REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podlega VAT refundacja otrzymana na wyposażenie nowego stanowiska pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i otrzymałam z Funduszu Pracy refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego (m.in. komputer i drukarka). Refundacja ta stanowi około 60% wartości zakupionego wyposażenia. Zakupione przedmioty zaliczyłam do środków trwałych. W jaki sposób powinnam rozliczyć VAT od otrzymanej refundacji?

RADA

REKLAMA

Ponieważ otrzymana przez Panią z Funduszu Pracy refundacja części kosztów poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych przez Panią towarów lub usług, a stanowi jedynie dofinansowanie dla prowadzonej dotychczas działalności, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W przypadku zakupienia przez Panią wyposażenia, które zostanie zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, nie traci Pani prawa do odliczenia VAT od tych zakupów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przedstawionym przez Panią stanie faktycznym należy wyróżnić dwie kwestie. Po pierwsze opodatkowania VAT otrzymanej przez Panią kwoty refundacji. Po drugie możliwości odliczenia VAT od zakupionego wyposażenia, w sytuacji gdy 60% poniesionych kosztów zostało Pani zwrócone przez Fundusz Pracy.

Odpowiedź na pierwsze pytanie należy rozpocząć od odwołania się do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowi on, że obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy mają obowiązek powiększenia obrotu o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Oznacza to, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie dotacje, refundacje czy innego rodzaju dopłaty, które stanowią pokrycie części lub całości ceny za oferowane przez otrzymującego tego typu dofinansowanie towary lub świadczone przez niego usługi. Nie będą zaś podlegały opodatkowaniu VAT dotacje, refundacje i innego rodzaju dopłaty, które mają na celu ogólne dofinansowanie prowadzonej działalności i nie wpływają bezpośrednio na cenę towarów lub usług dostarczanych przez otrzymującego takie dofinansowanie.

W sprawie opodatkowania VAT otrzymywanych dotacji wypowiadał się również wielokrotnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał, że sformułowanie „dotacje bezpośrednio związane z ceną” należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło to jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które są wypłacane sprzedawcy. Trybunał wskazywał, że sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy dofinansowanie powinno zwiększać podstawę opodatkowania, gdyż w praktyce prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa na poziom stosowanych przez niego cen. Istotnym elementem wpływającym na ewentualne objęcie dofinansowania definicją podstawy opodatkowania powinno być stwierdzenie, czy dotacje są dokonywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów, czy świadczenia konkretnej usługi.

Ponieważ otrzymana przez Panią z Funduszu Pracy refundacja części kosztów poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych przez Panią towarów lub usług, a stanowi jedynie dofinansowanie dla prowadzonej dotychczas działalności, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z 28 lutego 2006 r. nr PP/443/4/JSZ/06 czytamy, że: „Przyznany zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla nowo zatrudnionego pracownika nie ma bezpośredniego wpływu na proponowane ceny usług wykonywanych przez Podatnika, a stanowi jedynie dofinansowanie całości działalności firmy. Reasumując - jeżeli zwrot kosztów poniesionych przez Podatnika na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez Urząd Pracy na podstawie umowy zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy nie stanowi pokrycia części ceny świadczonych usług i nie jest też rekompensatą za wykonanie usług po obniżonych cenach, to otrzymana refundacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...)”.

W związku z otrzymaną przez Panią refundacją kosztów wyposażenia nowego stanowiska pracy pojawia się pytanie o możliwość odliczenia VAT z faktur za to wyposażenie.

Podatnicy mają prawo do odliczenia VAT z faktur za zakupy towarów lub usług, które są przez nich wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej. Od zasady tej przewidziano jednak pewne wyjątki. W art. 88 ust. 1 ustawy o VAT określono przypadki, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Znalazła się wśród nich sytuacja, w której wydatki na nabycie towarów lub usług potrzebnych do prowadzonej działalności gospodarczej nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Przepis ten nie dotyczy jednak wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, czyli podlegających amortyzacji, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Oznacza to, że art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie dotyczy wydatków na towary, które zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 30 października 2006 r. nr 1424/1120/443/54/2006/IW Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdził, że: „(...) stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT powyższy przepis (tj. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT - przyp. autora) nie dotyczy między innymi wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji”.

W przypadku zakupu przez Panią wyposażenia potrzebnego do stworzenia nowego stanowiska pracy (komputera, drukarki) będzie je mogła Pani zaliczyć do środków trwałych podlegających amortyzacji, jeżeli zakupione przedmioty stanowią Pani własność lub współwłasność, są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, a przewidywany okres ich używania wynosi więcej niż rok. W przypadku amortyzacji środków trwałych, których wartość w części została zwrócona, czyli tak jak miało to miejsce w Pani przypadku, istnieje ograniczenie w zakresie możliwości zaliczania do kosztów odpisów amortyzacyjnych od tych środków. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 updof nie uważa się za koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a - 22o upfod od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Chociaż - jak wspomniano wcześniej - możliwość odliczenia VAT została wyłączona w odniesieniu do wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, to w Pani sytuacji znajdzie zastosowanie art. 88 ust. 3 pkt. 1 ustawy o VAT, czyli mimo ograniczenia w zaliczaniu do kosztów części odpisów amortyzacyjnych sfinansowanych otrzymaną z Funduszu Pracy refundacją, nabyte przez Panią wyposażenie zaliczone do środków trwałych podlega amortyzacji.

W związku z tym w przypadku zakupienia przez Panią wyposażenia, które zostanie zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, nie traci Pani prawa do odliczenia VAT od tych zakupów.

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA