REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wynajem pracowników do pracy w innym kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma polska wynajmuje pracowników do pracy w Szwecji. Pracownicy wykonują pracę kierowców. Ja fakturuję cenę za jedną godzinę pracy na firmę szwedzką. Wszystkie rozliczenia z pracownikami dokonywane są w Polsce. Czy usługę taką należy traktować jako usługę transportową, jak naliczyć VAT, jaką wystawić fakturę?
RADA
Przy tak przedstawionym stanie faktycznym trudno jednoznacznie określić, jakie usługi świadczy firma polska. Fakturowanie za godzinę pracy nie jest tu wskazówką, bowiem jest to tylko sposób rozliczenia się między stronami umowy i może wystąpić zarówno w umowie o świadczenie usług transportowych, jak i w wynajmie, oddelegowaniu pracowników. W uzasadnieniu przedstawiam skutki podatkowe obydwu rodzajów usług.
UZASADNIENIE
Decydująca w sprawie będzie treść umowy, z której będzie wynikało, co tak naprawdę stanowi przedmiot umowy, tj. za jakie czynności firma polska otrzyma wynagrodzenie. W szczególności czy zobowiązuje się dostarczyć personel, czy przewieźć towar lub osoby na określonej trasie. Na podstawie treści pytania niestety nie można tego ustalić.
Spróbujmy jednak przyjąć dwa warianty:
1. Opodatkowanie usług polegających na rekrutacji pracowników
Przy założeniu, że usługi podatnika polegają na wyszukiwaniu pracowników do pracy w Szwecji (bez znaczenia tu jest, w jakim charakterze będą zatrudnieni, zapłata za świadczoną usługę stanowi wynagrodzenie za fakt ich rekrutacji, a nie efekt ich pracy), mamy do czynienia z usługą, która mieści się w katalogu czynności niematerialnych, w przypadku których miejsce świadczenia wyznacza art. 27 ust. 3 ustawy o VAT. Stanowi on, iż w przypadku świadczenia przez podatnika m.in. usługi polegającej na dostarczaniu personelu dla podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (dla podatnika szwedzkiego) miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności – stały adres lub miejsce zamieszkania. Przy założeniu, że firma szwedzka ma siedzibę w Szwecji, opodatkowanie nastąpi w Szwecji. Jeśli więc mamy do czynienia z oddelegowaniem personelu, miejsce świadczenia (i opodatkowania) będzie w Szwecji. Polska firma powinna zgodnie z art. 106 ustawy o VAT udokumentować tę usługę fakturą VAT. Faktura ta nie zawiera podatku VAT. W treści faktury należy jednak wskazać NIP nabywcy oraz zawrzeć klauzulę, że podatek rozliczy nabywca (§ 27 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r.).
2. Opodatkowanie usług transportowych
W przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (art. 28 ustawy o VAT). Gdy nabywca usługi poda świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa wydania numeru nabywcy.
W przypadku gdy usługa nie mieści się w pojęciu wewnątrzwspólnotowej usługi transportu, opodatkowanie następuje według miejsca, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Jeśli więc transport będzie wykonywany na terytorium jednego państwa członkowskiego, będzie podlegał opodatkowaniu w tym państwie według reguł w nim obowiązujących. Jeśli transport będzie świadczony w Polsce dla kontrahenta szwedzkiego, będzie obowiązywał polski VAT (stawka 22% – transport towarów, 7% – transport osób). W przypadku gdyby transport spełniał definicje transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 ustawy o VAT), odcinek trasy przebiegający w Polsce będzie podlegał opodatkowaniu według stawki 0%, natomiast poza Polską nie będzie podlegał opodatkowaniu.
 art. 27 ust. 3 i 4, art. 41, art. 83 ust. 3, art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
 § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA