REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2025 r. Co planuje Ministerstwo Finansów?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Zmiany w VAT od 1 stycznia 2025 r. Co planuje Ministerstwo Finansów?
Zmiany w VAT od 1 stycznia 2025 r. Co planuje Ministerstwo Finansów?
Patryk Koch
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowane zostały zmiany projektu ustawy o podatku VAT, zgodnie z wskazanymi przez Ministra Finansów informacjami miałyby one wejść w życie już od 1 stycznia 2025 r. Zmiany te mają mieć szeroki zakres, ponieważ mają dotyczyć między innymi obniżonych stawek VAT, mechanizmu odwrotnego obciążenia, ale również mają wpłynąć na obowiązki dotyczące integracji kas rejestrujących.

Zmiany w obniżonych stawkach VAT

Zgodnie z planowanymi zmianami stawką 0% mają zostać objęte statki ratownicze oraz łodzie ratunkowe, które są wykorzystywane na morzu, ale nie są statkami i łodziami pełnomorskimi. Do tej pory stawka ta była stosowana do pełnomorskich statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, zgodnie z wskazaniami projektu zmiana ta ma na celu ujednolicenie stosowania stawki VAT do statków i łodzi wykorzystywanych w tym samym celu. 

REKLAMA

Autopromocja

Kolejną zmianą jest utrzymanie stawki 8% dla wyrobów medycznych, które zostały dopuszczone do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych. Stawka ta ma zostać utrzymana dla tych wyrobów bezterminowo, zmiana ta jest podyktowana tym, że obecne przepisy przewidywały utrzymanie stawki tylko do 27 maja 2025 roku, Minister uznał jednak za nieuzasadnione obejmowanie tych wyrobów wyższą stawką, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu i spełniają wymogi określone w nowej ustawie.

Zmiany obejmą również likwidację obniżonej stawki VAT dla „żywych koniowatych”, która wynikać będzie z konieczności dostosowania krajowych przepisów do dyrektywy Unii Europejskiej, w której zostały ustalone limity dotyczące kategorii towarów/usług, które objęte są stawkami obniżonymi. Usunięcie obniżonej stawki pozwoli na dostosowanie kategorii towarów/usług do maksymalnego limitu (24 kategorii) wynikającego z Dyrektywy i spowoduje zwiększenie stawki z 8% do 23%.

Podwyższeniu (do stawki podstawowej) ulegnie również stawka podatku jaką objęte są wyroby z konopi siewnej do palenia lub wdychania bez spalania, zgodnie z projektem zmian bezzasadne jest obejmowanie obniżoną stawką tych produktów. Zmiana ta jednak nie obejmie wyrobów z konopi siewnej wykorzystywanych wyłącznie w celach medycznych (tzw. marihuana medyczna).

Obniżeniu ulegnie natomiast stawka VAT na kubeczki menstruacyjne, stawka zostanie obniżona z 23% do 5%, zmiana ta ma na celu ujednolicenie stawek podatkowych jakimi są objęte produkty higieniczne dla kobiet. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnią zmianą w kwestii stawek jest doprecyzowanie brzmienia poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy o VAT – nawozów i środków ochrony roślin oraz pasz dla zwierząt gospodarskich i domowych. Planowane zmiany mają mieć przede wszystkim na celu ujednolicenie definicji tych produktów, w związku z brakiem odwołania w przepisach VAT pojawiały się wątpliwości co do interpretacji i kwalifikacji tych pojęć. Poprzez odwołanie się do przepisów branżowych zmiany te miałyby wyeliminować niepewności jakie powstawały w związku z tymi produktami. 

DGP subskrypcja na miesiąc 

Mechanizm odwrotnego obciążenia

Zgodnie z planowaną nowelizacją wydłużeniu ulec miałoby funkcjonowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem w odniesieniu do gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Do tej pory możliwość ta była przewidziana jedynie do 28 lutego 2025 roku, jednak poprzez wydłużenie i zrównanie terminów do tych przewidzianych w dyrektywie Unijnej mechanizm odwrotnego obciążenia będzie mógł być stosowany do 31 grudnia 2026 r. 

Brak wymogu integracji kas fiskalnych z terminalami

Ustawa nowelizująca z 29 października 2021 r, wprowadziła obowiązek integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi, brak spełnienia tego obowiązku wiązał się natomiast z karami pieniężnymi. W związku jednak z występującymi trudnościami technicznymi, wynikającymi z braku odpowiednich terminali płatniczych na rynku, które pozwalałyby na spełnienie tego wymogu oraz fakt, że dotychczasowe rozwiązanie jakim było przekazywanie danych przez agentów rozliczeniowych spełniło swoje zadanie uzasadnione wydało się zrezygnowanie z obowiązku integracji, proces ten natomiast ma postępować naturalnie wraz z rozwojem technologii. Planowane natomiast również jest zniesienie kar pieniężnych jakie przewidywane były za brak integracji kas rejestrujących z terminalami. 

Możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego

Zmianie mają ulec również zasady dotyczące możliwości skorzystania z zwolnienia podmiotowego. Zgodnie z planowaną nowelizacją, będą mogli z niego skorzystać także podatnicy zagraniczni, którzy nie posiadają siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie naszego kraju. Możliwość ta będzie dotyczyć również polskich podatników w innych krajach Unii Europejskiej, warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest przestrzeganie limitu unijnego oraz rejestracja w państwie siedziby działalności gospodarczej oraz przekazywanie kwartalnych informacji o obrotach jakie osiągamy w każdym państwie członkowskim Unii. 

Zmiany w ustalaniu limitu zwolnienia podatkowego

Kwota 200 000 zł określająca limit zwolnienia podmiotowego nie ulegnie zmianie, jednak najprawdopodobniej zmieni się sposób obliczania tego limitu. Zgodnie z nowelizacją wliczane będą bowiem do niego zarówno wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość, która na terenie kraju nie podlega opodatkowaniu VAT. Do limitu mają zostać również wliczane usług reasekuracyjne, w sytuacji, w której nie będą miały one charakteru pomocniczego. 

Ustalanie miejsca świadczenia usług

Zmianie ulegną zasady określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników w przypadku usług takich jak imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne w sytuacji, gdy ostateczny odbiorca takich usług obecny jest wirtualnie lub gdy usługa jest transmitowana. Od 2025 roku usługi takie mają podlegać opodatkowaniu w kraju konsumenta tak samo jak usługi elektroniczne.

Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów ograniczeniu ma ulec zakres zwolnień przedmiotowych dotyczących obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Zwolnieniu nie będą dłużej podlegać czynności związane z dostawą towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży czy też świadczenie usług przy użyciu urządzeń wydających bilety obsługiwanych przez klienta (np. za parking). Czynności takie mają być obowiązkowo ewidencjonowane na kasie. 

Marża dla dostaw dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków

W procedurze szczególnej VAT marża zgodnie ze zmianami do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków ma mieć zastosowanie stawka podstawowa, niezależnie od tego jaka stawka obowiązuje w opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zmianom mają ulec również reguły stosowania procedury szczególnej, ma być ona bowiem możliwa do zastosowania w przypadku, gdy nie stosuje się obniżonej stawki VAT do dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków dostarczonych podatnikowi pośrednikowi lub tych, które zostały przez niego zaimportowane.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA