REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja nieodpłatnie użyczonego gabinetu wraz z wyposażeniem

REKLAMA

Lekarz stomatolog prowadzi działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych. Do 31 grudnia 2004 r. zatrudniał pracownika, lekarza stomatologa. Gabinet składa się z 2 pomieszczeń do samodzielnej praktyki - tzn. dwóch foteli, razem z innymi akcesoriami. Od 1 stycznia 2005 r. pracownik zaczął działalność na własną rękę, korzystając z gabinetu właściciela na podstawie umowy użyczenia. Do 31 grudnia 2004 r. właścicielka zaliczała amortyzację w całości do kosztów uzyskania przychodu. Jak należy obecnie prawidłowo naliczać amortyzację po użyczeniu jednego gabinetu wraz z wyposażeniem byłej pracownicy?
Nieodpłatne oddanie części nieruchomości w postaci gabinetu do używania byłej pracownicy nie pozbawia właścicielki prawa do zaliczenia dokonywanych od tej nieruchomości odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Nie będą jednak takim kosztem odpisy, dokonywane od wchodzących w skład wyposażenia gabinetu środków trwałych, podlegających amortyzacji – za miesiące, w których te składniki majątku były oddane do nieodpłatnego używania.
 
Nieruchomości, bądź ich części, stanowią odrębne źródło przychodów na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za przychody z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.
Nie stanowi przychodu wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych, udostępnionych osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których takie udostępnianie stanowi nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof.
Wartość czynszowa budynku lub lokalu nie stanowi również przychodu, jeśli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby członków rodziny albo oddał ją bezpłatnie do używania na określone w ustawie cele. Wówczas jednak wydatki związane z tą nieruchomością nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, oddanych przez podatnika do nieodpłatnego używania – za te miesiące, w których te składniki majątku były oddane do nieodpłatnego używania (art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. c) updof). Wyłączenie to nie dotyczy jednak odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nieruchomości. Oznacza to, że jeśli odpisy amortyzacyjne są dokonywane od nieruchomości oddanej do nieodpłatnego używania, to stanowią one koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
W praktyce pojawiają się wątpliwości co do zasadności zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości oddanych do nieodpłatnego używania w sytuacji, gdy bezpłatne odstąpienie do używania nie stanowi przychodu.
Z regulacji ustawowej wynika wprost, że wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od oddanych do nieodpłatnego używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie dotyczy nieruchomości. Zauważyć przy tym należy, że nie zostały tu wprowadzone żadne dodatkowe ograniczenia czy warunki.
Jednak mimo to można spotkać się z poglądem, że odpisy amortyzacyjne od oddanej nieodpłatnie do używania nieruchomości stanowią koszty uzyskania przychodów tylko wówczas, gdy z tego tytułu u właściciela nieruchomości powstaje przychód (por. pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z 5 listopada 2003 r. nr BI/005/0335/03).
Z pytania wynika, że przedmiotem użyczenia jest nie tylko gabinet, ale również jego wyposażenie. Jeśli zatem zawiera ono składniki majątku zaliczane do środków trwałych podlegających amortyzacji, to konsekwencją oddania ich do nieodpłatnego używania będzie niemożność zaliczenia przez właściciela dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.
oprac. Anna Welsyng-Zielony
Podstawy prawne
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA