REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja nieodpłatnie użyczonego gabinetu wraz z wyposażeniem

REKLAMA

Lekarz stomatolog prowadzi działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych. Do 31 grudnia 2004 r. zatrudniał pracownika, lekarza stomatologa. Gabinet składa się z 2 pomieszczeń do samodzielnej praktyki - tzn. dwóch foteli, razem z innymi akcesoriami. Od 1 stycznia 2005 r. pracownik zaczął działalność na własną rękę, korzystając z gabinetu właściciela na podstawie umowy użyczenia. Do 31 grudnia 2004 r. właścicielka zaliczała amortyzację w całości do kosztów uzyskania przychodu. Jak należy obecnie prawidłowo naliczać amortyzację po użyczeniu jednego gabinetu wraz z wyposażeniem byłej pracownicy?
Nieodpłatne oddanie części nieruchomości w postaci gabinetu do używania byłej pracownicy nie pozbawia właścicielki prawa do zaliczenia dokonywanych od tej nieruchomości odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Nie będą jednak takim kosztem odpisy, dokonywane od wchodzących w skład wyposażenia gabinetu środków trwałych, podlegających amortyzacji – za miesiące, w których te składniki majątku były oddane do nieodpłatnego używania.
 
Nieruchomości, bądź ich części, stanowią odrębne źródło przychodów na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za przychody z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.
Nie stanowi przychodu wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych, udostępnionych osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których takie udostępnianie stanowi nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof.
Wartość czynszowa budynku lub lokalu nie stanowi również przychodu, jeśli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby członków rodziny albo oddał ją bezpłatnie do używania na określone w ustawie cele. Wówczas jednak wydatki związane z tą nieruchomością nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, oddanych przez podatnika do nieodpłatnego używania – za te miesiące, w których te składniki majątku były oddane do nieodpłatnego używania (art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. c) updof). Wyłączenie to nie dotyczy jednak odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nieruchomości. Oznacza to, że jeśli odpisy amortyzacyjne są dokonywane od nieruchomości oddanej do nieodpłatnego używania, to stanowią one koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
W praktyce pojawiają się wątpliwości co do zasadności zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości oddanych do nieodpłatnego używania w sytuacji, gdy bezpłatne odstąpienie do używania nie stanowi przychodu.
Z regulacji ustawowej wynika wprost, że wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od oddanych do nieodpłatnego używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie dotyczy nieruchomości. Zauważyć przy tym należy, że nie zostały tu wprowadzone żadne dodatkowe ograniczenia czy warunki.
Jednak mimo to można spotkać się z poglądem, że odpisy amortyzacyjne od oddanej nieodpłatnie do używania nieruchomości stanowią koszty uzyskania przychodów tylko wówczas, gdy z tego tytułu u właściciela nieruchomości powstaje przychód (por. pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z 5 listopada 2003 r. nr BI/005/0335/03).
Z pytania wynika, że przedmiotem użyczenia jest nie tylko gabinet, ale również jego wyposażenie. Jeśli zatem zawiera ono składniki majątku zaliczane do środków trwałych podlegających amortyzacji, to konsekwencją oddania ich do nieodpłatnego używania będzie niemożność zaliczenia przez właściciela dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.
oprac. Anna Welsyng-Zielony
Podstawy prawne
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA