REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.

Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet VAT e-commerce ma wejść w życiu już od 1 lipca 2021 r. Pojawią się m.in. zmiany w zakresie rozliczania sprzedaży wysyłkowej. Na co powinni przygotować się podatnicy? Jakie nowe przepisy zawiera pakiet VAT e-commerce?

Pakiet VAT e-commerce

Sektor handlu elektronicznego oraz importu tzw. małych przesyłek będą dotknięte zmianami w opodatkowaniu VAT, i to już od 1 lipca 2021 r. Projekt zmian w przepisach jest częścią tzw. pakietu e-commerce wprowadzanego do polskich przepisów w związku ze zmianami w dyrektywach na szczeblu unijnym. Nowe regulacje znacząco zmienią sposób rozliczenia transakcji towarowych dokonywanych na rzecz konsumentów z innych krajów Unii Europejskiej oraz pośrednictwa przy imporcie towarów. Warto także zwrócić uwagę, że jest to kolejny duży pakiet zmian w ustawie o VAT w ostatnim czasie, co znacząco wpływa na działalność gospodarczą niektórych podatników. Sam projekt ma 47 stron, a uzasadnienie liczy 156 stron.

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 18 czerwca br. Senat w głosowaniu opowiedział się za opóźnieniem wejścia w życie pakietu VAT e-commerce o trzy miesiące. Według jednej z przyjętych przez senatorów poprawek nowelizacja ustawy o VAT wejdzie w życie 1 września 2021 r. a nie 1 lipca 2021 r., jak chciał rząd.

Zmiany w zakresie rozliczania sprzedaży wysyłkowej

W chwili obecnej każde państwo w przypadku sprzedaży wysyłkowej ma określony próg, po przekroczeniu którego sprzedawca miał obowiązek rejestracji na potrzeby VAT oraz rozliczenia podatku w kraju nabywcy (konsumpcji). Przepisy te mają na celu uproszczenie w zakresie dokonywania transakcji niegenerujących dużych obrotów, poprzez zniesienie obowiązku rejestracji, składania deklaracji i rozliczenia VAT w innym kraju.

Nowelizacja przepisów zmienia nazwę transakcji ze „sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju” na „wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość”.

Zmiana przepisów przewiduje wprowadzenie jednego ujednoliconego w ramach Unii Europejskiej progu w wysokości 10 000 euro. Przedsiębiorcy będą mogli albo zarejestrować się w kraju konsumpcji, albo rozliczyć transakcję poprzez procedurę OSS. Zmniejszony próg ma obejmować sprzedaż towarów, jak również usług telekomunikacyjnych, nadawczych i świadczonych drogą elektroniczną na rzecz konsumentów. Dodatkowo, aby opodatkować transakcję w Polsce, będzie konieczne nie tylko nieprzekroczenie tego progu w danym roku, ale także w roku poprzednim. Biorąc pod uwagę brak przepisów przejściowych, odraczających skutki tej zmiany w czasie, może się okazać, że przedsiębiorcy przekroczyli wartość nowego progu w zeszłym roku albo do 1 lipca 2021 r. i w efekcie nie będą mogli opodatkować transakcji w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na plus należy z kolei ocenić wprowadzenie możliwości rozliczenia wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość na dwa sposoby, tj. tradycyjnie poprzez rejestrację w państwie konsumpcji oraz poprzez nową procedurę unijną OSS (ang. One-Stop-Shop), w ramach której podatnik będzie składał w polskim urzędzie skarbowym kwartalną deklarację, gdzie wykaże wszystkie dokonane dostawy do konsumentów z państw Unii Europejskiej oraz będzie mógł zapłacić podatek w złotych do polskiego urzędu. Powyższa procedura stanowi rozszerzenie funkcjonującej już procedury MOSS (ang. Mini-One-Stop-Shop) o transakcje towarowe.

Zniesienie zwolnienia dla importu małych przesyłek

Nowe przepisy przewidują zniesienie w całej Unii Europejskiej zwolnienia przewidzianego dla importu tzw. „małych przesyłek”, tj. towarów o wartości do 22 euro. Zniesienie tego zwolnienia ma na celu likwidację uproszczenia przyjętego w 1983 r., które dawało nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną państwom z krajów trzecich. Zgodnie z przygotowywanymi przepisami do tego typu transakcji zastosowanie znajdą zasady ogólne opisane poniżej.

Importowy OSS

REKLAMA

Nowe regulacje przewidują wprowadzenie instytucji IOSS, czyli importowego OSS. Dla przesyłek nieprzekraczających kwoty 150 euro będzie wprowadzone zwolnienie z VAT, pod warunkiem zadeklarowania i rozliczenia VAT w IOSS. Jeżeli IOSS nie zostanie zastosowany, dostępny będzie drugi mechanizm, tj. pobór VAT importowego dla osoby, dla której przeznaczone są towary przez osobę dokonującą zgłoszenia celnego (np. operatora pocztowego, agencję celną, firmę kurierską). Oczywiście wskazane powyżej dwa uproszczenia nie przekreślają możliwości tradycyjnego rozliczenia podatku w związku z importem towarów.

Powyższe zmiany oznaczają, że drobne zakupy towarów na portalach z państw trzecich, głównie chińskich, od 1 lipca 2021 r. będą opodatkowane VAT. Ponadto projekt ustawy wprowadza definicję sprzedaży na odległość towarów importowanych.

Zobacz: Są projekty rozporządzeń do pakietu e-commerce

Zapłata VAT przez platformy handlowe

Od 1 lipca 2021 r. pośrednicy w handlu międzynarodowym z państwami trzecimi muszą liczyć się z nowymi obowiązkami. Zgodnie z projektowanymi zmianami w przypadku platform handlowych, portali oraz podobnych środków, które ułatwiają za sprawą interfejsu elektronicznego sprzedaż na odległość towarów importowanych w przesyłkach o wartości przekraczającej 150 euro, uznawać się będzie, że podatnik sam te towary otrzymał i dokonał ich dostawy. Powyższy obowiązek dotyczyć będzie także sprzedaży prowadzonej w portalach społecznościowych, aukcyjnych etc., co znacząco zwiększy ich obciążenie administracyjne, poprzez konieczność prowadzenia elektronicznych ewidencji zawieranych transakcji i rozliczenia podatku, jednocześnie zmniejszając ich konkurencyjność.

Autor: radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA