REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT
Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pewne niejasności w zakresie opodatkowania VAT mogą budzić sytuacje, w których podatnicy przekazują nieodpłatnie swoje materiały o charakterze reklamowym (informacyjnym) takie jak katalogi, ulotki lub broszury. Wątpliwości dotyczą tego, czy takie przekazywanie powinno być opodatkowane, zwłaszcza gdy wartość pojedynczego materiału przekracza 10 zł.

Opodatkowanie VAT nieodpłatnego przekazania towarów - zasady

REKLAMA

REKLAMA

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów (czynność opodatkowaną VAT), rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

REKLAMA

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższej regulacji wynika, że opodatkowane są z zasady wszelkie darowizny towarów, pod warunkiem istnienia prawa do odliczenia VAT naliczonego. Wyjątek stanowią przekazywania próbek i prezentów małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Przekazanie materiałów reklamowych to nie darowizna

Wydaje się jednak, że przekazanie materiałów o charakterze czysto reklamowym, nie będzie opodatkowane na mocy powyższych przepisów. Takie przekazania powinny być bowiem rozpatrywane jedynie z punktu widzenia przekazującego. Rozdanie materiałów reklamowych ma bowiem wartość jedynie dla niego, a nie dla obdarowanego. To przekazujący może się reklamować i przekazać informacje o swojej działalności.

Przekazanie takich materiałów nie ma natomiast wartości dla obdarowanego. W szczególności ciężko uznać, aby reklama innego podmiotu stanowiła dla niego „towar” o wymiernej wartości. Jest to raczej nośnik informacji ważnej dla przekazującego. Z powyższych względów nie można tu mówić o darowiźnie.

Poza tym, należy zaznaczyć, że dostawa towarów (czynność oplotkowana) powinna się charakteryzować konkretnym przysporzeniem na rzecz obdarowanego. Oznacza to, że dostawą będzie przekazanie takich towaru (rzeczy materialnych), które mają dla obdarowanego wartość konsumpcyjną (co oznacza, że może on z takich towarów korzystać w swoim interesie). Tych  kryteriów nie spełnia przekazanie materiałów (katalogów, ulotek, broszur) o charakterze jedynie  reklamowym. Takie przekazanie nie ma wartości użytkowej dla obdarowanego i nie służy zaspokajaniu jego potrzeb. Tym samym ich przekazania nie można uznać za darowiznę na rzecz obdarowanego. Nie będzie więc to dostawa  towarów (o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) na jego rzecz. W konsekwencji, takie przekazanie nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Bez znaczenia pozostaje wartość takich towarów (większa lub mniejsza niż 10zł).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Przekazanie kalendarzy będzie opodatkowane

Należy przy tym podkreślić, że powyższe stanowisko odnosi się jedynie do przekazań towarów o charakterze wyłącznie reklamowym. Nie dotyczy zaś towarów, które mają samodzielną wartość dla obdarowanego i tylko dodatkowo pełnią rolę reklamową (np. kalendarzy z logiem przekazującego). Przekazanie takich towarów może zostać uznane za opodatkowaną VAT dostawę towarów, chyba że będzie uznane za prezent o małej wartości, czyli, z zasady, mniejszej niż 10 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT).


Organy podatkowe potwierdzają

Pogląd o braku zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT do przekazywanie materiałów o charakterze wyłącznie reklamowym (a w konsekwencji o braku opodatkowania takich czynności) jest podzielane przez organy podatkowe. Można tu wymienić przykładowo interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13.2.2015 r., znak IBPP1/443-1121/14/LSz, interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20.5.2015 r., znak interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29.12.2014 r., znak IPPP2/443-1050/14-2/MT; oraz interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27.2.2014 r., znak ITPP1/443-1244/13/MN. Jednolita linia interpretacyjna w tym względzie zdaje się przesądzać o braku ryzyka podatkowego dla podatników.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA