REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Próbki towarów - kiedy ich przekazanie nie podlega VAT?

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Próbki towarów - kiedy ich przekazanie nie podlega VAT?
Próbki towarów - kiedy ich przekazanie nie podlega VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jeśli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie, wytworzeniu towarów lub części składowych, to dostawa tych towarów nawet jeśli jest nieodpłatna podlega VAT. Dotyczy to w szczególności przekazania lub zużycia towarów na cele osobiste np. podatnika, jego pracowników, byłych pracowników, wspólników oraz wszelkie darowizny.

Z kolei art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wskazuje na sytuację kiedy nie stosuje się powyższego przepisu. Nie stosuje się go w przypadku przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, o ile przekazanie to ma związek z działalnością gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe brzmienie przepisów obowiązuje od 1 kwietnia 2013 r. W poprzednim stanie prawnym zwolnienie z opodatkowania dotyczyło dodatkowo drukowanych materiałów reklamowych. Nie było również zapisu o konieczności związku między przekazaniem a prowadzoną działalnością.

Aby ustalić w jakich sytuacjach przekazanie próbek nie podlega VAT, należy najpierw wyjaśnić jak pojęcie próbki definiują przepisy. Zgodnie z art. 7 ust. 7: „Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
- ma na celu promocję tego towaru oraz
- nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb końcowego odbiorcy w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeby tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłonić tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.”

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa definicja oraz zapis z art. 7 ust. 3 wskazuje na cztery główne kwestie, jakie należy przeanalizować w celu ustalenia czy przekazywany towar jest próbką w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, a jego nieodpłatna dostawa jest poza zakresem VAT.

Związek przekazania towaru z celami działalności Warunek ten wynika bezpośrednio z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Przepisy nie określają jednoznacznie o jaki związek chodzi. Oczywiste się jednak wydaje, że samo przekazanie próbki w celu zachęcenia nabywcy do zakupu spełnia ten warunek. Faktycznie ma być ust. 3 bo ust. 7 to definicja próbki a ust. 3 mówi że przekazanie ma być na cele działalności

Przekazanie w celach promocyjnych

Promocyjny charakter przekazywanych próbek wiąże się głównie z zamiarem zapoznania potencjalnego nabywcy z towarem, a przez to skłonienie go do zakupu. Przekazywana – niewielka ilość towaru – co do zasady nie powinna pozwalać na zaspokojenie potrzeb nabywcy. Jeśli jednak ich zaspokojenie jest niezbędne do zapoznania go z produktem, jest to dopuszczalne. Przekazanie na cele promocyjne to nie tylko przekazanie potencjalnym nabywcom, ale także podmiotom mogącym ocenić walory produktu i w ten sposób wpłynąć na ostatecznych nabywców. Tak jest np. w przypadku przekazania płyt osobom zatrudnionym w rozgłośniach radiowych czy czasopismach branżowych.

Nie ma również ograniczenia, aby odbiorca próbki był rzeczywistym czy potencjalnym nabywcą towarów, o ile oczywiście przekazanie następuje na cele promocyjne (np. przekazanie towaru przez hurtownika do sklepu z przeznaczeniem dla klientów detalicznych). Cel promocyjny dopuszcza ponadto, aby przekazany towar miał postać odpowiadającą produktowi końcowemu. Nie jest to zasadą ale jest akceptowane, o ile jest to niezbędne do zapoznania się i oceny cech produktu. Potwierdzają to wnioski płynące z rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-581/08 EMI Group.

Oznaczenie przekazywanego towaru jako próbki

Definicja próbki wskazuje na to, iż jest to egzemplarz towaru identyfikowalny jako próbka. Odpowiednie oznaczenie próbek ma zmniejszyć ryzyko ich wykorzystania w celach innych niż promocyjne np. poprzez ich sprzedaż jak w przypadku zwykłych towarów. Oznaczenie to może mieć np. formę nalepek czy nadruków na opakowaniu z informacją, iż towar jest próbką i nie jest przeznaczony do sprzedaży. Przepisy nie regulują jednoznacznie postaci takiego oznaczenia i tego, jakiego rozmiaru czy formę ma ono mieć.

Jest to szczególnie wątpliwe np. dla towarów na których nie da się nanieść takiego oznaczenia. W praktyce pojawią się więc sytuacje, kiedy towar przekazywany jako próbka nie będzie miał oznaczenia wcale. Nie dyskwalifikuje to jednak takiego przekazania jako próbki. Wskazywać na to może np. ilość przekazywanych towarów czy sposób ich opakowania. Odpowiednie oznaczenie stanowi rodzaj zabezpieczenia dla przekazującego. Dzięki temu wskazuje nabywcy jaki jest cel przekazania – zapoznanie się z towarem, a nie jego sprzedaż. Dodatkowym zabezpieczeniem dla przekazującego może być informacja w formie oświadczenia czy też umowa, w której jednoznacznie wskazany jest cel przekazania.

Przekazanie w celu zaspokojeniu potrzeb odbiorcy

Przekazanie próbek co do zasady nie ma na celu zaspokojenia potrzeb odbiorcy, a jedynie zapoznanie odbiorcy z cechami produktu. Dopuszczalne jest jednak przekazanie w celu zaspokojenia potrzeb odbiorcy jeśli jest to koniecznym elementem promocji produktu i ma skłonić nabywcę do jego zakupu. Kwestia rozstrzygana była np. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Występująca o interpretację indywidualną spółka będąca dystrybutorem markowych kosmetyków i wyrobów medycznych przekazywała między innymi materiały informacyjne i reklamowe oraz pojedyncze egzemplarze towarów do redakcji gazet, czasopism czy portali internetowych.

Przekazanie to miało na celu zainteresowanie dziennikarzy i innych przedstawicieli mediów towarami oferowanymi przez spółkę, a nie zaspokojenie ich potrzeb zakupowych na dany produkt. Stanowisko to wynika np. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25.09.2012, sygn. IPPP2/443-872/12-2/BH.


W tym miejscu warto również zwrócić uwagę, iż przekazanie produktów np. w celach wykonania na nich testów nie jest traktowane jako odpłatna dostawa. Co prawda przekazanie to nie ma na celu promocji produktów, najważniejsze jednak jest to, że celem przekazania nie jest zaspokojenie potrzeb podmiotów je otrzymujących.

W obecnych realiach gospodarczych przekazywanie próbek towarów jest nieodzownym elementem ich promocji i zaistnienia w świadomości nabywców. Każdorazowe nieodpłatne przekazywanie towaru potencjalnym nabywcom powinno być poprzedzone analizą stanu faktycznego i ustaleniem, czy przekazanie spełnia definicję próbki, a tym samym może korzystać z wyłączenia opodatkowaniem podatkiem VAT.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA