REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co hamuje rozwój rynku e-faktur w Polsce?

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce bardzo powoli rozwija się rynek e-faktur. Nie jest to jednak spowodowane barierami technologicznymi ani prawnymi. Jakie przyczyny hamują rozwój polskiego rynku e-faktur?

E-faktury

Zarówno z perspektywy technologii, jak i obowiązujących w Polsce przepisów nie ma żadnych barier technologicznych lub prawnych ograniczających rozwój rynku faktur elektronicznych. Polska naprawdę pilnie, dokładnie i na czas wdrożyła dyrektywy unijne zrównujące w prawach faktury elektroniczne i papierowe.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieją jednak silne bariery związane z różnego rodzaju przyzwyczajeniami, stereotypami oraz obawami użytkowników. Wprowadzając na rynek naszą platformę do wymiany faktur elektronicznych „miedzyfirmami.pl”, spytaliśmy ponad 5 tys. firm, dlaczego nie korzystają z e-faktur w obrocie gospodarczym. Przecież od lat księgowość prowadzona jest elektronicznie, podobnie jak w świat cyfrowy już dawno przeniesiono transakcje finansowe. Najczęstsza odpowiedź była taka, że firmy stosują fakturę papierową, bo… nikt od nich nie wymagał zmiany!

Poza tym, firmy obawiają się, że w razie kontroli dokument elektroniczny zostanie zakwestionowany przez fiskusa. Otóż Ministerstwo Finansów podaje, że od początku roku 2012 nie było ani jednego przypadku, w którym w trakcie kontroli skarbowej urzędnicy zakwestionowaliby fakturę wyłącznie z tego powodu, że ma ona formę elektroniczną.

Obecnie to, co hamuje rozwój e-faktur, to przede wszystkim brak aktywności administracji wszystkich szczebli, która jest największym klientem biznesu, a jednocześnie jest bardzo tradycyjna, skrępowana przepisami i odporna na cyfryzację. To się jednak może zmienić w najbliższych kilku miesiącach.

REKLAMA

Obowiązek stosowania e-faktury

Oto bowiem, 27 maja br. została przyjęta przez UE dyrektywa 2014/55/EU w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych, która w praktyce narzuci całej administracji państw członkowskich oraz wszystkim przedsiębiorstwom realizującym zamówienia publiczne i wykorzystującym środki unijne, obowiązek wymieniania się fakturami wyłącznie w postaci elektronicznej. Dyrektywa wymaga przy tym posługiwania się takim standardem, który pozwoli systemom informatycznym automatycznie przetwarzać zawarte w e-fakturach dane. Dyrektywa 55/2014/EU jest pierwszym aktem prawnym, który nałoży na administrację państwową i podatników obowiązek stosowania e-faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin transpozycji Dyrektywy w państwach członkowskich UE to 27 listopada 2018 roku. Nieprzekonanych przedsiębiorców mogą więc wkrótce skłonić do przejścia na e-faktury już nie tylko duże oszczędności finansowe i uproszczenie obiegu dokumentów finansowych w firmie, ale zwykła konieczność.

Potrzebna edukacja

Nadal jednak potrzebna jest edukacja realizowana wielotorowo: poprzez media, dostawców oprogramowania, doradców podatkowych, biura rachunkowe, ale też przy wyraźnym wsparciu ze strony państwa – przede wszystkim resortów gospodarki, cyfryzacji oraz finansów. Przy odrobinie wysiłku organizacyjnego, Polska ma szansę na osiągnięcie znacznych oszczędności w funkcjonowaniu samej administracji państwowej, zwiększenia skali ściągalności podatku VAT i to wszystko wprowadzając rozwiązania, które po stronie przedsiębiorców będą generowały dodatkowe oszczędności, a nie wydatki.

Polscy przedsiębiorcy, nawet jeśli jeszcze o tym nie wiedzą, są już gotowi na zmianę.

sage
Aneta Jarczyńska

online business development manager w Sage sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA