REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury zaliczkowej, gdy nie otrzymano towaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Problem dotyczy terminu odliczenia podatku od zaliczki zapłaconej na poczet zakupu samochodu. Firma nasza w kwietniu br. wpłaciła zaliczkę na samochód w kwocie stanowiącej 25% wartości brutto całej wartości. Samochód jest fabrycznie nowy, zakupiony w Polsce od autoryzowanego przedstawiciela za gotówkę (ponieważ samochód spełnia wymogi, mówię o 100% odliczeniu). Fakturę zaliczkową otrzymaliśmy w kwietniu, natomiast samochód odebraliśmy lipcu.
RADA
Rozliczenie VAT naliczonego w fakturze zaliczkowej mogło być dokonane w kwietniu lub maju pomimo braku dokonania zaliczkowanej czynności.
UZASADNIENIE
Dokumentem o podstawowym znaczeniu dla podatku od towarów i usług jest faktura VAT. To właśnie faktura jest podstawowym dowodem, który wykorzystywany jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Ustawodawca podatkowy dość precyzyjnie określił terminy, w których podatnik może pomniejszyć podatek należny o naliczony wynikający z faktury VAT.
W przepisach ustawy o VAT zastrzeżone zostało, że – poza kilkoma wyjątkami (z których żaden nie ma zastosowania w analizowanym przypadku) – obniżenie podatku należnego o naliczony nie może być dokonane przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi.
Nie oznacza to jednak, że w przypadku opisanym w pytaniu podatnik nie mógł rozliczyć VAT naliczonego przez dostawcę w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet ceny przyszłej dostawy samochodu.
Wskazane tutaj ograniczenie w odliczaniu VAT naliczonego dotyczy tylko tych przypadków, w których podatnik posługuje się fakturą VAT przed otrzymaniem towaru, nie wpłacił zaliczki, lub fakturą od komitenta. Ponadto od faktury VAT stwierdzającej dostawę należy odróżnić fakturę VAT potwierdzającą dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty). Podziału takiego dokonał sam ustawodawca, wskazując w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT te dowody jako dwa różne dokumenty, stanowiące podstawę dokonania rozliczenia VAT naliczonego.
I właśnie z tego powodu, w przypadku gdy podatnik otrzyma fakturę potwierdzającą dokonanie przez niego wpłaty zaliczki, przedpłaty, zadatku czy raty, może dokonać rozliczenia VAT naliczonego w niej, niezależnie od tego, że nie uzyskał jeszcze prawa do rozporządzania towarem.
Oznacza to, że jeżeli w analizowanym przypadku firma Czytelnika wpłaciła zaliczkę na poczet ceny samochodu i w kwietniu 2005 r. otrzymała od dostawcy fakturę zaliczkową, to w deklaracji za kwiecień lub maj może pomniejszyć podatek należny o naliczony wynikający z faktury zaliczkowej.
Samochód, który został nabyty w lipcu, a na poczet ceny którego podatnik wpłacił 25% zaliczki, zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jego wartość początkowa będzie amortyzowana przez podatnika. Z tego właśnie powodu kwota netto wykazana w fakturze zaliczkowej (obliczona metodą „w stu” od przekazanej zaliczki) winna być uwzględniona w poz. 41, a naliczony podatek od towarów i usług w poz. 42 deklaracji VAT-7 składanej za kwiecień lub maj 2005 r.
WAŻNE
Trzeba pamiętać, że odliczenie VAT w całości od zakupu samochodu z faktury zaliczkowej oraz „właściwej” faktury przysługuje, gdy podatnik będzie spełniał warunki do odliczenia VAT według przepisów obowiązujących do 21 sierpnia br. (tj. odpowiednia ładowność, obliczona według wzoru Lisaka lub status samochodu specjalnego według tych przepisów).
• art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA