REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi - co zrobić gdy dłużnik nie odbiera korespondencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

Dla skorzystania z ulgi na złe długi nie wystarczy uprawdopodobnić, że należność jest nieściągalna. Przypomnijmy, że jest to sytuacja, kiedy faktura przez 180 dni nie została opłacona. Termin ten liczymy od upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Przepisy wymagają również, aby przed korektą VAT z niezapłaconej faktury wierzyciel kolejny raz podjął próbę otrzymania należności.

Zawsze przed skorzystaniem z ulgi na złe długi musisz powiadomić dłużnika o zamiarze skorzystania z ulgi na złe długi, co wymusi dokonanie korekty podatku VAT także po stronie dłużnika. W zawiadomieniu wierzyciel informuje dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego, a dłużnik ma 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia na uregulowanie należności w jakiejkolwiek formie.

REKLAMA

Autopromocja

Korekta VAT należnego po stronie wierzyciela może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w zawiadomieniu. UWAGA! Nie może to być jednak termin wcześniejszy niż uzyskanie potwierdzenia odbioru przez dłużnika tego pisma. Formalny obowiązek uzyskania od dłużnika dowodu, że wie on o naszym zamiarze skorzystania z ulgi bardzo często blokuje prawo wierzyciela do skorzystania z niej.

Co zrobić, gdy dłużnik nie odbiera korespondencji? Np. wysyłamy list polecony, wiemy że biuro firmy dłużnika funkcjonuje, ale nasz list wraca z adnotacją „odmowa odbioru listu”. Ustawodawca przewidział taką sytuację i nakazał wierzycielowi stosować przepisy o doręczeniach z Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie dowód doręczenia pisma można uzyskać wysyłając list za pokwitowaniem przez pocztę (art. 144 Ordynacji podatkowej).

W razie niemożności doręczenia pisma np. z uwagi na odmowę odbioru listu poczta przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej. Adresata zawiadamia się dwukrotnie o pozostawaniu pisma w miejscu określonym. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w terminie 7 dni (art. 150 § 1a Ordynacji podatkowej). Bez znaczenia jest więc, czy dłużnik odebrał nasz list albo po odebraniu zapoznał się z listem.

Wierzyciel najłatwiej uzyska potwierdzenie odbioru zawiadomienia wysyłając je listem z opcją potwierdzenia odbioru. Nadawca otrzymuje takie pokwitowanie po podpisaniu przez dłużnika odpowiedniego druczku naklejonego na list z zawiadomieniem o zamiarze skorzystania z ulgi na złe długi. Po podpisaniu druk trafia w ręce pracownika poczty i jest przez pocztę odsyłany do wierzyciela. Jest to pewny dowód faktu otrzymania listu przez dłużnika oraz daty jego otrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką samą moc dowodową jak potwierdzenie odbioru listu ma zwrócony przez pocztę list z adnotacją „nie zastano adresata” albo „adresat odmówił odbioru listu”

Potwierdzenie tego znajdziemy w pismach organów podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19 czerwca 2009 r. (sygnatura ILPP2/443-434/09-4/GZ) zajął się pytaniem podatniczki, która zamierzała skorzystać z korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy o podatku VAT. Powiadomiła dwukrotnie dłużnika o zamiarze korekty zgodnie z wymogami art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku VAT. Otrzymała zwrot korespondencji z adnotacją „adresata nie zastano”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził, że podatnik chcąc skorzystać z uprawnienia do korekty podatku należnego musi dowieść, że dłużnik został w sposób prawidłowy zawiadomiony, posiadając odpowiednie pokwitowanie odbioru. Warunek te wypełnia dwukrotne powiadomienia dłużnika o zamiarze korekty, czego dowodem jest posiadanie przez wierzyciela zwróconych listów z adnotacją „adresata nie zastano”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA