REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można nadal używać formularzy faktur stosowanych przed 1 grudnia 2008 r.

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku ze zmianą przepisów możemy stosować formularze faktur VAT, które używaliśmy przed 1 grudnia br.? Czy musimy wystawić faktury korygujące do faktur wystawionych w grudniu na starych drukach?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, można nadal stosować wzory formularzy używane przed 1 grudnia 2008 r. Nie ma potrzeby wystawiać faktur korygujących.

UZASADNIENIE

Nowe rozporządzenie w sprawie faktur nieznacznie zmieniło wykaz elementów, które ma zawierać faktura VAT. Zmiany mają na celu uproszczenie zasad jej wystawiania.

REKLAMA

Po zmianie przepisów faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

 2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z wyjątkiem sytuacji:

   - w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wpisujemy NIP zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

   - osoba, która jest podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków - nie podaje swojego numeru NIP;

   - nabywca w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nie jest podatnikiem VAT - nie podajemy jego numeru NIP;

 3) numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

 4) dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

 5) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

 6) miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

 7) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

 8) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

 9) stawki podatku;

10) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponieważ ustawodawca posługuje się wyrażeniem „co najmniej”, oznacza to, że faktury mogą zawierać również inne elementy oprócz tych, które są wymienione jako obowiązkowe. Dlatego wystawienie faktur na starych formularzach nie jest błędem, mimo że zawierają elementy, które nie są obowiązkowe:

• wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

• kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną słownie.

Obecnie te elementy faktur nie są obowiązkowe, podatnik nie musi ich w ogóle podawać na fakturze. Wystawca faktury nie musi również wpisywać na fakturze daty sprzedaży, gdy jest taka sama jak data wystawienia faktury.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Spółka 10 grudnia 2008 r. wydała towary kupującemu. W tym samym dniu wystawiła fakturę. W takim przypadku podatnik nie musi wpisywać na fakturze daty sprzedaży.

Przykład

Spółka 10 grudnia 2008 r. wydała towary kupującemu. Fakturę wystawiła 17 grudnia 2008 r. W takim przypadku podatnik musi wpisywać na fakturze datę sprzedaży.

W przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik obowiązkowo musi podawać datę wystawienia faktury, jeśli podaje na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży.

Przykład

Spółka A w grudniu 2008 r. sprzedała 1000 szt. towarów, które wydawane były z magazynu w miarę potrzeb nabywcy. 5 stycznia br. wystawiła fakturę. W takim przypadku musi określić datę wystawienia faktury.

Do 30 listopada 2008 r. podatnicy byli zobowiązani podawać:

• symbol towaru lub usługi, określone w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,

• przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku, jeśli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powoływały tego symbolu.

Od 1 grudnia 2008 r. taki obowiązek istnieje tylko przypadku, gdy podatnik świadczy czynności zwolnione z VAT. W takim przypadku na fakturze wykazuje oprócz nazwy towarów i usług:

• symbol towaru lub usługi określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

• przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

• przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Wykazanie symbolu PKWIU czy przepisu przez podatnika, który zastosował stawkę obniżoną 0%, 3%, 7%, nie jest błędem. Nie jest to już obowiązkowy element faktury, ale nie oznacza też, że nie można go podać.

Przykład

Spółka świadczy usługi wywozu śmieci, które są opodatkowane stawką 7%. Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90. Do 30 listopada 2008 r. spółka na wystawianych fakturach musiała podawać ten symbol na wystawianych fakturach. Od 1 grudnia 2008 r. nie ma już takiego obowiązku. Wpisywanie tego symbolu na fakturze nie jest błędem.

Przykład

Spółka świadczy usługi szkoleniowe zwolnione z VAT. Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80. Zarówno przed, jak i po 1 grudnia 2008 r. spółka ma obowiązek podawać symbol tych usług lub przepis, na podstawie którego korzysta ze zwolnienia - art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

• § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212 poz. 1337

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA