REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy udziałowcy są uważani za podmioty powiązane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mam pytanie dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi. Nasza spółka ma 50 udziałowców, z których każdy posiada mniej niż 5% udziałów w spółce. Jednak niektórzy z nich zasiadają w zarządzie i radzie nadzorczej. Czy mamy tu do czynienia ze związkiem gospodarczym (art. 11)? Czy trzeba sporządzać odpowiednią dokumentację? A co jeśli główny księgowy jednego z naszych udziałowców zasiada w radzie nadzorczej - czy to też jest związek gospodarczy?
W przypadku pełnienia przez udziałowców spółki funkcji w jej organach – radzie nadzorczej i zarządzie – mamy do czynienia z istnieniem powiązań, o których mowa w art. 11 updop. Podobnie rzecz się ma w przypadku pełnienia przez tę samą osobę (głównego księgowego) funkcji w obu podmiotach – wskazuje to na pośrednie branie przez udziałowca udziału w kontroli nad spółką.
 
Od stycznia 2004 r. z art. 11 updop znikło określenie „związek gospodarczy”. Z punktu widzenia podatników zmiana ta zawęziła organom skarbowym możliwość dopatrywania się między nimi powiązań, ma więc korzystny charakter.
Z uwagi na zmianę przepisów w przypadku Czytelnika analizie podlegać będzie istnienie powiązań między jego spółką a niektórymi udziałowcami. W obrocie krajowym (zakładam, że o taki tu chodzi) z powiązaniami mamy do czynienia, gdy:
1) podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
2) te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów (art. 11 ust. 4 updop).
Przez udział w kapitale rozumie się udział nie mniejszy niż 5% (art. 11 ust. 5a updop). Tak więc w przypadku udziałowców spółki opisanej w pytaniu można wykluczyć powiązania kapitałowe z udziałowcami. Inaczej rzecz ma się w stosunku do udziałowców, którzy zasiadają w organach spółki (zarządzie i radzie nadzorczej). Możemy tu mówić o istnieniu powiązań między spółką a tymi udziałowcami, jest to bowiem przypadek, w którym udziałowiec bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli. Dodać trzeba, że gramatyczna wykładnia tego przepisu pozwala na stwierdzenie, że powiązania o charakterze rodzinnym, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy muszą istnieć „na zewnątrz”, to znaczy pomiędzy podatnikami (kontrahentami) lub osobami pełniącymi w nich funkcje określone w tym przepisie. Władze skarbowe mogą zatem oszacować transakcje między spółką a jej udziałowcem zasiadającym w radzie nadzorczej, ale już nie jego wynagrodzenia jako członka rady nadzorczej.
Jeżeli natomiast chodzi o sytuację, w której główny księgowy udziałowca zasiada w radzie nadzorczej, to uznać należy, że mamy tu do czynienia z pośrednią kontrolą sprawowaną przez udziałowca nad Państwa spółką, więc i w tym wypadku można mówić o istnieniu powiązań.
Z faktu istnienia powiązań między spółką a udziałowcami wynika możliwość szacowania przez władze skarbowe dochodów stron z transakcji, jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostałyby ustalone (narzucone) warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, w wyniku czego spółka nie wykazywałaby dochodów lub je zaniżała. W takim wypadku organy skarbowe mają prawo do ustalenia dochodów spółki (lub jej udziałowca) oraz należnego podatku bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Przykład
Prezes zarządu spółki X jest jednocześnie członkiem zarządu firmy Y, korzystającej z ulg w podatku dochodowym (Y położona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej). Spółka X dokonała sprzedaży towarów handlowych firmie Y znacznie poniżej ceny zakupu tego towaru, jak również poniżej ceny sprzedaży tych towarów stosowanej wobec innych kontrahentów. W wyniku takich działań doszło do przerzucenia dochodu spółki na powiązanego podatnika – firmę Y, korzystającą z ulg podatkowych. W tej sytuacji prawdopodobne byłoby zastosowanie przez organy skarbowe art. 11 ust. 4–5 updop i dokonanie oszacowania zaniżonego dochodu spółki.
W odniesieniu do konieczności dokumentowania przeprowadzanych transakcji z powiązanymi udziałowcami w sposób określony w art. 9a updop, trzeba podkreślić, że sam fakt istnienia powiązań nie skutkuje powstaniem obowiązku udokumentowania transakcji. Konieczne jest również osiąganie przez te transakcje określonych wartości; szeroko na ten temat pisaliśmy w poprzednim, dwunastym numerze „MONITORA księgowego”.
• art. 9a i 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
Sławomir Biliński
specjalista w zakresie podatku dochodowego


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA