REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć podatek z faktury, jeśli część towarów wymieniona na fakturze nie została otrzymana

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy podatnik może odliczyć VAT, gdy nie otrzymał wszystkich towarów wymienionych na fakturze?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nieotrzymanie części towarów wymienionych na fakturze opóźnia w tej części powstanie prawa do odliczenia. W takim przypadku podatnik może odliczyć VAT od zakupu tych towarów dopiero w miesiącu, w którym je otrzyma. Nie wpływa to jednak na odliczenie VAT od zakupu towarów, które podatnik już otrzymał. W takiej sytuacji dokonuje odliczenia w deklaracji VAT-7/VAT-7K za miesiąc/kwartał otrzymania faktury.

UZASADNIENIE

Kupujący nie może odliczyć VAT w całości z faktury, gdy nie otrzymał wszystkich towarów. Prawo do odliczenia w przypadku zakupu towarów uzależnione jest bowiem od:

REKLAMA

• terminu otrzymania faktury,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• terminu otrzymania towarów.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Jednak prawo to jest ograniczone. W art. 86 ust. 12 ustawy o VAT wprowadzono dodatkowy warunek. Dlatego w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usług (z wyłączeniem nieistotnych w omawianej sytuacji czynności), prawo do odliczenia VAT powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Ograniczenia te nie dotyczą faktur zaliczkowych. Gdy otrzymujemy fakturę zaliczkową, odliczamy z niej VAT zawsze w miesiącu otrzymania faktury lub w następnym.

Takie brzmienie przepisów powoduje, że w przypadku nieotrzymania części towarów, których dotyczy faktura, prawo do odliczenia powstaje tylko częściowo. Kupujący może odliczyć VAT tylko od zakupu towarów, które do niego dotarły. Nie ma jednocześnie przeszkód, aby w takim przypadku skorzystał z prawa do odliczenia za okres, w którym otrzymał fakturę.

Jeśli data otrzymania faktury nie pokrywa się z datą nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, tzn. ta pierwsza jest wcześniejsza, to o terminie odliczenia decyduje druga data. W takim przypadku, niezależnie od tego, czy podatnik nie otrzymał tylko części towarów, czy nie otrzymał ich w ogóle, odlicza VAT w deklaracji za miesiąc, w którym nabył prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Nie dokonuje korekty.

Przykład

Hurtownia zamówiła u producenta 200 par obuwia. Z powodu braków na stanie magazynowym hurtownia otrzymała towar 24 listopada br. Fakturę natomiast 30 września br. W takiej sytuacji VAT może odliczyć w deklaracji za listopad.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z 11 stycznia 2006 r. nr DV/443-117/05 czytamy, że: „W ustępie 12 art. 86 ustawodawca postanowił, iż w przypadku otrzymania faktury potwierdzającej nabycie towarów przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Należy przy tym uznać, że nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel to przede wszystkim możliwość faktycznego dysponowania rzeczą (objęcie ekonomicznego władztwa nad rzeczą). W świetle powołanych wyżej przepisów, w przypadku gdy data wystawienia faktury zakupu nie pokrywa się z datą otrzymania towaru, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia możliwości faktycznego dysponowania rzeczą”.

Musimy pamiętać, że nie zawsze nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel musi oznaczać fizyczne dysponowanie rzeczą.

Kupujący, gdy nie otrzymał wszystkich towarów ma jeszcze jedno wyjście. Może odliczyć VAT nie w miesiącu/kwartale otrzymania faktury pierwotnej, lecz w miesiącu/kwartale następnym (art. 86 ust. 11 ustawy). Takie rozwiązanie pozwala w niektórych przypadkach rozliczyć od razu całą otrzymaną fakturę, jeśli w kolejnym miesiącu/kwartale otrzymane zostaną brakujące towary. Pozwala również na uwzględnienie ewentualnych faktur korygujących do faktury pierwotnej, korygujących tę fakturę w zakresie nieotrzymanych towarów.

Przykład

Hurtownia zamówiła u producenta 200 par obuwia po cenie netto 120 zł, VAT 26,40 zł każda para. Z powodu braków na stanie magazynowym hurtownia otrzymała 12 października 80 par wraz z fakturą. Pozostałe 20 par otrzymała 27 listopada br. Dlatego w deklaracji za październik kupujący mógł odliczyć VAT w wysokości 2112 zł (80 x 26,40 zł). Pozostały VAT z faktury może odliczyć w deklaracji za listopad w wysokości 528 zł (20 x 26,40 zł). Może również poczekać i odliczyć cały VAT w deklaracji za listopad.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, art. 86 ust. 11 oraz art. 86 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

OD 1 GRUDNIA 2008 VAT

Wydłużono termin odliczania VAT z faktury bez korekty. Kupujący będzie mógł odliczać VAT w miesiącu otrzymania faktury lub w następnych, nie później niż w deklaracji za grudzień lub IV kwartał danego roku. Aby odliczyć VAT od zakupu towarów podatnik nadal będzie musiał nabyć prawo do dysponowania towarem jak właściciel. Po zmianach nie ma już wątpliwości, że nabycie tego prawa musi nastąpić przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA