REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wykorzystanie przez pracownika samochodu do celów prywatnych

Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik za naszą zgodą wykorzystał samochód do celów prywatnych. Nie ponosi za to żadnej opłaty, tylko mamy go obciążyć kosztami benzyny. Czy powinniśmy rozliczyć to w VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie samochodu przez pracownika do celów prywatnych podlega VAT, jeśli pracodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu towarów lub usług wykorzystywanych przy nieodpłatnym świadczeniu. Dlatego jeśli odliczacie VAT w związku z tym świadczeniem, to powiniście naliczyć VAT. O skutkach ewentualnej częściowej odpłatności w przypadkach, o których mowa w pytaniu, szerzej w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W pewnych sytuacjach również nieodpłatne świadczenie usługi rodzi obowiązek rozliczenia podatku. Tak samo jak odpłatne świadczenie usług traktuje się bowiem nieodpłatne świadczenie usług, niebędące dostawą towarów, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług. Należy w tym przypadku spełnić warunek: świadczenia nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

REKLAMA

Jeżeli więc nieodpłatna usługa nie jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności jest związana z celami osobistymi pracownika, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu towaru (samochód, paliwo) lub usług wykorzystywanych przy tej nieodpłatnej usłudze, to taka czynność rodzi obowiązek rozliczenia VAT. Należy ją więc udokumentować przez wystawienie faktury wewnętrznej. Podatnik będzie obowiązany do rozliczania podatku należnego według stawki 22%. Przykłady poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Całkowicie nieodpłatne świadczenie

W przypadku usług nieodpłatnych podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia takiej usługi poniesiony przez podatnika. Do wartości nieodpłatnego świadczenia będzie więc także wliczany, co do zasady, koszt paliwa, który ponosi pracodawca, chyba że nie mamy do czynienia z samochodem ciężarowym w rozumieniu ustawy o VAT. Dlatego jeżeli do pokrywania kosztów paliwa zobowiązany jest pracownik, który używa samochód osobowy (przy zakupie paliwa nie przysługuje prawo do odliczenia VAT), to wartość ta nie będzie wliczana do wartości nieodpłatnego świadczenia (patrz: pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 5 sierpnia 2005 r. nr 1472/RPŁ/415-59/05/SZM).

Dla ułatwienia rozliczania tego typu czynności, również dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, warto aby podatnik uregulował w umowie z pracownikiem lub regulaminie zasady korzystania przez pracowników ze służbowych samochodów. Najczęściej bowiem pojazdy służbowe nie są wykorzystywane wyłącznie celach prywatnych. Ustalenie wielkości świadczenia będzie o wiele prostsze, jeżeli pracownik będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, ujmując w niej zarówno podróże służbowe, jak i prywatne, co pozwoli na określenie m.in. liczby kilometrów przejechanych w danym okresie na cele służbowe i prywatne. Akceptowanym przez niektóre organy skarbowe jest bowiem kalkulowanie kosztów ryczałtowo w oparciu o tzw. kilometrówkę, czyli iloczynu liczby przejechanych kilometrów oraz stawki za jeden kilometr przebiegu. Następnie przyjęcie tej wartości jako kwoty brutto i wyliczenie podatku metodą „w stu”.

Przykład

Z ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika wynika, że używany samochód osobowy o pojemności 2000 cm3 przejechał w danym miesiącu do celów służbowych 7000 km, do celów prywatnych 1000 km. Przyjmując stawkę za km kwotę 0,8358 zł wartość świadczenia ustalona w sposób ryczałtowy wynosi 835,80 złotych. Stosując metodę „w stu” kwota podatku wykazana na fakturze wewnętrznej wynosi 150,72 złotych.

Limit ryczałtu samochodowego znajdą Państwo na stronie www.bv.infor.pl w zakładce Wskaźniki i stawki.

 

Taki sposób rozliczenia wskazał między Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w piśmie z 27 stycznia 2006 r. nr DP1/443-123/05/PG/7562. Należy przy tym zaznaczyć, że przepisy dot. tzw. „kilometrówki” służą, co do zasady innym celom. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem, dla celów podatku dochodowego byłoby doliczenie do stawki za kilometr „rozsądnej” marży, aby jak najlepiej oddać wartość rynkową świadczenia, która stanowić będzie przychód po stronie pracownika, np. zamiast stawki za kilometr 0,8358 złotych określić ją na poziomie 0,9 złotego i poprzeć uzasadnieniem tak przyjętego rozwiązania. Na pewno stawkę należy ustalić na poziomie mniejszym niż stawka za km za usługi taxi, czy przewozu osób w danej miejscowości, bo nie dochodzi do udostępnienia pojazdu wraz z kierowcą.

Częściowo nieodpłatne świadczenie

Bardziej skomplikowanym do rozliczenia wydaje się przekazanie pracownikowi samochodu służbowego do używania oraz obciążenie go kosztami paliwa - ponosi on bowiem częściową odpłatność. Po pierwsze, ustalając wartość świadczenia nieodpłatnego, należy oczywiście uwzględnić, o czym była już mowa, koszt paliwa ponoszony przez pracownika. Koszt ponoszony przez podatnika będzie uwzględniał amortyzację pojazdu i inne koszty (pośrednie i bezpośrednie) świadczenia usług, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Po drugie, chcąc obciążyć pracownika kosztami paliwa, dochodzi do odsprzedaży towaru. Czynność taka powinna być przez pracodawcę udokumentowana fakturą VAT. W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedaż tę dokumentujemy paragonem fiskalnym. Jednym z problemów związanych z odsprzedażą paliw silnikowych będzie ustalenie, czy nie zachodzi obowiązek zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. W przypadku bowiem sprzedaży paliw silnikowych, bez względu na wysokość obrotu, ustawodawca nie przewidział zwolnień w tym zakresie. Również gdy sprzedaż jest dokonywana na rzecz pracownika.

Rozwiązaniem tego problemu jest takie ukształtowanie zasad korzystania z samochodu służbowego, aby pracownik ponosił koszt paliwa w imieniu własnym i na swój rachunek. Nie zajdzie wtedy konieczność przerzucenia na niego tych kosztów. Podstawa opodatkowania nieodpłatnego świadczenia nadal nie będzie obejmować kosztów paliwa.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1-2, art. 29 ust. 12, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 12 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

• § 4 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 113, poz. 720

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA