REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę leasingu, gdy leasingobiorcą jest podatnik z innego kraju UE

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć leasing samochodu, gdy leasingobiorcą jest firma austriacka? Koszty związane z leasingiem ponosi nasza firma. Czy VAT z tego tytułu rozlicza firma austriacka na zasadzie importu usług?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Gdy przedmiotem umowy jest leasing finansowy, należy rozliczyć VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Gdy przedmiotem umowy jest leasing operacyjny, to należy ustalić miejsce świadczonej usługi. Jeżeli przedmiotem leasingu będzie samochód, miejsce świadczenia będzie się znajdowało w Polsce. Jeżeli zaś będą to inne towary, miejsce świadczenia będzie znajdowało się w Austrii i wtedy to leasingobiorca rozliczy VAT od importu usług. W drugim przypadku może istnieć również obowiązek rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Najpierw należy odpowiedzieć na pytanie, z jakim leasingiem mamy do czynienia, ponieważ przepisy podatkowe wyróżniają:

REKLAMA

1) Leasing finansowy, w przypadku którego uznaje się, że leasingodawca dokonał dostawy towarów, a nie świadczenia usług; mamy z nim do czynienia, gdy umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Uznanie leasingu finansowego za dostawę towarów powoduje, że jeżeli leasingobiorca jest zagranicznym podmiotem i przedmiot leasingu zostaje dostarczony do innego kraju UE, mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą. Sposób rozliczenia pozostaje bez zmian, tak jak w przypadku sprzedaży towarów. To znaczy, aby móc zastosować stawkę 0%, należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zarejestrować się jako podatnik VAT UE i dokonać transakcji na rzecz podatnika VAT UE,

• przed złożeniem deklaracji mieć dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy.

Należy pamiętać, że w przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) podatnik oprócz dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 powinien mieć dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu, w szczególności:

• dane dotyczące podatnika i nabywcy,

• dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu,

• datę dostawy,

• podpisy podatnika i nabywcy,

• oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy,

• pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku wywozu samochodu w terminie 14 dni

Dokument ten wystawia w każdym przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu dla nabywcy, który nie podał dla tej czynności numeru identyfikacyjnego nadanego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. Sprzedawca w takim przypadku wystawia fakturę oraz dokument wywozu w trzech egzemplarzach; oryginał faktury wraz z dokumentem jest wydawany nabywcy; jedną z kopii faktury podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, drugą oraz dokument wywozu przesyła w terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy do biura wymiany informacji o VAT.

Należy pamiętać, że taką dostawę wykazujemy również w informacji podsumowującej.

2) Leasing operacyjny, w przypadku którego uznaje się, że leasingodawca świadczy usługę; mamy z nim do czynienia wtedy, gdy umowa nie przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione, jeżeli wykup nie jest obowiązkowy. Dla usług leasingu przewidziano szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia. Jest nim to miejsce, gdzie nabywca usługi ma siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. Zasada ta ma zastosowanie do rzeczy ruchomych, z wyjątkiem środków transportu. W pytaniu nie zostało wskazane, co jest przedmiotem leasingu. Dlatego jeśli jest to:

• samochód - miejsce świadczenia ustala się na zasadach ogólnych, to znaczy miejsce świadczenia znajduje się w kraju, gdzie leasingodawca, czyli Państwa firma, ma siedzibę. Co oznacza, że taką usługę rozliczamy na takich samych zasadach jak transakcję krajową;

• inna rzecz ruchoma niż samochód - jest to miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. W takim przypadku leasingobiorca powinien rozliczyć VAT na zasadzie importu usług w swoim kraju. Państwa firma powinna wystawić fakturę bez stawki i kwoty podatku, z adnotacją, że podatek rozliczy nabywca

Gdy leasing będziemy uznawać za usługę, należy wspomnieć również o art. 13 ust. 3 ustawy o VAT, który za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje również przemieszczenie przez podatnika VAT lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Oznaczałoby to obowiązek rozliczenia również wewnątrzwspólnotowej dostawy. Jednak od tej zasady przewidziano wyjątek. Przemieszczenia towarów własnych przez podatnika VAT lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jeżeli towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, w celu świadczenia usług przez tego podatnika. Gdy umowa leasingu została zawarta na okres dłuższy niż 24 miesiące, należy rozliczyć VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Na podstawie art. 29 ust. 11 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia (bez VAT) nie istnieje - koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Należy pamiętać, że możliwość zastosowania stawki 0% w takim przypadku będzie uzależniona od rejestracji Państwa firmy jako podatnika VAT UE zarówno w kraju, jak i w tym innym kraju UE.

Przykład

Spółka ABC oddała w leasing maszynę firmie, która ma swoją siedzibę w Austrii i tam też maszyna będzie używana. Umowa leasingu została podpisana na 36 miesięcy.

Maszyna została zakupiona za kwotę 120 000 zł + 26 400 VAT. Gdy spółka będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT UE zarówno w Polsce, jak i w Austrii, podstawa opodatkowania będzie wynosić 120 000 zł, 0% VAT. Gdy spółka nie będzie zarejestrowana jako podatnik VAT UE w Polsce lub Austrii, będzie zobowiązana do rozliczenia VAT w wysokości 22%.

W przypadku gdy ustaną okoliczności, które wyłączają wewnątrzwspólnotową dostawę przemieszczenie towarów własnych, uznaje się ją za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, np. gdy przewidywany okres użytkowania zostanie przedłużony lub towar zostanie sprzedany (ta druga sytuacja może mieć miejsce w przypadku leasingu, gdy przedmiot leasingu zostanie wykupiony). W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustania okoliczności, które powodują, że nie ma obowiązku rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy (użytkowanie nie dłużej niż 24 miesiące).

Przykład

Spółka ABC oddała w leasing maszynę firmie, która ma swoją siedzibę w Austrii i tam też maszyna będzie używana. Umowa leasingu została podpisana na 24 miesiące.

Maszyna została zakupiona za kwotę 120 000 zł + 26 400 VAT. W 24 miesiącu trwania umowy austriacki leasingobiorca wykupił maszynę. W dniu dokonania sprzedaży ustały okoliczności, które uprawniały do wyłączenia wewnątrzwspólnotowej dostawy. W tym miesiącu należy rozliczyć wewnątrzwspólnotowa dostawę, gdzie jako nabywca powinna być wskazana spółka ABC. Następnie powinna ona rozliczyć sprzedaż, której miejscem dostawy będzie Austria. Jeśli leasingobiorca jest podatnikiem VAT, rozliczy za spółkę należny VAT jako dostawę, dla której podatnikiem jest nabywca.

• art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 13, art. 27 ust. 1, 3, 4 pkt 6, art. 29 ust. 1, 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA