REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przysługuje odliczenie VAT z faktury z zawyżoną stawką VAT

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w obowiązującym stanie prawnym faktura dokumentująca świadczenie usług, wobec których zastosowano wyższą od obowiązującej stawkę VAT, tj. 22% zamiast 0%, 7%, 3%, stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego o wartość wykazanego w niej podatku? Czy powinniśmy jednak wystąpić o wystawienie faktury korygującej?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nie ograniczają prawa do odliczenia VAT z takich faktur. Ograniczenie ma zastosowanie jedynie do faktur, w których zostały opodatkowane czynności zwolnione z VAT lub niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

uzasadnienie

W obecnym stanie prawnym (od 1 stycznia 2008 r.), podobnie jak i w stanie prawnym obowiązującym do końca ubiegłego roku podstawową przesłanką prawa dla odliczenia naliczonego VAT jest związek nabywanych przez firmę towarów czy usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W tym przede wszystkim wyraża się podstawowa zasada neutralności VAT i główna cecha tego podatku.

REKLAMA

Niezależnie od tego ustawodawca określa przypadki, w których prawo to zostało ograniczone. Z dniem 1 stycznia 2008 r., w wyniku wprowadzonej nowelizacji brzmienia przepisu art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, podstawy do obniżenia podatku należnego, a także zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, nie stanowią faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy czynność nimi udokumentowana nie podlega opodatkowaniu VAT lub jest zwolniona z tego podatku, a w fakturze wykazano jej opodatkowanie. Obecnie zakaz tego odliczenia jest niezależny od tego, czy uregulowano należności z faktury, czy nie. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. uregulowanie należności z faktury uprawniało do odliczenia wykazanego w niej VAT. Obecnie uregulowanie należności pozostaje bez wpływu na brak prawa do odliczenia VAT z takiej faktury. Przywołana regulacja ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w których wystawca faktury pomyłkowo opodatkuje czynności, które na podstawie regulacji prawnych (przepisów ustawy o VAT lub wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych) podlegają zwolnieniu z VAT lub też niepodlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Nie ma natomiast zastosowania do faktur, w których zastosowano niewłaściwą (zawyżoną) stawkę VAT. Ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur od zastosowania w nich przez wystawcę właściwej stawki opodatkowania VAT. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzenia wykonawczego nie ogranicza również prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących transakcje opodatkowane błędną stawką VAT. Oznacza to zatem, że nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktury w takiej wysokości, w jakiej został on w niej wykazany, i nie ponosi żadnych konsekwencji z tytułu tego odliczenia. Nie ma podstaw kwestionować tego również urząd skarbowy. Firma nie ma zatem obowiązku w przedstawionej sytuacji wnosić o dokonanie korekty otrzymanej faktury. Nie ma również obowiązku dokonywania korekty odliczonego VAT w deklaracji VAT za miesiąc, w którym podatek ten został odliczył w zawyżonej wysokości. Konsekwencje poniesie natomiast wystawca faktury. Zobowiązany będzie do rozliczenia z fiskusem kwoty VAT wykazanej na fakturze, czyli wyższej od należnej. Jeżeli natomiast wystawca faktury zauważy swój błąd (lub firma mu go wskaże), powinien w tym celu wystawić fakturę korygującą. Na jej podstawie firma skoryguje odliczoną uprzednio kwotę VAT (in minus) w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym ją otrzyma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Załóżmy, że firma otrzymała dwie błędne faktury. Jedną za prenumeratę czasopisma, na której zamiast stawki 7% wystawca zastosował stawkę 22%. Firma ma prawo odliczyć całą kwotę VAT z faktury. Jeżeli natomiast sprzedawca naprawi popełnioną pomyłkę w formie faktury korygującej, będzie zobowiązana do zmniejszenia kwoty odliczenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzyma. Druga faktura dotyczy usług szkoleniowych (zwolnionych z VAT). W fakturze usługodawca zastosował 7 % stawkę VAT. Z tej faktury firma nie ma prawa odliczyć wykazanego w niej kwoty VAT, niezależnie od tego, czy ureguluje wynikającą z niej należność, czy nie.

• art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 3a, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA