REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie zawinionego niedoboru, gdy obciążony jest nim pracownik

Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zrobiłam remanent i okazało się, że jest duże manko w towarze. Tym mankiem obciążyłam pracownika. Jak mam to rozliczyć w VAT? Czy obciążam pracownika kwotą brutto, a o wartość VAT pomniejszam w miesiącu inwentaryzacji VAT naliczony od zakupów towarów?

W tym przypadku nie ma obowiązku skorygowania VAT od zakupu towarów, których brak stwierdzono. Zawiniony niedobór to niedobór, który powstaje, gdy w następstwie działania lub zaniedbania obowiązków osoby odpowiedzialnej za powierzone jej mienie zostają stwierdzone braki w towarze. Wysokość roszczenia za niedobory zawinione od osoby odpowiedzialnej za powierzone jej mienie (pracownika, byłego pracownika) można ustalić na poziomie ceny rynkowej, niższej od ceny rynkowej (cenie zakupu) lub w wysokości stwierdzonego niedoboru. Jeżeli pracownik nie uzna niedoboru (nie podpisze oświadczenia o uznaniu niedoboru), sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z pytania wynika, że pracownik uznał niedobory, wobec czego należności z tego tytułu mogą być regulowane w inny sposób: przelewem, wpłatą do kasy, potrąceniem z niewypłaconego wynagrodzenia. Stwierdzenie w remanencie tzw. niedoborów zawinionych nie powoduje żadnych obowiązków związanych z rozliczeniem VAT. Brak jest bowiem obowiązku:

1) opodatkowania otrzymywanych rekompensat;

Przy czym należy podkreślić, że taka rekompensata nie jest odpłatnością za dostawę towarów. Nie dochodzi bowiem do przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Niedobory nie podlegają opodatkowaniu VAT, stąd nie powinny być dokumentowane fakturami;

REKLAMA

2) korekty odliczonego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tu rodzą się wątpliwości co do ewentualności korekty VAT przy zakupie towarów, których niedobory stwierdzono. Czy spełniona jest główna przesłanka odliczenia, a mianowicie związek nabytego towaru z wykonywaniem czynności opodatkowanych? Odpowiedź musi być twierdząca, gdyż związek ten bada się w momencie zakupu towaru (w celu odsprzedaży opodatkowanej). Jeżeli zakup był dokonany w celu wykonania czynności opodatkowanych, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Kolejne wątpliwości związane z ewentualną korektą wiążą się z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który zabrania odliczenia VAT, jeżeli wydatki na nabycie towarów i usług nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Trzeba podkreślić, że chodzi o teoretyczną możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku niedoborów niezawinionych, które stanowią koszt podatkowy, wątpliwości nie ma. W przypadku niedoborów zawinionych w większości przypadków organy skarbowe (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 września 2007 r., nr ILPP1/443-58/07-3/BD, pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 18 stycznia 2006 r., nr 1424/1110/443/113/2005/IW), powołując się właśnie na brzmienie tego przepisu, nakazują korektę w deklaracji za miesiąc, w którym niedobór stwierdzono i zakwalifikowano jako zawiniony. Według nich wydatki związane z nabyciem towaru, którego niedobór stwierdzono, z tą chwilą przestały stanowić koszt uzyskania przychodów.

Z tą tezą trudno się zgodzić. Przede wszystkim w orzecznictwie administracyjnym wielokrotnie podkreślano niezgodność brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 z prawem wspólnotowym (patrz: wyrok WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 173/08).

Możliwość wprowadzenia obowiązku korekty odliczonego podatku przewiduje art. 185 dyrektywy nr 112 w sytuacji udowodnionych lub potwierdzonych przypadków zniszczenia, utraty lub kradzieży majątku. Jednak jest to wyjątek od zasady, że korekty się nie dokonuje. Ponadto ustawodawca musi taki obowiązek wprowadzić do ustawy. Ustawodawca polski nie dokonał odpowiednich zmian w ustawie. Z powyższych powodów należy uznać za prawidłową interpretację Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 14 lutego 2006 r. (nr PUS. II/443/217/2005/JZ), który podkreślił, że ustawa o VAT przewiduje metodę bieżącego odliczania podatku naliczonego. Dlatego też późniejsza utrata przez podatnika towaru, na skutek np. zawinionego przez pracownika niedoboru, nie ma wpływu na wcześniejsze odliczenie.

Reasumując, niedobory zawinione nie podlegają przepisom ustawy o VAT. Obciążenie pracownika z tego tytułu, wbrew stanowisku większości organów skarbowych, nie powinno rodzić obowiązku korekty VAT, gdyż przepis, na który powołują się organy podatkowe, jest niezgodny z dyrektywą UE. Dlatego radzimy bronić swoich praw przed sądem.

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• art. 5, art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 185 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA