REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę leasingu, gdy leasingobiorcą jest podatnik z innego kraju UE

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć leasing samochodu, gdy leasingobiorcą jest firma austriacka? Koszty związane z leasingiem ponosi nasza firma. Czy VAT z tego tytułu rozlicza firma austriacka na zasadzie importu usług?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gdy przedmiotem umowy jest leasing finansowy, należy rozliczyć VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Gdy przedmiotem umowy jest leasing operacyjny, to należy ustalić miejsce świadczonej usługi. Jeżeli przedmiotem leasingu będzie samochód, miejsce świadczenia będzie się znajdowało w Polsce. Jeżeli zaś będą to inne towary, miejsce świadczenia będzie znajdowało się w Austrii i wtedy to leasingobiorca rozliczy VAT od importu usług. W drugim przypadku może istnieć również obowiązek rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Najpierw należy odpowiedzieć na pytanie, z jakim leasingiem mamy do czynienia, ponieważ przepisy podatkowe wyróżniają:

REKLAMA

1) Leasing finansowy, w przypadku którego uznaje się, że leasingodawca dokonał dostawy towarów, a nie świadczenia usług; mamy z nim do czynienia, gdy umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Uznanie leasingu finansowego za dostawę towarów powoduje, że jeżeli leasingobiorca jest zagranicznym podmiotem i przedmiot leasingu zostaje dostarczony do innego kraju UE, mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą. Sposób rozliczenia pozostaje bez zmian, tak jak w przypadku sprzedaży towarów. To znaczy, aby móc zastosować stawkę 0%, należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zarejestrować się jako podatnik VAT UE i dokonać transakcji na rzecz podatnika VAT UE,

• przed złożeniem deklaracji mieć dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy.

Należy pamiętać, że w przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) podatnik oprócz dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 powinien mieć dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu, w szczególności:

• dane dotyczące podatnika i nabywcy,

• dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu,

• datę dostawy,

• podpisy podatnika i nabywcy,

• oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy,

• pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku wywozu samochodu w terminie 14 dni

Dokument ten wystawia w każdym przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu dla nabywcy, który nie podał dla tej czynności numeru identyfikacyjnego nadanego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. Sprzedawca w takim przypadku wystawia fakturę oraz dokument wywozu w trzech egzemplarzach; oryginał faktury wraz z dokumentem jest wydawany nabywcy; jedną z kopii faktury podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, drugą oraz dokument wywozu przesyła w terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy do biura wymiany informacji o VAT.

Należy pamiętać, że taką dostawę wykazujemy również w informacji podsumowującej.

2) Leasing operacyjny, w przypadku którego uznaje się, że leasingodawca świadczy usługę; mamy z nim do czynienia wtedy, gdy umowa nie przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione, jeżeli wykup nie jest obowiązkowy. Dla usług leasingu przewidziano szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia. Jest nim to miejsce, gdzie nabywca usługi ma siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. Zasada ta ma zastosowanie do rzeczy ruchomych, z wyjątkiem środków transportu. W pytaniu nie zostało wskazane, co jest przedmiotem leasingu. Dlatego jeśli jest to:

• samochód - miejsce świadczenia ustala się na zasadach ogólnych, to znaczy miejsce świadczenia znajduje się w kraju, gdzie leasingodawca, czyli Państwa firma, ma siedzibę. Co oznacza, że taką usługę rozliczamy na takich samych zasadach jak transakcję krajową;

• inna rzecz ruchoma niż samochód - jest to miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. W takim przypadku leasingobiorca powinien rozliczyć VAT na zasadzie importu usług w swoim kraju. Państwa firma powinna wystawić fakturę bez stawki i kwoty podatku, z adnotacją, że podatek rozliczy nabywca

Gdy leasing będziemy uznawać za usługę, należy wspomnieć również o art. 13 ust. 3 ustawy o VAT, który za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje również przemieszczenie przez podatnika VAT lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Oznaczałoby to obowiązek rozliczenia również wewnątrzwspólnotowej dostawy. Jednak od tej zasady przewidziano wyjątek. Przemieszczenia towarów własnych przez podatnika VAT lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jeżeli towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, w celu świadczenia usług przez tego podatnika. Gdy umowa leasingu została zawarta na okres dłuższy niż 24 miesiące, należy rozliczyć VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Na podstawie art. 29 ust. 11 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia (bez VAT) nie istnieje - koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Należy pamiętać, że możliwość zastosowania stawki 0% w takim przypadku będzie uzależniona od rejestracji Państwa firmy jako podatnika VAT UE zarówno w kraju, jak i w tym innym kraju UE.

Przykład

Spółka ABC oddała w leasing maszynę firmie, która ma swoją siedzibę w Austrii i tam też maszyna będzie używana. Umowa leasingu została podpisana na 36 miesięcy.

Maszyna została zakupiona za kwotę 120 000 zł + 26 400 VAT. Gdy spółka będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT UE zarówno w Polsce, jak i w Austrii, podstawa opodatkowania będzie wynosić 120 000 zł, 0% VAT. Gdy spółka nie będzie zarejestrowana jako podatnik VAT UE w Polsce lub Austrii, będzie zobowiązana do rozliczenia VAT w wysokości 22%.

W przypadku gdy ustaną okoliczności, które wyłączają wewnątrzwspólnotową dostawę przemieszczenie towarów własnych, uznaje się ją za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, np. gdy przewidywany okres użytkowania zostanie przedłużony lub towar zostanie sprzedany (ta druga sytuacja może mieć miejsce w przypadku leasingu, gdy przedmiot leasingu zostanie wykupiony). W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustania okoliczności, które powodują, że nie ma obowiązku rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy (użytkowanie nie dłużej niż 24 miesiące).

Przykład

Spółka ABC oddała w leasing maszynę firmie, która ma swoją siedzibę w Austrii i tam też maszyna będzie używana. Umowa leasingu została podpisana na 24 miesiące.

Maszyna została zakupiona za kwotę 120 000 zł + 26 400 VAT. W 24 miesiącu trwania umowy austriacki leasingobiorca wykupił maszynę. W dniu dokonania sprzedaży ustały okoliczności, które uprawniały do wyłączenia wewnątrzwspólnotowej dostawy. W tym miesiącu należy rozliczyć wewnątrzwspólnotowa dostawę, gdzie jako nabywca powinna być wskazana spółka ABC. Następnie powinna ona rozliczyć sprzedaż, której miejscem dostawy będzie Austria. Jeśli leasingobiorca jest podatnikiem VAT, rozliczy za spółkę należny VAT jako dostawę, dla której podatnikiem jest nabywca.

• art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 13, art. 27 ust. 1, 3, 4 pkt 6, art. 29 ust. 1, 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA