REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można skorzystać ze zwolnienia w VAT? Odpowiada Paweł Satkiewicz - prawnik w Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Paweł Satkiewicz, prawnik w Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe

REKLAMA

Autopromocja


Od 1 stycznia 2008 r. zmienia się limit obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT. Z czego wynika ta zmiana?

Zmiana wielkości limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego wynika z dostosowania przepisów polskiej ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do regulacji Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 287 Dyrektywy maksymalna kwota zwolnienia przedmiotowego możliwa do zastosowania w przypadku Polski to równowartość w walucie krajowej kwoty 10 tys. euro zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Polski do wspólnot europejskich. Kolejnymi przepisami Dyrektywy, które regulują techniczne aspekty przeliczania kwot wyrażonych w Dyrektywie w euro na walutę krajową, są przepisy artykułu 399 i 400. Zgodnie z art. 399 Polska, jako państwo członkowskie przystępujące do wspólnot europejskich po 1 stycznia 1999 r., przelicza wskazane kwoty na złotówki według kursu euro z dnia przystąpienia. W dniu 1 maja 2004 r., czyli dacie wejścia Polski do wspólnot europejskich, obowiązywał kurs Narodowego Banku Polskiego z 30 kwietnia 2004 r., który wynosił 1 euro = 4,81 zł. Z przemnożenia kwoty 10 tys. euro przez ten kurs otrzymujemy co prawda kwotę ok. 48 tys. zł, jednak, zgodnie z art. 400 Dyrektywy, państwa członkowskie podczas przeliczania kwot euro na waluty krajowe mogą zaokrąglać otrzymane kwoty do 10 proc. w górę lub w dół. W związku z tym polski ustawodawca przyjął kwotę 50 tys. zł jako wielkość limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nowy limit 50 tys. zł wejdzie w życie od początku 2008 roku. Jednak będzie miał zastosowanie już do obrotów 2007 roku. Dlaczego? Co to będzie oznaczać dla podatników?

Należy pamiętać, że dotychczas określenia kwoty obrotu limitującej zwolnienie przedmiotowe w złotówkach co roku dokonywał, w drodze rozporządzenia, minister finansów. Kwota ta była określana corocznie do 31 grudnia poprzedzającego dany rok, na podstawie kursu NBP z pierwszego roboczego dnia października w zaokrągleniu do 100 zł. Biorąc pod uwagę dotychczasowe zasady określania wielkości limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, jak również tendencję umacniania się kursu złotówki do euro, należy uznać nowe zasady, które wejdą w życie od 1 stycznia 2008 r. za korzystniejsze dla podatników, jeżeli chodzi o wielkość limitu obrotu. Przed tą datą został uchylony art. 113 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, przewidujący delegację ministra finansów do określenia omawianego limitu. W przypadku gdyby przepis ten został uchylony z datą wejścia w życie zmian, to jest 1 stycznia 2008 r., to minister finansów miałby ustawowy obowiązek określenia w drodze rozporządzenia tego limitu. Zabieg ten ma jedynie znaczenie techniczne i nie rodzi konsekwencji dla podatników. Do końca 2007 roku limit obrotów zostanie na wysokości ustalonej w rozporządzeniu ministra finansów z 26 listopada 2006 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, tj. 39,7 tys. zł. Należy również zauważyć, że zmiana wielkości limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, która wejdzie w życie 1 stycznia 2008 r., będzie miała odniesienie do łącznej wartości sprzedaży opodatkowanej w roku ubiegłym. Zatem w przypadku zwolnienia przedmiotowego w 2008 roku podatnik będzie mógł z niego skorzystać w przypadku nieprzekroczenia kwoty 50 tys. zł łącznej wartości sprzedaży dokonanej w roku 2007.


Jaki nowy limit będą musieli stosować przedsiębiorcy, którzy w trakcie 2008 roku rozpoczną prowadzenie firmy?

Oprócz zmiany kwoty (na wyższą, czyli korzystniejszą w porównaniu z dotychczasową) limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT nie nastąpiła zmiana zasady korzystania ze zwolnienia przez podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku podatkowego. Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności opodatkowanych w trakcie roku podatkowego są zwolnieni od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży kwoty 50 tys. zł. Należy również w tym miejscu podkreślić, że do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Czy tylko limit obrotów decyduje o korzystaniu ze zwolnienia podmiotowego VAT?

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnienia podmiotowego w ramach określonego limitu sprzedaży opodatkowanej nie stosuje się do niektórych kategorii podatników. Prawa do zwolnienia podmiotowego nie mają podatnicy dokonujący dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, określonych towarów opodatkowanych akcyzą, nowych środków transportu, dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Jednocześnie ze zwolnienia podmiotowego nie mogą skorzystać podatnicy, którzy świadczą usługi prawnicze, usługi doradztwa, a także usługi jubilerskie oraz podatnicy niemający siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Oznacza to konieczność opodatkowania dostaw towarów oraz świadczenia usług przez wymienione kategorie podatników już z chwilą pierwszej czynności, która skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. Należy podkreślić, że jest to wyłączenie odnoszące się do każdej, nawet najmniejszej wartościowo czy też ilościowo czynności opodatkowanej oraz w odniesieniu do wszelkich form działalności danego podatnika.

Dodatkowo zwolnienia podmiotowego nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz dostaw towarów na terytorium Polski przez podmiot zagraniczny na rzecz polskiego odbiorcy, w sytuacji gdy podmiot zagraniczny nie rozlicza VAT (dostawy towarów, dla której podatnikiem jest jej nabywca).


W przyszłym roku zmienią się także inne limity w VAT. Jakie to będą zmiany?

Zmianie ulegnie również limit wynikający z art. 10 ust. 1 ustawy o VAT dotyczący możliwości wyłączenia podmiotowego niektórych czynności spod pojęcia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dotyczy to transakcji, których przedmiotem nie są wyroby akcyzowe zharmonizowane opodatkowane podatkiem akcyzowym na terenie kraju, nowe środki transportu lub towary wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 tys. euro. Ponadto takiej samej zmianie ulegnie limit określony w art. 10 ust. 2 ustawy o VAT doprecyzowujący ustalenia z art. 10 ust. 1, który stanowi, że powyższe wyłączenia podmiotowe nie mają zastosowania, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 tys. euro. W jednym i w drugim przypadku do końca 2007 roku powyższe kwoty określone były w rozporządzeniu ministra finansów. I podobnie jak w przypadku zwolnienia przedmiotowego z art. 113 ustawy o VAT wynosiły 39,7 tys. zł. Od 1 stycznia 2008 r. obydwie kwoty dotyczące podmiotowego wyłączenia pewnych czynności spod pojęcia wewnątrzwspólnotowego nabycia niektórych towarów ustalone zostały w wysokości 50 tys. zł.

Jednocześnie należy zauważyć, że konsekwencją tych zmian jest również zmiana w art. 109 ust. 11 ustawy o VAT, który przewiduje, że podmioty, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, są zobowiązane do prowadzenia ewidencji, na podstawie której można określić wartość nabywanych przez nie towarów i innych państw członkowskich, co w rezultacie ma skutkować wskazaniem dnia, w którym wartość ta przekroczy 10 tys. euro. Od 1 stycznia 2008 r. (analogicznie w stosunku do zmienionego brzmienia przepisów art. 10 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT) kwota ta określona zostanie na poziomie 50 tys. zł.

Kolejna zmiana dotyczy limitu związanego ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju określoną w art. 24 ustawy o VAT. Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju jest opodatkowana w kraju, w przypadku, gdy łączna wartość dostaw dokonywanych przez podatnika z innego państwa członkowskiego do Polski przekroczy kwotę wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 35 tys. euro (art. 24 ust. 2 ustawy o VAT). Jednocześnie w kolejnym ustępie art. 24 ustawy o VAT określone jest, że powyższej zasady nie stosuje się, w przypadku gdy łączna wartość dostaw dokonywanych przez podatnika z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 35 tys. euro. Obydwie kwoty, co warto podkreślić, dotyczyły wartości dostaw pomniejszonych o kwotę podatku od wartości dodanej. Kwoty te zostały określone w złotówkach w rozporządzeniu ministra finansów wydanym na podstawie art. 24 ust. 13 ustawy o VAT. Zgodnie z rozporządzeniem do końca 2007 roku kwoty te wynosiły 139 tys. zł. Zgodnie ze zmianami wchodzącymi w życie od 1 stycznia 2008 r. kwota uprawniająca do uznania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju za dostawę towarów dokonaną poza terytorium kraju wynosić będzie 160 tys. zł.


Biorąc pod uwagę omówione zmiany, o czym powinni pamiętać przedsiębiorcy stosując nowe limity VAT?

Najistotniejszą kwestią w przypadku zmian wysokości limitów dla przedsiębiorców korzystających z tych limitów jest dokładne określenie momentu ewentualnego przekroczenia limitu. W przypadku korzystania z systemów komputerowych, które mają określony próg limitu dla danego typu zwolnienia bądź wyłączenia, należy pamiętać o zdefiniowaniu na nowo tych limitów. Zmiany wchodzące w życie powinny okazać się korzystniejsze dla podatników z racji podwyższenia kwot limitów. Jednak wyższa kwota limitu nie powinna uśpić czujności podatnika w zakresie momentu jego przekroczenia.

Notowała Ewa Matyszewska

Podstawa prawna

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA