REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja kosztów nabycia gruntu i uzbrojenia terenu w ramach inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W styczniu 2005 r. spółka zakupiła działkę, na której zamierza wybudować budynek produkcyjno-handlowy. Wydatki poniesione na nabycie gruntu wyniosły brutto 12 200 zł, zapłacone przelewem sprzedającemu, oraz brutto 976 zł opłat notarialnych, zapłaconych gotówką. Ponieważ działka jest nieuzbrojona, spółka zleciła wykonanie projektu instalacji wodno-kanalizacyjnej, którego koszt wyniósł 1830 zł brutto. Jak należy prawidłowo zaewidencjonować wydatki poniesione w związku z budową budynku produkcyjno-handlowego?
Cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz środków trwałych w budowie obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę w okresie budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania (art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości), w tym również:
• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,
• koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszone o przychody z tego tytułu.
Po zakończeniu budowy budynku produkcyjno-handlowego należy dokonać rozliczenia ogółu poniesionych kosztów, w celu ustalenia wartości początkowej poszczególnych obiektów inwentarzowych (środków trwałych) powstałych w wyniku inwestycji. Właściwe byłoby ewidencjonowanie wszystkich wydatków związanych z tą budową na koncie syntetycznym „Środki trwałe w budowie” oraz kontach analitycznych odpowiadających środkom trwałym, które powstaną po zakończeniu budowy.
Ewidencja księgowa operacji gospodarczych przedstawionych w pytaniu powinna być następująca:
1. Faktura za nabycie gruntu pod zabudowę:
– wartość netto 10 000 zł
Wn „Środki trwałe w budowie – nabycie gruntu”
– kwota VAT 2200 zł
Wn „Rozliczenia z tytułu VAT”
– wartość brutto 12 200 zł
Ma „Pozostałe zobowiązania”
2. Opłaty notarialne związane z nabyciem gruntu opłacone gotówką:
– wartość netto 800 zł
Wn „Środki trwałe w budowie – nabycie gruntu”
– kwota VAT 176 zł
Wn „Rozliczenia z tytułu VAT”
– wartość brutto 976 zł
Ma „Kasa”
3. Przyjęcie gruntu do używania na podstawie dowodu OT; wartość początkową stanowi cena nabycia w kwocie 10 800 zł (10 000 + 800)
Wn „Środki trwałe – grunty”
Ma „Środki trwałe w budowie – nabycie gruntu”
4. Faktura za projekt instalacji wodno-kanalizacyjnej
– wartość netto 1500 zł
Wn „Środki trwałe w budowie – budynek”
– kwota VAT 330 zł
Wn „Rozliczenia z tytułu VAT”
– wartość brutto 1830 zł
Ma „Pozostałe zobowiązania”
Przy ustalaniu wartości początkowej środków trwałych należy także brać pod uwagę ustalenia zawarte w Klasyfikacji Środków Trwałych, zgodnie z którymi:
– w grupie 0 „Grunty” nie ujmuje się obiektów inżynierii lądowej i wodnej na tych terenach,
– w grupie 1 „Budynki i lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego” do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne; granice instalacji należących do wyposażenia budynku stanowią w zależności od rodzaju instalacji np. studzienki rewizyjne, zawory zamykające dopływ wody, gazu, czynników grzewczych itp.,
– w grupie 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” do obiektów inżynierii lądowej i wodnej należy zaliczyć obiekty budowlane naziemne i podziemne o charakterze stałym nieklasyfikowane jako budynki, między innymi rurociągi, w tym rurociągi sieci rozdzielczej zimnej i gorącej wody, rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej (symbol KŚT 211).
Należy także pamiętać, że po zakończeniu budowy budynku trzeba dokonać rozliczenia ogółu poniesionych kosztów na poszczególne obiekty inwentarzowe. Niezbędny jest zatem w momencie rozpoczęcia ponoszenia wydatków podział przewidywanych wydatków na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie (wspólne).
W momencie rozpoczęcia inwestycji należy dokonać podziału przewidywanych wydatków na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie.
W przypadku gdy w wyniku budowy powstanie jeden obiekt inwentarzowy, nie ma potrzeby prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej kosztów bezpośrednich i pośrednich w ramach konta „Środki trwałe w budowie – budynek”.
Teresa Fołta
biegły rewident,
wiceprezes Zarządu Rewiks Sp. z o.o.
Podstawa prawna
•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA