REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyspieszona amortyzacja w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku w naszej spółce z o.o. dokonano zakupu notebooka o wartości netto 6000 zł. Dla celów podatkowych zastosowaliśmy jednorazowy 30-proc. odpis amortyzacyjny przysługujący z tytułu nabycia fabrycznie nowych środków trwałych. W jaki sposób należy ująć taki odpis dla celów rachunkowych?
Możliwość dokonania preferencyjnego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 30 proc. wartości początkowej (a w pewnych sytuacjach nawet wyższego) wynika z art. 16k ust. 4–6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tymi przepisami w pierwszym roku podatkowym, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości 30 proc. ich wartości początkowej. Jednak dotyczy to tylko fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grup 3–6 Klasyfikacji (a więc m.in. komputerów).
Podatnicy, którzy zdecydują się na skorzystanie z opisanej możliwości przyspieszenia amortyzacji, dokonują odpisów:
• jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub
• w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał (odpowiednio dzieląc wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego).
W następnych latach podatnicy dokonują amortyzacji bądź metodą liniową, bądź degresywną.
Jednak powyższe zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych nie powinny mieć wpływu na amortyzację dokonywaną na potrzeby bilansu. Przepisy podatkowe nie mogą mieć bowiem żadnego wpływu na wynik brutto jednostki. Przede wszystkim wynika to z art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zobowiązującego jednostki do stosowania określonych ustawą zasad rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
Także szczegółowe przepisy o amortyzacji zawarte w ustawie o rachunkowości nie zawierają już żadnych odniesień do przepisów podatkowych. Do końca 2001 r. ustawa o rachunkowości przewidywała możliwość stosowania stawek podatkowych. Obecnie stawki podatkowe mogą być stosowane dla celów bilansowych, tylko jeśli jest to ekonomicznie uzasadnione, tzn. jeśli w wyniku wyliczeń dokonanych na podstawie polityki rachunkowości jednostki (opracowanych na podstawie ustawy o rachunkowości) zostaną ustalone stawki amortyzacyjne identyczne z podatkowymi. Praktyka pokazuje, że jednostki zbyt często stosują stawki podatkowe dla celów rachunkowych (chcąc w ten sposób ograniczyć rozbieżności między wynikiem bilansowym a podstawą opodatkowania i tym samym ułatwić sobie wypełnienie deklaracji CIT).
W opisanej w pytaniu sytuacji z pewnością nie ma podstaw do zastosowania 30-proc. odpisu amortyzacyjnego dla celów rachunkowości. Dla celów amortyzacji bilansowej należy przyjąć ogólne zasady stosowane dla sprzętu komputerowego (wynikające z przyjętej przez zarząd polityki rachunkowości). W przypadku komputerów zwykle stosuje 2–4-letni okres amortyzacji dokonywanej metodą liniową (krótszy okres – jeśli ich zastosowanie wymusza konieczność stosowania najnowszych technologii, np. w przypadku tworzenia grafiki komputerowej, dłuższy – jeśli wykonywane zadania nie wymagają dużych mocy obliczeniowych, np. do obsługi aplikacji biurowych).
Podsumowując, w sytuacji opisanej w pytaniu należy dokonywać dwóch odrębnych amortyzacji – przyspieszonej dla celów podatkowych (spełniającej funkcję ulgi podatkowej) oraz bilansowej (wynikającej z przyjętej w spółce polityki rachunkowości).
Konrad Piłat
Podstawa prawna:
art. 16k ust. 4–6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
art. 4 ust. 1, art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA