REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatku od towarów i usług

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od kilku lat prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się przez kartę podatkową. W tym roku w związku ze zwiększeniem obrotów będę musiał przejść na VAT. Ponieważ do tej pory nie musiałem się z niego rozliczać, proszę o poradę, czy moje poniższe przykładowe rozliczenie jest prawidłowe. Przykład: Pan X zamówił w mojej firmie konstrukcję stalową, dla sporządzenia której wydałem poniższą sumę (stawka VAT 22 proc.): stal 100 zł + 22 zł VAT, farba 100 zł + 22 zł VAT, inne towary 100 zł + 22 zł VAT, pensja dla pracownika i mój zysk 100 zł. Razem wydałem 400 zł + 66 zł VAT. Czy na wystawionej klientowi fakturze ceną netto będzie 466 zł, a brutto 568,52 (w tym 102,52 zł VAT)? Czy rozliczając się z urzędem skarbowym płacę mu 102,52 zł - 66 zł, co daje kwotę 36,52 zł? Jeżeli mój sposób naliczania należności VAT jest błędny, to proszę o podanie prawidłowego.
Istota podatku od towarów i usług polega na tym, że jest nim opodatkowana wartość dodana przez każdego z przedsiębiorców biorących udział w obrocie gospodarczym, czyli wartość faktycznie wytworzona lub dodana do odprzedawanych towarów przez każdego z nich, a nie wartość nabytych uprzednio towarów, tj. wartość brutto. Rozliczenie VAT polega zatem na tym, że jeżeli dana czynność podlega opodatkowaniu tym podatkiem u przedsiębiorcy, ma on prawo do odliczenia podatku wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, które są wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności (do wytworzenia lub odprzedaży nabytych towarów i usług).
W myśl art. 86 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT czynnemu (niekorzystającemu ze zwolnienia podmiotowego) przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem różnych wyłączeń tego odliczenia określonych przepisami ustawy o VAT i przepisów wykonawczych do tej ustawy). Z drugiej strony każda czynność wykonana przez przedsiębiorcę – podatnika VAT czynnego, polegająca na dostawie towarów lub świadczeniu usług, podlega opodatkowaniu VAT (z uwzględnieniem określonych przepisami zwolnień od tego opodatkowania lub czynności niepodlegających opodatkowaniu). Podstawą opodatkowania zasadniczo jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego (czyli kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, powiększona o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów). Uprawnienie do odliczenia podatku od nabytych towarów i usług od podatku należnego, czyli wynikającego z wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, sprawia, że faktycznie podatek ten naliczany jest od wartości dodanej, czyli tej, która powstała u danego przedsiębiorcy. W przedstawionej sytuacji sposób rozliczenia VAT powinien być następujący:
Wartość nabytych towarów: 300 zł
Wartość podatku od nabytych towarów (podatek naliczony): 66 zł.
Cena netto sprzedaży towarów: 300 + 100 = 400 zł.
Wartość podatku należnego od dostawy towarów: 400 x 22 proc. = 88 zł.
Różnica między podatkiem naliczonym a należnym podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego: 88 – 66 = 22 zł.
Wartość dodana przez Pana stanowi 100 zł. Podatek należny od tej wartości wynosi 100 x 22 proc. = 22 zł i taka kwota podlega wpłacie do budżetu od przedstawionej transakcji. Wartość sprzedaży netto będzie stanowiła kwota 400 zł, a nie 466 zł.
W celu ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego oraz kwoty podatku należnego, przepisy ustawy o VAT nakładają obowiązek prowadzenia odrębnych ewidencji na potrzeby tego podatku, zawierających dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub podlegającą zwrotowi z urzędu.
W przedstawionej sytuacji powinien Pan w rejestrze zakupu (prowadzonym na potrzeby VAT) wpisać na podstawie posiadanych faktur zakupu wartość zakupu netto oraz kwotę wykazanego w nich podatku (naliczonego). Łączna wartość zakupów netto będzie wynosiła 300 zł. Kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu – 66 zł.
W rejestrze sprzedaży natomiast wartość dostawy netto (podstawa opodatkowania) będzie stanowiła kwota w wysokości 400 zł i kwota podatku należnego 88 zł. Przyjmując, że w danym miesiącu miały miejsce tylko przedstawione w przykładzie nabycia i sprzedaż, ostateczną kwotą podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego będzie różnica kwoty podatku należnego i naliczonego, czyli 88 – 66 = 22 zł.
Na podstawie prowadzonych ewidencji należy dokonać następujących wpisów do deklaracji podatkowej VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy:
W polu 26 i 27 – Dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium Polski, opodatkowana stawką 22 proc. – odpowiednio kwoty 400 zł i 88 zł.
W polu 43 i 44 – Nabycie towarów i usług oraz podatek naliczony od nabycia towarów i usług innych niż środki trwałe – odpowiednio kwoty 300 zł i 66 zł.
Z rozliczenia podatku w polu 50 – Kwota podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego – wyniknie kwota 22 zł.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 5, 7, 15, art. 29 ust. 86, art. 88, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA