REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura z wadliwą nazwą towaru uprawnia do odliczenia VAT

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonuję zakupu drobnych towarów pakowanych zbiorczo w kartony, które na otrzymanej fakturze oznaczone są jako „pakiet” (np. pakiet mały, 1 karton), i z tego tytułu dokonuję obniżenia podatku należnego. Czy takie określenie towaru na fakturze jest prawidłowe? Jeżeli takie określenie nie jest prawidłowe, to czy będzie to skutkować zakwestionowaniem dokonanego przez spółdzielnię na podstawie takiej faktury obniżenia podatku należnego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli nazwa towaru na fakturze jest określona nieprawidłowo, to taka faktura jest bezspornie wadliwa, ponieważ nie zawiera wymaganych informacji. Pozycje wykazane w fakturze bez nazwy towaru nie uprawniają do odliczenia VAT.

UZASADNIENIE

Podstawowym dokumentem obowiązującym w obrocie gospodarczym, dla rozliczenia podatku od towarów i usług, jest faktura VAT. Wiąże się z nią wiele praw i obowiązków, zarówno dla wystawcy, jak i nabywcy.

REKLAMA

Dokumentowanie sprzedaży towarów i usług w VAT jest bardzo sformalizowane, co oznacza, że należy przestrzegać wymaganych zasad wystawiania tych dokumentów i podawać w nich określone przepisami informacje. Również informacje zamieszczane w fakturze, dotyczące przede wszystkim rodzaju towaru, który jest przedmiotem dostawy, nie mogą być formułowane w dowolny sposób. W niektórych przypadkach konieczne jest nawet podawanie ich numerów PKWiU. Obligatoryjne dane, jakie powinna zawierać każda faktura VAT, określa przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur. Są to m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwa towaru lub usługi,

• jednostka miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

• cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto),

• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

• stawka podatku,

• suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatku, i zwolnionych z podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

• wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych z podatku albo niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.

Sposób pakowania towarów w zbiorcze opakowania nie może mieć wpływu na zmianę wymaganych informacji, jakie powinny być w niej wykazane. Niezależnie od tego, w jakich kartonach jest towar, w fakturze należy wykazać nazwę towaru, jego ilość, cenę jednostkowa i wartość dostawy poszczególnych towarów. Użyte przez wystawcę nazewnictwo towaru z całą pewnością należy uznać za nieprawidłowe i niezgodne z obowiązującymi zasadami. Z tego względu faktura taka bezspornie kwalifikuje się do uznania jej za wadliwą, ponieważ z jej treści nie wynika, jaki w zasadzie towar był przedmiotem dostawy. W rezultacie nie zawiera ona wymaganych danych. Wprawdzie przepisy o VAT nie definiują, co należy rozumieć przez wadliwość faktury, ale przyjmując analogię do definicji wadliwości księgi podatkowej, można przyjąć, iż wadliwa fakturą to taka, która nie zawiera wszystkich elementów, jakie zawierać powinna na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów, czyli w tym przypadku przywołany przepis § 9 rozporządzenia w sprawie faktur.

Należy się liczyć z tym, że właśnie tak potraktują ją organy podatkowe i w rezultacie tego zakwestionują prawo do odliczenia z niej VAT w zakresie wykazanych w niej błędnych pozycji na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy o VAT, uznając, że stwierdzają one czynności, które nie zostały dokonane, ponieważ przedmiotem faktycznej dostawy nie były pakiety czy kartony, lecz inne towary. Opakowania z papieru i tektury zostały sklasyfikowane w PKWiU 21.21 i mogą być one oczywiście również odrębnym przedmiotem dostawy, ale w tym przypadku tak nie było. Służyły one wyłącznie jako opakowanie sprzedawanego w nich towaru. Firma powinna zatem zwrócić się do wystawcy faktury o jej skorygowanie poprzez wystawienie faktury korygujące, gdyż tego rodzaju błędy wykluczają możliwość dokonanie korekty w formie noty korygującej wystawionej przez nabywcę.

Wydaje się, że w przedstawionej sytuacji wystawca faktury również powinien być zainteresowany jak szybszym skorygowaniem wadliwej faktury, ponieważ grożą mu konsekwencje określone art. 62 § 5 k.k.s., tj. kara grzywny za wykroczenie skarbowe, jeżeli organ kontrolujący postawi mu zarzut wadliwości tych faktur. Postawienia takiego zarzutu nie stworzy mu większych trudności, wystarczy porównać ich treść z danymi określonymi przywołaną regulacją i rzeczywistym towarem, który był przedmiotem dostawy.

• art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA