REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek od umów leasingu samochodów zawartych po 1 czerwca br.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

5 czerwca br. podpisaliśmy umowę leasingową na samochód, który obecnie spełnia wymogi wzoru Lisaka dotyczące ładowności. Czy po 22 sierpnia, kiedy zaczną obowiązywać zmienione przepisy ustawy o VAT, również będziemy mogli odliczać podatek od rat leasingowych w pełnej wysokości?
1 czerwca br. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak przepisy dotyczące zasad rozliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów zaczną obowiązywać od 22 sierpnia br., czyli po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia nowelizacji do ustawy. Przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od rat leasingowych wynikających z umów leasingowych samochodów również będą obowiązywały od 22 sierpnia.
Z licznych pytań, które napływają od podatników wynika, że mają oni problem z określeniem, czy umowy leasingowe zawierane przez nich w tzw. okresie przejściowym, czyli od 1 czerwca do 22 sierpnia br., będą dawały prawo do pełnego odliczania VAT wynikającego z rat leasingowych czy też tylko częściowego – do wysokości 60% podatku.
Otóż analizując przepisy ustawy o VAT należy stwierdzić, że ustawodawca nie wprowadził żadnych przejściowych przepisów w tym zakresie. Można powiedzieć, że powstała pewnego rodzaju luka.
Jak wspominaliśmy, znowelizowany art. 86 ustawy o VAT zacznie obowiązywać od 22 sierpnia br. Zgodnie z jego brzmieniem prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury nabycia samochodu mają tylko ci podatnicy, którzy nabyli samochód o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Natomiast w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6000 zł.
Od 22 sierpnia br. podatnicy, którzy nabędą samochód o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, będą mogli odliczyć 100% podatku z faktury.
Takie same zasady obowiązują podatników użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Jeśli masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć 6000 zł.
W przypadku Czytelnika sytuacja jest o tyle skomplikowana, że w momencie kiedy podpisywał on umowę leasingu samochodu, tj. 5 czerwca, obowiązywały stare przepisy ustawy. Samochód, który jest przedmiotem leasingu, spełniał wymogi ładowności określone wzorem Lisaka, który przestanie obowiązywać od 22 sierpnia. Czytelnik ma zatem prawo do odliczania w pełnej wysokości kwot podatku naliczonego od rat leasingowych, ale tylko do 21 sierpnia, ponieważ od 22 sierpnia będzie mógł odliczyć już tylko 60% naliczonego podatku, a łączna wartość odliczenia w całym okresie trwania umowy nie może przekroczyć kwoty 6000 zł.
Podatnicy, którzy zawarli umowę leasingu samochodu w okresie przejściowym, muszą pamiętać o granicznej dacie 21 sierpnia, ponieważ tylko do tej daty przysługuje im pełne odliczenie podatku.
Na gruncie naszych rozważań powstaje kolejny problem. Mianowicie, w jaki sposób podatnicy powinni rozliczyć podatek wynikający z faktury dokumentującej ratę leasingową za sierpień. Jak już bowiem wiemy, zasady opodatkowania umów leasingowych zawartych w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia, ulegną zmianie 22 sierpnia 2005 r. Data ta zbiega się z okresem rozliczeniowym w podatku VAT, który podatnicy rozliczają w okresach miesięcznych. W jaki sposób podatnik powinien zatem rozliczyć wydatki dokonywane w sierpniu? Najwłaściwsze byłoby następujące postępowanie podatnika: fakturę dokumentującą ratę leasingową za sierpień należy podzielić wartościowo i od wartości odpowiadającej proporcjonalnie 21/31 odliczyć podatek w całości, a od pozostałej kwoty tylko 60% podatku.
Przykład
Faktura za sierpień dokumentująca ratę leasingową opiewała na 5000 zł podatku VAT. Rozliczenie tej faktury powinno przebiegać następująco:
(5000 × 21/31) × 1 + (5000 × 10/31) × 0,6 = 3387,1 + 967,7 = podatek VAT 4354 zł
Prawdopodobnie podatnicy będą uciekać się do różnych sposobów rozliczenia. Nie wiadomo jednak, jak będą do tego podchodziły organy podatkowe. Oczywiście najbezpieczniej jest po prostu w rozliczeniu za sierpień dokonać odliczenia 60% podatku wynikającego z faktury dokumentującej ratę leasingową za sierpień.
Ewa Michalak
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA