REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wywóz towarów ze składu celnego poza Wspólnotę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka sprowadza towar z krajów trzecich do swojego składu celnego w Polsce bez zakończenia procedury importu. Wywóz towarów następuje ze składu celnego spółki do składu celnego na terenie UE, a następnie za pośrednictwem składu celnego firmy spedycyjnej (dokument CMR-terminal lub skład celny) do krajów trzecich. Zapłata za towar otrzymywana jest z krajów trzecich. Spółka dokonuje sprzedaży ze składu celnego w Polsce do krajów trzecich, wystawiając fakturę na wymienione podmioty. Na podstawie faktury tworzony jest dokument SAD typ D EX-A z procedurą 3171 i na jego podstawie następuje przekroczenie granic UE. Najpierw następuje wywóz, a później sprzedaż w kraju odbiorcy (kraju trzecim). W związku z tym mam następujące pytania:
1. Jak potraktować sprzedaż tych towarów? Czy jako:
eksport VAT 0%,
– eksport pośredni VAT 0%,
– sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
2. Gdyby sprzedaż towarów nie podlegała opodatkowaniu, czy należy zastosować art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (ustalenie proporcji sprzedaży), czy art. 86 ust. 8 ustawy o VAT (bez ustalania proporcji)?
3. Czy należy od sprzedaży towarów niepodlegającej opodatkowaniu VAT opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?
 
W przedstawionej sytuacji nie dochodzi na gruncie polskich przepisów do eksportu towarów. Nie jest natomiast wykluczone wystąpienie eksportu towarów w innym państwie członkowskim. Dostawa przedmiotowych towarów na terytorium państwa trzeciego stanowi zgodnie z polskimi przepisami dostawę, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Polski podatek VAT związany z tą dostawą podlega zatem odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa ta nie ma natomiast wpływu na proporcję sprzedaży)1.
Przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Eksportem jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług). Eksportem towarów jest również wywóz towarów ze znajdującego się w Polsce składu celnego poza Wspólnotę (przykładowo: pismo Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z 9 grudnia 2004 r. nr PP I 443/1308/04/AW).
Z treści pytania wynika jednak, że przed wywozem towaru poza Wspólnotę spółka przemieściła towary ze składu celnego znajdującego się w Polsce do składu celnego na terytorium innego państwa Wspólnoty. W związku z tym zastosowanie znajduje art. 36 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on, iż w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium Polski procedurą składu celnego i towary te przestaną podlegać tej procedurze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, uważa się, że import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.
Oznacza to, że do importu tych towarów w Polsce nie dochodzi (należy przypomnieć, że import towarów objętych procedurą składu celnego jest zwolniony od podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia wykonawczego). Do ewentualnego importu towarów (w myśl przepisów o VAT) dochodzi na terytorium państwa członkowskiego firmy spedycyjnej. Tam bowiem towary te przestają być objęte procedurą składu celnego i zostają objęte procedurą wywozu.
Oznacza to również, że nie ma mowy o eksporcie towarów zgodnie z polskimi przepisami. Wywóz towarów nie następuje bowiem z Polski, lecz z innego państwa członkowskiego (czynność ta może stanowić eksport towarów w innym państwie członkowskim).
Z treści pytania wynika, że sprzedaż (dostawa) towarów następuje po ich wywozie z terytorium Wspólnoty na terytorium państwa trzeciego. Z punktu widzenia polskich przepisów dochodzi zatem do dostawy towarów, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Dostawa ta nie podlega opodatkowaniu polskim VAT, a jednocześnie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (na warunkach określonych w tym przepisie).
Otrzymanych w związku ze sprzedażą kwot nie należy uwzględniać przy ustalaniu proporcji, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwoty te nie stanowią obrotu zgodnie z przepisami o VAT, nie są bowiem sprzedażą (zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy za sprzedaż uznaje się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz we- nątrzwspólnotową dostawę towarów), jak również żaden przepis nie wskazuje, żeby kwoty te doliczać do tego obrotu (jak to ma, przykładowo, miejsce w przypadku dotacji i subwencji, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy)2.
Jeśli natomiast chodzi o kwestię opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, należy wskazać, że wymieniona sprzedaż nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wynika to z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który stanowi, że podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:
1) rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium RP.
W omawianym przypadku nie ma miejsca żaden z dwóch wymienionych przypadków.
•  art. 2 pkt 8, art. 2 pkt 22, art. 36 ust. 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 i art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
•  § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150
•  art. 1 ust. 4 ustawy z 9 września 2000 r. o po-datku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. Nr 86, poz. 959; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
1 Część doradców podatkowych uważa, iż obrót z tytułu dostaw, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju, ale dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji odliczenia VAT naliczonego.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA