REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup okularów w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasi pracownicy zwracają się o refundację kosztów związanych z zakupem okularów korekcyjnych do pracy przy komputerze. Jak należy ująć w księgach taką sytuację?
Zapewnienie takich okularów jest obowiązkiem pracodawcy, wynikającym z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973) wydanym na podstawie art. 23715 § 1 kodeksu pracy. Zgodnie z § 8 tego rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Ponadto pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Z wyjaśnień zaś Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że pracodawca jest obowiązany – zgodnie z zaleceniem lekarza – zapewnić okulary korygujące wzrok każdej osobie zatrudnionej, w tym praktykantom i stażystom, jeżeli1:
– osoba ta użytkuje w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
– wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania przy obsłudze monitora ekranowego.
W praktyce przyjmuje się, że „połowa dobowego wymiaru czasu pracy” to połowa czasu pracy zatrudnionego w danym zakładzie na cały etat.
Mając na uwadze powyższe, pracodawca może:
– dokonać zakupu okularów i przekazać je pracownikowi,
– zwrócić równowartość okularów na podstawie przedstawionego przez pracownika dowodu zakupu.
Ta druga sytuacja jest w praktyce w zasadzie najczęściej stosowana. Należy jednakże zauważyć, że każdy pracodawca wewnętrznym zarządzeniem określa kwotę, do której refunduje zakup okularów, np. 200 zł. Koszty zakupu okularów ponad tak określoną kwotę ponosi wówczas już sam pracownik. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, wobec znacznie zróżnicowanych cen szkieł optycznych i oprawek pracodawca może mieć wątpliwości, co do obowiązku ponoszenia pełnych kosztów wykonania okularów. Względy słuszności przemawiają za tym, by pracodawca ponosił pełny koszt robocizny i szkieł o parametrach oznaczonych przez lekarza. Nie ma natomiast formalnoprawnych przeszkód, aby pracodawca ograniczył swój udział w ponoszeniu kosztów oprawy poprzez ustalenie kwoty partycypacji nie niższej jednak niż koszt oprawy odpowiadającej co najmniej standardowi podstawowemu.
Ewidencję księgową zakupu okularów korekcyjnych prowadzi się na podstawie zasad wynikających z ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Na mocy przepisów wynikających z tej ustawy wydatki poniesione przez pracodawcę na zakup okularów korekcyjnych zalicza się do kosztów działalności operacyjnych. Księgowanie tej operacji powinno przebiegać w następujący sposób: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5 (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) / Ma konto „Rozrachunki z pracownikami” (w analityce: Imienne konto pracownika) lub konto „Rozliczenie zakupu”.
Księgowanie sytuacji opisanej w pytaniu przedstawia poniższy przykład.
Przykład
Pracownik dokonał zakupu okularów korekcyjnych zleconych przez lekarza w związku z przeprowadzonymi badaniami profilaktycznymi. Faktura wystawiona na nazwisko pracownika opiewała na kwotę 321 zł brutto (w tym podatek VAT – 21 zł). Pracodawca zwrócił pracownikowi kwotę 200 zł, stanowiącą ustaloną wewnętrznym zarządzeniem maksymalną kwotę refundacji związanej z zakupem okularów korekcyjnych przez pracownika.
Księgowanie:
1. Zaliczenie wydatku poniesionego w związku z zakupem okularów do kosztów działalności jednostki: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5 (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) 200 zł / Ma konto „Rozrachunki z pracownikami” 200 zł (w analityce: konto imienne pracownika),
2. Zwrot pracownikowi kosztów poniesionych w związku z zakupem okularów: Wn konto „Rozrachunki z pracownikami” 200 zł (w analityce: konto imienne pracownika) / Ma konto „Kasa” lub „Rachunek bankowy” 200 zł.
Ważne znaczenie dla pracodawcy mają tutaj również rozwiązania podatkowe.
I tak, dla podatników podatku od towarów i usług sytuacja jest trochę skomplikowana. Jeśli pracodawca sam dokonuje zakupu okularów korekcyjnych i otrzymuje fakturę wystawioną na firmę, wówczas ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.
Z pytania wynika jednakże, że Państwo jedynie refundują koszty zakupu takich okularów przez pracownika. Oznacza to, że faktura została wystawiona bezpośrednio na pracownika. W tej sytuacji pracodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym zakupem.
W zakresie podatku dochodowego sytuacja jest prosta, gdyż wydatki poniesione w celu zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy stanowią koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że jeśli wyznaczono limit, do którego refundowane są koszty związane z zakupem okularów korekcyjnych, to do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tylko kwotę do wysokości wspomnianego limitu. W przypadku zaś pracownika, kwota refundacji stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia. Wartość refundacji za zakup okularów korekcyjnych, uzyskanej od pracodawcy, nie stanowi zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz zdrowotne.
Joanna Jesionowska
Podstawa prawna:
§ 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973),
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
1 Jan Pióro, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2002/2/40, wyjaśnienia, nr publikacji: 32728


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA