REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przysługuje odliczenie VAT z faktury z zawyżoną stawką VAT

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w obowiązującym stanie prawnym faktura dokumentująca świadczenie usług, wobec których zastosowano wyższą od obowiązującej stawkę VAT, tj. 22% zamiast 0%, 7%, 3%, stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego o wartość wykazanego w niej podatku? Czy powinniśmy jednak wystąpić o wystawienie faktury korygującej?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nie ograniczają prawa do odliczenia VAT z takich faktur. Ograniczenie ma zastosowanie jedynie do faktur, w których zostały opodatkowane czynności zwolnione z VAT lub niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

uzasadnienie

W obecnym stanie prawnym (od 1 stycznia 2008 r.), podobnie jak i w stanie prawnym obowiązującym do końca ubiegłego roku podstawową przesłanką prawa dla odliczenia naliczonego VAT jest związek nabywanych przez firmę towarów czy usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W tym przede wszystkim wyraża się podstawowa zasada neutralności VAT i główna cecha tego podatku.

REKLAMA

Niezależnie od tego ustawodawca określa przypadki, w których prawo to zostało ograniczone. Z dniem 1 stycznia 2008 r., w wyniku wprowadzonej nowelizacji brzmienia przepisu art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, podstawy do obniżenia podatku należnego, a także zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, nie stanowią faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy czynność nimi udokumentowana nie podlega opodatkowaniu VAT lub jest zwolniona z tego podatku, a w fakturze wykazano jej opodatkowanie. Obecnie zakaz tego odliczenia jest niezależny od tego, czy uregulowano należności z faktury, czy nie. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. uregulowanie należności z faktury uprawniało do odliczenia wykazanego w niej VAT. Obecnie uregulowanie należności pozostaje bez wpływu na brak prawa do odliczenia VAT z takiej faktury. Przywołana regulacja ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w których wystawca faktury pomyłkowo opodatkuje czynności, które na podstawie regulacji prawnych (przepisów ustawy o VAT lub wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych) podlegają zwolnieniu z VAT lub też niepodlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Nie ma natomiast zastosowania do faktur, w których zastosowano niewłaściwą (zawyżoną) stawkę VAT. Ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur od zastosowania w nich przez wystawcę właściwej stawki opodatkowania VAT. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzenia wykonawczego nie ogranicza również prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących transakcje opodatkowane błędną stawką VAT. Oznacza to zatem, że nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktury w takiej wysokości, w jakiej został on w niej wykazany, i nie ponosi żadnych konsekwencji z tytułu tego odliczenia. Nie ma podstaw kwestionować tego również urząd skarbowy. Firma nie ma zatem obowiązku w przedstawionej sytuacji wnosić o dokonanie korekty otrzymanej faktury. Nie ma również obowiązku dokonywania korekty odliczonego VAT w deklaracji VAT za miesiąc, w którym podatek ten został odliczył w zawyżonej wysokości. Konsekwencje poniesie natomiast wystawca faktury. Zobowiązany będzie do rozliczenia z fiskusem kwoty VAT wykazanej na fakturze, czyli wyższej od należnej. Jeżeli natomiast wystawca faktury zauważy swój błąd (lub firma mu go wskaże), powinien w tym celu wystawić fakturę korygującą. Na jej podstawie firma skoryguje odliczoną uprzednio kwotę VAT (in minus) w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym ją otrzyma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Załóżmy, że firma otrzymała dwie błędne faktury. Jedną za prenumeratę czasopisma, na której zamiast stawki 7% wystawca zastosował stawkę 22%. Firma ma prawo odliczyć całą kwotę VAT z faktury. Jeżeli natomiast sprzedawca naprawi popełnioną pomyłkę w formie faktury korygującej, będzie zobowiązana do zmniejszenia kwoty odliczenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzyma. Druga faktura dotyczy usług szkoleniowych (zwolnionych z VAT). W fakturze usługodawca zastosował 7 % stawkę VAT. Z tej faktury firma nie ma prawa odliczyć wykazanego w niej kwoty VAT, niezależnie od tego, czy ureguluje wynikającą z niej należność, czy nie.

• art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 3a, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA