REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można nadal używać formularzy faktur stosowanych przed 1 grudnia 2008 r.

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku ze zmianą przepisów możemy stosować formularze faktur VAT, które używaliśmy przed 1 grudnia br.? Czy musimy wystawić faktury korygujące do faktur wystawionych w grudniu na starych drukach?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, można nadal stosować wzory formularzy używane przed 1 grudnia 2008 r. Nie ma potrzeby wystawiać faktur korygujących.

UZASADNIENIE

Nowe rozporządzenie w sprawie faktur nieznacznie zmieniło wykaz elementów, które ma zawierać faktura VAT. Zmiany mają na celu uproszczenie zasad jej wystawiania.

REKLAMA

Po zmianie przepisów faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

 2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z wyjątkiem sytuacji:

   - w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wpisujemy NIP zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

   - osoba, która jest podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków - nie podaje swojego numeru NIP;

   - nabywca w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nie jest podatnikiem VAT - nie podajemy jego numeru NIP;

 3) numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

 4) dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

 5) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

 6) miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

 7) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

 8) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

 9) stawki podatku;

10) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponieważ ustawodawca posługuje się wyrażeniem „co najmniej”, oznacza to, że faktury mogą zawierać również inne elementy oprócz tych, które są wymienione jako obowiązkowe. Dlatego wystawienie faktur na starych formularzach nie jest błędem, mimo że zawierają elementy, które nie są obowiązkowe:

• wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

• kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną słownie.

Obecnie te elementy faktur nie są obowiązkowe, podatnik nie musi ich w ogóle podawać na fakturze. Wystawca faktury nie musi również wpisywać na fakturze daty sprzedaży, gdy jest taka sama jak data wystawienia faktury.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Spółka 10 grudnia 2008 r. wydała towary kupującemu. W tym samym dniu wystawiła fakturę. W takim przypadku podatnik nie musi wpisywać na fakturze daty sprzedaży.

Przykład

Spółka 10 grudnia 2008 r. wydała towary kupującemu. Fakturę wystawiła 17 grudnia 2008 r. W takim przypadku podatnik musi wpisywać na fakturze datę sprzedaży.

W przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik obowiązkowo musi podawać datę wystawienia faktury, jeśli podaje na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży.

Przykład

Spółka A w grudniu 2008 r. sprzedała 1000 szt. towarów, które wydawane były z magazynu w miarę potrzeb nabywcy. 5 stycznia br. wystawiła fakturę. W takim przypadku musi określić datę wystawienia faktury.

Do 30 listopada 2008 r. podatnicy byli zobowiązani podawać:

• symbol towaru lub usługi, określone w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,

• przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku, jeśli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powoływały tego symbolu.

Od 1 grudnia 2008 r. taki obowiązek istnieje tylko przypadku, gdy podatnik świadczy czynności zwolnione z VAT. W takim przypadku na fakturze wykazuje oprócz nazwy towarów i usług:

• symbol towaru lub usługi określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

• przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

• przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Wykazanie symbolu PKWIU czy przepisu przez podatnika, który zastosował stawkę obniżoną 0%, 3%, 7%, nie jest błędem. Nie jest to już obowiązkowy element faktury, ale nie oznacza też, że nie można go podać.

Przykład

Spółka świadczy usługi wywozu śmieci, które są opodatkowane stawką 7%. Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90. Do 30 listopada 2008 r. spółka na wystawianych fakturach musiała podawać ten symbol na wystawianych fakturach. Od 1 grudnia 2008 r. nie ma już takiego obowiązku. Wpisywanie tego symbolu na fakturze nie jest błędem.

Przykład

Spółka świadczy usługi szkoleniowe zwolnione z VAT. Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80. Zarówno przed, jak i po 1 grudnia 2008 r. spółka ma obowiązek podawać symbol tych usług lub przepis, na podstawie którego korzysta ze zwolnienia - art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

• § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212 poz. 1337

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA