REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet / fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym, gdy płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej, a także w przypadku, gdy płatność następuje przed wysłaniem towaru?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym?

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedajemy komputery w sklepie internetowym. Dostarczamy je klientom pocztą za zaliczeniem pocztowym. W którym momencie powstanie u nas obowiązek podatkowy? Czy będzie to chwila, kiedy dostaniemy od poczty płatność za dostawę?

Nie. Obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży wysyłkowej towaru dokonywanej za zaliczeniem pocztowym powstaje u Państwa z chwilą dokonania dostawy towarów. Za dzień dokonania dostawy towa­ru należy uznać moment, gdy klient odbierze przesyłkę i zapłaci za nią doręczycielowi. Powinni Państwo mieć możliwość śledzenia przesyłek zdalnie, bo tylko w ten sposób będziecie mogli prawidłowo określić moment powstania obowiązku podatkowego.

Sprzedaży bonów podarunkowych - obowiązek podatkowy

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku gdy towar jest wysyłany przesyłką pocztową przez dostawcę za zaliczeniem pocztowym (tj. w sytuacjach, gdy zapłata następuje przy odbiorze towaru), obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania jego dostawy, tj. z chwilą przeniesienia rozporządzania nim jak właściciel. W przypadku gdy ryzyko utraty towarów w ich wysyłkowej dostawie ponosi dostawca, będzie to miało miejsce z chwilą wydania towaru jego nabywcy.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży przez Internet, jeżeli płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej?

REKLAMA

Prowadzimy sklep internetowy. Korzystamy z usług systemu płatności internetowych. 27 czerwca 2014 r. sprzedaliśmy odkurzacz osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Towar został dostarczony 5 lipca 2014 r. Pieniądze, które klient wpłacił 29 czerwca 2014 r., wpłynęły na nasze konto dopiero 10 lipca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej sprzedaży?

W przypadku korzystania przez sprzedawców prowadzących sprzedaż przez Internet z tzw. systemów płatności internetowej (np. Paypal) obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli z chwilą dokonania dostawy towaru, chyba że sprzedawca otrzymał zaliczkę. Ponieważ przy tym typie sprzedaży płatność za nabyty towar następuje przeważnie przed jego wydaniem, to dla celów rozliczeń VAT płat­ność ta jest traktowana jako zaliczka. Dlatego bardzo ważne jest ustalenie, kiedy sprzedawca (w tym przypadku Państwa firma) otrzymuje taką zaliczkę. Jeśli pośrednik świadczący usługi płatności interne­towych przekazuje Państwu pieniądze w ciągu określonej liczby dni po dokonaniu wpłaty przez nabywcę lub w określonym czasie po upływie uzgodnionego okresu rozliczeniowego (a tak wynika z pytania), to w takim przypadku należy uznać, że momentem otrzymania należności jest moment wpływu pieniędzy na Państwa rachunek bankowy, a nie moment ich zaewidencjonowania na Państwa koncie w systemie płat­ności internetowych. W związku z tym, w przypadku przedstawionym w pytaniu, obowiązek podatkowy w VAT od tej sprzedaży powstał 5 lipca 2014 r., tj. w dniu dostarczenia towaru nabywcy. Pieniądze za towar wpłynęły na Państwa konto dopiero 10 lipca 2014 r., a więc już po dokonaniu dostawy towaru.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Gdyby jednak Państwa firma podpisała umowę z firmą oferującą system płatności internetowej, z której wynikałaby możliwość wypłaty należności w dowolnym momencie od zaksięgowania pieniędzy na jej koncie w tym systemie, i gdyby pieniądze wpłacone przez nabywcę 29 czerwca 2014 r. zostały w tym dniu zaksięgo­wane na koncie Państwa firmy w tym systemie - obowiązek podatkowy powstałby właśnie w tym dniu. Ozna­czałoby to konieczność rozliczenia sprzedaży już w deklaracji VAT za czerwiec 2014 r., a nie za lipiec 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 19a ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży przez Internet, jeżeli płatność następuje przed wysłaniem towaru?

Prowadzę sklep internetowy. 28 czerwca 2014 r. otrzymałem na swój rachunek bankowy zapłatę za zamówiony towar. 30 czerwca 2014 r. wysłałem towar klientowi. Ten otrzymał go 1 lipca 2014 r. Kie­dy powstał u mnie obowiązek podatkowy?

W przypadku sprzedaży towarów przez Internet obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogól­nych, czyli z chwilą dokonania dostawy towaru, chyba że sprzedawca otrzymał zaliczkę. W związku z tym, że przed wysłaniem towaru otrzymał Pan za niego zapłatę, obowiązek podatkowy powstał w chwili jej otrzymania, czyli 28 czerwca 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 19a ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA