REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT
Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pewne niejasności w zakresie opodatkowania VAT mogą budzić sytuacje, w których podatnicy przekazują nieodpłatnie swoje materiały o charakterze reklamowym (informacyjnym) takie jak katalogi, ulotki lub broszury. Wątpliwości dotyczą tego, czy takie przekazywanie powinno być opodatkowane, zwłaszcza gdy wartość pojedynczego materiału przekracza 10 zł.

Opodatkowanie VAT nieodpłatnego przekazania towarów - zasady

REKLAMA

Autopromocja

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów (czynność opodatkowaną VAT), rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższej regulacji wynika, że opodatkowane są z zasady wszelkie darowizny towarów, pod warunkiem istnienia prawa do odliczenia VAT naliczonego. Wyjątek stanowią przekazywania próbek i prezentów małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Przekazanie materiałów reklamowych to nie darowizna

Wydaje się jednak, że przekazanie materiałów o charakterze czysto reklamowym, nie będzie opodatkowane na mocy powyższych przepisów. Takie przekazania powinny być bowiem rozpatrywane jedynie z punktu widzenia przekazującego. Rozdanie materiałów reklamowych ma bowiem wartość jedynie dla niego, a nie dla obdarowanego. To przekazujący może się reklamować i przekazać informacje o swojej działalności.

Przekazanie takich materiałów nie ma natomiast wartości dla obdarowanego. W szczególności ciężko uznać, aby reklama innego podmiotu stanowiła dla niego „towar” o wymiernej wartości. Jest to raczej nośnik informacji ważnej dla przekazującego. Z powyższych względów nie można tu mówić o darowiźnie.

Poza tym, należy zaznaczyć, że dostawa towarów (czynność oplotkowana) powinna się charakteryzować konkretnym przysporzeniem na rzecz obdarowanego. Oznacza to, że dostawą będzie przekazanie takich towaru (rzeczy materialnych), które mają dla obdarowanego wartość konsumpcyjną (co oznacza, że może on z takich towarów korzystać w swoim interesie). Tych  kryteriów nie spełnia przekazanie materiałów (katalogów, ulotek, broszur) o charakterze jedynie  reklamowym. Takie przekazanie nie ma wartości użytkowej dla obdarowanego i nie służy zaspokajaniu jego potrzeb. Tym samym ich przekazania nie można uznać za darowiznę na rzecz obdarowanego. Nie będzie więc to dostawa  towarów (o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) na jego rzecz. W konsekwencji, takie przekazanie nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Bez znaczenia pozostaje wartość takich towarów (większa lub mniejsza niż 10zł).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Przekazanie kalendarzy będzie opodatkowane

Należy przy tym podkreślić, że powyższe stanowisko odnosi się jedynie do przekazań towarów o charakterze wyłącznie reklamowym. Nie dotyczy zaś towarów, które mają samodzielną wartość dla obdarowanego i tylko dodatkowo pełnią rolę reklamową (np. kalendarzy z logiem przekazującego). Przekazanie takich towarów może zostać uznane za opodatkowaną VAT dostawę towarów, chyba że będzie uznane za prezent o małej wartości, czyli, z zasady, mniejszej niż 10 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT).


Organy podatkowe potwierdzają

Pogląd o braku zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT do przekazywanie materiałów o charakterze wyłącznie reklamowym (a w konsekwencji o braku opodatkowania takich czynności) jest podzielane przez organy podatkowe. Można tu wymienić przykładowo interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13.2.2015 r., znak IBPP1/443-1121/14/LSz, interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20.5.2015 r., znak interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29.12.2014 r., znak IPPP2/443-1050/14-2/MT; oraz interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27.2.2014 r., znak ITPP1/443-1244/13/MN. Jednolita linia interpretacyjna w tym względzie zdaje się przesądzać o braku ryzyka podatkowego dla podatników.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR będzie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

Ranking depozytów: koniec stycznia 2025 r. 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym - w którym banku można tyle dostać

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA