REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podlega VAT refundacja otrzymana na wyposażenie nowego stanowiska pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i otrzymałam z Funduszu Pracy refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego (m.in. komputer i drukarka). Refundacja ta stanowi około 60% wartości zakupionego wyposażenia. Zakupione przedmioty zaliczyłam do środków trwałych. W jaki sposób powinnam rozliczyć VAT od otrzymanej refundacji?

RADA

REKLAMA

Ponieważ otrzymana przez Panią z Funduszu Pracy refundacja części kosztów poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych przez Panią towarów lub usług, a stanowi jedynie dofinansowanie dla prowadzonej dotychczas działalności, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W przypadku zakupienia przez Panią wyposażenia, które zostanie zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, nie traci Pani prawa do odliczenia VAT od tych zakupów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W przedstawionym przez Panią stanie faktycznym należy wyróżnić dwie kwestie. Po pierwsze opodatkowania VAT otrzymanej przez Panią kwoty refundacji. Po drugie możliwości odliczenia VAT od zakupionego wyposażenia, w sytuacji gdy 60% poniesionych kosztów zostało Pani zwrócone przez Fundusz Pracy.

Odpowiedź na pierwsze pytanie należy rozpocząć od odwołania się do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowi on, że obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnicy mają obowiązek powiększenia obrotu o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Oznacza to, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie dotacje, refundacje czy innego rodzaju dopłaty, które stanowią pokrycie części lub całości ceny za oferowane przez otrzymującego tego typu dofinansowanie towary lub świadczone przez niego usługi. Nie będą zaś podlegały opodatkowaniu VAT dotacje, refundacje i innego rodzaju dopłaty, które mają na celu ogólne dofinansowanie prowadzonej działalności i nie wpływają bezpośrednio na cenę towarów lub usług dostarczanych przez otrzymującego takie dofinansowanie.

W sprawie opodatkowania VAT otrzymywanych dotacji wypowiadał się również wielokrotnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał, że sformułowanie „dotacje bezpośrednio związane z ceną” należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło to jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które są wypłacane sprzedawcy. Trybunał wskazywał, że sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy dofinansowanie powinno zwiększać podstawę opodatkowania, gdyż w praktyce prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa na poziom stosowanych przez niego cen. Istotnym elementem wpływającym na ewentualne objęcie dofinansowania definicją podstawy opodatkowania powinno być stwierdzenie, czy dotacje są dokonywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów, czy świadczenia konkretnej usługi.

Ponieważ otrzymana przez Panią z Funduszu Pracy refundacja części kosztów poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych przez Panią towarów lub usług, a stanowi jedynie dofinansowanie dla prowadzonej dotychczas działalności, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z 28 lutego 2006 r. nr PP/443/4/JSZ/06 czytamy, że: „Przyznany zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla nowo zatrudnionego pracownika nie ma bezpośredniego wpływu na proponowane ceny usług wykonywanych przez Podatnika, a stanowi jedynie dofinansowanie całości działalności firmy. Reasumując - jeżeli zwrot kosztów poniesionych przez Podatnika na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez Urząd Pracy na podstawie umowy zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy nie stanowi pokrycia części ceny świadczonych usług i nie jest też rekompensatą za wykonanie usług po obniżonych cenach, to otrzymana refundacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...)”.

W związku z otrzymaną przez Panią refundacją kosztów wyposażenia nowego stanowiska pracy pojawia się pytanie o możliwość odliczenia VAT z faktur za to wyposażenie.

Podatnicy mają prawo do odliczenia VAT z faktur za zakupy towarów lub usług, które są przez nich wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej. Od zasady tej przewidziano jednak pewne wyjątki. W art. 88 ust. 1 ustawy o VAT określono przypadki, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Znalazła się wśród nich sytuacja, w której wydatki na nabycie towarów lub usług potrzebnych do prowadzonej działalności gospodarczej nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Przepis ten nie dotyczy jednak wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, czyli podlegających amortyzacji, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Oznacza to, że art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie dotyczy wydatków na towary, które zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 30 października 2006 r. nr 1424/1120/443/54/2006/IW Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdził, że: „(...) stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT powyższy przepis (tj. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT - przyp. autora) nie dotyczy między innymi wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji”.

W przypadku zakupu przez Panią wyposażenia potrzebnego do stworzenia nowego stanowiska pracy (komputera, drukarki) będzie je mogła Pani zaliczyć do środków trwałych podlegających amortyzacji, jeżeli zakupione przedmioty stanowią Pani własność lub współwłasność, są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, a przewidywany okres ich używania wynosi więcej niż rok. W przypadku amortyzacji środków trwałych, których wartość w części została zwrócona, czyli tak jak miało to miejsce w Pani przypadku, istnieje ograniczenie w zakresie możliwości zaliczania do kosztów odpisów amortyzacyjnych od tych środków. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 updof nie uważa się za koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a - 22o upfod od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Chociaż - jak wspomniano wcześniej - możliwość odliczenia VAT została wyłączona w odniesieniu do wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, to w Pani sytuacji znajdzie zastosowanie art. 88 ust. 3 pkt. 1 ustawy o VAT, czyli mimo ograniczenia w zaliczaniu do kosztów części odpisów amortyzacyjnych sfinansowanych otrzymaną z Funduszu Pracy refundacją, nabyte przez Panią wyposażenie zaliczone do środków trwałych podlega amortyzacji.

W związku z tym w przypadku zakupienia przez Panią wyposażenia, które zostanie zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, nie traci Pani prawa do odliczenia VAT od tych zakupów.

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA