REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT
Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pewne niejasności w zakresie opodatkowania VAT mogą budzić sytuacje, w których podatnicy przekazują nieodpłatnie swoje materiały o charakterze reklamowym (informacyjnym) takie jak katalogi, ulotki lub broszury. Wątpliwości dotyczą tego, czy takie przekazywanie powinno być opodatkowane, zwłaszcza gdy wartość pojedynczego materiału przekracza 10 zł.

Opodatkowanie VAT nieodpłatnego przekazania towarów - zasady

REKLAMA

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów (czynność opodatkowaną VAT), rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższej regulacji wynika, że opodatkowane są z zasady wszelkie darowizny towarów, pod warunkiem istnienia prawa do odliczenia VAT naliczonego. Wyjątek stanowią przekazywania próbek i prezentów małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Przekazanie materiałów reklamowych to nie darowizna

Wydaje się jednak, że przekazanie materiałów o charakterze czysto reklamowym, nie będzie opodatkowane na mocy powyższych przepisów. Takie przekazania powinny być bowiem rozpatrywane jedynie z punktu widzenia przekazującego. Rozdanie materiałów reklamowych ma bowiem wartość jedynie dla niego, a nie dla obdarowanego. To przekazujący może się reklamować i przekazać informacje o swojej działalności.

Przekazanie takich materiałów nie ma natomiast wartości dla obdarowanego. W szczególności ciężko uznać, aby reklama innego podmiotu stanowiła dla niego „towar” o wymiernej wartości. Jest to raczej nośnik informacji ważnej dla przekazującego. Z powyższych względów nie można tu mówić o darowiźnie.

Poza tym, należy zaznaczyć, że dostawa towarów (czynność oplotkowana) powinna się charakteryzować konkretnym przysporzeniem na rzecz obdarowanego. Oznacza to, że dostawą będzie przekazanie takich towaru (rzeczy materialnych), które mają dla obdarowanego wartość konsumpcyjną (co oznacza, że może on z takich towarów korzystać w swoim interesie). Tych  kryteriów nie spełnia przekazanie materiałów (katalogów, ulotek, broszur) o charakterze jedynie  reklamowym. Takie przekazanie nie ma wartości użytkowej dla obdarowanego i nie służy zaspokajaniu jego potrzeb. Tym samym ich przekazania nie można uznać za darowiznę na rzecz obdarowanego. Nie będzie więc to dostawa  towarów (o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) na jego rzecz. W konsekwencji, takie przekazanie nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Bez znaczenia pozostaje wartość takich towarów (większa lub mniejsza niż 10zł).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Przekazanie kalendarzy będzie opodatkowane

Należy przy tym podkreślić, że powyższe stanowisko odnosi się jedynie do przekazań towarów o charakterze wyłącznie reklamowym. Nie dotyczy zaś towarów, które mają samodzielną wartość dla obdarowanego i tylko dodatkowo pełnią rolę reklamową (np. kalendarzy z logiem przekazującego). Przekazanie takich towarów może zostać uznane za opodatkowaną VAT dostawę towarów, chyba że będzie uznane za prezent o małej wartości, czyli, z zasady, mniejszej niż 10 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT).


Organy podatkowe potwierdzają

Pogląd o braku zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT do przekazywanie materiałów o charakterze wyłącznie reklamowym (a w konsekwencji o braku opodatkowania takich czynności) jest podzielane przez organy podatkowe. Można tu wymienić przykładowo interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13.2.2015 r., znak IBPP1/443-1121/14/LSz, interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20.5.2015 r., znak interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29.12.2014 r., znak IPPP2/443-1050/14-2/MT; oraz interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27.2.2014 r., znak ITPP1/443-1244/13/MN. Jednolita linia interpretacyjna w tym względzie zdaje się przesądzać o braku ryzyka podatkowego dla podatników.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA