REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odroczenie terminu płatności podatku VAT

REKLAMA

Nasza wspólnota boryka się z problemami finansowymi. Zawarliśmy umowę z wykonawcą elewacji naszego budynku. Wykonawca nie wywiązał się z warunków umowy. Z tego też powodu nie mamy na zapłatę podatku VAT w tym miesiącu. Czy nasza sytuacja jest wystarczająca do tego, aby urząd odroczył termin płatności podatku? Nigdy wcześniej nie mieliśmy żadnych opóźnień w płatnościach podatków.
Odpowiedź
Niestety, decyzja czy spełniacie Państwo warunki do tego, aby urząd odroczył termin płatności podatku VAT należy do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, w którym rozliczacie się Państwo z tytułu podatku VAT. Jednak należy stwierdzić, iż spełniacie Państwo warunki do tego, aby urząd zastosował ulgę. Jednym bowiem z warunków odroczenia terminu płatności podatku jest ważny interes podatnika.
Uzasadnienie
Jeżeli z deklaracji podatkowej VAT-7 wynika zobowiązanie podatkowe, to podlega ono wpłacie do urzędu skarbowego w takim samym terminie jak złożenie deklaracji, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy deklaracja.
Uprawnienie do odraczania terminu płatności podatku przewiduje dla organów podatkowych ustawa – Ordynacja podatkowa.
W myśl jej przepisów, organ podatkowy może odroczyć termin płatności podatku, jak również zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. W odpowiedzi na wniosek podatnik wydaje decyzję odroczenia terminu podatku ze względu na ważny interes podatnika lub interes publiczny. Istotą decyzji odroczenia terminu płatności podatku jest przesunięcie w czasie terminu zapłaty podatku, ale nie całkowita rezygnacja z poboru tego podatku.
Organ podatkowy jest zobowiązany przed wydaniem ostatecznej decyzji przeprowadzić właściwe postępowanie podatkowe. Powinien dążyć do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy oraz rozważenia ważnego interesu podatnika. Wszelkie wysunięte wnioski powinny zostać wskazane następnie w uzasadnieniu decyzji. Wydanie właściwej decyzji może zatem wymagać kontroli podatkowej lub skarbowej w celu ustalenia, czy rzeczywiście istnieje ważny interes podatnika, uzasadniający uwzględnienie wniosku. Urząd powinien również stwierdzić, czy trudności płatnicze podatnika mają charakter okresowy, czy też stały i pogłębiający się oraz czy pomoc ze strony organu podatkowego gwarantuje odzyskanie płynności finansowej przez podatnika.
UWAGA!
Decyzja dotycząca odroczenia terminu płatności podatku powoduje przesunięcie terminu płatności podatku w czasie, natomiast nie stanowi o rezygnacji urzędu skarbowego z poboru tego podatku.
Analizując Państwa sytuację należy stwierdzić, iż naczelnik urzędu skarbowego nie powinien odmówić ulgi w formie odroczenia terminu płatności podatku, aczkolwiek możliwe jest też w tej sytuacji rozłożenie płatności podatku na raty.
Z treści pytania wynika, że problemy finansowe wspólnoty są tymczasowe. Prawdopodobnie podatnik wystąpi przeciwko nierzetelnemu wykonawcy z powództwem do sądu cywilnego o odszkodowanie, a zatem chociażby w taki sposób ma szansę pokryć poniesione straty. Ponadto dotąd podatnik wywiązywał się z obowiązków wobec budżetu państwa w zakresie odprowadzania podatków, a zatem należy stwierdzić, iż spełnia wszelkie warunki i naczelnik urzędu skarbowego powinien rozpatrzyć jego wniosek pozytywnie.

Magdalena Jabłecka

Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484)
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199)


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA