REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w wyniku zniszczenia towarów należy sporządzić korektę podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W magazynie naszego sklepu system zraszania uległ awarii. W wyniku tego doszło do częściowego zalania towarów, ponieważ włączył się on bez powodu. Do żadnego pożaru nie doszło. Zniszczone zostały pewne towary, które zakupiliśmy od producenta i odliczyliśmy VAT. Czy teraz musimy skorygować ten odliczony podatek?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie trzeba korygować podatku naliczonego, który wcześniej został odliczony przez podatnika. Niezawinione straty w majątku obrotowym stanowią koszty uzyskania przychodu. W momencie gdy podatnik dokonał odliczenia podatku w związku z poczynionymi zakupami, miał do tego prawo, ponieważ zakupy były związane z czynnościami opodatkowanymi. Jest to podstawowe kryterium, według którego należy rozpatrywać prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

uzasadnienie

Z pytania wynika, że Czytelnik stwierdził niedobory powstałe w wyniku zalania magazynu.

REKLAMA

Są to niezawinione z jego strony straty powstałe w majątku obrotowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z treści przedstawionego problemu można również wywnioskować, że Czytelnik posiada odpowiednie zabezpieczenia przed ewentualnym pożarem czy też innymi wypadkami, które mogą się zdarzyć. Zatem wszelkie straty, jakie ewentualnie może ponieść, będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Otóż podatnik VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę podatku naliczonego. Z pytania to nie wynika, jednak zakładamy, że skoro Czytelnik prowadzi sklep i ma magazyny, wykonuje działalność opodatkowaną VAT. Zatem dokonując zakupów na potrzeby prowadzonej działalności, ma on prawo dokonać odliczania VAT naliczonego wynikającego z faktur potwierdzających te zakupy. Odliczenia może dokonać w miesiącu otrzymania faktury bądź w miesiącu następnym.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jedynie do nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Natomiast w przypadku Czytelnika straty te będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ będzie on w stanie wykazać, iż podjął wszelkie środki ostrożności, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Awaria systemu zraszania jest zdarzeniem całkowicie niezależnym od Czytelnika, a zatem niezawinionym.

Tak więc stwierdzenie niedoborów nie powoduje konieczności skorygowania VAT odliczonego w związku z ich kupnem (towarów zniszczonych). Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego jest bowiem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. A taki związek na pewno istniał. Jest to podstawowe kryterium, według którego należy rozpatrywać prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Można się jednak spotkać z interpretacjami organów podatkowych, w których stwierdzają one, iż w przypadku gdy udowodniona zostanie wina któregoś z pracowników i zostanie on w związku z tym pociągnięty do odpowiedzialności, podatnik, który poniósł straty z winy pracownika, powinien skorygować odliczony podatek naliczony w związku z zakupami, które uległy zniszczeniu.

Tak między innymi wypowiedział się Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w piśmie z 2 grudnia 2005 r. nr PV/443-407/IV/ 2005/JW. Stwierdził w nim, że ponieważ nie dojdzie do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika strat (odpowiedzialność materialną poniesie pracownik), podatnik ten powinien skorygować odliczony wcześniej podatek naliczony, ponieważ powoduje to brak możliwości odliczenia podatku naliczonego podczas zakupu towaru objętego tym niedoborem (straty w majątku obrotowym). Podatnik powinien zrobić korektę w deklaracji za miesiąc, w którym niedobór stwierdzono i zakwalifikowano jako zawiniony - z tą chwilą wydatki przestały stanowić koszt uzyskania przychodów.

Z tym stanowiskiem nie do końca jednak można się zgodzić. Jak stwierdziliśmy bowiem na wstępie, wyznacznikiem dla podatnika jest związek odliczonego VAT naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. To, że w wyniku awarii doszło do zniszczenia towaru, powinno mieć drugorzędne znaczenie, a strat z tego tytułu nie można zaliczyć do kosztów.

Jeśli jednak Czytelnik ma wątpliwości co do takiego rozwiązania, powinien wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej do organu właściwego miejscowo ze względu na rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług.

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA