REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korygowanie rachunków fakturami korygującymi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W wyniku kontroli podatkowej stwierdzono, że powinnam być podatnikiem VAT czynnym już w 2002 (od października) i 2003 roku. Obliczono mi kwotę należną VAT do zapłaty przyjmując, że wpis w książce podatkowej jest kwotą brutto. Czy muszę zrobić korektę zeznań rocznych za te lata? W 2003 r. mój dochód wynosił: 25 311,78 (64 751,49 - przychód i 39 439,71 - koszty). Jeżeli zmienię kwotę przychodu na netto, to dochód zmieni się na kwotę 17 912,90 (przychód - 57 352,61, koszty - 39 439,71). Czy powstałą nadpłatę w zakresie podatku dochodowego mogę przekazać na konto zaległego VAT? W maju 2004 r. zadeklarowałam zostanie podatnikiem VAT, ale za styczeń-kwiecień tego roku nie odprowadzałam podatku. Czy powinnam wystawić korekty do rachunków wystawionych na podstawie ordynacji podatkowej, czy też w ich miejsce należy wystawić faktury VAT? Czy mój odbiorca będzie mógł odliczyć VAT z takich faktur?
Zarówno przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują możliwości korygowania uprzednio wystawionych rachunków w celu wyeliminowania ich z obrotu gospodarczego i udokumentowania dokonanej sprzedaży fakturą VAT korygującą. Faktury korygujące mogą być wystawiane tylko w celu korekty wystawionych uprzednio faktur VAT i to w określonych przepisami sytuacjach. Wystawienie faktur korygujących może mieć miejsce w przypadku, gdy po wystawieniu faktury VAT udzielono rabatu, dokonano zwrotu sprzedawcy towarów, zwrotu nabywcy kwot nienależnych, zwrotu zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu, a także w przypadku podwyższenia ceny lub stwierdzenia pomyłek w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji.
Nie jest również możliwe anulowanie rachunków i wystawienie w ich miejsce faktur dokumentujących sprzedaż w okresie styczeń–kwiecień 2004 r. Przepisy wprawdzie nie zabraniają takiej opcji, ale takie działanie spowoduje przewidziane przepisami skutki, które z pewnością nie są zamiarem firmy. Przede wszystkim, w myśl art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (z pewnymi wyłączeniami). Jeżeli natomiast czynności te powinny być potwierdzone fakturą VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż 7 dnia licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Skoro firma utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego w VAT, powstał u niej obowiązek podatkowy z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, co wynika z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu firma miała obowiązek opodatkować dokonywaną sprzedaż od chwili przekroczenia kwoty, która uprawniała ją do zwolnienia. Niewystawienie faktury VAT nie oznacza, że obowiązek ten nie powstał. Niezależnie od tego, że firma udokumentowała sprzedaż zwykłym rachunkiem, a nie fakturą VAT z naliczonym podatkiem należnym, i tak obowiązek podatkowy w VAT powstał z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Fakt, że firma nie pobrała podatku należnego od nabywcy, nie ma tu żadnego znaczenia.
Jeżeli zatem firma jeszcze raz wystawi fakturę w 2005 r., to będzie zobowiązana do zapłaty wykazanego w niej podatku (powtórnie od tej samej sprzedaży) na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy i ujęcia wynikającego z nich podatku w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostały one wystawione. Nabywca natomiast nie będzie uprawniony do odliczenia z tych faktur podatku naliczonego. Stanowi o tym § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Takie rozwiązanie z pewnością nie będzie korzystne dla firmy.
W przedstawionej sytuacji firma powinna złożyć deklaracje podatkowe za miesiące styczeń–kwiecień 2004 r. i zadeklarować w nich kwotę dokonanej sprzedaży oraz kwotę należnego VAT od tej sprzedaży. Do wyliczenia należnego podatku, za podstawę opodatkowania należy przyjąć kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego VAT-u.
Przykład
Firma dokonała w styczniu 2004 r. sprzedaży towarów na kwotę 20 000 zł (wartość należna od nabywcy wynikająca z rachunku dokumentującego tę sprzedaż).
Wyliczenie kwoty podatku należnego będzie następujące:
(20 000 x 22) : 122 = 3606,56
Wartość sprzedaży netto będzie stanowiła: 20 000 – 3606,56 = 16393,44
Powstała w podatku dochodowym nadpłata podatku może być zaliczona na konto powstałego zobowiązania podatkowego w VAT. Należy w tym celu dokonać korekty deklaracji podatkowych w zakresie podatku dochodowego, a urząd skarbowy z urzędu na podstawie art. 76 ordynacji podatkowej zaliczy powstałą nadpłatę w podatku dochodowym na konto zaległości w zakresie VAT. Jeżeli natomiast chodzi o przedstawiony w pytaniu sposób skorygowania udokumentowanej rachunkami sprzedaży w okresie od stycznia do kwietnia 2004 r. poprzez wystawienie faktur korygujących VAT, to w świetle obowiązujących przepisów nie jest to możliwe.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 1 i 4, art. 29, art. 108 ust. 1 i art. 113 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
§ 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
§ 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych limitach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych. Rząd przeciw agresywnym praktykom podatkowym

Fundacje rodzinne w Polsce cieszą się rosnącą popularnością, jednak Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić system podatkowy i zabezpieczyć to narzędzie przed nadużyciami. Chodzi o ochronę uczciwych firm rodzinnych i eliminację prób agresywnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

REKLAMA