REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura z wadliwą nazwą towaru uprawnia do odliczenia VAT

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonuję zakupu drobnych towarów pakowanych zbiorczo w kartony, które na otrzymanej fakturze oznaczone są jako „pakiet” (np. pakiet mały, 1 karton), i z tego tytułu dokonuję obniżenia podatku należnego. Czy takie określenie towaru na fakturze jest prawidłowe? Jeżeli takie określenie nie jest prawidłowe, to czy będzie to skutkować zakwestionowaniem dokonanego przez spółdzielnię na podstawie takiej faktury obniżenia podatku należnego?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli nazwa towaru na fakturze jest określona nieprawidłowo, to taka faktura jest bezspornie wadliwa, ponieważ nie zawiera wymaganych informacji. Pozycje wykazane w fakturze bez nazwy towaru nie uprawniają do odliczenia VAT.

UZASADNIENIE

Podstawowym dokumentem obowiązującym w obrocie gospodarczym, dla rozliczenia podatku od towarów i usług, jest faktura VAT. Wiąże się z nią wiele praw i obowiązków, zarówno dla wystawcy, jak i nabywcy.

Dokumentowanie sprzedaży towarów i usług w VAT jest bardzo sformalizowane, co oznacza, że należy przestrzegać wymaganych zasad wystawiania tych dokumentów i podawać w nich określone przepisami informacje. Również informacje zamieszczane w fakturze, dotyczące przede wszystkim rodzaju towaru, który jest przedmiotem dostawy, nie mogą być formułowane w dowolny sposób. W niektórych przypadkach konieczne jest nawet podawanie ich numerów PKWiU. Obligatoryjne dane, jakie powinna zawierać każda faktura VAT, określa przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur. Są to m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwa towaru lub usługi,

• jednostka miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

• cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto),

• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

• stawka podatku,

• suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatku, i zwolnionych z podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

• wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych z podatku albo niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.

Sposób pakowania towarów w zbiorcze opakowania nie może mieć wpływu na zmianę wymaganych informacji, jakie powinny być w niej wykazane. Niezależnie od tego, w jakich kartonach jest towar, w fakturze należy wykazać nazwę towaru, jego ilość, cenę jednostkowa i wartość dostawy poszczególnych towarów. Użyte przez wystawcę nazewnictwo towaru z całą pewnością należy uznać za nieprawidłowe i niezgodne z obowiązującymi zasadami. Z tego względu faktura taka bezspornie kwalifikuje się do uznania jej za wadliwą, ponieważ z jej treści nie wynika, jaki w zasadzie towar był przedmiotem dostawy. W rezultacie nie zawiera ona wymaganych danych. Wprawdzie przepisy o VAT nie definiują, co należy rozumieć przez wadliwość faktury, ale przyjmując analogię do definicji wadliwości księgi podatkowej, można przyjąć, iż wadliwa fakturą to taka, która nie zawiera wszystkich elementów, jakie zawierać powinna na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów, czyli w tym przypadku przywołany przepis § 9 rozporządzenia w sprawie faktur.

Należy się liczyć z tym, że właśnie tak potraktują ją organy podatkowe i w rezultacie tego zakwestionują prawo do odliczenia z niej VAT w zakresie wykazanych w niej błędnych pozycji na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy o VAT, uznając, że stwierdzają one czynności, które nie zostały dokonane, ponieważ przedmiotem faktycznej dostawy nie były pakiety czy kartony, lecz inne towary. Opakowania z papieru i tektury zostały sklasyfikowane w PKWiU 21.21 i mogą być one oczywiście również odrębnym przedmiotem dostawy, ale w tym przypadku tak nie było. Służyły one wyłącznie jako opakowanie sprzedawanego w nich towaru. Firma powinna zatem zwrócić się do wystawcy faktury o jej skorygowanie poprzez wystawienie faktury korygujące, gdyż tego rodzaju błędy wykluczają możliwość dokonanie korekty w formie noty korygującej wystawionej przez nabywcę.

Wydaje się, że w przedstawionej sytuacji wystawca faktury również powinien być zainteresowany jak szybszym skorygowaniem wadliwej faktury, ponieważ grożą mu konsekwencje określone art. 62 § 5 k.k.s., tj. kara grzywny za wykroczenie skarbowe, jeżeli organ kontrolujący postawi mu zarzut wadliwości tych faktur. Postawienia takiego zarzutu nie stworzy mu większych trudności, wystarczy porównać ich treść z danymi określonymi przywołaną regulacją i rzeczywistym towarem, który był przedmiotem dostawy.

• art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA