REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup okularów w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasi pracownicy zwracają się o refundację kosztów związanych z zakupem okularów korekcyjnych do pracy przy komputerze. Jak należy ująć w księgach taką sytuację?
Zapewnienie takich okularów jest obowiązkiem pracodawcy, wynikającym z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973) wydanym na podstawie art. 23715 § 1 kodeksu pracy. Zgodnie z § 8 tego rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Ponadto pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Z wyjaśnień zaś Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że pracodawca jest obowiązany – zgodnie z zaleceniem lekarza – zapewnić okulary korygujące wzrok każdej osobie zatrudnionej, w tym praktykantom i stażystom, jeżeli1:
– osoba ta użytkuje w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
– wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania przy obsłudze monitora ekranowego.
W praktyce przyjmuje się, że „połowa dobowego wymiaru czasu pracy” to połowa czasu pracy zatrudnionego w danym zakładzie na cały etat.
Mając na uwadze powyższe, pracodawca może:
– dokonać zakupu okularów i przekazać je pracownikowi,
– zwrócić równowartość okularów na podstawie przedstawionego przez pracownika dowodu zakupu.
Ta druga sytuacja jest w praktyce w zasadzie najczęściej stosowana. Należy jednakże zauważyć, że każdy pracodawca wewnętrznym zarządzeniem określa kwotę, do której refunduje zakup okularów, np. 200 zł. Koszty zakupu okularów ponad tak określoną kwotę ponosi wówczas już sam pracownik. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, wobec znacznie zróżnicowanych cen szkieł optycznych i oprawek pracodawca może mieć wątpliwości, co do obowiązku ponoszenia pełnych kosztów wykonania okularów. Względy słuszności przemawiają za tym, by pracodawca ponosił pełny koszt robocizny i szkieł o parametrach oznaczonych przez lekarza. Nie ma natomiast formalnoprawnych przeszkód, aby pracodawca ograniczył swój udział w ponoszeniu kosztów oprawy poprzez ustalenie kwoty partycypacji nie niższej jednak niż koszt oprawy odpowiadającej co najmniej standardowi podstawowemu.
Ewidencję księgową zakupu okularów korekcyjnych prowadzi się na podstawie zasad wynikających z ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Na mocy przepisów wynikających z tej ustawy wydatki poniesione przez pracodawcę na zakup okularów korekcyjnych zalicza się do kosztów działalności operacyjnych. Księgowanie tej operacji powinno przebiegać w następujący sposób: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5 (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) / Ma konto „Rozrachunki z pracownikami” (w analityce: Imienne konto pracownika) lub konto „Rozliczenie zakupu”.
Księgowanie sytuacji opisanej w pytaniu przedstawia poniższy przykład.
Przykład
Pracownik dokonał zakupu okularów korekcyjnych zleconych przez lekarza w związku z przeprowadzonymi badaniami profilaktycznymi. Faktura wystawiona na nazwisko pracownika opiewała na kwotę 321 zł brutto (w tym podatek VAT – 21 zł). Pracodawca zwrócił pracownikowi kwotę 200 zł, stanowiącą ustaloną wewnętrznym zarządzeniem maksymalną kwotę refundacji związanej z zakupem okularów korekcyjnych przez pracownika.
Księgowanie:
1. Zaliczenie wydatku poniesionego w związku z zakupem okularów do kosztów działalności jednostki: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5 (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) 200 zł / Ma konto „Rozrachunki z pracownikami” 200 zł (w analityce: konto imienne pracownika),
2. Zwrot pracownikowi kosztów poniesionych w związku z zakupem okularów: Wn konto „Rozrachunki z pracownikami” 200 zł (w analityce: konto imienne pracownika) / Ma konto „Kasa” lub „Rachunek bankowy” 200 zł.
Ważne znaczenie dla pracodawcy mają tutaj również rozwiązania podatkowe.
I tak, dla podatników podatku od towarów i usług sytuacja jest trochę skomplikowana. Jeśli pracodawca sam dokonuje zakupu okularów korekcyjnych i otrzymuje fakturę wystawioną na firmę, wówczas ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.
Z pytania wynika jednakże, że Państwo jedynie refundują koszty zakupu takich okularów przez pracownika. Oznacza to, że faktura została wystawiona bezpośrednio na pracownika. W tej sytuacji pracodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym zakupem.
W zakresie podatku dochodowego sytuacja jest prosta, gdyż wydatki poniesione w celu zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy stanowią koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że jeśli wyznaczono limit, do którego refundowane są koszty związane z zakupem okularów korekcyjnych, to do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tylko kwotę do wysokości wspomnianego limitu. W przypadku zaś pracownika, kwota refundacji stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia. Wartość refundacji za zakup okularów korekcyjnych, uzyskanej od pracodawcy, nie stanowi zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz zdrowotne.
Joanna Jesionowska
Podstawa prawna:
§ 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973),
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
1 Jan Pióro, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2002/2/40, wyjaśnienia, nr publikacji: 32728


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA