REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura z wadliwą nazwą towaru uprawnia do odliczenia VAT

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonuję zakupu drobnych towarów pakowanych zbiorczo w kartony, które na otrzymanej fakturze oznaczone są jako „pakiet” (np. pakiet mały, 1 karton), i z tego tytułu dokonuję obniżenia podatku należnego. Czy takie określenie towaru na fakturze jest prawidłowe? Jeżeli takie określenie nie jest prawidłowe, to czy będzie to skutkować zakwestionowaniem dokonanego przez spółdzielnię na podstawie takiej faktury obniżenia podatku należnego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nazwa towaru na fakturze jest określona nieprawidłowo, to taka faktura jest bezspornie wadliwa, ponieważ nie zawiera wymaganych informacji. Pozycje wykazane w fakturze bez nazwy towaru nie uprawniają do odliczenia VAT.

UZASADNIENIE

Podstawowym dokumentem obowiązującym w obrocie gospodarczym, dla rozliczenia podatku od towarów i usług, jest faktura VAT. Wiąże się z nią wiele praw i obowiązków, zarówno dla wystawcy, jak i nabywcy.

REKLAMA

Dokumentowanie sprzedaży towarów i usług w VAT jest bardzo sformalizowane, co oznacza, że należy przestrzegać wymaganych zasad wystawiania tych dokumentów i podawać w nich określone przepisami informacje. Również informacje zamieszczane w fakturze, dotyczące przede wszystkim rodzaju towaru, który jest przedmiotem dostawy, nie mogą być formułowane w dowolny sposób. W niektórych przypadkach konieczne jest nawet podawanie ich numerów PKWiU. Obligatoryjne dane, jakie powinna zawierać każda faktura VAT, określa przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur. Są to m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwa towaru lub usługi,

• jednostka miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

• cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto),

• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

• stawka podatku,

• suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatku, i zwolnionych z podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

• wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych z podatku albo niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.

Sposób pakowania towarów w zbiorcze opakowania nie może mieć wpływu na zmianę wymaganych informacji, jakie powinny być w niej wykazane. Niezależnie od tego, w jakich kartonach jest towar, w fakturze należy wykazać nazwę towaru, jego ilość, cenę jednostkowa i wartość dostawy poszczególnych towarów. Użyte przez wystawcę nazewnictwo towaru z całą pewnością należy uznać za nieprawidłowe i niezgodne z obowiązującymi zasadami. Z tego względu faktura taka bezspornie kwalifikuje się do uznania jej za wadliwą, ponieważ z jej treści nie wynika, jaki w zasadzie towar był przedmiotem dostawy. W rezultacie nie zawiera ona wymaganych danych. Wprawdzie przepisy o VAT nie definiują, co należy rozumieć przez wadliwość faktury, ale przyjmując analogię do definicji wadliwości księgi podatkowej, można przyjąć, iż wadliwa fakturą to taka, która nie zawiera wszystkich elementów, jakie zawierać powinna na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów, czyli w tym przypadku przywołany przepis § 9 rozporządzenia w sprawie faktur.

Należy się liczyć z tym, że właśnie tak potraktują ją organy podatkowe i w rezultacie tego zakwestionują prawo do odliczenia z niej VAT w zakresie wykazanych w niej błędnych pozycji na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy o VAT, uznając, że stwierdzają one czynności, które nie zostały dokonane, ponieważ przedmiotem faktycznej dostawy nie były pakiety czy kartony, lecz inne towary. Opakowania z papieru i tektury zostały sklasyfikowane w PKWiU 21.21 i mogą być one oczywiście również odrębnym przedmiotem dostawy, ale w tym przypadku tak nie było. Służyły one wyłącznie jako opakowanie sprzedawanego w nich towaru. Firma powinna zatem zwrócić się do wystawcy faktury o jej skorygowanie poprzez wystawienie faktury korygujące, gdyż tego rodzaju błędy wykluczają możliwość dokonanie korekty w formie noty korygującej wystawionej przez nabywcę.

Wydaje się, że w przedstawionej sytuacji wystawca faktury również powinien być zainteresowany jak szybszym skorygowaniem wadliwej faktury, ponieważ grożą mu konsekwencje określone art. 62 § 5 k.k.s., tj. kara grzywny za wykroczenie skarbowe, jeżeli organ kontrolujący postawi mu zarzut wadliwości tych faktur. Postawienia takiego zarzutu nie stworzy mu większych trudności, wystarczy porównać ich treść z danymi określonymi przywołaną regulacją i rzeczywistym towarem, który był przedmiotem dostawy.

• art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA