REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w wyniku zniszczenia towarów należy sporządzić korektę podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W magazynie naszego sklepu system zraszania uległ awarii. W wyniku tego doszło do częściowego zalania towarów, ponieważ włączył się on bez powodu. Do żadnego pożaru nie doszło. Zniszczone zostały pewne towary, które zakupiliśmy od producenta i odliczyliśmy VAT. Czy teraz musimy skorygować ten odliczony podatek?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nie trzeba korygować podatku naliczonego, który wcześniej został odliczony przez podatnika. Niezawinione straty w majątku obrotowym stanowią koszty uzyskania przychodu. W momencie gdy podatnik dokonał odliczenia podatku w związku z poczynionymi zakupami, miał do tego prawo, ponieważ zakupy były związane z czynnościami opodatkowanymi. Jest to podstawowe kryterium, według którego należy rozpatrywać prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

uzasadnienie

Z pytania wynika, że Czytelnik stwierdził niedobory powstałe w wyniku zalania magazynu.

Są to niezawinione z jego strony straty powstałe w majątku obrotowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z treści przedstawionego problemu można również wywnioskować, że Czytelnik posiada odpowiednie zabezpieczenia przed ewentualnym pożarem czy też innymi wypadkami, które mogą się zdarzyć. Zatem wszelkie straty, jakie ewentualnie może ponieść, będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Otóż podatnik VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę podatku naliczonego. Z pytania to nie wynika, jednak zakładamy, że skoro Czytelnik prowadzi sklep i ma magazyny, wykonuje działalność opodatkowaną VAT. Zatem dokonując zakupów na potrzeby prowadzonej działalności, ma on prawo dokonać odliczania VAT naliczonego wynikającego z faktur potwierdzających te zakupy. Odliczenia może dokonać w miesiącu otrzymania faktury bądź w miesiącu następnym.

REKLAMA

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jedynie do nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Natomiast w przypadku Czytelnika straty te będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ będzie on w stanie wykazać, iż podjął wszelkie środki ostrożności, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Awaria systemu zraszania jest zdarzeniem całkowicie niezależnym od Czytelnika, a zatem niezawinionym.

Tak więc stwierdzenie niedoborów nie powoduje konieczności skorygowania VAT odliczonego w związku z ich kupnem (towarów zniszczonych). Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego jest bowiem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. A taki związek na pewno istniał. Jest to podstawowe kryterium, według którego należy rozpatrywać prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Można się jednak spotkać z interpretacjami organów podatkowych, w których stwierdzają one, iż w przypadku gdy udowodniona zostanie wina któregoś z pracowników i zostanie on w związku z tym pociągnięty do odpowiedzialności, podatnik, który poniósł straty z winy pracownika, powinien skorygować odliczony podatek naliczony w związku z zakupami, które uległy zniszczeniu.

Tak między innymi wypowiedział się Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w piśmie z 2 grudnia 2005 r. nr PV/443-407/IV/ 2005/JW. Stwierdził w nim, że ponieważ nie dojdzie do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika strat (odpowiedzialność materialną poniesie pracownik), podatnik ten powinien skorygować odliczony wcześniej podatek naliczony, ponieważ powoduje to brak możliwości odliczenia podatku naliczonego podczas zakupu towaru objętego tym niedoborem (straty w majątku obrotowym). Podatnik powinien zrobić korektę w deklaracji za miesiąc, w którym niedobór stwierdzono i zakwalifikowano jako zawiniony - z tą chwilą wydatki przestały stanowić koszt uzyskania przychodów.

Z tym stanowiskiem nie do końca jednak można się zgodzić. Jak stwierdziliśmy bowiem na wstępie, wyznacznikiem dla podatnika jest związek odliczonego VAT naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. To, że w wyniku awarii doszło do zniszczenia towaru, powinno mieć drugorzędne znaczenie, a strat z tego tytułu nie można zaliczyć do kosztów.

Jeśli jednak Czytelnik ma wątpliwości co do takiego rozwiązania, powinien wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej do organu właściwego miejscowo ze względu na rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług.

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA