REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wywóz towarów ze składu celnego poza Wspólnotę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka sprowadza towar z krajów trzecich do swojego składu celnego w Polsce bez zakończenia procedury importu. Wywóz towarów następuje ze składu celnego spółki do składu celnego na terenie UE, a następnie za pośrednictwem składu celnego firmy spedycyjnej (dokument CMR-terminal lub skład celny) do krajów trzecich. Zapłata za towar otrzymywana jest z krajów trzecich. Spółka dokonuje sprzedaży ze składu celnego w Polsce do krajów trzecich, wystawiając fakturę na wymienione podmioty. Na podstawie faktury tworzony jest dokument SAD typ D EX-A z procedurą 3171 i na jego podstawie następuje przekroczenie granic UE. Najpierw następuje wywóz, a później sprzedaż w kraju odbiorcy (kraju trzecim). W związku z tym mam następujące pytania:
1. Jak potraktować sprzedaż tych towarów? Czy jako:
eksport VAT 0%,
– eksport pośredni VAT 0%,
– sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
2. Gdyby sprzedaż towarów nie podlegała opodatkowaniu, czy należy zastosować art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (ustalenie proporcji sprzedaży), czy art. 86 ust. 8 ustawy o VAT (bez ustalania proporcji)?
3. Czy należy od sprzedaży towarów niepodlegającej opodatkowaniu VAT opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?
 
W przedstawionej sytuacji nie dochodzi na gruncie polskich przepisów do eksportu towarów. Nie jest natomiast wykluczone wystąpienie eksportu towarów w innym państwie członkowskim. Dostawa przedmiotowych towarów na terytorium państwa trzeciego stanowi zgodnie z polskimi przepisami dostawę, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Polski podatek VAT związany z tą dostawą podlega zatem odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa ta nie ma natomiast wpływu na proporcję sprzedaży)1.
Przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Eksportem jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług). Eksportem towarów jest również wywóz towarów ze znajdującego się w Polsce składu celnego poza Wspólnotę (przykładowo: pismo Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z 9 grudnia 2004 r. nr PP I 443/1308/04/AW).
Z treści pytania wynika jednak, że przed wywozem towaru poza Wspólnotę spółka przemieściła towary ze składu celnego znajdującego się w Polsce do składu celnego na terytorium innego państwa Wspólnoty. W związku z tym zastosowanie znajduje art. 36 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on, iż w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium Polski procedurą składu celnego i towary te przestaną podlegać tej procedurze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, uważa się, że import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.
Oznacza to, że do importu tych towarów w Polsce nie dochodzi (należy przypomnieć, że import towarów objętych procedurą składu celnego jest zwolniony od podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia wykonawczego). Do ewentualnego importu towarów (w myśl przepisów o VAT) dochodzi na terytorium państwa członkowskiego firmy spedycyjnej. Tam bowiem towary te przestają być objęte procedurą składu celnego i zostają objęte procedurą wywozu.
Oznacza to również, że nie ma mowy o eksporcie towarów zgodnie z polskimi przepisami. Wywóz towarów nie następuje bowiem z Polski, lecz z innego państwa członkowskiego (czynność ta może stanowić eksport towarów w innym państwie członkowskim).
Z treści pytania wynika, że sprzedaż (dostawa) towarów następuje po ich wywozie z terytorium Wspólnoty na terytorium państwa trzeciego. Z punktu widzenia polskich przepisów dochodzi zatem do dostawy towarów, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. Dostawa ta nie podlega opodatkowaniu polskim VAT, a jednocześnie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (na warunkach określonych w tym przepisie).
Otrzymanych w związku ze sprzedażą kwot nie należy uwzględniać przy ustalaniu proporcji, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwoty te nie stanowią obrotu zgodnie z przepisami o VAT, nie są bowiem sprzedażą (zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy za sprzedaż uznaje się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz we- nątrzwspólnotową dostawę towarów), jak również żaden przepis nie wskazuje, żeby kwoty te doliczać do tego obrotu (jak to ma, przykładowo, miejsce w przypadku dotacji i subwencji, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy)2.
Jeśli natomiast chodzi o kwestię opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, należy wskazać, że wymieniona sprzedaż nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wynika to z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który stanowi, że podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:
1) rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium RP.
W omawianym przypadku nie ma miejsca żaden z dwóch wymienionych przypadków.
•  art. 2 pkt 8, art. 2 pkt 22, art. 36 ust. 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 i art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
•  § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150
•  art. 1 ust. 4 ustawy z 9 września 2000 r. o po-datku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. Nr 86, poz. 959; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
1 Część doradców podatkowych uważa, iż obrót z tytułu dostaw, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju, ale dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji odliczenia VAT naliczonego.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA