REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wywóz towarów ze składu celnego poza Wspólnotę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka sprowadza towar z krajów trzecich do swojego składu celnego w Polsce bez zakończenia procedury importu. Wywóz towarów następuje ze składu celnego spółki do składu celnego na terenie UE, a następnie za pośrednictwem składu celnego firmy spedycyjnej (dokument CMR-terminal lub skład celny) do krajów trzecich. Zapłata za towar otrzymywana jest z krajów trzecich. Spółka dokonuje sprzedaży ze składu celnego w Polsce do krajów trzecich, wystawiając fakturę na wymienione podmioty. Na podstawie faktury tworzony jest dokument SAD typ D EX-A z procedurą 3171 i na jego podstawie następuje przekroczenie granic UE. Najpierw następuje wywóz, a później sprzedaż w kraju odbiorcy (kraju trzecim). W związku z tym mam następujące pytania:
1. Jak potraktować sprzedaż tych towarów? Czy jako:
eksport VAT 0%,
– eksport pośredni VAT 0%,
– sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
2. Gdyby sprzedaż towarów nie podlegała opodatkowaniu, czy należy zastosować art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (ustalenie proporcji sprzedaży), czy art. 86 ust. 8 ustawy o VAT (bez ustalania proporcji)?
3. Czy należy od sprzedaży towarów niepodlegającej opodatkowaniu VAT opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?
 
W przedstawionej sytuacji nie dochodzi na gruncie polskich przepisów do eksportu towarów. Nie jest natomiast wykluczone wystąpienie eksportu towarów w innym państwie członkowskim. Dostawa przedmiotowych towarów na terytorium państwa trzeciego stanowi zgodnie z polskimi przepisami dostawę, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Polski podatek VAT związany z tą dostawą podlega zatem odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa ta nie ma natomiast wpływu na proporcję sprzedaży)1.
Przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Eksportem jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług). Eksportem towarów jest również wywóz towarów ze znajdującego się w Polsce składu celnego poza Wspólnotę (przykładowo: pismo Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z 9 grudnia 2004 r. nr PP I 443/1308/04/AW).
Z treści pytania wynika jednak, że przed wywozem towaru poza Wspólnotę spółka przemieściła towary ze składu celnego znajdującego się w Polsce do składu celnego na terytorium innego państwa Wspólnoty. W związku z tym zastosowanie znajduje art. 36 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on, iż w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium Polski procedurą składu celnego i towary te przestaną podlegać tej procedurze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, uważa się, że import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.
Oznacza to, że do importu tych towarów w Polsce nie dochodzi (należy przypomnieć, że import towarów objętych procedurą składu celnego jest zwolniony od podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia wykonawczego). Do ewentualnego importu towarów (w myśl przepisów o VAT) dochodzi na terytorium państwa członkowskiego firmy spedycyjnej. Tam bowiem towary te przestają być objęte procedurą składu celnego i zostają objęte procedurą wywozu.
Oznacza to również, że nie ma mowy o eksporcie towarów zgodnie z polskimi przepisami. Wywóz towarów nie następuje bowiem z Polski, lecz z innego państwa członkowskiego (czynność ta może stanowić eksport towarów w innym państwie członkowskim).
Z treści pytania wynika, że sprzedaż (dostawa) towarów następuje po ich wywozie z terytorium Wspólnoty na terytorium państwa trzeciego. Z punktu widzenia polskich przepisów dochodzi zatem do dostawy towarów, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Dostawa ta nie podlega opodatkowaniu polskim VAT, a jednocześnie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (na warunkach określonych w tym przepisie).
Otrzymanych w związku ze sprzedażą kwot nie należy uwzględniać przy ustalaniu proporcji, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwoty te nie stanowią obrotu zgodnie z przepisami o VAT, nie są bowiem sprzedażą (zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy za sprzedaż uznaje się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz we- nątrzwspólnotową dostawę towarów), jak również żaden przepis nie wskazuje, żeby kwoty te doliczać do tego obrotu (jak to ma, przykładowo, miejsce w przypadku dotacji i subwencji, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy)2.
Jeśli natomiast chodzi o kwestię opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, należy wskazać, że wymieniona sprzedaż nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wynika to z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który stanowi, że podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:
1) rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium RP.
W omawianym przypadku nie ma miejsca żaden z dwóch wymienionych przypadków.
•  art. 2 pkt 8, art. 2 pkt 22, art. 36 ust. 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 i art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
•  § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150
•  art. 1 ust. 4 ustawy z 9 września 2000 r. o po-datku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. Nr 86, poz. 959; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
1 Część doradców podatkowych uważa, iż obrót z tytułu dostaw, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju, ale dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji odliczenia VAT naliczonego.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA