Korekta obrotu tylko po zwrocie zaliczki
REKLAMA
REKLAMA
rada
REKLAMA
W przypadku gdy umowa nie zostaje zrealizowana, zaliczka nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą. Najpierw powinien zwrócić zaliczkę, a następnie bądź równocześnie powinien wystawić fakturę korygującą, która dokumentuje ten zwrot.
uzasadnienie
Jeśli dojdzie do zwrotu zaliczki, podatnik - sprzedawca jest zobowiązany do skorygowania obrotu, tj. do wystawienia faktury korygującej.
Zaliczka jest rozumiana jako wpłata na poczet przyszłych dostaw i usług. Każda zaliczka wpłacona na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług kreuje obowiązek podatkowy w VAT.
PRZYKŁAD
Podatnicy VAT zawarli umowę na świadczenie usług montażu szaf. Nabywca usługi zgodnie z umową wpłacił sprzedawcy zaliczkę. Następnie nabywca zrezygnował z wykonania umowy. W tym przypadku sprzedawca zwróci kwotę zaliczki, gdyż nie dojdzie do świadczenia usługi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast w myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi sprzedawca otrzymał część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zaliczki, w tej części.
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
W przypadku gdy sprzedawca pobrał zaliczkę, zadatek, przedpłatę lub ratę, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o należną od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.
Pobranie części należności przed wykonaniem usługi dokumentowane jest fakturą VAT. Faktura taka powinna zawierać, oprócz danych identyfikujących dostawcę i nabywcę, stawki i kwoty podatku, kwoty otrzymanej zaliczki, jak również datę otrzymanej zaliczki.
Załóżmy następującą sytuację. Podatnik, mając na uwadze postanowienia art. 29 ust. 2 ustawy, potraktował kwotę wpłaconą przez kontrahenta na poczet świadczenia jako obrót. Z tego tytułu, w oparciu o przepis art. 19 ust. 11 ustawy, wystawił fakturę VAT. Jeżeli nie doszło do zrealizowania zawartej umowy i do faktycznego wykonania świadczenia, podatnik powinien wystawić fakturę korygującą.
WAŻNE!
Jeśli nie doszło do zrealizowania zawartej umowy i do faktycznego wykonania świadczenia, podatnik powinien wystawić fakturę korygującą.
Najpierw jednak powinien nastąpić zwrot zaliczki. Następnie bądź równocześnie (tj. tego samego dnia ) powinna być wystawiona faktura korygująca, która dokumentuje ten zwrot.
Zatem dopiero zwrot zaliczki na rachunek kontrahenta powoduje zmniejszenie obrotu i obowiązek wystawienia faktury korygującej. Skoro zawarta umowa nie została zrealizowana, to nie mamy do czynienia z obrotem.
• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 11, art. 29 ust. 1 i 2, art. 106 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444
Krystyna Dziedzic
ekspert w zakresie VAT,
wieloletni pracownik organów podatkowych
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat