REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury zaliczkowej, gdy nie otrzymano towaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Problem dotyczy terminu odliczenia podatku od zaliczki zapłaconej na poczet zakupu samochodu. Firma nasza w kwietniu br. wpłaciła zaliczkę na samochód w kwocie stanowiącej 25% wartości brutto całej wartości. Samochód jest fabrycznie nowy, zakupiony w Polsce od autoryzowanego przedstawiciela za gotówkę (ponieważ samochód spełnia wymogi, mówię o 100% odliczeniu). Fakturę zaliczkową otrzymaliśmy w kwietniu, natomiast samochód odebraliśmy lipcu.
RADA
Rozliczenie VAT naliczonego w fakturze zaliczkowej mogło być dokonane w kwietniu lub maju pomimo braku dokonania zaliczkowanej czynności.
UZASADNIENIE
Dokumentem o podstawowym znaczeniu dla podatku od towarów i usług jest faktura VAT. To właśnie faktura jest podstawowym dowodem, który wykorzystywany jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Ustawodawca podatkowy dość precyzyjnie określił terminy, w których podatnik może pomniejszyć podatek należny o naliczony wynikający z faktury VAT.
W przepisach ustawy o VAT zastrzeżone zostało, że – poza kilkoma wyjątkami (z których żaden nie ma zastosowania w analizowanym przypadku) – obniżenie podatku należnego o naliczony nie może być dokonane przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi.
Nie oznacza to jednak, że w przypadku opisanym w pytaniu podatnik nie mógł rozliczyć VAT naliczonego przez dostawcę w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet ceny przyszłej dostawy samochodu.
Wskazane tutaj ograniczenie w odliczaniu VAT naliczonego dotyczy tylko tych przypadków, w których podatnik posługuje się fakturą VAT przed otrzymaniem towaru, nie wpłacił zaliczki, lub fakturą od komitenta. Ponadto od faktury VAT stwierdzającej dostawę należy odróżnić fakturę VAT potwierdzającą dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty). Podziału takiego dokonał sam ustawodawca, wskazując w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT te dowody jako dwa różne dokumenty, stanowiące podstawę dokonania rozliczenia VAT naliczonego.
I właśnie z tego powodu, w przypadku gdy podatnik otrzyma fakturę potwierdzającą dokonanie przez niego wpłaty zaliczki, przedpłaty, zadatku czy raty, może dokonać rozliczenia VAT naliczonego w niej, niezależnie od tego, że nie uzyskał jeszcze prawa do rozporządzania towarem.
Oznacza to, że jeżeli w analizowanym przypadku firma Czytelnika wpłaciła zaliczkę na poczet ceny samochodu i w kwietniu 2005 r. otrzymała od dostawcy fakturę zaliczkową, to w deklaracji za kwiecień lub maj może pomniejszyć podatek należny o naliczony wynikający z faktury zaliczkowej.
Samochód, który został nabyty w lipcu, a na poczet ceny którego podatnik wpłacił 25% zaliczki, zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jego wartość początkowa będzie amortyzowana przez podatnika. Z tego właśnie powodu kwota netto wykazana w fakturze zaliczkowej (obliczona metodą „w stu” od przekazanej zaliczki) winna być uwzględniona w poz. 41, a naliczony podatek od towarów i usług w poz. 42 deklaracji VAT-7 składanej za kwiecień lub maj 2005 r.
WAŻNE
Trzeba pamiętać, że odliczenie VAT w całości od zakupu samochodu z faktury zaliczkowej oraz „właściwej” faktury przysługuje, gdy podatnik będzie spełniał warunki do odliczenia VAT według przepisów obowiązujących do 21 sierpnia br. (tj. odpowiednia ładowność, obliczona według wzoru Lisaka lub status samochodu specjalnego według tych przepisów).
• art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA