REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych sprzęt komputerowy przeznaczony do przekazania klientom na czas naprawy

REKLAMA

Prowadzimy serwis sprzętu komputerowego, chcemy zakupić komputery i drukarki w celu ewentualnego nieodpłatnego przekazania klientom na czas naprawy zgłoszonego sprzętu. Jak należy księgować wyżej opisaną sytuację?
RADA
Opisany sposób użytkowania sprzętu komputerowego jest czynnością, której koszty stanowią koszty działalności jednostki. W uzasadnieniu podano sposoby księgowania.
UZASADNIENIE
Sprzęt komputerowy, zakupiony przez Państwa firmę, jest nabywany i wykorzystywany niewątpliwie w celu osiągnięcia przychodów. Jego zużycie księgowane w koszty, czy to jako okresowe odpisy amortyzacyjne, czy też jednorazowo ze względu na niską wartość, stanowi koszty uzyskania tych przychodów. Nieodpłatne przekazanie nie oznacza nieodpłatnych świadczeń, ponieważ nie można rozpatrywać tych czynności w oderwaniu od usługi naprawy sprzętu będącego własnością klienta. Cena usługi naprawy zawiera w sobie również wartość pracy wypożyczonego na czas naprawy sprzętu.
Zasady prowadzenia ewidencji przekazania sprzętu komputerowego klientowi na czas naprawy powinny zostać określone przez kierownika jednostki i konsekwentnie stosowane. Czynność ta może zostać udokumentowana na przykład protokołem przekazania sprzętu klientowi. Czas pracy sprzętu poza jednostką nie jest okresem długotrwałym, nie wydaje się więc konieczne specjalne dodatkowe ewidencjonowanie poprzez księgowanie faktu zmiany miejsca jego pobytu. Jednakże w przykładzie podano możliwy sposób zaksięgowania przekazania klientowi środka trwałego.
Przypadek 1 – zakupione komputery stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji
1. Zakup sprzętu komputerowego – faktura:
Wn konto 011 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny” – wartość początkowa środka trwałego, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Amortyzacja:
Wn konto 408 „Amortyzacja”,
Ma konto 061 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego.
Księgowanie równoległe
Wn konto 501 „Koszty podstawowej działalności” – koszty serwisowania, w analityce amortyzacja,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”.
Przypadek 2 – zakupione komputery stanowią środki trwałe podlegające jednorazowej amortyzacji (o niskiej wartości)
1. Zakup sprzętu komputerowego – faktura:
Wn konto 011 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny” – wartość początkowa środka trwałego niskocennego,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Amortyzacja jednorazowa w momencie oddania do użytkowania:
Wn konto 408 „Amortyzacja”, w analityce amortyzacja jednorazowa,
Ma konto 061 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”, w analityce umorzenie środków trwałych odpisywanych jednorazowo w koszty.
Księgowanie równoległe
Wn konto 501 „Koszty podstawowej działalności” – koszty serwisowania, w analityce amortyzacja jednorazowa,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”.
Przypadek 3 – sprzęt zakupiony w celu wypożyczenia klientom nie jest klasyfikowany jako środek trwały, lecz na przykład jako urządzenie peryferyjne, niespełniające definicji środka trwałego (monitor, drukarka), czy wręcz część zamienna (karta graficzna, płyta główna)
1. Zakup sprzętu komputerowego – faktura:
Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” – części zamienne, narzędzia, urządzenia niebędące środkami trwałymi,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
Księgowanie równoległe
Wn konto 501 „Koszty podstawowej działalności” – koszty serwisowania, w analityce części zamienne, narzędzia, urządzenia niebędące środkami trwałymi,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”.
Przekazanie sprzętu komputerowego (środka trwałego) klientowi na czas wykonania usługi naprawy
Wn konto 012 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny przekazane do klienta na czas naprawy” – wartość początkowa, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego,
Ma konto 011 „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny” – wartość początkowa, w analityce numer inwentarzowy środka trwałego.

Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA