REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyspieszona amortyzacja w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku w naszej spółce z o.o. dokonano zakupu notebooka o wartości netto 6000 zł. Dla celów podatkowych zastosowaliśmy jednorazowy 30-proc. odpis amortyzacyjny przysługujący z tytułu nabycia fabrycznie nowych środków trwałych. W jaki sposób należy ująć taki odpis dla celów rachunkowych?
Możliwość dokonania preferencyjnego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 30 proc. wartości początkowej (a w pewnych sytuacjach nawet wyższego) wynika z art. 16k ust. 4–6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tymi przepisami w pierwszym roku podatkowym, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości 30 proc. ich wartości początkowej. Jednak dotyczy to tylko fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grup 3–6 Klasyfikacji (a więc m.in. komputerów).
Podatnicy, którzy zdecydują się na skorzystanie z opisanej możliwości przyspieszenia amortyzacji, dokonują odpisów:
• jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub
• w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał (odpowiednio dzieląc wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego).
W następnych latach podatnicy dokonują amortyzacji bądź metodą liniową, bądź degresywną.
Jednak powyższe zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych nie powinny mieć wpływu na amortyzację dokonywaną na potrzeby bilansu. Przepisy podatkowe nie mogą mieć bowiem żadnego wpływu na wynik brutto jednostki. Przede wszystkim wynika to z art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zobowiązującego jednostki do stosowania określonych ustawą zasad rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
Także szczegółowe przepisy o amortyzacji zawarte w ustawie o rachunkowości nie zawierają już żadnych odniesień do przepisów podatkowych. Do końca 2001 r. ustawa o rachunkowości przewidywała możliwość stosowania stawek podatkowych. Obecnie stawki podatkowe mogą być stosowane dla celów bilansowych, tylko jeśli jest to ekonomicznie uzasadnione, tzn. jeśli w wyniku wyliczeń dokonanych na podstawie polityki rachunkowości jednostki (opracowanych na podstawie ustawy o rachunkowości) zostaną ustalone stawki amortyzacyjne identyczne z podatkowymi. Praktyka pokazuje, że jednostki zbyt często stosują stawki podatkowe dla celów rachunkowych (chcąc w ten sposób ograniczyć rozbieżności między wynikiem bilansowym a podstawą opodatkowania i tym samym ułatwić sobie wypełnienie deklaracji CIT).
W opisanej w pytaniu sytuacji z pewnością nie ma podstaw do zastosowania 30-proc. odpisu amortyzacyjnego dla celów rachunkowości. Dla celów amortyzacji bilansowej należy przyjąć ogólne zasady stosowane dla sprzętu komputerowego (wynikające z przyjętej przez zarząd polityki rachunkowości). W przypadku komputerów zwykle stosuje 2–4-letni okres amortyzacji dokonywanej metodą liniową (krótszy okres – jeśli ich zastosowanie wymusza konieczność stosowania najnowszych technologii, np. w przypadku tworzenia grafiki komputerowej, dłuższy – jeśli wykonywane zadania nie wymagają dużych mocy obliczeniowych, np. do obsługi aplikacji biurowych).
Podsumowując, w sytuacji opisanej w pytaniu należy dokonywać dwóch odrębnych amortyzacji – przyspieszonej dla celów podatkowych (spełniającej funkcję ulgi podatkowej) oraz bilansowej (wynikającej z przyjętej w spółce polityki rachunkowości).
Konrad Piłat
Podstawa prawna:
art. 16k ust. 4–6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
art. 4 ust. 1, art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA