REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć podatek z faktury, jeśli część towarów wymieniona na fakturze nie została otrzymana

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy podatnik może odliczyć VAT, gdy nie otrzymał wszystkich towarów wymienionych na fakturze?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieotrzymanie części towarów wymienionych na fakturze opóźnia w tej części powstanie prawa do odliczenia. W takim przypadku podatnik może odliczyć VAT od zakupu tych towarów dopiero w miesiącu, w którym je otrzyma. Nie wpływa to jednak na odliczenie VAT od zakupu towarów, które podatnik już otrzymał. W takiej sytuacji dokonuje odliczenia w deklaracji VAT-7/VAT-7K za miesiąc/kwartał otrzymania faktury.

UZASADNIENIE

Kupujący nie może odliczyć VAT w całości z faktury, gdy nie otrzymał wszystkich towarów. Prawo do odliczenia w przypadku zakupu towarów uzależnione jest bowiem od:

REKLAMA

• terminu otrzymania faktury,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• terminu otrzymania towarów.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Jednak prawo to jest ograniczone. W art. 86 ust. 12 ustawy o VAT wprowadzono dodatkowy warunek. Dlatego w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usług (z wyłączeniem nieistotnych w omawianej sytuacji czynności), prawo do odliczenia VAT powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Ograniczenia te nie dotyczą faktur zaliczkowych. Gdy otrzymujemy fakturę zaliczkową, odliczamy z niej VAT zawsze w miesiącu otrzymania faktury lub w następnym.

Takie brzmienie przepisów powoduje, że w przypadku nieotrzymania części towarów, których dotyczy faktura, prawo do odliczenia powstaje tylko częściowo. Kupujący może odliczyć VAT tylko od zakupu towarów, które do niego dotarły. Nie ma jednocześnie przeszkód, aby w takim przypadku skorzystał z prawa do odliczenia za okres, w którym otrzymał fakturę.

Jeśli data otrzymania faktury nie pokrywa się z datą nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, tzn. ta pierwsza jest wcześniejsza, to o terminie odliczenia decyduje druga data. W takim przypadku, niezależnie od tego, czy podatnik nie otrzymał tylko części towarów, czy nie otrzymał ich w ogóle, odlicza VAT w deklaracji za miesiąc, w którym nabył prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Nie dokonuje korekty.

Przykład

Hurtownia zamówiła u producenta 200 par obuwia. Z powodu braków na stanie magazynowym hurtownia otrzymała towar 24 listopada br. Fakturę natomiast 30 września br. W takiej sytuacji VAT może odliczyć w deklaracji za listopad.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z 11 stycznia 2006 r. nr DV/443-117/05 czytamy, że: „W ustępie 12 art. 86 ustawodawca postanowił, iż w przypadku otrzymania faktury potwierdzającej nabycie towarów przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Należy przy tym uznać, że nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel to przede wszystkim możliwość faktycznego dysponowania rzeczą (objęcie ekonomicznego władztwa nad rzeczą). W świetle powołanych wyżej przepisów, w przypadku gdy data wystawienia faktury zakupu nie pokrywa się z datą otrzymania towaru, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia możliwości faktycznego dysponowania rzeczą”.

Musimy pamiętać, że nie zawsze nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel musi oznaczać fizyczne dysponowanie rzeczą.

Kupujący, gdy nie otrzymał wszystkich towarów ma jeszcze jedno wyjście. Może odliczyć VAT nie w miesiącu/kwartale otrzymania faktury pierwotnej, lecz w miesiącu/kwartale następnym (art. 86 ust. 11 ustawy). Takie rozwiązanie pozwala w niektórych przypadkach rozliczyć od razu całą otrzymaną fakturę, jeśli w kolejnym miesiącu/kwartale otrzymane zostaną brakujące towary. Pozwala również na uwzględnienie ewentualnych faktur korygujących do faktury pierwotnej, korygujących tę fakturę w zakresie nieotrzymanych towarów.

Przykład

Hurtownia zamówiła u producenta 200 par obuwia po cenie netto 120 zł, VAT 26,40 zł każda para. Z powodu braków na stanie magazynowym hurtownia otrzymała 12 października 80 par wraz z fakturą. Pozostałe 20 par otrzymała 27 listopada br. Dlatego w deklaracji za październik kupujący mógł odliczyć VAT w wysokości 2112 zł (80 x 26,40 zł). Pozostały VAT z faktury może odliczyć w deklaracji za listopad w wysokości 528 zł (20 x 26,40 zł). Może również poczekać i odliczyć cały VAT w deklaracji za listopad.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, art. 86 ust. 11 oraz art. 86 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

OD 1 GRUDNIA 2008 VAT

Wydłużono termin odliczania VAT z faktury bez korekty. Kupujący będzie mógł odliczać VAT w miesiącu otrzymania faktury lub w następnych, nie później niż w deklaracji za grudzień lub IV kwartał danego roku. Aby odliczyć VAT od zakupu towarów podatnik nadal będzie musiał nabyć prawo do dysponowania towarem jak właściciel. Po zmianach nie ma już wątpliwości, że nabycie tego prawa musi nastąpić przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA