 pkt 2 spółce powinno przysługiwać prawo do zastosowania zwolnienia do planowanej transakcji.

(ŁZ)

PODSTAWA PRAWNA

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA