REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury zaliczkowej, gdy nie otrzymano towaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Problem dotyczy terminu odliczenia podatku od zaliczki zapłaconej na poczet zakupu samochodu. Firma nasza w kwietniu br. wpłaciła zaliczkę na samochód w kwocie stanowiącej 25% wartości brutto całej wartości. Samochód jest fabrycznie nowy, zakupiony w Polsce od autoryzowanego przedstawiciela za gotówkę (ponieważ samochód spełnia wymogi, mówię o 100% odliczeniu). Fakturę zaliczkową otrzymaliśmy w kwietniu, natomiast samochód odebraliśmy lipcu.
RADA
Rozliczenie VAT naliczonego w fakturze zaliczkowej mogło być dokonane w kwietniu lub maju pomimo braku dokonania zaliczkowanej czynności.
UZASADNIENIE
Dokumentem o podstawowym znaczeniu dla podatku od towarów i usług jest faktura VAT. To właśnie faktura jest podstawowym dowodem, który wykorzystywany jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Ustawodawca podatkowy dość precyzyjnie określił terminy, w których podatnik może pomniejszyć podatek należny o naliczony wynikający z faktury VAT.
W przepisach ustawy o VAT zastrzeżone zostało, że – poza kilkoma wyjątkami (z których żaden nie ma zastosowania w analizowanym przypadku) – obniżenie podatku należnego o naliczony nie może być dokonane przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi.
Nie oznacza to jednak, że w przypadku opisanym w pytaniu podatnik nie mógł rozliczyć VAT naliczonego przez dostawcę w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet ceny przyszłej dostawy samochodu.
Wskazane tutaj ograniczenie w odliczaniu VAT naliczonego dotyczy tylko tych przypadków, w których podatnik posługuje się fakturą VAT przed otrzymaniem towaru, nie wpłacił zaliczki, lub fakturą od komitenta. Ponadto od faktury VAT stwierdzającej dostawę należy odróżnić fakturę VAT potwierdzającą dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty). Podziału takiego dokonał sam ustawodawca, wskazując w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT te dowody jako dwa różne dokumenty, stanowiące podstawę dokonania rozliczenia VAT naliczonego.
I właśnie z tego powodu, w przypadku gdy podatnik otrzyma fakturę potwierdzającą dokonanie przez niego wpłaty zaliczki, przedpłaty, zadatku czy raty, może dokonać rozliczenia VAT naliczonego w niej, niezależnie od tego, że nie uzyskał jeszcze prawa do rozporządzania towarem.
Oznacza to, że jeżeli w analizowanym przypadku firma Czytelnika wpłaciła zaliczkę na poczet ceny samochodu i w kwietniu 2005 r. otrzymała od dostawcy fakturę zaliczkową, to w deklaracji za kwiecień lub maj może pomniejszyć podatek należny o naliczony wynikający z faktury zaliczkowej.
Samochód, który został nabyty w lipcu, a na poczet ceny którego podatnik wpłacił 25% zaliczki, zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jego wartość początkowa będzie amortyzowana przez podatnika. Z tego właśnie powodu kwota netto wykazana w fakturze zaliczkowej (obliczona metodą „w stu” od przekazanej zaliczki) winna być uwzględniona w poz. 41, a naliczony podatek od towarów i usług w poz. 42 deklaracji VAT-7 składanej za kwiecień lub maj 2005 r.
WAŻNE
Trzeba pamiętać, że odliczenie VAT w całości od zakupu samochodu z faktury zaliczkowej oraz „właściwej” faktury przysługuje, gdy podatnik będzie spełniał warunki do odliczenia VAT według przepisów obowiązujących do 21 sierpnia br. (tj. odpowiednia ładowność, obliczona według wzoru Lisaka lub status samochodu specjalnego według tych przepisów).
• art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA