REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość towaru wydanego w sprzedaży premiowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w spółce z o.o. wartość towaru wydanego odbiorcy nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej stanowi koszt uzyskania przychodu w sytuacji, gdy towar ten spółka otrzymała nieodpłatnie od dostawcy po zrealizowaniu określonego pułapu zakupów? Wartość tego towaru ustalono według cen rynkowych jako przychód do celów podatkowych.
Tak, wartość towaru wydanego w ramach sprzedaży premiowej będzie stanowiła w tym przypadku koszt uzyskania przychodu.
Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów, np. przez zastosowanie oryginalnego opakowania, darmową dostawę towaru do domu odbiorcy czy dołączenie nagrody do sprzedawanego towaru (pismo Ministra Finansów z 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95). Ponieważ przepisy o podatku dochodowym uznają za przychód wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop), słusznie zaliczyliście Państwo otrzymaną nagrodę do przychodów spółki.
W odniesieniu do kosztów uzyskania przychodu wartość otrzymanej nagrody należy traktować na równi z rabatem. Jak wyjaśniało Ministerstwo Finansów (pismo z 29 kwietnia 1998 r., nr PO 2/HD-6065/97/0912 opublikowane w Biuletynie Skarbowym 1998/3/6): wydatki na nabycie towarów handlowych, dotyczące przychodów osiągniętych w roku podatkowym, stanowią koszty uzyskania przychodów z tej działalności. W konsekwencji zatem w omawianym przypadku – dla celów ustalenia dochodu z działalności handlowej (gospodarczej) – kosztem nabycia towarów handlowych jest wartość tych towarów wynikająca z wystawionych przez podmiot organizujący „konkurs” faktur, zmniejszona o kwotę otrzymanej obniżki („nagrody”). (…) Zasada ta ma również odpowiednie zastosowanie w przypadku świadczeń („nagród”) w formie rzeczowej otrzymanych przez nabywców towarów prowadzących działalność handlową (gospodarczą), o których wyżej mowa. Wartość tych świadczeń ustala się po przeliczeniu:
– jeżeli przedmiotem świadczenia („nagrody”) są towary wchodzące w zakres działalności podmiotu organizującego omawiane przedsięwzięcie – według cen stosowanych wobec nabywców,
– w pozostałych przypadkach – według cen rynkowych stosowanych w dacie otrzymania świadczenia („nagrody”).
Odpowiednio zatem przekazanie otrzymanych nagród zaliczonych uprzednio do przychodów powinno być uznane za koszt uzyskania przychodu.
Warto też przywołać stanowisko organów skarbowych. Otóż Izba Skarbowa w Krakowie w swej interpretacji stwierdziła: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki związane ze sprzedażą premiową poniesione przez Spółkę w celu osiągnięcia przychodów stanowią koszt uzyskania przychodów, tylko w odniesieniu do odbiorców bezpośrednich, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 cyt. ustawy. Powyższe oznacza, że nagrody wydane nabywcy produktów Spółki zakupionych za pośrednictwem dystrybutorów prowadzących działalność na własny rachunek nie stanowią dla Spółki kosztu uzyskania przychodów, ponieważ zakupienie tych towarów u pośrednika wpływa bezpośrednio na wzrost przychodów pośrednika a nie Spółki.
Niezależnie od tego, że interpretacja ta może budzić pewne wątpliwości w kwestii niezaliczania do kosztów wydatków na sprzedaż premiową u producenta, to należy się zgodzić, że pośrednik działający na własny rachunek ma prawo do zaliczenia wydatków ponoszonych w związku ze sprzedażą premiową do kosztów uzyskania przychodów.
Sławomir Biliński
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawy prawne
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1366
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA