REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co hamuje rozwój rynku e-faktur w Polsce?

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce bardzo powoli rozwija się rynek e-faktur. Nie jest to jednak spowodowane barierami technologicznymi ani prawnymi. Jakie przyczyny hamują rozwój polskiego rynku e-faktur?

E-faktury

Zarówno z perspektywy technologii, jak i obowiązujących w Polsce przepisów nie ma żadnych barier technologicznych lub prawnych ograniczających rozwój rynku faktur elektronicznych. Polska naprawdę pilnie, dokładnie i na czas wdrożyła dyrektywy unijne zrównujące w prawach faktury elektroniczne i papierowe.

REKLAMA

Autopromocja

Istnieją jednak silne bariery związane z różnego rodzaju przyzwyczajeniami, stereotypami oraz obawami użytkowników. Wprowadzając na rynek naszą platformę do wymiany faktur elektronicznych „miedzyfirmami.pl”, spytaliśmy ponad 5 tys. firm, dlaczego nie korzystają z e-faktur w obrocie gospodarczym. Przecież od lat księgowość prowadzona jest elektronicznie, podobnie jak w świat cyfrowy już dawno przeniesiono transakcje finansowe. Najczęstsza odpowiedź była taka, że firmy stosują fakturę papierową, bo… nikt od nich nie wymagał zmiany!

Poza tym, firmy obawiają się, że w razie kontroli dokument elektroniczny zostanie zakwestionowany przez fiskusa. Otóż Ministerstwo Finansów podaje, że od początku roku 2012 nie było ani jednego przypadku, w którym w trakcie kontroli skarbowej urzędnicy zakwestionowaliby fakturę wyłącznie z tego powodu, że ma ona formę elektroniczną.

Obecnie to, co hamuje rozwój e-faktur, to przede wszystkim brak aktywności administracji wszystkich szczebli, która jest największym klientem biznesu, a jednocześnie jest bardzo tradycyjna, skrępowana przepisami i odporna na cyfryzację. To się jednak może zmienić w najbliższych kilku miesiącach.

Obowiązek stosowania e-faktury

REKLAMA

Oto bowiem, 27 maja br. została przyjęta przez UE dyrektywa 2014/55/EU w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych, która w praktyce narzuci całej administracji państw członkowskich oraz wszystkim przedsiębiorstwom realizującym zamówienia publiczne i wykorzystującym środki unijne, obowiązek wymieniania się fakturami wyłącznie w postaci elektronicznej. Dyrektywa wymaga przy tym posługiwania się takim standardem, który pozwoli systemom informatycznym automatycznie przetwarzać zawarte w e-fakturach dane. Dyrektywa 55/2014/EU jest pierwszym aktem prawnym, który nałoży na administrację państwową i podatników obowiązek stosowania e-faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin transpozycji Dyrektywy w państwach członkowskich UE to 27 listopada 2018 roku. Nieprzekonanych przedsiębiorców mogą więc wkrótce skłonić do przejścia na e-faktury już nie tylko duże oszczędności finansowe i uproszczenie obiegu dokumentów finansowych w firmie, ale zwykła konieczność.

Potrzebna edukacja

Nadal jednak potrzebna jest edukacja realizowana wielotorowo: poprzez media, dostawców oprogramowania, doradców podatkowych, biura rachunkowe, ale też przy wyraźnym wsparciu ze strony państwa – przede wszystkim resortów gospodarki, cyfryzacji oraz finansów. Przy odrobinie wysiłku organizacyjnego, Polska ma szansę na osiągnięcie znacznych oszczędności w funkcjonowaniu samej administracji państwowej, zwiększenia skali ściągalności podatku VAT i to wszystko wprowadzając rozwiązania, które po stronie przedsiębiorców będą generowały dodatkowe oszczędności, a nie wydatki.

Polscy przedsiębiorcy, nawet jeśli jeszcze o tym nie wiedzą, są już gotowi na zmianę.

sage
Aneta Jarczyńska

online business development manager w Sage sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA