REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż kamienicy jest zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ŁZ

REKLAMA

Przedmiotem działalności spółki jest m.in. kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W roku 2006 zakupiliśmy od osoby fizycznej grunt wraz z kamienicą. Budynek jest bardzo stary, niezamieszkany i praktycznie przeznaczony do rozbiórki (grozi zawaleniem). W tym roku prawdopodobnie sprzedamy grunt wraz z kamienicą. Czy będzie ona podlegała zwolnieniu z VAT?

JOANNA PERZANOWSKA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

doradca podatkowy Ernst & Young

EDYTA BANACH

konsultant Ernst & Young

REKLAMA

Tak

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli spółka spełni wszystkie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, powinno jej przysługiwać prawo do zwolnienia z podatku.

Sprzedaż gruntu wraz z kamienicą, która ma zostać dokonana przez spółkę zajmującą się obrotem nieruchomościami, będzie podlegać, co do zasady, opodatkowaniu vat jako odpłatna sprzedaż towarów.

Jak wskazano, sprzedawana kamienica grozi zawaleniem. W konsekwencji należy rozważyć, czy kamienica ze względu na swój stan nadal powinna być klasyfikowana jako budynek bądź też jako obiekt budownictwa mieszkaniowego. Jak rozumiemy, rozbiórka kamienicy nie została rozpoczęta, a zatem należałoby uznać, że zły stan budynku nie wpływa na jego klasyfikację.

Ustawa o VAT zawiera dwa zwolnienia, z których spółka mogłaby potencjalnie skorzystać przy sprzedaży kamienicy. Po pierwsze, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnienie z opodatkowania VAT z jednym wyjątkiem obejmuje dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Należy przy tym zauważyć, że zwolnienie to nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Tym samym, jeśli powyższe warunki zostaną spełnione przez spółkę, co w przedstawionym stanie faktycznym wydaje się prawdopodobne, wówczas zastosowanie znajdzie omawiane zwolnienie.

W przeciwnym wypadku można rozważyć zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dotyczącego dostawy towarów używanych, w stosunku do których dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zakładając, że osoba fizyczna, od której spółka nabyła kamienicę, nie działała w związku z dokonywaną sprzedażą jako podatnik VAT, warunek braku odliczenia należałoby uznać za spełniony. Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, budynki uznaje się za towary używane, jeżeli od końca roku, w którym zakończono ich budowę, minęło co najmniej pięć lat. Kamienica jest bardzo stara, więc prawdopodobnie od zakończenia jej budowy minęło więcej niż pięć lat. Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o VAT, zwolnienia nie stosuje się do dostawy używanych budynków i budowli, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej, a podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków i użytkował te towary w okresie krótszym niż pięć lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeśli więc zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT lub też, jeśli możliwość zastosowania tego przepisu zostanie wyeliminowana, z art. 43 ust. 1 pkt 2 spółce powinno przysługiwać prawo do zastosowania zwolnienia do planowanej transakcji.

(ŁZ)

PODSTAWA PRAWNA

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA