REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studia podyplomowe członka zarządu jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy do kosztów uzyskania przychodów możemy zaliczyć wydatki na studia podyplomowe, które sfinansowaliśmy członkowi naszego zarządu, który jest zatrudniony na podstawie kontraktu menedżerskiego?
Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek – poza wyraźnie wyłączonym z kosztów mocą ustawy – wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanym przychodem i racjonalności działań podatnika.
Wydatki pracodawcy związane z kształceniem pracownika stanowią koszty uzyskania przychodów. W wyroku z 13 maja 1998 roku (sygn. akt S.A./Sz 1354/97) NSA orzekł: „podnoszenie kwalifikacji pracowniczych ma wpływ na osiąganie przez firmę przychodów i powinno być zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu, choć taki wydatek trudno wiązać z konkretnym przychodem. Jest to koszt ogólny działalności firmy, podobnie jak płace pracowników i inne tego typu koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa”. Jednak członek zarządu zatrudniony na podstawie kontraktu menedżerskiego nie jest pracownikiem. To przepisy kodeksu pracy określają cechy, jakie musi spełniać umowa rodząca między jej stronami stosunek pracy.
Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Tak więc niezbędnym elementem stosunku pracy jest stosunek podporządkowania pracownika pracodawcy. Brak stosunku podporządkowania powoduje, że umowa o pracę jest nieważna. W przypadku kontraktu menedżerskiego brak jest cechy podporządkowania, ponieważ kontrakt rodzi między stronami stosunek cywilnoprawny, który oparty jest na równości stron. Ale, czy to oznacza wyłączenie wydatków na studia podyplomowe menedżera z kosztów uzyskania przychodów? Otóż nie.
W praktyce gospodarczej funkcjonują różne formy zatrudnienia osób świadczących pracę.
Członkowie zarządu spółek z o.o. lub spółek akcyjnych powoływani mogą być na swoje funkcje przez uchwałę zgromadzenia wspólników (rady nadzorczej w spółce akcyjnej) albo w trybie określonym w umowie (statucie) spółki. Niezależnie od powołania na funkcję członka zarządu, między spółką a członkami zarządu mogą być zawierane różnego rodzaju umowy, w tym kontrakty menedżerskie, powierzające lub precyzujące obowiązki i odpowiedzialność w zarządzaniu spółką.
Rodzaj zawartej umowy jest istotną kwestią z podatkowego punktu widzenia. Decyduje choćby o tym, do jakiego źródła przychodu zaliczane jest wynagrodzenie osiągane za zarządzanie przedsiębiorstwem. Przychody z kontraktów menedżerskich zaliczane są do źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście. O uznaniu wydatku za koszt uzyskania przychodu rodzaj zawartej umowy jednak nie przesądza. Decyduje o tym związek poniesionego wydatku z przychodem osiąganym przez podatnika.
W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie będzie miał przedmiot podjętych studiów przez członka zarządu i jego związek z zajmowanym stanowiskiem i wykonywaną w danym momencie pracą. Jeżeli przyjmiemy, że było to pogłębianie wiedzy w zakresie zarządzania podmiotami gospodarczymi, to należy uznać, iż podnoszenie kwalifikacji w tym zakresie wpłynie niewątpliwie na jakość wykonywanej pracy, a tym samym konkurencyjność firmy. W takim przypadku wydatki na studia podyplomowe mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu. Jeżeli jednak studia menedżera nie mają nic wspólnego z działalnością spółki, to wydatek na studia należy traktować jako niezwiązany z działalnością spółki.
Aby uniknąć wszelkich problemów interpretacyjnych, najlepiej wydatki na sfinansowanie studiów podyplomowych menedżera zatrudnionego na kontrakcie menedżerskim zakwalifikować jako jego wynagrodzenie, np. premię. Osoba zatrudniona na kontrakcie menedżerskim nie jest pracownikiem, więc i tak nie skorzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 90 u.p.d.o.f dla świadczeń na podnoszenie kwalifikacji i wykształcenia ogólnego pracowników. Także przyjęcie, że sfinansowanie studiów jest formą wynagrodzenia – dla spółki jest rozwiązaniem praktyczniejszym, które pozwala bez problemów zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów i nie wpływa na opodatkowanie tych świadczeń u menedżera.
Maria Majewska
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA