REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzaminy dla biegłych rewidentów - zakres pytań i poziom trudności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Chciałabym przystąpić do egzaminów na biegłego rewidenta. Czego dotyczą i jaki jest ich poziom trudności? Szczególnie interesują mnie egzaminy z pierwszej sesji egzaminacyjnej.
Kandydaci na biegłych rewidentów: Pierwsza sesja egzaminacyjna składa się z przedmiotów – rachunkowość finansowa cz. 1 oraz ekonomia i zarządzanie. Osoby posiadające kilkuletnie doświadczenie zawodowe i uporządkowaną wiedzę ekonomiczną nie powinny mieć większych problemów z ich zaliczeniem.
Zadane pytanie zbiega się w czasie z końcem pierwszej sesji egzaminacyjnej dla zdających egzaminy w 2004 r. Zdawanie egzaminów będzie Pani mogła zatem rozpocząć we wrześniu przyszłego roku, po dokonaniu formalności zgłoszeniowych jako kandydat na biegłego rewidenta (od lat okres zgłoszeniowy trwa do końca czerwca).
Na pierwszą sesję egzaminacyjną składają się przedmioty:
• rachunkowość finansowa cz. I,
• ekonomia i zarządzanie.
Druga sesja to:
• prawo cywilne, prawo pracy, prawo gospodarcze,
• prawo podatkowe cz. I,
• finanse.
Na trzecią sesję składają się:
• prawo podatkowe cz. II,
• rachunkowość finansowa cz. II,
• rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza.
Czwarta sesja to:
• sprawozdania finansowe i ich analiza,
• badanie sprawozdań finansowych i inne usługi biegłego rewidenta.
Pierwsze terminy egzaminów zaliczanych do pierwszej sesji odbywają się we wrześniu, a ewentualne poprawki do nich w listopadzie (egzaminy pierwszej sesji można poprawiać tylko raz, pozostałe egzaminy – dwukrotnie w ramach danego cyklu egzaminacyjnego).
Pierwszym egzaminem pierwszej sesji jest rachunkowość finansowa cz. I. Egzamin ten, jak wszystkie z 10 egzaminów w ramach postępowania kwalifikacyjnego (nie licząc ostatniego egzaminu dyplomowego), odbywa się w formie pisemnej. Ogólny zakres przedmiotowy i punktacja tego egzaminu (podobnie jak egzaminu z ekonomii i zarządzania) wynikają w 2004 r. z uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów nr 154/11/ /2004 z 20 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych dla kandydatów na biegłych rewidentów (zasady te ulegają stosunkowo niewielkim zmianom w kolejnych uchwałach KRBR dotyczących postępowania kwalifikacyjnego w danym roku). Na egzamin w terminie podstawowym w 2004 r. składały się 4 zadania.
Zadanie 1 dotyczyło zasad rachunkowości, elementów organizacji rachunkowości (dokumentacji i stosowania) i składało się z 20 pytań testowych. Warto podkreślić, że ogólną zasadą obowiązującą na tym i kolejnym egzaminie jest to, że za poprawną odpowiedź otrzymuje się 2 punkty, a za odpowiedź błędną przypisywany jest 1 punkt ujemny (brak odpowiedzi to 0 punktów). Warto zatem jeszcze przed egzaminem opracować taktykę egzaminacyjną.
W 2004 r. pytania testowe jednego z zestawów dotyczyły głównie zasad rachunkowości, techniki prowadzenia ksiąg (w tym technik księgowości ręcznej), roli kierownika jednostki.
Zadanie 2 odnosiło się do problematyki bilansu, rachunku zysków i strat oraz inwentaryzacji i składało się z 10 py-tań testowych oraz 2 zagadnień sytua-cyjnych. W 2004 r. zagadnienia sytuacyjne w jednej z grup egzaminacyjnych polegały na obliczeniu na podstawie danych wielkości poszczególnych pozycji bilansu oraz sporządzeniu na ich podstawie uproszczonego bilansu (1 zagadnienie), a także wpisaniu, do jakiej grupy kosztów lub przychodów (np. przychody działalności podstawowej, pozostałe przychody operacyjne, straty nadzwyczajne) będą zaliczane rezultaty inwentaryzacji (np. niedobór niezawiniony przez pracowania).
Zadanie 3 dotyczyło zdarzeń gospodarczych (w tym operacji gospodarczych), zasad ich dokumentowania oraz ewidencji, a składało się na nie 10 pytań testowych i 3 zagadnienia sytuacyjne. W ramach zagadnień sytuacyjnych należało na przykład dokonać korekty błędnych zapisów księgowych z podaniem zapisu prawidłowego i rodzaju storna, a także podać treść operacji gospodarczych, gdy podane były jedynie zapisy ewidencyjne.
Przedmiotem zadania 4 było prowadzenie ksiąg rachunkowych. W ramach tego zadania należało odpowiedzieć na 20 pytań testowych oraz rozwiązać 5 zagadnień sytuacyjnych. Zagadnienia sytuacyjne wiązały się, przykładowo, z ustaleniem wyniku finansowego, zaksięgowaniem prenumeraty czasopisma, odszkodowania, jak również rozliczeniem produkcji wyrobów gotowych z uwzględnieniem odchyleń od cen ewidencyjnych.
Egzamin trwał 3 godziny. Aby pozytywnie zdać egzamin, należało uzyskać co najmniej 60% punktów z każdego zadania. Niezaliczenie chociaż jednego zadania, mimo uzyskania 60% punktów lub więcej w sumie ze wszystkich 4 zadań, powodowało uzyskanie negatywnej oceny.
Przykład
Zadanie 3 to 10 pytań testowych po 2 punkty każde oraz 3 zagadnienia sytuacyjne w sumie za 40 punktów. Daje to maksymalną liczbę 60 punktów z całego zadania. Aby zaliczyć to zadanie, należało uzyskać co najmniej 36 punktów (60% maksymalnej liczby punktów).
Na podstawie pytań jednego z zestawów egzaminacyjnych można ocenić egzamin jako średnio trudny. Nie powinien on przysporzyć wielu problemów osobom z kilkuletnim doświadczeniem w księgowości, przy założeniu, że znają one dobrze ustawę o rachunkowości (jej znajomość jest niezbędna do poprawnego rozwiązania pytań testowych)*.
W zestawie egzaminacyjnym będącym podstawą niniejszego opracowania nie występowały zadania sytuacyjne dotyczące w szczególności:
• odpisów aktualizujących,
• środków trwałych w budowie,
• inwestycji,
• kalkulacji kosztów,
• różnic kursowych,
• podatku odroczonego.
Drugim egzaminem sesji pierwszej jest ekonomia i zarządzanie. Na egzamin w terminie podstawowym w 2004 r. składały się 3 zadania.
1 zadanie stanowiło 20 pytań testowych z makroekonomii i mikroekonomii. Pytania testowe w jednej z grup egzaminacyjnych dotyczyły ogólnych problemów makro- i mikroekonomii, w szczególności skutków zaistnienia określonych zdarzeń ekonomicznych (np. wpływu zmiany kursu złotego na eksport i import towarów), znaczenia podstawowych pojęć ekonomicznych. Pytania nie wymagały znajomości nazw teorii ekonomicznych oraz nazwisk twórców poszczególnych teorii. Koncentrowały się raczej na rozumieniu zasadniczych praw rynkowych.
Na 2 zadanie składały się 3 zadania sytuacyjne z zakresu mikroekonomii. W jednej z grup egzaminacyjnych pierwsze zagadnienie polegało na wyliczeniu wskaźników ekonomicznych na podstawie danych (np. obliczenie wskaźnika rotacji zapasów, produktywności aktywów, zyskowności sprzedaży) oraz sporządzeniu uproszczonego bilansu. Drugie zagadnienie sprowadzało się do obliczenia wartości bieżącej netto (NPV) dwóch projektów inwestycyjnych i wskazania projektu bardziej opłacalnego. Najpierw należało obliczyć nominalne przepływy pieniężne, a następnie zdyskontowane przepływy pieniężne przy danym współczynniku dyskontującym. Dane zagadnienia obejmowały m.in. nakłady inwestycyjne oraz poszczególne wartości stanowiące elementy potrzebne do wyliczenia sumy przepływów pieniężnych z danego roku (np. kwota zapłaconego podatku, zysk netto). Trzecie zagadnienie dotyczyło wyliczenia stopy oprocentowania lokaty oraz ceny detalicznej o założonej marży.
3 zadanie dotyczyło tematyki zarządzania i kontroli procesów zarządzania i składało się z 20 pytań testowych z zakresu podstawowej wiedzy na temat zarządzania i kontroli. Pytania dotyczyły głównie rodzajów struktur organizacyjnych, kierowania i rodzajów kontroli.
Na podstawie jednego z zestawów egzaminacyjnych z przedmiotu ekonomia i zarządzanie można stwierdzić, że aby mieć szansę uzyskania odpowiedniej liczby punktów z pytań testowych, należało wykazać się rozumieniem podstawowych mechanizmów rynkowych. Nie była natomiast konieczna szczegółowa znajomość wielu teorii ekonomicznych, nazwisk ich twórców itd. Z kolei zagadnienia sytuacyjne dotyczyły bardziej problematyki zarządzania finansami niż stricte mikroekonomii, dlatego warto przestudiować podstawowe podręczniki również z tego zakresu.
Należy dodać, że egzamin z tego przedmiotu charakteryzuje się znaczną zmiennością poziomu trudności i zakresu tematycznego w poszczególnych latach.
Pytania egzaminacyjne z obydwu omawianych przedmiotów egzaminacyjnych ulegają oczywiście zmianom przy każdym nowym terminie. Dlatego też opisany zakres tematów należy traktować jedynie jako przykład. Pełny zakres przedmiotowy pytań i zagadnień sytuacyjnych można odnaleźć w uchwale KRBR, o której była mowa wcześniej, dostępnej na stronie http://www.kibr.org.pl.
Edward Brzozowski
kandydat na biegłego rewidenta
* Pogląd na temat trudności egzaminów jest osobistym poglądem autora opracowania – kandydata na biegłego rewidenta.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA