REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż kamienicy jest zwolniona z VAT

ŁZ

REKLAMA

Przedmiotem działalności spółki jest m.in. kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W roku 2006 zakupiliśmy od osoby fizycznej grunt wraz z kamienicą. Budynek jest bardzo stary, niezamieszkany i praktycznie przeznaczony do rozbiórki (grozi zawaleniem). W tym roku prawdopodobnie sprzedamy grunt wraz z kamienicą. Czy będzie ona podlegała zwolnieniu z VAT?

JOANNA PERZANOWSKA

REKLAMA

Autopromocja

doradca podatkowy Ernst & Young

EDYTA BANACH

konsultant Ernst & Young

Tak

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli spółka spełni wszystkie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, powinno jej przysługiwać prawo do zwolnienia z podatku.

Sprzedaż gruntu wraz z kamienicą, która ma zostać dokonana przez spółkę zajmującą się obrotem nieruchomościami, będzie podlegać, co do zasady, opodatkowaniu vat jako odpłatna sprzedaż towarów.

Jak wskazano, sprzedawana kamienica grozi zawaleniem. W konsekwencji należy rozważyć, czy kamienica ze względu na swój stan nadal powinna być klasyfikowana jako budynek bądź też jako obiekt budownictwa mieszkaniowego. Jak rozumiemy, rozbiórka kamienicy nie została rozpoczęta, a zatem należałoby uznać, że zły stan budynku nie wpływa na jego klasyfikację.

Ustawa o VAT zawiera dwa zwolnienia, z których spółka mogłaby potencjalnie skorzystać przy sprzedaży kamienicy. Po pierwsze, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnienie z opodatkowania VAT z jednym wyjątkiem obejmuje dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Należy przy tym zauważyć, że zwolnienie to nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Tym samym, jeśli powyższe warunki zostaną spełnione przez spółkę, co w przedstawionym stanie faktycznym wydaje się prawdopodobne, wówczas zastosowanie znajdzie omawiane zwolnienie.

REKLAMA

W przeciwnym wypadku można rozważyć zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dotyczącego dostawy towarów używanych, w stosunku do których dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zakładając, że osoba fizyczna, od której spółka nabyła kamienicę, nie działała w związku z dokonywaną sprzedażą jako podatnik VAT, warunek braku odliczenia należałoby uznać za spełniony. Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, budynki uznaje się za towary używane, jeżeli od końca roku, w którym zakończono ich budowę, minęło co najmniej pięć lat. Kamienica jest bardzo stara, więc prawdopodobnie od zakończenia jej budowy minęło więcej niż pięć lat. Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o VAT, zwolnienia nie stosuje się do dostawy używanych budynków i budowli, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej, a podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków i użytkował te towary w okresie krótszym niż pięć lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeśli więc zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT lub też, jeśli możliwość zastosowania tego przepisu zostanie wyeliminowana, z art. 43 ust. 1 pkt 2 spółce powinno przysługiwać prawo do zastosowania zwolnienia do planowanej transakcji.

(ŁZ)

PODSTAWA PRAWNA

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA