REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od części samochodowych

REKLAMA

Czy można odliczyć VAT od części do samochodu osobowego? Chodzi o część podstawową, bez której samochód nie pojedzie, a nie o dodatkowe wyposażenie.
Tak, mogą Państwo odliczyć podatek naliczony od zakupionych części do samochodu osobowego, pod warunkiem że samochód ten jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz wydatek ten może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów według przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie odliczenia podatku naliczonego przy zakupie części do samochodu dotyczy wytworzenia tych samochodów, a nie ich naprawy.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabytych m.in. części składowych wykorzystywanych przez podatnika do wytworzenia samochodów osobowych, zaliczanych przez niego do środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zakaz ten obejmuje kwotę podatku naliczonego przekraczającą 50% sumy:
 kwot podatku określonych w fakturach,
 kwot podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. części i ich importu oraz
 kwot podatku należnego od dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca.
W przypadku gdy suma kwot podatku od zakupionych części składowych wykorzystanych do wytworzenia samochodu przekroczy 10 000 zł dla jednego samochodu – podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w kwocie wyższej niż 5000 zł dla jednego pojazdu*.
Należy jednak zauważyć, że ograniczenie to dotyczy sytuacji, gdy podatnik „wytwarza” samochód.
Ustawodawca nie zamieszcza w ustawie o VAT ani przepisach wykonawczych do niej definicji pojęcia „wytworzenie”. Należy w związku z tym opierać się na jego potocznym rozumieniu. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego oznacza ono „powodowanie powstania czegoś”, „produkowanie czegoś”. Jeżeli więc z zakupionych części składowych nie powstaje nowy pojazd, nie następuje wytworzenie i ograniczenie odliczenia nie ma zastosowania.
Ograniczenie to nie dotyczy zakupu części w ramach naprawy, serwisu czy wymiany części zużytej w samochodzie. A zatem w sytuacji gdy:
 poniesiony na zakup części wydatek zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodu,
 pojazd jest wykorzystywany do działalności gospodarczej i służy sprzedaży opodatkowanej,
podatek naliczony z faktur dokumentujących zakup części do tego samochodu podlega odliczeniu bez ograniczeń.
Nie ma znaczenia, że zakupione części będą takimi częściami składowymi, bez których ów pojazd nie byłby w pełni zdatny do użytkowania.
22 sierpnia 2005 r. wejdzie w życie m.in. przepis art. 86 ust. 7a ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją w przypadku nabycia części służących do wytworzenia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowić będzie 60% kwoty podatku określonej w fakturze zakupowej lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6000 zł. Ustawodawca tym samym podwyższy kwoty limitu ograniczające prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nadal jednak ograniczenie to będzie dotyczyło wytworzenia, a nie naprawy (serwisu, remontu) samochodu.
 art. 86 ust. 7a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Adam Okonkwo
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

REKLAMA