REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych powinno być księgowane

REKLAMA

Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie naszych inwestycji ze środków unijnych. Do tej pory nie dostaliśmy decyzji. Czy wiążą się z tym jakieś księgowania?
Tak. Złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków pomocowych, zawierającego zobowiązanie kierownika jednostki do zrealizowania inwestycji, jest wystarczającą przesłanką do uznania, że w określonej przyszłości jednostka będzie miała zobowiązania wobec dostawców środków inwestycyjnych. W związku z tym należy w księgach rachunkowych utworzyć rezerwy na przyszłe zobowiązania.
 
To, czy złożenie wniosku powoduje zapisy w księgach rachunkowych, zależy od treści wniosku i zobowiązań tam złożonych. W większości przypadków kierownik jednostki składa oświadczenie, że w razie nieotrzymania dofinansowania jednostka i tak w określonym czasie zrealizuje zamierzone inwestycje. Złożenie takiego oświadczenia wskazuje na duże prawdopodobieństwo zobowiązania, a tym samym powinno być tożsame z uwzględnieniem go w księgach rachunkowych w postaci rezerw.
Ustawa o rachunkowości definiuje rezerwy (art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o rachunkowości) jako zobowiązanie, którego termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Doprecyzowaniem tej definicji jest art. 35d mówiący o tym, że rezerwy tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować.
Złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków pomocowych oraz zobowiązanie kierownika jednostki do zrealizowania inwestycji jest wystarczającą przesłanką do uznania, że w określonej przyszłości jednostka będzie miała zobowiązania wobec dostawców środków inwestycyjnych. Kwota tego zobowiązania jest zazwyczaj bardzo dokładnie i wiarygodnie oszacowana. W związku z tym można uznać za spełnione obie przesłanki niezbędne do rzetelnego ustalenia wielkości rezerwy, czyli bezsporność faktu powstania zobowiązania i realność jego szacunku.
Zdarzają się sytuacje, gdy jednostki we wniosku o dofinansowanie składają oświadczenie o zrealizowaniu w przyszłości jedynie jakiejś części (np. połowy) planowanych inwestycji. W takim przypadku należy tworzyć rezerwy w wysokości zadeklarowanej do realizacji.
WAŻNE!
Utworzone rezerwy obciążające pozostałe koszty operacyjne powinno się wykazać w sprawozdaniu finansowym za rok, w którym złożono wniosek o dofinansowanie.
Ewidencja w księgach rachunkowych utworzenia rezerw będzie przebiegać następująco:
•  Utworzenie rezerwy na przyszłe zobowiązania
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 834 „Pozostałe rezerwy”
•  Ewentualne zmniejszenie rezerw w związku z niewystąpieniem przewidywanych zobowiązań
Wn konto 834 „Pozostałe rezerwy”
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”
Z drugiej strony warto pamiętać, że przychody związane z otrzymaniem dofinansowania nie są zdarzeniem pewnym. Nie spełniają więc definicji aktywu i dlatego nie można ich ująć w sprawozdaniu finansowym jako przyszłych przychodów.
•  art. 3 ust. 1 pkt 21, art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Grażyna Pałyska
biegły rewident


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA