REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzaminy dla biegłych rewidentów - zakres pytań i poziom trudności

REKLAMA

Chciałabym przystąpić do egzaminów na biegłego rewidenta. Czego dotyczą i jaki jest ich poziom trudności? Szczególnie interesują mnie egzaminy z pierwszej sesji egzaminacyjnej.
Kandydaci na biegłych rewidentów: Pierwsza sesja egzaminacyjna składa się z przedmiotów – rachunkowość finansowa cz. 1 oraz ekonomia i zarządzanie. Osoby posiadające kilkuletnie doświadczenie zawodowe i uporządkowaną wiedzę ekonomiczną nie powinny mieć większych problemów z ich zaliczeniem.
Zadane pytanie zbiega się w czasie z końcem pierwszej sesji egzaminacyjnej dla zdających egzaminy w 2004 r. Zdawanie egzaminów będzie Pani mogła zatem rozpocząć we wrześniu przyszłego roku, po dokonaniu formalności zgłoszeniowych jako kandydat na biegłego rewidenta (od lat okres zgłoszeniowy trwa do końca czerwca).
Na pierwszą sesję egzaminacyjną składają się przedmioty:
• rachunkowość finansowa cz. I,
• ekonomia i zarządzanie.
Druga sesja to:
• prawo cywilne, prawo pracy, prawo gospodarcze,
• prawo podatkowe cz. I,
• finanse.
Na trzecią sesję składają się:
• prawo podatkowe cz. II,
• rachunkowość finansowa cz. II,
• rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza.
Czwarta sesja to:
• sprawozdania finansowe i ich analiza,
• badanie sprawozdań finansowych i inne usługi biegłego rewidenta.
Pierwsze terminy egzaminów zaliczanych do pierwszej sesji odbywają się we wrześniu, a ewentualne poprawki do nich w listopadzie (egzaminy pierwszej sesji można poprawiać tylko raz, pozostałe egzaminy – dwukrotnie w ramach danego cyklu egzaminacyjnego).
Pierwszym egzaminem pierwszej sesji jest rachunkowość finansowa cz. I. Egzamin ten, jak wszystkie z 10 egzaminów w ramach postępowania kwalifikacyjnego (nie licząc ostatniego egzaminu dyplomowego), odbywa się w formie pisemnej. Ogólny zakres przedmiotowy i punktacja tego egzaminu (podobnie jak egzaminu z ekonomii i zarządzania) wynikają w 2004 r. z uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów nr 154/11/ /2004 z 20 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych dla kandydatów na biegłych rewidentów (zasady te ulegają stosunkowo niewielkim zmianom w kolejnych uchwałach KRBR dotyczących postępowania kwalifikacyjnego w danym roku). Na egzamin w terminie podstawowym w 2004 r. składały się 4 zadania.
Zadanie 1 dotyczyło zasad rachunkowości, elementów organizacji rachunkowości (dokumentacji i stosowania) i składało się z 20 pytań testowych. Warto podkreślić, że ogólną zasadą obowiązującą na tym i kolejnym egzaminie jest to, że za poprawną odpowiedź otrzymuje się 2 punkty, a za odpowiedź błędną przypisywany jest 1 punkt ujemny (brak odpowiedzi to 0 punktów). Warto zatem jeszcze przed egzaminem opracować taktykę egzaminacyjną.
W 2004 r. pytania testowe jednego z zestawów dotyczyły głównie zasad rachunkowości, techniki prowadzenia ksiąg (w tym technik księgowości ręcznej), roli kierownika jednostki.
Zadanie 2 odnosiło się do problematyki bilansu, rachunku zysków i strat oraz inwentaryzacji i składało się z 10 py-tań testowych oraz 2 zagadnień sytua-cyjnych. W 2004 r. zagadnienia sytuacyjne w jednej z grup egzaminacyjnych polegały na obliczeniu na podstawie danych wielkości poszczególnych pozycji bilansu oraz sporządzeniu na ich podstawie uproszczonego bilansu (1 zagadnienie), a także wpisaniu, do jakiej grupy kosztów lub przychodów (np. przychody działalności podstawowej, pozostałe przychody operacyjne, straty nadzwyczajne) będą zaliczane rezultaty inwentaryzacji (np. niedobór niezawiniony przez pracowania).
Zadanie 3 dotyczyło zdarzeń gospodarczych (w tym operacji gospodarczych), zasad ich dokumentowania oraz ewidencji, a składało się na nie 10 pytań testowych i 3 zagadnienia sytuacyjne. W ramach zagadnień sytuacyjnych należało na przykład dokonać korekty błędnych zapisów księgowych z podaniem zapisu prawidłowego i rodzaju storna, a także podać treść operacji gospodarczych, gdy podane były jedynie zapisy ewidencyjne.
Przedmiotem zadania 4 było prowadzenie ksiąg rachunkowych. W ramach tego zadania należało odpowiedzieć na 20 pytań testowych oraz rozwiązać 5 zagadnień sytuacyjnych. Zagadnienia sytuacyjne wiązały się, przykładowo, z ustaleniem wyniku finansowego, zaksięgowaniem prenumeraty czasopisma, odszkodowania, jak również rozliczeniem produkcji wyrobów gotowych z uwzględnieniem odchyleń od cen ewidencyjnych.
Egzamin trwał 3 godziny. Aby pozytywnie zdać egzamin, należało uzyskać co najmniej 60% punktów z każdego zadania. Niezaliczenie chociaż jednego zadania, mimo uzyskania 60% punktów lub więcej w sumie ze wszystkich 4 zadań, powodowało uzyskanie negatywnej oceny.
Przykład
Zadanie 3 to 10 pytań testowych po 2 punkty każde oraz 3 zagadnienia sytuacyjne w sumie za 40 punktów. Daje to maksymalną liczbę 60 punktów z całego zadania. Aby zaliczyć to zadanie, należało uzyskać co najmniej 36 punktów (60% maksymalnej liczby punktów).
Na podstawie pytań jednego z zestawów egzaminacyjnych można ocenić egzamin jako średnio trudny. Nie powinien on przysporzyć wielu problemów osobom z kilkuletnim doświadczeniem w księgowości, przy założeniu, że znają one dobrze ustawę o rachunkowości (jej znajomość jest niezbędna do poprawnego rozwiązania pytań testowych)*.
W zestawie egzaminacyjnym będącym podstawą niniejszego opracowania nie występowały zadania sytuacyjne dotyczące w szczególności:
• odpisów aktualizujących,
• środków trwałych w budowie,
• inwestycji,
• kalkulacji kosztów,
• różnic kursowych,
• podatku odroczonego.
Drugim egzaminem sesji pierwszej jest ekonomia i zarządzanie. Na egzamin w terminie podstawowym w 2004 r. składały się 3 zadania.
1 zadanie stanowiło 20 pytań testowych z makroekonomii i mikroekonomii. Pytania testowe w jednej z grup egzaminacyjnych dotyczyły ogólnych problemów makro- i mikroekonomii, w szczególności skutków zaistnienia określonych zdarzeń ekonomicznych (np. wpływu zmiany kursu złotego na eksport i import towarów), znaczenia podstawowych pojęć ekonomicznych. Pytania nie wymagały znajomości nazw teorii ekonomicznych oraz nazwisk twórców poszczególnych teorii. Koncentrowały się raczej na rozumieniu zasadniczych praw rynkowych.
Na 2 zadanie składały się 3 zadania sytuacyjne z zakresu mikroekonomii. W jednej z grup egzaminacyjnych pierwsze zagadnienie polegało na wyliczeniu wskaźników ekonomicznych na podstawie danych (np. obliczenie wskaźnika rotacji zapasów, produktywności aktywów, zyskowności sprzedaży) oraz sporządzeniu uproszczonego bilansu. Drugie zagadnienie sprowadzało się do obliczenia wartości bieżącej netto (NPV) dwóch projektów inwestycyjnych i wskazania projektu bardziej opłacalnego. Najpierw należało obliczyć nominalne przepływy pieniężne, a następnie zdyskontowane przepływy pieniężne przy danym współczynniku dyskontującym. Dane zagadnienia obejmowały m.in. nakłady inwestycyjne oraz poszczególne wartości stanowiące elementy potrzebne do wyliczenia sumy przepływów pieniężnych z danego roku (np. kwota zapłaconego podatku, zysk netto). Trzecie zagadnienie dotyczyło wyliczenia stopy oprocentowania lokaty oraz ceny detalicznej o założonej marży.
3 zadanie dotyczyło tematyki zarządzania i kontroli procesów zarządzania i składało się z 20 pytań testowych z zakresu podstawowej wiedzy na temat zarządzania i kontroli. Pytania dotyczyły głównie rodzajów struktur organizacyjnych, kierowania i rodzajów kontroli.
Na podstawie jednego z zestawów egzaminacyjnych z przedmiotu ekonomia i zarządzanie można stwierdzić, że aby mieć szansę uzyskania odpowiedniej liczby punktów z pytań testowych, należało wykazać się rozumieniem podstawowych mechanizmów rynkowych. Nie była natomiast konieczna szczegółowa znajomość wielu teorii ekonomicznych, nazwisk ich twórców itd. Z kolei zagadnienia sytuacyjne dotyczyły bardziej problematyki zarządzania finansami niż stricte mikroekonomii, dlatego warto przestudiować podstawowe podręczniki również z tego zakresu.
Należy dodać, że egzamin z tego przedmiotu charakteryzuje się znaczną zmiennością poziomu trudności i zakresu tematycznego w poszczególnych latach.
Pytania egzaminacyjne z obydwu omawianych przedmiotów egzaminacyjnych ulegają oczywiście zmianom przy każdym nowym terminie. Dlatego też opisany zakres tematów należy traktować jedynie jako przykład. Pełny zakres przedmiotowy pytań i zagadnień sytuacyjnych można odnaleźć w uchwale KRBR, o której była mowa wcześniej, dostępnej na stronie http://www.kibr.org.pl.
Edward Brzozowski
kandydat na biegłego rewidenta
* Pogląd na temat trudności egzaminów jest osobistym poglądem autora opracowania – kandydata na biegłego rewidenta.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

REKLAMA

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

REKLAMA

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

REKLAMA