REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi a postępowanie upadłościowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ulgę na złe długi można zastosować, gdy dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Przepisy są interpretowane w ten sposób, że wymóg ten ma być spełniony na moment dostawy towaru lub świadczenia usług. Natomiast nie musi być spełniony w momencie korzystania z ulgi na złe długi.

W momencie skorzystania przez wierzyciela z ulgi na złe długi dłużnik może być trakcie postępowania upadłościowego. Komentatorzy przepisów ustawy o podatku VAT nie mają wątpliwości w tym zakresie. Ale bardzo często negują taką interpretację przepisów dłużnicy. Powołują się na przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. I twierdzą, że w czasie postępowań upadłościowych przeprowadzanych na podstawie tej ustawy nie stosuje się do nich ulgi na złe długi. Oznacza to bowiem konieczność zwiększenie ich zobowiązań wobec fiskusa.

REKLAMA

Jeżeli następuje to po zatwierdzeniu wykazu długów uwzględnianych w procedurze likwidacji powoduje to komplikacje.

Aby uniknąć takiej interpretacji przez dłużników przepisów o VAT, która przecież jest odrębną ustawą od prawa upadłościowego warto wtedy użyć jako argumentu pism urzędowych.

Co prawda nie ma dla prawa wierzyciela do skorzystania z ulgi na złe długi znaczenia, czy dłużnik zwiększy symetrycznie do zmniejszenia naszych zobowiązań z tytułu VAT swoje zobowiązania z tego tytułu. Ale być może uświadamiając dłużnikowi przechodzącemu proces upadłości lub likwidacji, że proces ten jest bez znaczenia dla naszego prawa do ulgi na złe długi szybciej uzyskamy potwierdzenie otrzymania zawiadomienia o zamiarze skorzystania z tej ulgi.

Jest to formalny, ale podstawowy warunek dla odzyskania przez nas VAT. W praktyce dłużnicy bronią się wszelkimi sposobami przed przekazaniem wierzycielom takiego dokumentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przykładem takiego pisma, które można dołączyć do zawiadomienia o zamiarze skorzystania z ulgi na złe długi jest interpretacja indywidualna z 21 sierpnia 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura IPPP1/443-556/09-4/IG). Istotne jest, że wystąpił o nie dłużnik, który prawdopodobnie sądził, że prawo upadłościowe i naprawcze chroni go przed możliwością zastosowania wobec niego ulgi na złe długi.

Sprawa dotyczyła wierzyciela, który poinformował dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego. Dłużnik nie uregulował w terminie 14 dni (ani też później) wykazanych w zawiadomieniu wierzytelności, tym samym umożliwiając wierzycielowi skorzystanie z ulgi na złe długi. Wykazane w zawiadomieniu wierzytelności dotyczyły okresu, w którym dłużnik nie znajdował się jeszcze w trakcie postępowania upadłościowego.

REKLAMA

Dłużnik w dalszym ciągu był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wierzyciel poinformował dłużnika o dokonanej korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2009 roku. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że z literalnego brzemienia art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku VAT nie wynika zastrzeżenie, iż w celu skorzystania z zawartych tam uprawnień, warunkiem niezbędnym jest fakt, aby przepis ten znajdował zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy wnioskodawca (dłużnik) jest podatnikiem VAT czynnym, niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie korekty na moment dokonywania korekty przez kontrahenta (wierzyciela).

Dostawa towarów będąca przedmiotem korekty została dokonana w okresie, gdy dłużnik był czynnym podatnikiem nie będącym w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Ponieważ kontrahent wnioskodawcy w sposób prawidłowy dokonał korekty swojego podatku należnego, to (zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie) wnioskodawca ma obowiązek pomniejszenia swojego podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na zasadach zawartych w art. 89b ustawy o podatku VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA