REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wykorzystanie przez pracownika samochodu do celów prywatnych

Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik za naszą zgodą wykorzystał samochód do celów prywatnych. Nie ponosi za to żadnej opłaty, tylko mamy go obciążyć kosztami benzyny. Czy powinniśmy rozliczyć to w VAT?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wykorzystanie samochodu przez pracownika do celów prywatnych podlega VAT, jeśli pracodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu towarów lub usług wykorzystywanych przy nieodpłatnym świadczeniu. Dlatego jeśli odliczacie VAT w związku z tym świadczeniem, to powiniście naliczyć VAT. O skutkach ewentualnej częściowej odpłatności w przypadkach, o których mowa w pytaniu, szerzej w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W pewnych sytuacjach również nieodpłatne świadczenie usługi rodzi obowiązek rozliczenia podatku. Tak samo jak odpłatne świadczenie usług traktuje się bowiem nieodpłatne świadczenie usług, niebędące dostawą towarów, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług. Należy w tym przypadku spełnić warunek: świadczenia nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Jeżeli więc nieodpłatna usługa nie jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności jest związana z celami osobistymi pracownika, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu towaru (samochód, paliwo) lub usług wykorzystywanych przy tej nieodpłatnej usłudze, to taka czynność rodzi obowiązek rozliczenia VAT. Należy ją więc udokumentować przez wystawienie faktury wewnętrznej. Podatnik będzie obowiązany do rozliczania podatku należnego według stawki 22%. Przykłady poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Całkowicie nieodpłatne świadczenie

W przypadku usług nieodpłatnych podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia takiej usługi poniesiony przez podatnika. Do wartości nieodpłatnego świadczenia będzie więc także wliczany, co do zasady, koszt paliwa, który ponosi pracodawca, chyba że nie mamy do czynienia z samochodem ciężarowym w rozumieniu ustawy o VAT. Dlatego jeżeli do pokrywania kosztów paliwa zobowiązany jest pracownik, który używa samochód osobowy (przy zakupie paliwa nie przysługuje prawo do odliczenia VAT), to wartość ta nie będzie wliczana do wartości nieodpłatnego świadczenia (patrz: pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 5 sierpnia 2005 r. nr 1472/RPŁ/415-59/05/SZM).

Dla ułatwienia rozliczania tego typu czynności, również dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, warto aby podatnik uregulował w umowie z pracownikiem lub regulaminie zasady korzystania przez pracowników ze służbowych samochodów. Najczęściej bowiem pojazdy służbowe nie są wykorzystywane wyłącznie celach prywatnych. Ustalenie wielkości świadczenia będzie o wiele prostsze, jeżeli pracownik będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, ujmując w niej zarówno podróże służbowe, jak i prywatne, co pozwoli na określenie m.in. liczby kilometrów przejechanych w danym okresie na cele służbowe i prywatne. Akceptowanym przez niektóre organy skarbowe jest bowiem kalkulowanie kosztów ryczałtowo w oparciu o tzw. kilometrówkę, czyli iloczynu liczby przejechanych kilometrów oraz stawki za jeden kilometr przebiegu. Następnie przyjęcie tej wartości jako kwoty brutto i wyliczenie podatku metodą „w stu”.

Przykład

Z ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika wynika, że używany samochód osobowy o pojemności 2000 cm3 przejechał w danym miesiącu do celów służbowych 7000 km, do celów prywatnych 1000 km. Przyjmując stawkę za km kwotę 0,8358 zł wartość świadczenia ustalona w sposób ryczałtowy wynosi 835,80 złotych. Stosując metodę „w stu” kwota podatku wykazana na fakturze wewnętrznej wynosi 150,72 złotych.

Limit ryczałtu samochodowego znajdą Państwo na stronie www.bv.infor.pl w zakładce Wskaźniki i stawki.

 

Taki sposób rozliczenia wskazał między Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w piśmie z 27 stycznia 2006 r. nr DP1/443-123/05/PG/7562. Należy przy tym zaznaczyć, że przepisy dot. tzw. „kilometrówki” służą, co do zasady innym celom. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem, dla celów podatku dochodowego byłoby doliczenie do stawki za kilometr „rozsądnej” marży, aby jak najlepiej oddać wartość rynkową świadczenia, która stanowić będzie przychód po stronie pracownika, np. zamiast stawki za kilometr 0,8358 złotych określić ją na poziomie 0,9 złotego i poprzeć uzasadnieniem tak przyjętego rozwiązania. Na pewno stawkę należy ustalić na poziomie mniejszym niż stawka za km za usługi taxi, czy przewozu osób w danej miejscowości, bo nie dochodzi do udostępnienia pojazdu wraz z kierowcą.

Częściowo nieodpłatne świadczenie

REKLAMA

Bardziej skomplikowanym do rozliczenia wydaje się przekazanie pracownikowi samochodu służbowego do używania oraz obciążenie go kosztami paliwa - ponosi on bowiem częściową odpłatność. Po pierwsze, ustalając wartość świadczenia nieodpłatnego, należy oczywiście uwzględnić, o czym była już mowa, koszt paliwa ponoszony przez pracownika. Koszt ponoszony przez podatnika będzie uwzględniał amortyzację pojazdu i inne koszty (pośrednie i bezpośrednie) świadczenia usług, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Po drugie, chcąc obciążyć pracownika kosztami paliwa, dochodzi do odsprzedaży towaru. Czynność taka powinna być przez pracodawcę udokumentowana fakturą VAT. W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedaż tę dokumentujemy paragonem fiskalnym. Jednym z problemów związanych z odsprzedażą paliw silnikowych będzie ustalenie, czy nie zachodzi obowiązek zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. W przypadku bowiem sprzedaży paliw silnikowych, bez względu na wysokość obrotu, ustawodawca nie przewidział zwolnień w tym zakresie. Również gdy sprzedaż jest dokonywana na rzecz pracownika.

Rozwiązaniem tego problemu jest takie ukształtowanie zasad korzystania z samochodu służbowego, aby pracownik ponosił koszt paliwa w imieniu własnym i na swój rachunek. Nie zajdzie wtedy konieczność przerzucenia na niego tych kosztów. Podstawa opodatkowania nieodpłatnego świadczenia nadal nie będzie obejmować kosztów paliwa.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1-2, art. 29 ust. 12, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 12 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

• § 4 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 113, poz. 720

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA