REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wynajem pracowników do pracy w innym kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma polska wynajmuje pracowników do pracy w Szwecji. Pracownicy wykonują pracę kierowców. Ja fakturuję cenę za jedną godzinę pracy na firmę szwedzką. Wszystkie rozliczenia z pracownikami dokonywane są w Polsce. Czy usługę taką należy traktować jako usługę transportową, jak naliczyć VAT, jaką wystawić fakturę?
RADA
Przy tak przedstawionym stanie faktycznym trudno jednoznacznie określić, jakie usługi świadczy firma polska. Fakturowanie za godzinę pracy nie jest tu wskazówką, bowiem jest to tylko sposób rozliczenia się między stronami umowy i może wystąpić zarówno w umowie o świadczenie usług transportowych, jak i w wynajmie, oddelegowaniu pracowników. W uzasadnieniu przedstawiam skutki podatkowe obydwu rodzajów usług.
UZASADNIENIE
Decydująca w sprawie będzie treść umowy, z której będzie wynikało, co tak naprawdę stanowi przedmiot umowy, tj. za jakie czynności firma polska otrzyma wynagrodzenie. W szczególności czy zobowiązuje się dostarczyć personel, czy przewieźć towar lub osoby na określonej trasie. Na podstawie treści pytania niestety nie można tego ustalić.
Spróbujmy jednak przyjąć dwa warianty:
1. Opodatkowanie usług polegających na rekrutacji pracowników
Przy założeniu, że usługi podatnika polegają na wyszukiwaniu pracowników do pracy w Szwecji (bez znaczenia tu jest, w jakim charakterze będą zatrudnieni, zapłata za świadczoną usługę stanowi wynagrodzenie za fakt ich rekrutacji, a nie efekt ich pracy), mamy do czynienia z usługą, która mieści się w katalogu czynności niematerialnych, w przypadku których miejsce świadczenia wyznacza art. 27 ust. 3 ustawy o VAT. Stanowi on, iż w przypadku świadczenia przez podatnika m.in. usługi polegającej na dostarczaniu personelu dla podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (dla podatnika szwedzkiego) miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności – stały adres lub miejsce zamieszkania. Przy założeniu, że firma szwedzka ma siedzibę w Szwecji, opodatkowanie nastąpi w Szwecji. Jeśli więc mamy do czynienia z oddelegowaniem personelu, miejsce świadczenia (i opodatkowania) będzie w Szwecji. Polska firma powinna zgodnie z art. 106 ustawy o VAT udokumentować tę usługę fakturą VAT. Faktura ta nie zawiera podatku VAT. W treści faktury należy jednak wskazać NIP nabywcy oraz zawrzeć klauzulę, że podatek rozliczy nabywca (§ 27 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r.).
2. Opodatkowanie usług transportowych
W przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (art. 28 ustawy o VAT). Gdy nabywca usługi poda świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa wydania numeru nabywcy.
W przypadku gdy usługa nie mieści się w pojęciu wewnątrzwspólnotowej usługi transportu, opodatkowanie następuje według miejsca, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Jeśli więc transport będzie wykonywany na terytorium jednego państwa członkowskiego, będzie podlegał opodatkowaniu w tym państwie według reguł w nim obowiązujących. Jeśli transport będzie świadczony w Polsce dla kontrahenta szwedzkiego, będzie obowiązywał polski VAT (stawka 22% – transport towarów, 7% – transport osób). W przypadku gdyby transport spełniał definicje transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 ustawy o VAT), odcinek trasy przebiegający w Polsce będzie podlegał opodatkowaniu według stawki 0%, natomiast poza Polską nie będzie podlegał opodatkowaniu.
 art. 27 ust. 3 i 4, art. 41, art. 83 ust. 3, art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
 § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA