REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studia podyplomowe członka zarządu jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy do kosztów uzyskania przychodów możemy zaliczyć wydatki na studia podyplomowe, które sfinansowaliśmy członkowi naszego zarządu, który jest zatrudniony na podstawie kontraktu menedżerskiego?
Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek – poza wyraźnie wyłączonym z kosztów mocą ustawy – wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanym przychodem i racjonalności działań podatnika.
Wydatki pracodawcy związane z kształceniem pracownika stanowią koszty uzyskania przychodów. W wyroku z 13 maja 1998 roku (sygn. akt S.A./Sz 1354/97) NSA orzekł: „podnoszenie kwalifikacji pracowniczych ma wpływ na osiąganie przez firmę przychodów i powinno być zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu, choć taki wydatek trudno wiązać z konkretnym przychodem. Jest to koszt ogólny działalności firmy, podobnie jak płace pracowników i inne tego typu koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa”. Jednak członek zarządu zatrudniony na podstawie kontraktu menedżerskiego nie jest pracownikiem. To przepisy kodeksu pracy określają cechy, jakie musi spełniać umowa rodząca między jej stronami stosunek pracy.
Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Tak więc niezbędnym elementem stosunku pracy jest stosunek podporządkowania pracownika pracodawcy. Brak stosunku podporządkowania powoduje, że umowa o pracę jest nieważna. W przypadku kontraktu menedżerskiego brak jest cechy podporządkowania, ponieważ kontrakt rodzi między stronami stosunek cywilnoprawny, który oparty jest na równości stron. Ale, czy to oznacza wyłączenie wydatków na studia podyplomowe menedżera z kosztów uzyskania przychodów? Otóż nie.
W praktyce gospodarczej funkcjonują różne formy zatrudnienia osób świadczących pracę.
Członkowie zarządu spółek z o.o. lub spółek akcyjnych powoływani mogą być na swoje funkcje przez uchwałę zgromadzenia wspólników (rady nadzorczej w spółce akcyjnej) albo w trybie określonym w umowie (statucie) spółki. Niezależnie od powołania na funkcję członka zarządu, między spółką a członkami zarządu mogą być zawierane różnego rodzaju umowy, w tym kontrakty menedżerskie, powierzające lub precyzujące obowiązki i odpowiedzialność w zarządzaniu spółką.
Rodzaj zawartej umowy jest istotną kwestią z podatkowego punktu widzenia. Decyduje choćby o tym, do jakiego źródła przychodu zaliczane jest wynagrodzenie osiągane za zarządzanie przedsiębiorstwem. Przychody z kontraktów menedżerskich zaliczane są do źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście. O uznaniu wydatku za koszt uzyskania przychodu rodzaj zawartej umowy jednak nie przesądza. Decyduje o tym związek poniesionego wydatku z przychodem osiąganym przez podatnika.
W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie będzie miał przedmiot podjętych studiów przez członka zarządu i jego związek z zajmowanym stanowiskiem i wykonywaną w danym momencie pracą. Jeżeli przyjmiemy, że było to pogłębianie wiedzy w zakresie zarządzania podmiotami gospodarczymi, to należy uznać, iż podnoszenie kwalifikacji w tym zakresie wpłynie niewątpliwie na jakość wykonywanej pracy, a tym samym konkurencyjność firmy. W takim przypadku wydatki na studia podyplomowe mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu. Jeżeli jednak studia menedżera nie mają nic wspólnego z działalnością spółki, to wydatek na studia należy traktować jako niezwiązany z działalnością spółki.
Aby uniknąć wszelkich problemów interpretacyjnych, najlepiej wydatki na sfinansowanie studiów podyplomowych menedżera zatrudnionego na kontrakcie menedżerskim zakwalifikować jako jego wynagrodzenie, np. premię. Osoba zatrudniona na kontrakcie menedżerskim nie jest pracownikiem, więc i tak nie skorzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 90 u.p.d.o.f dla świadczeń na podnoszenie kwalifikacji i wykształcenia ogólnego pracowników. Także przyjęcie, że sfinansowanie studiów jest formą wynagrodzenia – dla spółki jest rozwiązaniem praktyczniejszym, które pozwala bez problemów zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów i nie wpływa na opodatkowanie tych świadczeń u menedżera.
Maria Majewska
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA