REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć stratę z akcji spółki w upadłości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabyłem akcje spółki (za gotówkę) dające 10% głosów. Spółka upadła. Czy wartość tych akcji będzie stanowić koszt uzyskania przychodów w PIT-38 za 2005 r.?
Sprzedaż akcji: W przypadku poniesienia przez podatnika straty z powodu upadłości spółki, której akcje posiada, jedynym sposobem „zmniejszenia” straty na tych akcjach jest ich sprzedaż za symboliczną złotówkę osobie trzeciej.
Czy można odliczyć stratę z akcji spółki w upadłości
Nie, wartość tych akcji nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu w PIT-38. Takie stanowisko zajmuje w tej sprawie fiskus. Jego ewentualna zmiana wymaga orzeczenia sądu administracyjnego. W praktyce jedynym sposobem „zmniejszenia” straty na tych akcjach jest ich sprzedaż za symboliczną złotówkę osobie trzeciej.
W potocznym odczuciu obliczając tzw. podatek giełdowy inwestorzy mają prawo do pomniejszenia dochodu o stratę. Odbywa się to na podobnych zasadach co odliczanie straty przez przedsiębiorców. Są one zawarte w art. 9 updof, który stanowi, że przedsiębiorca o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Przepis ten ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka) i odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, a także z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowana część). Przypomnijmy, że dochody albo straty wymienione w poprzednim zdaniu są wykazywane w PIT-38.
Jednak w konstrukcji PIT-38 jest przyjęta zasada, że strata powstaje jako różnica między przychodami rzeczywiście uzyskanymi a kosztami uzyskania przychodu rzeczywiście poniesionymi.
Dochodem jest przy tym w PIT-38 różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że w PIT-38 wykazuje się do opodatkowania nie tylko przychody ze zbycia akcji, ale również z ich objęcia. Dochodem jest tu różnica między wartością nominalną objętych akcji w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e updof.
W PIT-38 wykazuje się do opodatkowania również przychody z objęcia akcji.
W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień ich zbycia, koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości:
1) nominalnej wartości objętych akcji z dnia ich objęcia – jeżeli te akcje zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część,
2) wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych akcji, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.
Wydatki na objęcie lub nabycie akcji są kosztem uzyskania przychodu, ale dopiero przy ustalaniu dochodu z odpłatnego ich zbycia.
Przykład 1
Biuro maklerskie przysłało Janowi L. informację PIT-8C z rozliczeniem jego transakcji giełdowych za 2004 r. W części E PIT-8C biuro maklerskie nie uwzględniło straty poniesionej przez gracza giełdowego na inwestycji w 7000 akcji spółki H. Akcje tej spółki wykluczono z obrotu giełdowego po ogłoszeniu jej upadłości. Jan K. był przekonany o tym, że koszt nabycia 7000 akcji spółki H będzie kosztem uzyskania przychodu za 2004 r. w PIT-38 i tak wypełnił tę deklarację. Argumentował, że inwestycja w akcje spółki H nie mogła przynieść przychodu – po upadłości spółki H nikt nie chciał ich od niego odkupić. Jan K. był przekonany, że w jego sytuacji nie ma zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 updof, gdyż akcje zakupił na giełdzie w celu uzyskania przychodu, a po wycofaniu akcji z giełdy nie miał możliwości ich sprzedania. W tej sprawie organy podatkowe zajęły negatywne dla Jana K. stanowisko, argumentując, że bezwzględnym warunkiem dopuszczającym zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest wystąpienie przychodu. W sytuacji Jana K. nie wystąpił przychód, a zatem wydatki związane z nabyciem akcji nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu.
W opisanej w przykładzie sytuacji Jan K. będzie miał jednak możliwość rozliczenia tej straty również podatkowo. Jan K. ma dwie możliwości.
Po pierwsze, może nie zgodzić się z fiskusem i zwrócić się o rozstrzygnięcie sprawy do WSA. Najbezpieczniejszy sposób pozwalający uniknąć ryzyka zapłacenia odsetek w przypadku porażki, to korekta zeznania PIT-38 – zwiększenie wielkości podatku zapłaconego (jeśli taki wystąpił) fiskusowi z tytułu podatku giełdowego za 2004 r., a następnie staranie się o zwrot nadpłaconego, zdaniem Jana K., podatku.
Po drugie, Jan K. może zawrzeć z inną osobą umowę sprzedaży tych akcji za symboliczną złotówkę. Wartość zapisana w umowie nie zostanie zakwestionowana przez fiskusa, jeżeli Jan. K jako akcjonariusz spółki H rzeczywiście nie ma szans na otrzymanie żadnej wartości po spłaceniu wierzycieli spółki H.
Przykład 2
Jan K. zawarł umowę sprzedaży 7000 akcji spółki H za 1 zł w czerwcu 2005 r. Umowa miała formę aktu notarialnego. Notariusz pobrał od Jana K. 5 zł opłaty notarialnej, podatek od czynności cywilnoprawnych wyniósłby 2 grosze i z uwagi na niską wartość nie został pobrany (zaokrąglanie kwot podatków odbywa się w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 5 groszy pomija się). Po sprzedaży Jan K. wykazał w PIT-38 za 2005 r. stratę ze sprzedaży tych akcji.
Grzegorz Tycz
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA