REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja nieodpłatnie użyczonego gabinetu wraz z wyposażeniem

REKLAMA

Lekarz stomatolog prowadzi działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych. Do 31 grudnia 2004 r. zatrudniał pracownika, lekarza stomatologa. Gabinet składa się z 2 pomieszczeń do samodzielnej praktyki - tzn. dwóch foteli, razem z innymi akcesoriami. Od 1 stycznia 2005 r. pracownik zaczął działalność na własną rękę, korzystając z gabinetu właściciela na podstawie umowy użyczenia. Do 31 grudnia 2004 r. właścicielka zaliczała amortyzację w całości do kosztów uzyskania przychodu. Jak należy obecnie prawidłowo naliczać amortyzację po użyczeniu jednego gabinetu wraz z wyposażeniem byłej pracownicy?
Nieodpłatne oddanie części nieruchomości w postaci gabinetu do używania byłej pracownicy nie pozbawia właścicielki prawa do zaliczenia dokonywanych od tej nieruchomości odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Nie będą jednak takim kosztem odpisy, dokonywane od wchodzących w skład wyposażenia gabinetu środków trwałych, podlegających amortyzacji – za miesiące, w których te składniki majątku były oddane do nieodpłatnego używania.
 
Nieruchomości, bądź ich części, stanowią odrębne źródło przychodów na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za przychody z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.
Nie stanowi przychodu wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych, udostępnionych osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których takie udostępnianie stanowi nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof.
Wartość czynszowa budynku lub lokalu nie stanowi również przychodu, jeśli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby członków rodziny albo oddał ją bezpłatnie do używania na określone w ustawie cele. Wówczas jednak wydatki związane z tą nieruchomością nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, oddanych przez podatnika do nieodpłatnego używania – za te miesiące, w których te składniki majątku były oddane do nieodpłatnego używania (art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. c) updof). Wyłączenie to nie dotyczy jednak odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nieruchomości. Oznacza to, że jeśli odpisy amortyzacyjne są dokonywane od nieruchomości oddanej do nieodpłatnego używania, to stanowią one koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
W praktyce pojawiają się wątpliwości co do zasadności zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości oddanych do nieodpłatnego używania w sytuacji, gdy bezpłatne odstąpienie do używania nie stanowi przychodu.
Z regulacji ustawowej wynika wprost, że wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od oddanych do nieodpłatnego używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie dotyczy nieruchomości. Zauważyć przy tym należy, że nie zostały tu wprowadzone żadne dodatkowe ograniczenia czy warunki.
Jednak mimo to można spotkać się z poglądem, że odpisy amortyzacyjne od oddanej nieodpłatnie do używania nieruchomości stanowią koszty uzyskania przychodów tylko wówczas, gdy z tego tytułu u właściciela nieruchomości powstaje przychód (por. pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z 5 listopada 2003 r. nr BI/005/0335/03).
Z pytania wynika, że przedmiotem użyczenia jest nie tylko gabinet, ale również jego wyposażenie. Jeśli zatem zawiera ono składniki majątku zaliczane do środków trwałych podlegających amortyzacji, to konsekwencją oddania ich do nieodpłatnego używania będzie niemożność zaliczenia przez właściciela dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.
oprac. Anna Welsyng-Zielony
Podstawy prawne
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA