REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie zawinionego niedoboru, gdy obciążony jest nim pracownik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zrobiłam remanent i okazało się, że jest duże manko w towarze. Tym mankiem obciążyłam pracownika. Jak mam to rozliczyć w VAT? Czy obciążam pracownika kwotą brutto, a o wartość VAT pomniejszam w miesiącu inwentaryzacji VAT naliczony od zakupów towarów?

W tym przypadku nie ma obowiązku skorygowania VAT od zakupu towarów, których brak stwierdzono. Zawiniony niedobór to niedobór, który powstaje, gdy w następstwie działania lub zaniedbania obowiązków osoby odpowiedzialnej za powierzone jej mienie zostają stwierdzone braki w towarze. Wysokość roszczenia za niedobory zawinione od osoby odpowiedzialnej za powierzone jej mienie (pracownika, byłego pracownika) można ustalić na poziomie ceny rynkowej, niższej od ceny rynkowej (cenie zakupu) lub w wysokości stwierdzonego niedoboru. Jeżeli pracownik nie uzna niedoboru (nie podpisze oświadczenia o uznaniu niedoboru), sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego.

REKLAMA

Autopromocja

Z pytania wynika, że pracownik uznał niedobory, wobec czego należności z tego tytułu mogą być regulowane w inny sposób: przelewem, wpłatą do kasy, potrąceniem z niewypłaconego wynagrodzenia. Stwierdzenie w remanencie tzw. niedoborów zawinionych nie powoduje żadnych obowiązków związanych z rozliczeniem VAT. Brak jest bowiem obowiązku:

1) opodatkowania otrzymywanych rekompensat;

Przy czym należy podkreślić, że taka rekompensata nie jest odpłatnością za dostawę towarów. Nie dochodzi bowiem do przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Niedobory nie podlegają opodatkowaniu VAT, stąd nie powinny być dokumentowane fakturami;

2) korekty odliczonego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

I tu rodzą się wątpliwości co do ewentualności korekty VAT przy zakupie towarów, których niedobory stwierdzono. Czy spełniona jest główna przesłanka odliczenia, a mianowicie związek nabytego towaru z wykonywaniem czynności opodatkowanych? Odpowiedź musi być twierdząca, gdyż związek ten bada się w momencie zakupu towaru (w celu odsprzedaży opodatkowanej). Jeżeli zakup był dokonany w celu wykonania czynności opodatkowanych, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Kolejne wątpliwości związane z ewentualną korektą wiążą się z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który zabrania odliczenia VAT, jeżeli wydatki na nabycie towarów i usług nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Trzeba podkreślić, że chodzi o teoretyczną możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku niedoborów niezawinionych, które stanowią koszt podatkowy, wątpliwości nie ma. W przypadku niedoborów zawinionych w większości przypadków organy skarbowe (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 września 2007 r., nr ILPP1/443-58/07-3/BD, pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 18 stycznia 2006 r., nr 1424/1110/443/113/2005/IW), powołując się właśnie na brzmienie tego przepisu, nakazują korektę w deklaracji za miesiąc, w którym niedobór stwierdzono i zakwalifikowano jako zawiniony. Według nich wydatki związane z nabyciem towaru, którego niedobór stwierdzono, z tą chwilą przestały stanowić koszt uzyskania przychodów.

Z tą tezą trudno się zgodzić. Przede wszystkim w orzecznictwie administracyjnym wielokrotnie podkreślano niezgodność brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 z prawem wspólnotowym (patrz: wyrok WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 173/08).

Możliwość wprowadzenia obowiązku korekty odliczonego podatku przewiduje art. 185 dyrektywy nr 112 w sytuacji udowodnionych lub potwierdzonych przypadków zniszczenia, utraty lub kradzieży majątku. Jednak jest to wyjątek od zasady, że korekty się nie dokonuje. Ponadto ustawodawca musi taki obowiązek wprowadzić do ustawy. Ustawodawca polski nie dokonał odpowiednich zmian w ustawie. Z powyższych powodów należy uznać za prawidłową interpretację Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 14 lutego 2006 r. (nr PUS. II/443/217/2005/JZ), który podkreślił, że ustawa o VAT przewiduje metodę bieżącego odliczania podatku naliczonego. Dlatego też późniejsza utrata przez podatnika towaru, na skutek np. zawinionego przez pracownika niedoboru, nie ma wpływu na wcześniejsze odliczenie.

Reasumując, niedobory zawinione nie podlegają przepisom ustawy o VAT. Obciążenie pracownika z tego tytułu, wbrew stanowisku większości organów skarbowych, nie powinno rodzić obowiązku korekty VAT, gdyż przepis, na który powołują się organy podatkowe, jest niezgodny z dyrektywą UE. Dlatego radzimy bronić swoich praw przed sądem.

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• art. 5, art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 185 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA