REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet VAT e-commerce, czyli podwyżki w e-handlu

Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet VAT e-commerce. Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza tzw. unijny pakiet e-commerce. Zmiana ma wejść we wszystkich krajach Unii. Celem jest wyrównanie szans firm z UE w konkurowaniu w obszarze handlu elektronicznego z podmiotami z krajów trzecich.

Sejm uchwalił nowelizację przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzającą nowe zasady opodatkowania transgranicznej sprzedaży towarów oraz niektórych usług na rzecz konsumentów lub innych podmiotów, które nie mają obowiązku rozliczenia w formie nabycia wewnątrzwspólnotowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.

Planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 1 lipca 2021 r. Opóźnienie w tym względzie nie jest jednak możliwe – zmiany w ramach opodatkowania e-commerce wchodzą bowiem w życie jednocześnie we wszystkich krajach UE, na podstawie zmian w Dyrektywie VAT oraz przepisów wykonawczych do Dyrektywy. Konieczna jest więc synchronizacja zmian w lokalnych przepisach każdego z państw członkowskich.

- Negatywnie oceniam fakt, że wciąż brakuje przepisów wprowadzających te zmiany, a podatnicy nie mogą się w pełni do nich przygotować - mówi w rozmowie z MarketNews24 Wojciech Kotowski, doradca podatkowy, Kancelaria Ożóg Tomczykowski.

Zmiany VAT e-commerce

Najważniejsze zmiany wprowadzane w ramach nowelizacji ustawy o VAT dotyczą sprzedaży, która dotychczas była definiowana jako wysyłkowa i obejmują:

REKLAMA

- Usunięcie pojęcia sprzedaży wysyłkowej i wprowadzenie pojęcia Wewnątrzwspólnotowej Sprzedaży Towarów na Odległość (WSTO) dla sprzedaży transgranicznej w UE towaru na rzecz m.in. konsumenta;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Objęcie definicją WSTO sytuacji, w której sprzedawca również pośrednio uczestniczy w transporcie lub wysyłce towaru do odbiorcy;

- Wprowadzenie limitu 10 000 EUR dla sprzedaży towarów w ramach WSTO oraz niektórych usług na rzecz odbiorców w całej Unii Europejskiej – w miejsce limitów dla poszczególnych krajów, właściwych dla sprzedaży wysyłkowej. Przekroczenie tego limitu oznacza obowiązek rozliczenia transakcji w kraju odbiorcy;

- Wprowadzenie pojęcia Sprzedaży na Odległość Towarów Importowanych (SOTI) – sprzedaży o charakterze analogicznym do WSTO, lecz której cechą szczególną jest wysyłka towaru z kraju trzeciego (np. z Chin);

- Nowe zasady sprzedaży z użyciem interfejsu elektronicznego (np. portal lub platforma handlowa), przyjmujące fikcję prawną nabycia towaru przez operatora platformy i dokonania przez niego sprzedaży na rzecz konsumenta;

- Nowe zasady stosowania uproszczeń w przypadku obowiązku rozliczenia transakcji opodatkowanych w miejscu zakończenia wysyłki (One Stop Shop – procedura unijna oraz procedura nieunijna).

Limit sprzedaży wysyłkowej

- Najważniejsza zmiana przy sprzedaży wysyłkowej pomiędzy dwoma krajami jest więc taka, że o ile dotychczas sprzedawca nie przekraczał limitu 100 tys. euro (taki obowiązywał sprzedawcę z Polski, wysyłającego towar np. do Niemiec), wówczas transakcja była opodatkowana tylko w kraju wysyłki – wyjaśnia W.Kotowski z Kancelarii Ożóg Tomczykowski. – Teraz będzie obowiązywał już tylko jeden limit dla całej Unii Europejskiej, będzie wynosił 10 tys. euro i po jego przekroczeniu trzeba będzie rozliczać VAT w kraju odbiorcy przesyłki e-commerce, a w takim kraju trzeba będzie zarejestrować się w celu  rozliczenia podatku należnego ze sprzedaży

Podatnicy mogą jednak wybrać procedurę uproszczoną (one-stop-shop). Rejestracja w Polsce dla celów one stop shop będzie oznaczała konieczność wykazania w Polsce całej sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE, i rozliczenia należnego podatku w jednym, polskim urzędzie skarbowym.

- Jednak wybór takiej opcji nie zwalnia podatnika z weryfikacji tego, jakie skutki podatkowe jego sprzedaż będzie wywierała w kraju konsumenta – przestrzega W.Kotowski.

Nowelizacja przepisów o VAT przewiduje ograniczony zakres stosowania przepisów przejściowych, co oznacza, że już od 1 lipca 2021 r. może ulec zmianie sytuacja prawna wielu podatników, których nie obejmował dotychczas obowiązek rozliczania sprzedaży w miejscu zakończenia wysyłki. Wiele firm musi zweryfikować szczegółowo zakres obowiązków wynikających z nowelizowanych przepisów, mimo, że proces legislacyjny nie uległ jeszcze zakończeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA