REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć stratę z akcji spółki w upadłości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabyłem akcje spółki (za gotówkę) dające 10% głosów. Spółka upadła. Czy wartość tych akcji będzie stanowić koszt uzyskania przychodów w PIT-38 za 2005 r.?
Sprzedaż akcji: W przypadku poniesienia przez podatnika straty z powodu upadłości spółki, której akcje posiada, jedynym sposobem „zmniejszenia” straty na tych akcjach jest ich sprzedaż za symboliczną złotówkę osobie trzeciej.
Czy można odliczyć stratę z akcji spółki w upadłości
Nie, wartość tych akcji nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu w PIT-38. Takie stanowisko zajmuje w tej sprawie fiskus. Jego ewentualna zmiana wymaga orzeczenia sądu administracyjnego. W praktyce jedynym sposobem „zmniejszenia” straty na tych akcjach jest ich sprzedaż za symboliczną złotówkę osobie trzeciej.
W potocznym odczuciu obliczając tzw. podatek giełdowy inwestorzy mają prawo do pomniejszenia dochodu o stratę. Odbywa się to na podobnych zasadach co odliczanie straty przez przedsiębiorców. Są one zawarte w art. 9 updof, który stanowi, że przedsiębiorca o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Przepis ten ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka) i odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, a także z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowana część). Przypomnijmy, że dochody albo straty wymienione w poprzednim zdaniu są wykazywane w PIT-38.
Jednak w konstrukcji PIT-38 jest przyjęta zasada, że strata powstaje jako różnica między przychodami rzeczywiście uzyskanymi a kosztami uzyskania przychodu rzeczywiście poniesionymi.
Dochodem jest przy tym w PIT-38 różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że w PIT-38 wykazuje się do opodatkowania nie tylko przychody ze zbycia akcji, ale również z ich objęcia. Dochodem jest tu różnica między wartością nominalną objętych akcji w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e updof.
W PIT-38 wykazuje się do opodatkowania również przychody z objęcia akcji.
W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień ich zbycia, koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości:
1) nominalnej wartości objętych akcji z dnia ich objęcia – jeżeli te akcje zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część,
2) wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych akcji, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.
Wydatki na objęcie lub nabycie akcji są kosztem uzyskania przychodu, ale dopiero przy ustalaniu dochodu z odpłatnego ich zbycia.
Przykład 1
Biuro maklerskie przysłało Janowi L. informację PIT-8C z rozliczeniem jego transakcji giełdowych za 2004 r. W części E PIT-8C biuro maklerskie nie uwzględniło straty poniesionej przez gracza giełdowego na inwestycji w 7000 akcji spółki H. Akcje tej spółki wykluczono z obrotu giełdowego po ogłoszeniu jej upadłości. Jan K. był przekonany o tym, że koszt nabycia 7000 akcji spółki H będzie kosztem uzyskania przychodu za 2004 r. w PIT-38 i tak wypełnił tę deklarację. Argumentował, że inwestycja w akcje spółki H nie mogła przynieść przychodu – po upadłości spółki H nikt nie chciał ich od niego odkupić. Jan K. był przekonany, że w jego sytuacji nie ma zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 updof, gdyż akcje zakupił na giełdzie w celu uzyskania przychodu, a po wycofaniu akcji z giełdy nie miał możliwości ich sprzedania. W tej sprawie organy podatkowe zajęły negatywne dla Jana K. stanowisko, argumentując, że bezwzględnym warunkiem dopuszczającym zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest wystąpienie przychodu. W sytuacji Jana K. nie wystąpił przychód, a zatem wydatki związane z nabyciem akcji nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu.
W opisanej w przykładzie sytuacji Jan K. będzie miał jednak możliwość rozliczenia tej straty również podatkowo. Jan K. ma dwie możliwości.
Po pierwsze, może nie zgodzić się z fiskusem i zwrócić się o rozstrzygnięcie sprawy do WSA. Najbezpieczniejszy sposób pozwalający uniknąć ryzyka zapłacenia odsetek w przypadku porażki, to korekta zeznania PIT-38 – zwiększenie wielkości podatku zapłaconego (jeśli taki wystąpił) fiskusowi z tytułu podatku giełdowego za 2004 r., a następnie staranie się o zwrot nadpłaconego, zdaniem Jana K., podatku.
Po drugie, Jan K. może zawrzeć z inną osobą umowę sprzedaży tych akcji za symboliczną złotówkę. Wartość zapisana w umowie nie zostanie zakwestionowana przez fiskusa, jeżeli Jan. K jako akcjonariusz spółki H rzeczywiście nie ma szans na otrzymanie żadnej wartości po spłaceniu wierzycieli spółki H.
Przykład 2
Jan K. zawarł umowę sprzedaży 7000 akcji spółki H za 1 zł w czerwcu 2005 r. Umowa miała formę aktu notarialnego. Notariusz pobrał od Jana K. 5 zł opłaty notarialnej, podatek od czynności cywilnoprawnych wyniósłby 2 grosze i z uwagi na niską wartość nie został pobrany (zaokrąglanie kwot podatków odbywa się w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 5 groszy pomija się). Po sprzedaży Jan K. wykazał w PIT-38 za 2005 r. stratę ze sprzedaży tych akcji.
Grzegorz Tycz
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA