REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w wyniku zniszczenia towarów należy sporządzić korektę podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W magazynie naszego sklepu system zraszania uległ awarii. W wyniku tego doszło do częściowego zalania towarów, ponieważ włączył się on bez powodu. Do żadnego pożaru nie doszło. Zniszczone zostały pewne towary, które zakupiliśmy od producenta i odliczyliśmy VAT. Czy teraz musimy skorygować ten odliczony podatek?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nie trzeba korygować podatku naliczonego, który wcześniej został odliczony przez podatnika. Niezawinione straty w majątku obrotowym stanowią koszty uzyskania przychodu. W momencie gdy podatnik dokonał odliczenia podatku w związku z poczynionymi zakupami, miał do tego prawo, ponieważ zakupy były związane z czynnościami opodatkowanymi. Jest to podstawowe kryterium, według którego należy rozpatrywać prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

uzasadnienie

Z pytania wynika, że Czytelnik stwierdził niedobory powstałe w wyniku zalania magazynu.

Są to niezawinione z jego strony straty powstałe w majątku obrotowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z treści przedstawionego problemu można również wywnioskować, że Czytelnik posiada odpowiednie zabezpieczenia przed ewentualnym pożarem czy też innymi wypadkami, które mogą się zdarzyć. Zatem wszelkie straty, jakie ewentualnie może ponieść, będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Otóż podatnik VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę podatku naliczonego. Z pytania to nie wynika, jednak zakładamy, że skoro Czytelnik prowadzi sklep i ma magazyny, wykonuje działalność opodatkowaną VAT. Zatem dokonując zakupów na potrzeby prowadzonej działalności, ma on prawo dokonać odliczania VAT naliczonego wynikającego z faktur potwierdzających te zakupy. Odliczenia może dokonać w miesiącu otrzymania faktury bądź w miesiącu następnym.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jedynie do nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Natomiast w przypadku Czytelnika straty te będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ będzie on w stanie wykazać, iż podjął wszelkie środki ostrożności, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Awaria systemu zraszania jest zdarzeniem całkowicie niezależnym od Czytelnika, a zatem niezawinionym.

REKLAMA

Tak więc stwierdzenie niedoborów nie powoduje konieczności skorygowania VAT odliczonego w związku z ich kupnem (towarów zniszczonych). Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego jest bowiem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. A taki związek na pewno istniał. Jest to podstawowe kryterium, według którego należy rozpatrywać prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Można się jednak spotkać z interpretacjami organów podatkowych, w których stwierdzają one, iż w przypadku gdy udowodniona zostanie wina któregoś z pracowników i zostanie on w związku z tym pociągnięty do odpowiedzialności, podatnik, który poniósł straty z winy pracownika, powinien skorygować odliczony podatek naliczony w związku z zakupami, które uległy zniszczeniu.

Tak między innymi wypowiedział się Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w piśmie z 2 grudnia 2005 r. nr PV/443-407/IV/ 2005/JW. Stwierdził w nim, że ponieważ nie dojdzie do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika strat (odpowiedzialność materialną poniesie pracownik), podatnik ten powinien skorygować odliczony wcześniej podatek naliczony, ponieważ powoduje to brak możliwości odliczenia podatku naliczonego podczas zakupu towaru objętego tym niedoborem (straty w majątku obrotowym). Podatnik powinien zrobić korektę w deklaracji za miesiąc, w którym niedobór stwierdzono i zakwalifikowano jako zawiniony - z tą chwilą wydatki przestały stanowić koszt uzyskania przychodów.

Z tym stanowiskiem nie do końca jednak można się zgodzić. Jak stwierdziliśmy bowiem na wstępie, wyznacznikiem dla podatnika jest związek odliczonego VAT naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. To, że w wyniku awarii doszło do zniszczenia towaru, powinno mieć drugorzędne znaczenie, a strat z tego tytułu nie można zaliczyć do kosztów.

Jeśli jednak Czytelnik ma wątpliwości co do takiego rozwiązania, powinien wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej do organu właściwego miejscowo ze względu na rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług.

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA