REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek od umów leasingu samochodów zawartych po 1 czerwca br.

REKLAMA

5 czerwca br. podpisaliśmy umowę leasingową na samochód, który obecnie spełnia wymogi wzoru Lisaka dotyczące ładowności. Czy po 22 sierpnia, kiedy zaczną obowiązywać zmienione przepisy ustawy o VAT, również będziemy mogli odliczać podatek od rat leasingowych w pełnej wysokości?
1 czerwca br. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak przepisy dotyczące zasad rozliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów zaczną obowiązywać od 22 sierpnia br., czyli po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia nowelizacji do ustawy. Przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od rat leasingowych wynikających z umów leasingowych samochodów również będą obowiązywały od 22 sierpnia.
Z licznych pytań, które napływają od podatników wynika, że mają oni problem z określeniem, czy umowy leasingowe zawierane przez nich w tzw. okresie przejściowym, czyli od 1 czerwca do 22 sierpnia br., będą dawały prawo do pełnego odliczania VAT wynikającego z rat leasingowych czy też tylko częściowego – do wysokości 60% podatku.
Otóż analizując przepisy ustawy o VAT należy stwierdzić, że ustawodawca nie wprowadził żadnych przejściowych przepisów w tym zakresie. Można powiedzieć, że powstała pewnego rodzaju luka.
Jak wspominaliśmy, znowelizowany art. 86 ustawy o VAT zacznie obowiązywać od 22 sierpnia br. Zgodnie z jego brzmieniem prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury nabycia samochodu mają tylko ci podatnicy, którzy nabyli samochód o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Natomiast w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6000 zł.
Od 22 sierpnia br. podatnicy, którzy nabędą samochód o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, będą mogli odliczyć 100% podatku z faktury.
Takie same zasady obowiązują podatników użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Jeśli masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć 6000 zł.
W przypadku Czytelnika sytuacja jest o tyle skomplikowana, że w momencie kiedy podpisywał on umowę leasingu samochodu, tj. 5 czerwca, obowiązywały stare przepisy ustawy. Samochód, który jest przedmiotem leasingu, spełniał wymogi ładowności określone wzorem Lisaka, który przestanie obowiązywać od 22 sierpnia. Czytelnik ma zatem prawo do odliczania w pełnej wysokości kwot podatku naliczonego od rat leasingowych, ale tylko do 21 sierpnia, ponieważ od 22 sierpnia będzie mógł odliczyć już tylko 60% naliczonego podatku, a łączna wartość odliczenia w całym okresie trwania umowy nie może przekroczyć kwoty 6000 zł.
Podatnicy, którzy zawarli umowę leasingu samochodu w okresie przejściowym, muszą pamiętać o granicznej dacie 21 sierpnia, ponieważ tylko do tej daty przysługuje im pełne odliczenie podatku.
Na gruncie naszych rozważań powstaje kolejny problem. Mianowicie, w jaki sposób podatnicy powinni rozliczyć podatek wynikający z faktury dokumentującej ratę leasingową za sierpień. Jak już bowiem wiemy, zasady opodatkowania umów leasingowych zawartych w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia, ulegną zmianie 22 sierpnia 2005 r. Data ta zbiega się z okresem rozliczeniowym w podatku VAT, który podatnicy rozliczają w okresach miesięcznych. W jaki sposób podatnik powinien zatem rozliczyć wydatki dokonywane w sierpniu? Najwłaściwsze byłoby następujące postępowanie podatnika: fakturę dokumentującą ratę leasingową za sierpień należy podzielić wartościowo i od wartości odpowiadającej proporcjonalnie 21/31 odliczyć podatek w całości, a od pozostałej kwoty tylko 60% podatku.
Przykład
Faktura za sierpień dokumentująca ratę leasingową opiewała na 5000 zł podatku VAT. Rozliczenie tej faktury powinno przebiegać następująco:
(5000 × 21/31) × 1 + (5000 × 10/31) × 0,6 = 3387,1 + 967,7 = podatek VAT 4354 zł
Prawdopodobnie podatnicy będą uciekać się do różnych sposobów rozliczenia. Nie wiadomo jednak, jak będą do tego podchodziły organy podatkowe. Oczywiście najbezpieczniej jest po prostu w rozliczeniu za sierpień dokonać odliczenia 60% podatku wynikającego z faktury dokumentującej ratę leasingową za sierpień.
Ewa Michalak
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA