REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak można skorzystać z ulgi "na złe długi"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Ulga
Ulga "na złe długi" - jak można z niej skorzystać
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio coraz więcej moich klientów nie płaci mi należności. Wystawiam im faktury, płacę VAT należny ale nie otrzymuję zapłaty. Proszę o informację jak mogę skorzystać z ulgi VAT w takiej sytuacji. 

Ulga na złe długi to inaczej mówiąc możliwość odzyskania zapłaconego do urzędu VAT po wystawieniu faktury, która nie została uregulowana przez kontrahenta. Mowa o tym w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Jakie wierzytelności uprawniają do ulgi

Z treści tego przepisu wynika, że podatnik ma prawo skorygować VAT należny od dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, jeżeli uprawdopodobni nieściągalność wierzytelności.

Od 1 grudnia 2008 r. ustawodawca wprowadził możliwość uznania wierzytelności za nieściągalną jeżeli kontrahent nie zapłacił należności przez 180 dni. Czyli brak zapłaty przez 180 dni od daty płatności na fakturze wystarczy do uprawdopodobnienia nieściągalności tego długu, nawet gdy nie podjęliśmy żadnych działań windykacyjnych.

Przedsiębiorcy nie muszą już więc spełniać warunków z ustawy o PIT, pozwalających na zaliczenie wierzytelności do kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skorzystać z ulgi można tylko wtedy, gdy wierzytelność i VAT należny były wykazane w deklaracji, a wierzytelność nie została zbyta.

REKLAMA

Przed nowelizacją ustawy o VAT wierzyciel miał pięć lat na korektę (licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura), obecnie ma tylko dwa lata (liczone od końca roku, w którym wystawiono fakturę). Czyli obecnie jest mniej czasu na skorzystanie z ulgi.

Wydaje się, że nowe zasady dotyczą także wierzytelności powstałych przed 1 grudnia 2008 r., które nie zostały zapłacone w okresie180 dni. Przedmiotowa nowelizacja ustawy o VAT nie zabrania bowiem tego.

Firma A wystawiła fakturę za usługę w maju 2008 r. Kontrahent jednak nie uregulował należności. Firma A ma do końca 2010 r. czas na dokonanie korekty podatku należnego

Wymagania wobec kontrahenta

VAT można odzyskać tylko z faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT. Nie skorzystamy z tej ulgi, jeżeli współpracowaliśmy z kontrahentem zwolnionym z VAT bądź sprzedawaliśmy towary osobom fizycznym, które nie są podatnikami.

Ponadto kontrahent w momencie dokonywania transakcji nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. Należy, także sprawdzić‚ czy dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT w momencie dokonywania korekty.

Taki warunek musi spełniać również wierzyciel. Z kolei podczas sporządzania korekty, dłużnik może znajdować się w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.


Procedura informacyjna

REKLAMA

Kolejną rzeczą o której przedsiębiorca powinien pamiętać jest to, iż o zamiarze skorygowania podatku musimy powiadomić dłużnika. Nasze prawo do ulgi przysługuje, jeśli dłużnik nie ureguluje należności w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia. Jednak korektę możemy zrobić dopiero w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym otrzymaliśmy od dłużnika potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

W przepisach nie znajdziemy instrukcji, jak powinno wyglądać takie zawiadomienie. A więc wydawać by się mogło, że może to być informacja o zamiarze wszczęcia procedury korekty w razie nieuregulowania należności w ciągu 14 dni. Oczywiście przedsiębiorca musi wyraźnie napisać, o jaką wierzytelność chodzi.

Jeżeli już mamy potwierdzenie odbioru zawiadomienia, możemy skorygować podatek należny. Do zawiadomień należy stosować przepisy ordynacji podatkowej o doręczeniach. Jest to zabezpieczenie dla wierzyciela na wypadek gdyby dłużnik nie chciał odebrać korespondencji.

O skorzystaniu z przedmiotowej ulgi należy poinformować urząd skarbowy. Wówczas razem z deklaracją, w której sporządziliśmy korektę, przesyłamy również do urzędu skarbowego zawiadomienie o niej. Musimy pamiętać, także o poinformowaniu o tym dłużnika (w terminie siedmiu dni), a kopię pisma przekazujemy do urzędu. W skrócie procedura informacyjna wygląda tak:
- informujemy dłużnika o zamiarze dokonania korekty,
- zawiadamiamy urząd skarbowy o korekcie,
- zawiadamiamy dłużnika o korekcie,
- kopię pisma do dłużnika przekazujemy do urzędu.

Dlaczego przedsiębiorca powinien poinformować urząd skarbowy o korekcie podatku? Kontrahent powinien bowiem zwrócić fiskusowi odliczony z niezapłaconej faktury VAT. Powinien pomniejszyć podatek naliczony o kwotę podatku VAT wynikającego z nieuregulowanych faktur.

Związane jest to z obowiązkiem skorygowania deklaracji VAT za okres, w którym odliczył podatek naliczony i z zapłatą zaległości podatkowej wraz z odsetkami. W sytuacji kiedy dłużnik odda pieniądze po korekcie, może ponownie odliczyć VAT. Natomiast wierzyciel musi powiększyć podatek należny.

Ulga na złe długi nie dotyczy transakcji między tzw. podmiotami powiązanymi.


W skrócie jak skorzystać z ulgi na złe długi, krok po kroku:

Krok 1 - Sprawdź stare wierzytelności i policz, czy minęło już 180 dni od terminu płatności.

Krok 2 - Sprawdź, czy w dniu dostawy towaru lub świadczenia usługi, kontrahent był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i czy nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Krok 3 - Ustal, czy spełnione są pozostałe warunki skorzystania z ulgi, tzn. czy kwota wierzytelności była wykazana w deklaracji i czy nie została zbyta.

Krok 4 - poinformuj dłużnika o zamiarze korekty.

Krok 5 - Uzyskaj potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

Krok 6 – Ustal, czy na dzień korekty dłużnik jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Krok 7 – Sporządź korektę.

Krok 8 - Zawiadom urząd skarbowy o korekcie.

Krok 9 – Zawiadom dłużnika o korekcie.

Krok 10 - Kopię pisma wysłanego do dłużnika złóż do urzędu skarbowego.

Waldemar Żuchowski
ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA