REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wynajem pracowników do pracy w innym kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma polska wynajmuje pracowników do pracy w Szwecji. Pracownicy wykonują pracę kierowców. Ja fakturuję cenę za jedną godzinę pracy na firmę szwedzką. Wszystkie rozliczenia z pracownikami dokonywane są w Polsce. Czy usługę taką należy traktować jako usługę transportową, jak naliczyć VAT, jaką wystawić fakturę?
RADA
Przy tak przedstawionym stanie faktycznym trudno jednoznacznie określić, jakie usługi świadczy firma polska. Fakturowanie za godzinę pracy nie jest tu wskazówką, bowiem jest to tylko sposób rozliczenia się między stronami umowy i może wystąpić zarówno w umowie o świadczenie usług transportowych, jak i w wynajmie, oddelegowaniu pracowników. W uzasadnieniu przedstawiam skutki podatkowe obydwu rodzajów usług.
UZASADNIENIE
Decydująca w sprawie będzie treść umowy, z której będzie wynikało, co tak naprawdę stanowi przedmiot umowy, tj. za jakie czynności firma polska otrzyma wynagrodzenie. W szczególności czy zobowiązuje się dostarczyć personel, czy przewieźć towar lub osoby na określonej trasie. Na podstawie treści pytania niestety nie można tego ustalić.
Spróbujmy jednak przyjąć dwa warianty:
1. Opodatkowanie usług polegających na rekrutacji pracowników
Przy założeniu, że usługi podatnika polegają na wyszukiwaniu pracowników do pracy w Szwecji (bez znaczenia tu jest, w jakim charakterze będą zatrudnieni, zapłata za świadczoną usługę stanowi wynagrodzenie za fakt ich rekrutacji, a nie efekt ich pracy), mamy do czynienia z usługą, która mieści się w katalogu czynności niematerialnych, w przypadku których miejsce świadczenia wyznacza art. 27 ust. 3 ustawy o VAT. Stanowi on, iż w przypadku świadczenia przez podatnika m.in. usługi polegającej na dostarczaniu personelu dla podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (dla podatnika szwedzkiego) miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności – stały adres lub miejsce zamieszkania. Przy założeniu, że firma szwedzka ma siedzibę w Szwecji, opodatkowanie nastąpi w Szwecji. Jeśli więc mamy do czynienia z oddelegowaniem personelu, miejsce świadczenia (i opodatkowania) będzie w Szwecji. Polska firma powinna zgodnie z art. 106 ustawy o VAT udokumentować tę usługę fakturą VAT. Faktura ta nie zawiera podatku VAT. W treści faktury należy jednak wskazać NIP nabywcy oraz zawrzeć klauzulę, że podatek rozliczy nabywca (§ 27 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r.).
2. Opodatkowanie usług transportowych
W przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (art. 28 ustawy o VAT). Gdy nabywca usługi poda świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa wydania numeru nabywcy.
W przypadku gdy usługa nie mieści się w pojęciu wewnątrzwspólnotowej usługi transportu, opodatkowanie następuje według miejsca, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Jeśli więc transport będzie wykonywany na terytorium jednego państwa członkowskiego, będzie podlegał opodatkowaniu w tym państwie według reguł w nim obowiązujących. Jeśli transport będzie świadczony w Polsce dla kontrahenta szwedzkiego, będzie obowiązywał polski VAT (stawka 22% – transport towarów, 7% – transport osób). W przypadku gdyby transport spełniał definicje transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 ustawy o VAT), odcinek trasy przebiegający w Polsce będzie podlegał opodatkowaniu według stawki 0%, natomiast poza Polską nie będzie podlegał opodatkowaniu.
 art. 27 ust. 3 i 4, art. 41, art. 83 ust. 3, art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
 § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA