REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można nadal używać formularzy faktur stosowanych przed 1 grudnia 2008 r.

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku ze zmianą przepisów możemy stosować formularze faktur VAT, które używaliśmy przed 1 grudnia br.? Czy musimy wystawić faktury korygujące do faktur wystawionych w grudniu na starych drukach?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, można nadal stosować wzory formularzy używane przed 1 grudnia 2008 r. Nie ma potrzeby wystawiać faktur korygujących.

UZASADNIENIE

Nowe rozporządzenie w sprawie faktur nieznacznie zmieniło wykaz elementów, które ma zawierać faktura VAT. Zmiany mają na celu uproszczenie zasad jej wystawiania.

Po zmianie przepisów faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

 2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z wyjątkiem sytuacji:

   - w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wpisujemy NIP zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

   - osoba, która jest podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków - nie podaje swojego numeru NIP;

   - nabywca w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nie jest podatnikiem VAT - nie podajemy jego numeru NIP;

 3) numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

 4) dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

 5) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

 6) miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

 7) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

 8) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

 9) stawki podatku;

10) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponieważ ustawodawca posługuje się wyrażeniem „co najmniej”, oznacza to, że faktury mogą zawierać również inne elementy oprócz tych, które są wymienione jako obowiązkowe. Dlatego wystawienie faktur na starych formularzach nie jest błędem, mimo że zawierają elementy, które nie są obowiązkowe:

• wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

• kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną słownie.

Obecnie te elementy faktur nie są obowiązkowe, podatnik nie musi ich w ogóle podawać na fakturze. Wystawca faktury nie musi również wpisywać na fakturze daty sprzedaży, gdy jest taka sama jak data wystawienia faktury.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Spółka 10 grudnia 2008 r. wydała towary kupującemu. W tym samym dniu wystawiła fakturę. W takim przypadku podatnik nie musi wpisywać na fakturze daty sprzedaży.

Przykład

Spółka 10 grudnia 2008 r. wydała towary kupującemu. Fakturę wystawiła 17 grudnia 2008 r. W takim przypadku podatnik musi wpisywać na fakturze datę sprzedaży.

W przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik obowiązkowo musi podawać datę wystawienia faktury, jeśli podaje na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży.

Przykład

Spółka A w grudniu 2008 r. sprzedała 1000 szt. towarów, które wydawane były z magazynu w miarę potrzeb nabywcy. 5 stycznia br. wystawiła fakturę. W takim przypadku musi określić datę wystawienia faktury.

Do 30 listopada 2008 r. podatnicy byli zobowiązani podawać:

• symbol towaru lub usługi, określone w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,

• przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku, jeśli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powoływały tego symbolu.

Od 1 grudnia 2008 r. taki obowiązek istnieje tylko przypadku, gdy podatnik świadczy czynności zwolnione z VAT. W takim przypadku na fakturze wykazuje oprócz nazwy towarów i usług:

• symbol towaru lub usługi określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

• przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

• przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Wykazanie symbolu PKWIU czy przepisu przez podatnika, który zastosował stawkę obniżoną 0%, 3%, 7%, nie jest błędem. Nie jest to już obowiązkowy element faktury, ale nie oznacza też, że nie można go podać.

Przykład

Spółka świadczy usługi wywozu śmieci, które są opodatkowane stawką 7%. Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90. Do 30 listopada 2008 r. spółka na wystawianych fakturach musiała podawać ten symbol na wystawianych fakturach. Od 1 grudnia 2008 r. nie ma już takiego obowiązku. Wpisywanie tego symbolu na fakturze nie jest błędem.

Przykład

REKLAMA

Spółka świadczy usługi szkoleniowe zwolnione z VAT. Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80. Zarówno przed, jak i po 1 grudnia 2008 r. spółka ma obowiązek podawać symbol tych usług lub przepis, na podstawie którego korzysta ze zwolnienia - art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

• § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212 poz. 1337

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA