REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi a postępowanie upadłościowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ulgę na złe długi można zastosować, gdy dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Przepisy są interpretowane w ten sposób, że wymóg ten ma być spełniony na moment dostawy towaru lub świadczenia usług. Natomiast nie musi być spełniony w momencie korzystania z ulgi na złe długi.

W momencie skorzystania przez wierzyciela z ulgi na złe długi dłużnik może być trakcie postępowania upadłościowego. Komentatorzy przepisów ustawy o podatku VAT nie mają wątpliwości w tym zakresie. Ale bardzo często negują taką interpretację przepisów dłużnicy. Powołują się na przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. I twierdzą, że w czasie postępowań upadłościowych przeprowadzanych na podstawie tej ustawy nie stosuje się do nich ulgi na złe długi. Oznacza to bowiem konieczność zwiększenie ich zobowiązań wobec fiskusa.

REKLAMA

Jeżeli następuje to po zatwierdzeniu wykazu długów uwzględnianych w procedurze likwidacji powoduje to komplikacje.

Aby uniknąć takiej interpretacji przez dłużników przepisów o VAT, która przecież jest odrębną ustawą od prawa upadłościowego warto wtedy użyć jako argumentu pism urzędowych.

Co prawda nie ma dla prawa wierzyciela do skorzystania z ulgi na złe długi znaczenia, czy dłużnik zwiększy symetrycznie do zmniejszenia naszych zobowiązań z tytułu VAT swoje zobowiązania z tego tytułu. Ale być może uświadamiając dłużnikowi przechodzącemu proces upadłości lub likwidacji, że proces ten jest bez znaczenia dla naszego prawa do ulgi na złe długi szybciej uzyskamy potwierdzenie otrzymania zawiadomienia o zamiarze skorzystania z tej ulgi.

Jest to formalny, ale podstawowy warunek dla odzyskania przez nas VAT. W praktyce dłużnicy bronią się wszelkimi sposobami przed przekazaniem wierzycielom takiego dokumentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przykładem takiego pisma, które można dołączyć do zawiadomienia o zamiarze skorzystania z ulgi na złe długi jest interpretacja indywidualna z 21 sierpnia 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura IPPP1/443-556/09-4/IG). Istotne jest, że wystąpił o nie dłużnik, który prawdopodobnie sądził, że prawo upadłościowe i naprawcze chroni go przed możliwością zastosowania wobec niego ulgi na złe długi.

Sprawa dotyczyła wierzyciela, który poinformował dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego. Dłużnik nie uregulował w terminie 14 dni (ani też później) wykazanych w zawiadomieniu wierzytelności, tym samym umożliwiając wierzycielowi skorzystanie z ulgi na złe długi. Wykazane w zawiadomieniu wierzytelności dotyczyły okresu, w którym dłużnik nie znajdował się jeszcze w trakcie postępowania upadłościowego.

REKLAMA

Dłużnik w dalszym ciągu był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wierzyciel poinformował dłużnika o dokonanej korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2009 roku. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że z literalnego brzemienia art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku VAT nie wynika zastrzeżenie, iż w celu skorzystania z zawartych tam uprawnień, warunkiem niezbędnym jest fakt, aby przepis ten znajdował zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy wnioskodawca (dłużnik) jest podatnikiem VAT czynnym, niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie korekty na moment dokonywania korekty przez kontrahenta (wierzyciela).

Dostawa towarów będąca przedmiotem korekty została dokonana w okresie, gdy dłużnik był czynnym podatnikiem nie będącym w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Ponieważ kontrahent wnioskodawcy w sposób prawidłowy dokonał korekty swojego podatku należnego, to (zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie) wnioskodawca ma obowiązek pomniejszenia swojego podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na zasadach zawartych w art. 89b ustawy o podatku VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA