REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyspieszona amortyzacja w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku w naszej spółce z o.o. dokonano zakupu notebooka o wartości netto 6000 zł. Dla celów podatkowych zastosowaliśmy jednorazowy 30-proc. odpis amortyzacyjny przysługujący z tytułu nabycia fabrycznie nowych środków trwałych. W jaki sposób należy ująć taki odpis dla celów rachunkowych?
Możliwość dokonania preferencyjnego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 30 proc. wartości początkowej (a w pewnych sytuacjach nawet wyższego) wynika z art. 16k ust. 4–6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tymi przepisami w pierwszym roku podatkowym, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości 30 proc. ich wartości początkowej. Jednak dotyczy to tylko fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grup 3–6 Klasyfikacji (a więc m.in. komputerów).
Podatnicy, którzy zdecydują się na skorzystanie z opisanej możliwości przyspieszenia amortyzacji, dokonują odpisów:
• jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub
• w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał (odpowiednio dzieląc wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego).
W następnych latach podatnicy dokonują amortyzacji bądź metodą liniową, bądź degresywną.
Jednak powyższe zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych nie powinny mieć wpływu na amortyzację dokonywaną na potrzeby bilansu. Przepisy podatkowe nie mogą mieć bowiem żadnego wpływu na wynik brutto jednostki. Przede wszystkim wynika to z art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zobowiązującego jednostki do stosowania określonych ustawą zasad rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
Także szczegółowe przepisy o amortyzacji zawarte w ustawie o rachunkowości nie zawierają już żadnych odniesień do przepisów podatkowych. Do końca 2001 r. ustawa o rachunkowości przewidywała możliwość stosowania stawek podatkowych. Obecnie stawki podatkowe mogą być stosowane dla celów bilansowych, tylko jeśli jest to ekonomicznie uzasadnione, tzn. jeśli w wyniku wyliczeń dokonanych na podstawie polityki rachunkowości jednostki (opracowanych na podstawie ustawy o rachunkowości) zostaną ustalone stawki amortyzacyjne identyczne z podatkowymi. Praktyka pokazuje, że jednostki zbyt często stosują stawki podatkowe dla celów rachunkowych (chcąc w ten sposób ograniczyć rozbieżności między wynikiem bilansowym a podstawą opodatkowania i tym samym ułatwić sobie wypełnienie deklaracji CIT).
W opisanej w pytaniu sytuacji z pewnością nie ma podstaw do zastosowania 30-proc. odpisu amortyzacyjnego dla celów rachunkowości. Dla celów amortyzacji bilansowej należy przyjąć ogólne zasady stosowane dla sprzętu komputerowego (wynikające z przyjętej przez zarząd polityki rachunkowości). W przypadku komputerów zwykle stosuje 2–4-letni okres amortyzacji dokonywanej metodą liniową (krótszy okres – jeśli ich zastosowanie wymusza konieczność stosowania najnowszych technologii, np. w przypadku tworzenia grafiki komputerowej, dłuższy – jeśli wykonywane zadania nie wymagają dużych mocy obliczeniowych, np. do obsługi aplikacji biurowych).
Podsumowując, w sytuacji opisanej w pytaniu należy dokonywać dwóch odrębnych amortyzacji – przyspieszonej dla celów podatkowych (spełniającej funkcję ulgi podatkowej) oraz bilansowej (wynikającej z przyjętej w spółce polityki rachunkowości).
Konrad Piłat
Podstawa prawna:
art. 16k ust. 4–6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
art. 4 ust. 1, art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA