REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odroczenie terminu płatności podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza wspólnota boryka się z problemami finansowymi. Zawarliśmy umowę z wykonawcą elewacji naszego budynku. Wykonawca nie wywiązał się z warunków umowy. Z tego też powodu nie mamy na zapłatę podatku VAT w tym miesiącu. Czy nasza sytuacja jest wystarczająca do tego, aby urząd odroczył termin płatności podatku? Nigdy wcześniej nie mieliśmy żadnych opóźnień w płatnościach podatków.
Odpowiedź
Niestety, decyzja czy spełniacie Państwo warunki do tego, aby urząd odroczył termin płatności podatku VAT należy do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, w którym rozliczacie się Państwo z tytułu podatku VAT. Jednak należy stwierdzić, iż spełniacie Państwo warunki do tego, aby urząd zastosował ulgę. Jednym bowiem z warunków odroczenia terminu płatności podatku jest ważny interes podatnika.
Uzasadnienie
Jeżeli z deklaracji podatkowej VAT-7 wynika zobowiązanie podatkowe, to podlega ono wpłacie do urzędu skarbowego w takim samym terminie jak złożenie deklaracji, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy deklaracja.
Uprawnienie do odraczania terminu płatności podatku przewiduje dla organów podatkowych ustawa – Ordynacja podatkowa.
W myśl jej przepisów, organ podatkowy może odroczyć termin płatności podatku, jak również zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. W odpowiedzi na wniosek podatnik wydaje decyzję odroczenia terminu podatku ze względu na ważny interes podatnika lub interes publiczny. Istotą decyzji odroczenia terminu płatności podatku jest przesunięcie w czasie terminu zapłaty podatku, ale nie całkowita rezygnacja z poboru tego podatku.
Organ podatkowy jest zobowiązany przed wydaniem ostatecznej decyzji przeprowadzić właściwe postępowanie podatkowe. Powinien dążyć do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy oraz rozważenia ważnego interesu podatnika. Wszelkie wysunięte wnioski powinny zostać wskazane następnie w uzasadnieniu decyzji. Wydanie właściwej decyzji może zatem wymagać kontroli podatkowej lub skarbowej w celu ustalenia, czy rzeczywiście istnieje ważny interes podatnika, uzasadniający uwzględnienie wniosku. Urząd powinien również stwierdzić, czy trudności płatnicze podatnika mają charakter okresowy, czy też stały i pogłębiający się oraz czy pomoc ze strony organu podatkowego gwarantuje odzyskanie płynności finansowej przez podatnika.
UWAGA!
Decyzja dotycząca odroczenia terminu płatności podatku powoduje przesunięcie terminu płatności podatku w czasie, natomiast nie stanowi o rezygnacji urzędu skarbowego z poboru tego podatku.
Analizując Państwa sytuację należy stwierdzić, iż naczelnik urzędu skarbowego nie powinien odmówić ulgi w formie odroczenia terminu płatności podatku, aczkolwiek możliwe jest też w tej sytuacji rozłożenie płatności podatku na raty.
Z treści pytania wynika, że problemy finansowe wspólnoty są tymczasowe. Prawdopodobnie podatnik wystąpi przeciwko nierzetelnemu wykonawcy z powództwem do sądu cywilnego o odszkodowanie, a zatem chociażby w taki sposób ma szansę pokryć poniesione straty. Ponadto dotąd podatnik wywiązywał się z obowiązków wobec budżetu państwa w zakresie odprowadzania podatków, a zatem należy stwierdzić, iż spełnia wszelkie warunki i naczelnik urzędu skarbowego powinien rozpatrzyć jego wniosek pozytywnie.

Magdalena Jabłecka

Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484)
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA