REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja kosztów nabycia gruntu i uzbrojenia terenu w ramach inwestycji

REKLAMA

W styczniu 2005 r. spółka zakupiła działkę, na której zamierza wybudować budynek produkcyjno-handlowy. Wydatki poniesione na nabycie gruntu wyniosły brutto 12 200 zł, zapłacone przelewem sprzedającemu, oraz brutto 976 zł opłat notarialnych, zapłaconych gotówką. Ponieważ działka jest nieuzbrojona, spółka zleciła wykonanie projektu instalacji wodno-kanalizacyjnej, którego koszt wyniósł 1830 zł brutto. Jak należy prawidłowo zaewidencjonować wydatki poniesione w związku z budową budynku produkcyjno-handlowego?
Cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz środków trwałych w budowie obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę w okresie budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania (art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości), w tym również:
• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,
• koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszone o przychody z tego tytułu.
Po zakończeniu budowy budynku produkcyjno-handlowego należy dokonać rozliczenia ogółu poniesionych kosztów, w celu ustalenia wartości początkowej poszczególnych obiektów inwentarzowych (środków trwałych) powstałych w wyniku inwestycji. Właściwe byłoby ewidencjonowanie wszystkich wydatków związanych z tą budową na koncie syntetycznym „Środki trwałe w budowie” oraz kontach analitycznych odpowiadających środkom trwałym, które powstaną po zakończeniu budowy.
Ewidencja księgowa operacji gospodarczych przedstawionych w pytaniu powinna być następująca:
1. Faktura za nabycie gruntu pod zabudowę:
– wartość netto 10 000 zł
Wn „Środki trwałe w budowie – nabycie gruntu”
– kwota VAT 2200 zł
Wn „Rozliczenia z tytułu VAT”
– wartość brutto 12 200 zł
Ma „Pozostałe zobowiązania”
2. Opłaty notarialne związane z nabyciem gruntu opłacone gotówką:
– wartość netto 800 zł
Wn „Środki trwałe w budowie – nabycie gruntu”
– kwota VAT 176 zł
Wn „Rozliczenia z tytułu VAT”
– wartość brutto 976 zł
Ma „Kasa”
3. Przyjęcie gruntu do używania na podstawie dowodu OT; wartość początkową stanowi cena nabycia w kwocie 10 800 zł (10 000 + 800)
Wn „Środki trwałe – grunty”
Ma „Środki trwałe w budowie – nabycie gruntu”
4. Faktura za projekt instalacji wodno-kanalizacyjnej
– wartość netto 1500 zł
Wn „Środki trwałe w budowie – budynek”
– kwota VAT 330 zł
Wn „Rozliczenia z tytułu VAT”
– wartość brutto 1830 zł
Ma „Pozostałe zobowiązania”
Przy ustalaniu wartości początkowej środków trwałych należy także brać pod uwagę ustalenia zawarte w Klasyfikacji Środków Trwałych, zgodnie z którymi:
– w grupie 0 „Grunty” nie ujmuje się obiektów inżynierii lądowej i wodnej na tych terenach,
– w grupie 1 „Budynki i lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego” do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne; granice instalacji należących do wyposażenia budynku stanowią w zależności od rodzaju instalacji np. studzienki rewizyjne, zawory zamykające dopływ wody, gazu, czynników grzewczych itp.,
– w grupie 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” do obiektów inżynierii lądowej i wodnej należy zaliczyć obiekty budowlane naziemne i podziemne o charakterze stałym nieklasyfikowane jako budynki, między innymi rurociągi, w tym rurociągi sieci rozdzielczej zimnej i gorącej wody, rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej (symbol KŚT 211).
Należy także pamiętać, że po zakończeniu budowy budynku trzeba dokonać rozliczenia ogółu poniesionych kosztów na poszczególne obiekty inwentarzowe. Niezbędny jest zatem w momencie rozpoczęcia ponoszenia wydatków podział przewidywanych wydatków na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie (wspólne).
W momencie rozpoczęcia inwestycji należy dokonać podziału przewidywanych wydatków na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie.
W przypadku gdy w wyniku budowy powstanie jeden obiekt inwentarzowy, nie ma potrzeby prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej kosztów bezpośrednich i pośrednich w ramach konta „Środki trwałe w budowie – budynek”.
Teresa Fołta
biegły rewident,
wiceprezes Zarządu Rewiks Sp. z o.o.
Podstawa prawna
•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA