REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wywóz towarów ze składu celnego poza Wspólnotę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka sprowadza towar z krajów trzecich do swojego składu celnego w Polsce bez zakończenia procedury importu. Wywóz towarów następuje ze składu celnego spółki do składu celnego na terenie UE, a następnie za pośrednictwem składu celnego firmy spedycyjnej (dokument CMR-terminal lub skład celny) do krajów trzecich. Zapłata za towar otrzymywana jest z krajów trzecich. Spółka dokonuje sprzedaży ze składu celnego w Polsce do krajów trzecich, wystawiając fakturę na wymienione podmioty. Na podstawie faktury tworzony jest dokument SAD typ D EX-A z procedurą 3171 i na jego podstawie następuje przekroczenie granic UE. Najpierw następuje wywóz, a później sprzedaż w kraju odbiorcy (kraju trzecim). W związku z tym mam następujące pytania:
1. Jak potraktować sprzedaż tych towarów? Czy jako:
eksport VAT 0%,
– eksport pośredni VAT 0%,
– sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
2. Gdyby sprzedaż towarów nie podlegała opodatkowaniu, czy należy zastosować art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (ustalenie proporcji sprzedaży), czy art. 86 ust. 8 ustawy o VAT (bez ustalania proporcji)?
3. Czy należy od sprzedaży towarów niepodlegającej opodatkowaniu VAT opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?
 
W przedstawionej sytuacji nie dochodzi na gruncie polskich przepisów do eksportu towarów. Nie jest natomiast wykluczone wystąpienie eksportu towarów w innym państwie członkowskim. Dostawa przedmiotowych towarów na terytorium państwa trzeciego stanowi zgodnie z polskimi przepisami dostawę, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Polski podatek VAT związany z tą dostawą podlega zatem odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa ta nie ma natomiast wpływu na proporcję sprzedaży)1.
Przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Eksportem jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług). Eksportem towarów jest również wywóz towarów ze znajdującego się w Polsce składu celnego poza Wspólnotę (przykładowo: pismo Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z 9 grudnia 2004 r. nr PP I 443/1308/04/AW).
Z treści pytania wynika jednak, że przed wywozem towaru poza Wspólnotę spółka przemieściła towary ze składu celnego znajdującego się w Polsce do składu celnego na terytorium innego państwa Wspólnoty. W związku z tym zastosowanie znajduje art. 36 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on, iż w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium Polski procedurą składu celnego i towary te przestaną podlegać tej procedurze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, uważa się, że import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.
Oznacza to, że do importu tych towarów w Polsce nie dochodzi (należy przypomnieć, że import towarów objętych procedurą składu celnego jest zwolniony od podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia wykonawczego). Do ewentualnego importu towarów (w myśl przepisów o VAT) dochodzi na terytorium państwa członkowskiego firmy spedycyjnej. Tam bowiem towary te przestają być objęte procedurą składu celnego i zostają objęte procedurą wywozu.
Oznacza to również, że nie ma mowy o eksporcie towarów zgodnie z polskimi przepisami. Wywóz towarów nie następuje bowiem z Polski, lecz z innego państwa członkowskiego (czynność ta może stanowić eksport towarów w innym państwie członkowskim).
Z treści pytania wynika, że sprzedaż (dostawa) towarów następuje po ich wywozie z terytorium Wspólnoty na terytorium państwa trzeciego. Z punktu widzenia polskich przepisów dochodzi zatem do dostawy towarów, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Dostawa ta nie podlega opodatkowaniu polskim VAT, a jednocześnie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (na warunkach określonych w tym przepisie).
Otrzymanych w związku ze sprzedażą kwot nie należy uwzględniać przy ustalaniu proporcji, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwoty te nie stanowią obrotu zgodnie z przepisami o VAT, nie są bowiem sprzedażą (zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy za sprzedaż uznaje się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz we- nątrzwspólnotową dostawę towarów), jak również żaden przepis nie wskazuje, żeby kwoty te doliczać do tego obrotu (jak to ma, przykładowo, miejsce w przypadku dotacji i subwencji, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy)2.
Jeśli natomiast chodzi o kwestię opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, należy wskazać, że wymieniona sprzedaż nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wynika to z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który stanowi, że podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:
1) rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium RP.
W omawianym przypadku nie ma miejsca żaden z dwóch wymienionych przypadków.
•  art. 2 pkt 8, art. 2 pkt 22, art. 36 ust. 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 i art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
•  § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150
•  art. 1 ust. 4 ustawy z 9 września 2000 r. o po-datku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. Nr 86, poz. 959; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
1 Część doradców podatkowych uważa, iż obrót z tytułu dostaw, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju, ale dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji odliczenia VAT naliczonego.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA