REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet / fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym, gdy płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej, a także w przypadku, gdy płatność następuje przed wysłaniem towaru?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedajemy komputery w sklepie internetowym. Dostarczamy je klientom pocztą za zaliczeniem pocztowym. W którym momencie powstanie u nas obowiązek podatkowy? Czy będzie to chwila, kiedy dostaniemy od poczty płatność za dostawę?

Nie. Obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży wysyłkowej towaru dokonywanej za zaliczeniem pocztowym powstaje u Państwa z chwilą dokonania dostawy towarów. Za dzień dokonania dostawy towa­ru należy uznać moment, gdy klient odbierze przesyłkę i zapłaci za nią doręczycielowi. Powinni Państwo mieć możliwość śledzenia przesyłek zdalnie, bo tylko w ten sposób będziecie mogli prawidłowo określić moment powstania obowiązku podatkowego.

Sprzedaży bonów podarunkowych - obowiązek podatkowy

REKLAMA

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku gdy towar jest wysyłany przesyłką pocztową przez dostawcę za zaliczeniem pocztowym (tj. w sytuacjach, gdy zapłata następuje przy odbiorze towaru), obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania jego dostawy, tj. z chwilą przeniesienia rozporządzania nim jak właściciel. W przypadku gdy ryzyko utraty towarów w ich wysyłkowej dostawie ponosi dostawca, będzie to miało miejsce z chwilą wydania towaru jego nabywcy.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży przez Internet, jeżeli płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej?

Prowadzimy sklep internetowy. Korzystamy z usług systemu płatności internetowych. 27 czerwca 2014 r. sprzedaliśmy odkurzacz osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Towar został dostarczony 5 lipca 2014 r. Pieniądze, które klient wpłacił 29 czerwca 2014 r., wpłynęły na nasze konto dopiero 10 lipca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej sprzedaży?

W przypadku korzystania przez sprzedawców prowadzących sprzedaż przez Internet z tzw. systemów płatności internetowej (np. Paypal) obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli z chwilą dokonania dostawy towaru, chyba że sprzedawca otrzymał zaliczkę. Ponieważ przy tym typie sprzedaży płatność za nabyty towar następuje przeważnie przed jego wydaniem, to dla celów rozliczeń VAT płat­ność ta jest traktowana jako zaliczka. Dlatego bardzo ważne jest ustalenie, kiedy sprzedawca (w tym przypadku Państwa firma) otrzymuje taką zaliczkę. Jeśli pośrednik świadczący usługi płatności interne­towych przekazuje Państwu pieniądze w ciągu określonej liczby dni po dokonaniu wpłaty przez nabywcę lub w określonym czasie po upływie uzgodnionego okresu rozliczeniowego (a tak wynika z pytania), to w takim przypadku należy uznać, że momentem otrzymania należności jest moment wpływu pieniędzy na Państwa rachunek bankowy, a nie moment ich zaewidencjonowania na Państwa koncie w systemie płat­ności internetowych. W związku z tym, w przypadku przedstawionym w pytaniu, obowiązek podatkowy w VAT od tej sprzedaży powstał 5 lipca 2014 r., tj. w dniu dostarczenia towaru nabywcy. Pieniądze za towar wpłynęły na Państwa konto dopiero 10 lipca 2014 r., a więc już po dokonaniu dostawy towaru.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Gdyby jednak Państwa firma podpisała umowę z firmą oferującą system płatności internetowej, z której wynikałaby możliwość wypłaty należności w dowolnym momencie od zaksięgowania pieniędzy na jej koncie w tym systemie, i gdyby pieniądze wpłacone przez nabywcę 29 czerwca 2014 r. zostały w tym dniu zaksięgo­wane na koncie Państwa firmy w tym systemie - obowiązek podatkowy powstałby właśnie w tym dniu. Ozna­czałoby to konieczność rozliczenia sprzedaży już w deklaracji VAT za czerwiec 2014 r., a nie za lipiec 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 19a ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży przez Internet, jeżeli płatność następuje przed wysłaniem towaru?

Prowadzę sklep internetowy. 28 czerwca 2014 r. otrzymałem na swój rachunek bankowy zapłatę za zamówiony towar. 30 czerwca 2014 r. wysłałem towar klientowi. Ten otrzymał go 1 lipca 2014 r. Kie­dy powstał u mnie obowiązek podatkowy?

W przypadku sprzedaży towarów przez Internet obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogól­nych, czyli z chwilą dokonania dostawy towaru, chyba że sprzedawca otrzymał zaliczkę. W związku z tym, że przed wysłaniem towaru otrzymał Pan za niego zapłatę, obowiązek podatkowy powstał w chwili jej otrzymania, czyli 28 czerwca 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 19a ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA