REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę leasingu, gdy leasingobiorcą jest podatnik z innego kraju UE

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć leasing samochodu, gdy leasingobiorcą jest firma austriacka? Koszty związane z leasingiem ponosi nasza firma. Czy VAT z tego tytułu rozlicza firma austriacka na zasadzie importu usług?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Gdy przedmiotem umowy jest leasing finansowy, należy rozliczyć VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Gdy przedmiotem umowy jest leasing operacyjny, to należy ustalić miejsce świadczonej usługi. Jeżeli przedmiotem leasingu będzie samochód, miejsce świadczenia będzie się znajdowało w Polsce. Jeżeli zaś będą to inne towary, miejsce świadczenia będzie znajdowało się w Austrii i wtedy to leasingobiorca rozliczy VAT od importu usług. W drugim przypadku może istnieć również obowiązek rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Najpierw należy odpowiedzieć na pytanie, z jakim leasingiem mamy do czynienia, ponieważ przepisy podatkowe wyróżniają:

1) Leasing finansowy, w przypadku którego uznaje się, że leasingodawca dokonał dostawy towarów, a nie świadczenia usług; mamy z nim do czynienia, gdy umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Uznanie leasingu finansowego za dostawę towarów powoduje, że jeżeli leasingobiorca jest zagranicznym podmiotem i przedmiot leasingu zostaje dostarczony do innego kraju UE, mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą. Sposób rozliczenia pozostaje bez zmian, tak jak w przypadku sprzedaży towarów. To znaczy, aby móc zastosować stawkę 0%, należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zarejestrować się jako podatnik VAT UE i dokonać transakcji na rzecz podatnika VAT UE,

• przed złożeniem deklaracji mieć dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy.

Należy pamiętać, że w przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) podatnik oprócz dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 powinien mieć dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu, w szczególności:

• dane dotyczące podatnika i nabywcy,

• dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu,

• datę dostawy,

• podpisy podatnika i nabywcy,

• oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy,

• pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku wywozu samochodu w terminie 14 dni

Dokument ten wystawia w każdym przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu dla nabywcy, który nie podał dla tej czynności numeru identyfikacyjnego nadanego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. Sprzedawca w takim przypadku wystawia fakturę oraz dokument wywozu w trzech egzemplarzach; oryginał faktury wraz z dokumentem jest wydawany nabywcy; jedną z kopii faktury podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, drugą oraz dokument wywozu przesyła w terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy do biura wymiany informacji o VAT.

Należy pamiętać, że taką dostawę wykazujemy również w informacji podsumowującej.

2) Leasing operacyjny, w przypadku którego uznaje się, że leasingodawca świadczy usługę; mamy z nim do czynienia wtedy, gdy umowa nie przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione, jeżeli wykup nie jest obowiązkowy. Dla usług leasingu przewidziano szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia. Jest nim to miejsce, gdzie nabywca usługi ma siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. Zasada ta ma zastosowanie do rzeczy ruchomych, z wyjątkiem środków transportu. W pytaniu nie zostało wskazane, co jest przedmiotem leasingu. Dlatego jeśli jest to:

• samochód - miejsce świadczenia ustala się na zasadach ogólnych, to znaczy miejsce świadczenia znajduje się w kraju, gdzie leasingodawca, czyli Państwa firma, ma siedzibę. Co oznacza, że taką usługę rozliczamy na takich samych zasadach jak transakcję krajową;

REKLAMA

• inna rzecz ruchoma niż samochód - jest to miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. W takim przypadku leasingobiorca powinien rozliczyć VAT na zasadzie importu usług w swoim kraju. Państwa firma powinna wystawić fakturę bez stawki i kwoty podatku, z adnotacją, że podatek rozliczy nabywca

Gdy leasing będziemy uznawać za usługę, należy wspomnieć również o art. 13 ust. 3 ustawy o VAT, który za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje również przemieszczenie przez podatnika VAT lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Oznaczałoby to obowiązek rozliczenia również wewnątrzwspólnotowej dostawy. Jednak od tej zasady przewidziano wyjątek. Przemieszczenia towarów własnych przez podatnika VAT lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jeżeli towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, w celu świadczenia usług przez tego podatnika. Gdy umowa leasingu została zawarta na okres dłuższy niż 24 miesiące, należy rozliczyć VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy. Na podstawie art. 29 ust. 11 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia (bez VAT) nie istnieje - koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Należy pamiętać, że możliwość zastosowania stawki 0% w takim przypadku będzie uzależniona od rejestracji Państwa firmy jako podatnika VAT UE zarówno w kraju, jak i w tym innym kraju UE.

Przykład

Spółka ABC oddała w leasing maszynę firmie, która ma swoją siedzibę w Austrii i tam też maszyna będzie używana. Umowa leasingu została podpisana na 36 miesięcy.

Maszyna została zakupiona za kwotę 120 000 zł + 26 400 VAT. Gdy spółka będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT UE zarówno w Polsce, jak i w Austrii, podstawa opodatkowania będzie wynosić 120 000 zł, 0% VAT. Gdy spółka nie będzie zarejestrowana jako podatnik VAT UE w Polsce lub Austrii, będzie zobowiązana do rozliczenia VAT w wysokości 22%.

W przypadku gdy ustaną okoliczności, które wyłączają wewnątrzwspólnotową dostawę przemieszczenie towarów własnych, uznaje się ją za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, np. gdy przewidywany okres użytkowania zostanie przedłużony lub towar zostanie sprzedany (ta druga sytuacja może mieć miejsce w przypadku leasingu, gdy przedmiot leasingu zostanie wykupiony). W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustania okoliczności, które powodują, że nie ma obowiązku rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy (użytkowanie nie dłużej niż 24 miesiące).

Przykład

Spółka ABC oddała w leasing maszynę firmie, która ma swoją siedzibę w Austrii i tam też maszyna będzie używana. Umowa leasingu została podpisana na 24 miesiące.

Maszyna została zakupiona za kwotę 120 000 zł + 26 400 VAT. W 24 miesiącu trwania umowy austriacki leasingobiorca wykupił maszynę. W dniu dokonania sprzedaży ustały okoliczności, które uprawniały do wyłączenia wewnątrzwspólnotowej dostawy. W tym miesiącu należy rozliczyć wewnątrzwspólnotowa dostawę, gdzie jako nabywca powinna być wskazana spółka ABC. Następnie powinna ona rozliczyć sprzedaż, której miejscem dostawy będzie Austria. Jeśli leasingobiorca jest podatnikiem VAT, rozliczy za spółkę należny VAT jako dostawę, dla której podatnikiem jest nabywca.

• art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 13, art. 27 ust. 1, 3, 4 pkt 6, art. 29 ust. 1, 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA