REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż kamienicy jest zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ŁZ

REKLAMA

Przedmiotem działalności spółki jest m.in. kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W roku 2006 zakupiliśmy od osoby fizycznej grunt wraz z kamienicą. Budynek jest bardzo stary, niezamieszkany i praktycznie przeznaczony do rozbiórki (grozi zawaleniem). W tym roku prawdopodobnie sprzedamy grunt wraz z kamienicą. Czy będzie ona podlegała zwolnieniu z VAT?

JOANNA PERZANOWSKA

REKLAMA

Autopromocja

doradca podatkowy Ernst & Young

EDYTA BANACH

konsultant Ernst & Young

Tak

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli spółka spełni wszystkie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, powinno jej przysługiwać prawo do zwolnienia z podatku.

Sprzedaż gruntu wraz z kamienicą, która ma zostać dokonana przez spółkę zajmującą się obrotem nieruchomościami, będzie podlegać, co do zasady, opodatkowaniu vat jako odpłatna sprzedaż towarów.

Jak wskazano, sprzedawana kamienica grozi zawaleniem. W konsekwencji należy rozważyć, czy kamienica ze względu na swój stan nadal powinna być klasyfikowana jako budynek bądź też jako obiekt budownictwa mieszkaniowego. Jak rozumiemy, rozbiórka kamienicy nie została rozpoczęta, a zatem należałoby uznać, że zły stan budynku nie wpływa na jego klasyfikację.

Ustawa o VAT zawiera dwa zwolnienia, z których spółka mogłaby potencjalnie skorzystać przy sprzedaży kamienicy. Po pierwsze, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnienie z opodatkowania VAT z jednym wyjątkiem obejmuje dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Należy przy tym zauważyć, że zwolnienie to nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Tym samym, jeśli powyższe warunki zostaną spełnione przez spółkę, co w przedstawionym stanie faktycznym wydaje się prawdopodobne, wówczas zastosowanie znajdzie omawiane zwolnienie.

REKLAMA

W przeciwnym wypadku można rozważyć zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dotyczącego dostawy towarów używanych, w stosunku do których dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zakładając, że osoba fizyczna, od której spółka nabyła kamienicę, nie działała w związku z dokonywaną sprzedażą jako podatnik VAT, warunek braku odliczenia należałoby uznać za spełniony. Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, budynki uznaje się za towary używane, jeżeli od końca roku, w którym zakończono ich budowę, minęło co najmniej pięć lat. Kamienica jest bardzo stara, więc prawdopodobnie od zakończenia jej budowy minęło więcej niż pięć lat. Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o VAT, zwolnienia nie stosuje się do dostawy używanych budynków i budowli, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej, a podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków i użytkował te towary w okresie krótszym niż pięć lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeśli więc zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT lub też, jeśli możliwość zastosowania tego przepisu zostanie wyeliminowana, z art. 43 ust. 1 pkt 2 spółce powinno przysługiwać prawo do zastosowania zwolnienia do planowanej transakcji.

(ŁZ)

PODSTAWA PRAWNA

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA