REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć podatek z faktury, jeśli część towarów wymieniona na fakturze nie została otrzymana

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy podatnik może odliczyć VAT, gdy nie otrzymał wszystkich towarów wymienionych na fakturze?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieotrzymanie części towarów wymienionych na fakturze opóźnia w tej części powstanie prawa do odliczenia. W takim przypadku podatnik może odliczyć VAT od zakupu tych towarów dopiero w miesiącu, w którym je otrzyma. Nie wpływa to jednak na odliczenie VAT od zakupu towarów, które podatnik już otrzymał. W takiej sytuacji dokonuje odliczenia w deklaracji VAT-7/VAT-7K za miesiąc/kwartał otrzymania faktury.

UZASADNIENIE

Kupujący nie może odliczyć VAT w całości z faktury, gdy nie otrzymał wszystkich towarów. Prawo do odliczenia w przypadku zakupu towarów uzależnione jest bowiem od:

REKLAMA

• terminu otrzymania faktury,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• terminu otrzymania towarów.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Jednak prawo to jest ograniczone. W art. 86 ust. 12 ustawy o VAT wprowadzono dodatkowy warunek. Dlatego w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usług (z wyłączeniem nieistotnych w omawianej sytuacji czynności), prawo do odliczenia VAT powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Ograniczenia te nie dotyczą faktur zaliczkowych. Gdy otrzymujemy fakturę zaliczkową, odliczamy z niej VAT zawsze w miesiącu otrzymania faktury lub w następnym.

Takie brzmienie przepisów powoduje, że w przypadku nieotrzymania części towarów, których dotyczy faktura, prawo do odliczenia powstaje tylko częściowo. Kupujący może odliczyć VAT tylko od zakupu towarów, które do niego dotarły. Nie ma jednocześnie przeszkód, aby w takim przypadku skorzystał z prawa do odliczenia za okres, w którym otrzymał fakturę.

Jeśli data otrzymania faktury nie pokrywa się z datą nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, tzn. ta pierwsza jest wcześniejsza, to o terminie odliczenia decyduje druga data. W takim przypadku, niezależnie od tego, czy podatnik nie otrzymał tylko części towarów, czy nie otrzymał ich w ogóle, odlicza VAT w deklaracji za miesiąc, w którym nabył prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Nie dokonuje korekty.

Przykład

Hurtownia zamówiła u producenta 200 par obuwia. Z powodu braków na stanie magazynowym hurtownia otrzymała towar 24 listopada br. Fakturę natomiast 30 września br. W takiej sytuacji VAT może odliczyć w deklaracji za listopad.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z 11 stycznia 2006 r. nr DV/443-117/05 czytamy, że: „W ustępie 12 art. 86 ustawodawca postanowił, iż w przypadku otrzymania faktury potwierdzającej nabycie towarów przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Należy przy tym uznać, że nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel to przede wszystkim możliwość faktycznego dysponowania rzeczą (objęcie ekonomicznego władztwa nad rzeczą). W świetle powołanych wyżej przepisów, w przypadku gdy data wystawienia faktury zakupu nie pokrywa się z datą otrzymania towaru, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia możliwości faktycznego dysponowania rzeczą”.

Musimy pamiętać, że nie zawsze nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel musi oznaczać fizyczne dysponowanie rzeczą.

Kupujący, gdy nie otrzymał wszystkich towarów ma jeszcze jedno wyjście. Może odliczyć VAT nie w miesiącu/kwartale otrzymania faktury pierwotnej, lecz w miesiącu/kwartale następnym (art. 86 ust. 11 ustawy). Takie rozwiązanie pozwala w niektórych przypadkach rozliczyć od razu całą otrzymaną fakturę, jeśli w kolejnym miesiącu/kwartale otrzymane zostaną brakujące towary. Pozwala również na uwzględnienie ewentualnych faktur korygujących do faktury pierwotnej, korygujących tę fakturę w zakresie nieotrzymanych towarów.

Przykład

Hurtownia zamówiła u producenta 200 par obuwia po cenie netto 120 zł, VAT 26,40 zł każda para. Z powodu braków na stanie magazynowym hurtownia otrzymała 12 października 80 par wraz z fakturą. Pozostałe 20 par otrzymała 27 listopada br. Dlatego w deklaracji za październik kupujący mógł odliczyć VAT w wysokości 2112 zł (80 x 26,40 zł). Pozostały VAT z faktury może odliczyć w deklaracji za listopad w wysokości 528 zł (20 x 26,40 zł). Może również poczekać i odliczyć cały VAT w deklaracji za listopad.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, art. 86 ust. 11 oraz art. 86 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

OD 1 GRUDNIA 2008 VAT

Wydłużono termin odliczania VAT z faktury bez korekty. Kupujący będzie mógł odliczać VAT w miesiącu otrzymania faktury lub w następnych, nie później niż w deklaracji za grudzień lub IV kwartał danego roku. Aby odliczyć VAT od zakupu towarów podatnik nadal będzie musiał nabyć prawo do dysponowania towarem jak właściciel. Po zmianach nie ma już wątpliwości, że nabycie tego prawa musi nastąpić przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA