REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studia podyplomowe członka zarządu jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy do kosztów uzyskania przychodów możemy zaliczyć wydatki na studia podyplomowe, które sfinansowaliśmy członkowi naszego zarządu, który jest zatrudniony na podstawie kontraktu menedżerskiego?
Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek – poza wyraźnie wyłączonym z kosztów mocą ustawy – wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanym przychodem i racjonalności działań podatnika.
Wydatki pracodawcy związane z kształceniem pracownika stanowią koszty uzyskania przychodów. W wyroku z 13 maja 1998 roku (sygn. akt S.A./Sz 1354/97) NSA orzekł: „podnoszenie kwalifikacji pracowniczych ma wpływ na osiąganie przez firmę przychodów i powinno być zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu, choć taki wydatek trudno wiązać z konkretnym przychodem. Jest to koszt ogólny działalności firmy, podobnie jak płace pracowników i inne tego typu koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa”. Jednak członek zarządu zatrudniony na podstawie kontraktu menedżerskiego nie jest pracownikiem. To przepisy kodeksu pracy określają cechy, jakie musi spełniać umowa rodząca między jej stronami stosunek pracy.
Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Tak więc niezbędnym elementem stosunku pracy jest stosunek podporządkowania pracownika pracodawcy. Brak stosunku podporządkowania powoduje, że umowa o pracę jest nieważna. W przypadku kontraktu menedżerskiego brak jest cechy podporządkowania, ponieważ kontrakt rodzi między stronami stosunek cywilnoprawny, który oparty jest na równości stron. Ale, czy to oznacza wyłączenie wydatków na studia podyplomowe menedżera z kosztów uzyskania przychodów? Otóż nie.
W praktyce gospodarczej funkcjonują różne formy zatrudnienia osób świadczących pracę.
Członkowie zarządu spółek z o.o. lub spółek akcyjnych powoływani mogą być na swoje funkcje przez uchwałę zgromadzenia wspólników (rady nadzorczej w spółce akcyjnej) albo w trybie określonym w umowie (statucie) spółki. Niezależnie od powołania na funkcję członka zarządu, między spółką a członkami zarządu mogą być zawierane różnego rodzaju umowy, w tym kontrakty menedżerskie, powierzające lub precyzujące obowiązki i odpowiedzialność w zarządzaniu spółką.
Rodzaj zawartej umowy jest istotną kwestią z podatkowego punktu widzenia. Decyduje choćby o tym, do jakiego źródła przychodu zaliczane jest wynagrodzenie osiągane za zarządzanie przedsiębiorstwem. Przychody z kontraktów menedżerskich zaliczane są do źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście. O uznaniu wydatku za koszt uzyskania przychodu rodzaj zawartej umowy jednak nie przesądza. Decyduje o tym związek poniesionego wydatku z przychodem osiąganym przez podatnika.
W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie będzie miał przedmiot podjętych studiów przez członka zarządu i jego związek z zajmowanym stanowiskiem i wykonywaną w danym momencie pracą. Jeżeli przyjmiemy, że było to pogłębianie wiedzy w zakresie zarządzania podmiotami gospodarczymi, to należy uznać, iż podnoszenie kwalifikacji w tym zakresie wpłynie niewątpliwie na jakość wykonywanej pracy, a tym samym konkurencyjność firmy. W takim przypadku wydatki na studia podyplomowe mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu. Jeżeli jednak studia menedżera nie mają nic wspólnego z działalnością spółki, to wydatek na studia należy traktować jako niezwiązany z działalnością spółki.
Aby uniknąć wszelkich problemów interpretacyjnych, najlepiej wydatki na sfinansowanie studiów podyplomowych menedżera zatrudnionego na kontrakcie menedżerskim zakwalifikować jako jego wynagrodzenie, np. premię. Osoba zatrudniona na kontrakcie menedżerskim nie jest pracownikiem, więc i tak nie skorzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 90 u.p.d.o.f dla świadczeń na podnoszenie kwalifikacji i wykształcenia ogólnego pracowników. Także przyjęcie, że sfinansowanie studiów jest formą wynagrodzenia – dla spółki jest rozwiązaniem praktyczniejszym, które pozwala bez problemów zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów i nie wpływa na opodatkowanie tych świadczeń u menedżera.
Maria Majewska
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA