REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatku od towarów i usług

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od kilku lat prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się przez kartę podatkową. W tym roku w związku ze zwiększeniem obrotów będę musiał przejść na VAT. Ponieważ do tej pory nie musiałem się z niego rozliczać, proszę o poradę, czy moje poniższe przykładowe rozliczenie jest prawidłowe. Przykład: Pan X zamówił w mojej firmie konstrukcję stalową, dla sporządzenia której wydałem poniższą sumę (stawka VAT 22 proc.): stal 100 zł + 22 zł VAT, farba 100 zł + 22 zł VAT, inne towary 100 zł + 22 zł VAT, pensja dla pracownika i mój zysk 100 zł. Razem wydałem 400 zł + 66 zł VAT. Czy na wystawionej klientowi fakturze ceną netto będzie 466 zł, a brutto 568,52 (w tym 102,52 zł VAT)? Czy rozliczając się z urzędem skarbowym płacę mu 102,52 zł - 66 zł, co daje kwotę 36,52 zł? Jeżeli mój sposób naliczania należności VAT jest błędny, to proszę o podanie prawidłowego.
Istota podatku od towarów i usług polega na tym, że jest nim opodatkowana wartość dodana przez każdego z przedsiębiorców biorących udział w obrocie gospodarczym, czyli wartość faktycznie wytworzona lub dodana do odprzedawanych towarów przez każdego z nich, a nie wartość nabytych uprzednio towarów, tj. wartość brutto. Rozliczenie VAT polega zatem na tym, że jeżeli dana czynność podlega opodatkowaniu tym podatkiem u przedsiębiorcy, ma on prawo do odliczenia podatku wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, które są wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności (do wytworzenia lub odprzedaży nabytych towarów i usług).
W myśl art. 86 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT czynnemu (niekorzystającemu ze zwolnienia podmiotowego) przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem różnych wyłączeń tego odliczenia określonych przepisami ustawy o VAT i przepisów wykonawczych do tej ustawy). Z drugiej strony każda czynność wykonana przez przedsiębiorcę – podatnika VAT czynnego, polegająca na dostawie towarów lub świadczeniu usług, podlega opodatkowaniu VAT (z uwzględnieniem określonych przepisami zwolnień od tego opodatkowania lub czynności niepodlegających opodatkowaniu). Podstawą opodatkowania zasadniczo jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego (czyli kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, powiększona o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów). Uprawnienie do odliczenia podatku od nabytych towarów i usług od podatku należnego, czyli wynikającego z wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, sprawia, że faktycznie podatek ten naliczany jest od wartości dodanej, czyli tej, która powstała u danego przedsiębiorcy. W przedstawionej sytuacji sposób rozliczenia VAT powinien być następujący:
Wartość nabytych towarów: 300 zł
Wartość podatku od nabytych towarów (podatek naliczony): 66 zł.
Cena netto sprzedaży towarów: 300 + 100 = 400 zł.
Wartość podatku należnego od dostawy towarów: 400 x 22 proc. = 88 zł.
Różnica między podatkiem naliczonym a należnym podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego: 88 – 66 = 22 zł.
Wartość dodana przez Pana stanowi 100 zł. Podatek należny od tej wartości wynosi 100 x 22 proc. = 22 zł i taka kwota podlega wpłacie do budżetu od przedstawionej transakcji. Wartość sprzedaży netto będzie stanowiła kwota 400 zł, a nie 466 zł.
W celu ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego oraz kwoty podatku należnego, przepisy ustawy o VAT nakładają obowiązek prowadzenia odrębnych ewidencji na potrzeby tego podatku, zawierających dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub podlegającą zwrotowi z urzędu.
W przedstawionej sytuacji powinien Pan w rejestrze zakupu (prowadzonym na potrzeby VAT) wpisać na podstawie posiadanych faktur zakupu wartość zakupu netto oraz kwotę wykazanego w nich podatku (naliczonego). Łączna wartość zakupów netto będzie wynosiła 300 zł. Kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu – 66 zł.
W rejestrze sprzedaży natomiast wartość dostawy netto (podstawa opodatkowania) będzie stanowiła kwota w wysokości 400 zł i kwota podatku należnego 88 zł. Przyjmując, że w danym miesiącu miały miejsce tylko przedstawione w przykładzie nabycia i sprzedaż, ostateczną kwotą podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego będzie różnica kwoty podatku należnego i naliczonego, czyli 88 – 66 = 22 zł.
Na podstawie prowadzonych ewidencji należy dokonać następujących wpisów do deklaracji podatkowej VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy:
W polu 26 i 27 – Dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium Polski, opodatkowana stawką 22 proc. – odpowiednio kwoty 400 zł i 88 zł.
W polu 43 i 44 – Nabycie towarów i usług oraz podatek naliczony od nabycia towarów i usług innych niż środki trwałe – odpowiednio kwoty 300 zł i 66 zł.
Z rozliczenia podatku w polu 50 – Kwota podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego – wyniknie kwota 22 zł.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 5, 7, 15, art. 29 ust. 86, art. 88, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA