REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych sprzęt komputerowy przeznaczony do przekazania klientom na czas naprawy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy serwis sprzętu komputerowego, chcemy zakupić komputery i drukarki w celu ewentualnego nieodpłatnego przekazania klientom na czas naprawy zgłoszonego sprzętu. Jak należy księgować wyżej opisaną sytuację?
RADA
Opisany sposób użytkowania sprzętu komputerowego jest czynnością, której koszty stanowią koszty działalności jednostki. W uzasadnieniu podano sposoby księgowania.
UZASADNIENIE
Sprzęt komputerowy, zakupiony przez Państwa firmę, jest nabywany i wykorzystywany niewątpliwie w celu osiągnięcia przychodów. Jego zużycie księgowane w koszty, czy to jako okresowe odpisy amortyzacyjne, czy też jednorazowo ze względu na niską wartość, stanowi koszty uzyskania tych przychodów. Nieodpłatne przekazanie nie oznacza nieodpłatnych świadczeń, ponieważ nie można rozpatrywać tych czynności w oderwaniu od usługi naprawy sprzętu będącego własnością klienta. Cena usługi naprawy zawiera w sobie również wartość pracy wypożyczonego na czas naprawy sprzętu.
Zasady prowadzenia ewidencji przekazania sprzętu komputerowego klientowi na czas naprawy powinny zostać określone przez kierownika jednostki i konsekwentnie stosowane. Czynność ta może zostać udokumentowana na przykład protokołem przekazania sprzętu klientowi. Czas pracy sprzętu poza jednostką nie jest okresem długotrwałym, nie wydaje się więc konieczne specjalne dodatkowe ewidencjonowanie poprzez księgowanie faktu zmiany miejsca jego pobytu. Jednakże w przykładzie podano możliwy sposób zaksięgowania przekazania klientowi środka trwałego.
Przypadek 1 – zakupione komputery stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji
1. Zakup sprzętu komputerowego – faktura:
Wn konto 011 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny” – wartość początkowa środka trwałego, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Amortyzacja:
Wn konto 408 „Amortyzacja”,
Ma konto 061 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego.
Księgowanie równoległe
Wn konto 501 „Koszty podstawowej działalności” – koszty serwisowania, w analityce amortyzacja,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”.
Przypadek 2 – zakupione komputery stanowią środki trwałe podlegające jednorazowej amortyzacji (o niskiej wartości)
1. Zakup sprzętu komputerowego – faktura:
Wn konto 011 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny” – wartość początkowa środka trwałego niskocennego,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Amortyzacja jednorazowa w momencie oddania do użytkowania:
Wn konto 408 „Amortyzacja”, w analityce amortyzacja jednorazowa,
Ma konto 061 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”, w analityce umorzenie środków trwałych odpisywanych jednorazowo w koszty.
Księgowanie równoległe
Wn konto 501 „Koszty podstawowej działalności” – koszty serwisowania, w analityce amortyzacja jednorazowa,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”.
Przypadek 3 – sprzęt zakupiony w celu wypożyczenia klientom nie jest klasyfikowany jako środek trwały, lecz na przykład jako urządzenie peryferyjne, niespełniające definicji środka trwałego (monitor, drukarka), czy wręcz część zamienna (karta graficzna, płyta główna)
1. Zakup sprzętu komputerowego – faktura:
Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” – części zamienne, narzędzia, urządzenia niebędące środkami trwałymi,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
Księgowanie równoległe
Wn konto 501 „Koszty podstawowej działalności” – koszty serwisowania, w analityce części zamienne, narzędzia, urządzenia niebędące środkami trwałymi,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”.
Przekazanie sprzętu komputerowego (środka trwałego) klientowi na czas wykonania usługi naprawy
Wn konto 012 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny przekazane do klienta na czas naprawy” – wartość początkowa, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego,
Ma konto 011 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny” – wartość początkowa, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego.

Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA