REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odroczenie terminu płatności podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza wspólnota boryka się z problemami finansowymi. Zawarliśmy umowę z wykonawcą elewacji naszego budynku. Wykonawca nie wywiązał się z warunków umowy. Z tego też powodu nie mamy na zapłatę podatku VAT w tym miesiącu. Czy nasza sytuacja jest wystarczająca do tego, aby urząd odroczył termin płatności podatku? Nigdy wcześniej nie mieliśmy żadnych opóźnień w płatnościach podatków.
Odpowiedź
Niestety, decyzja czy spełniacie Państwo warunki do tego, aby urząd odroczył termin płatności podatku VAT należy do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, w którym rozliczacie się Państwo z tytułu podatku VAT. Jednak należy stwierdzić, iż spełniacie Państwo warunki do tego, aby urząd zastosował ulgę. Jednym bowiem z warunków odroczenia terminu płatności podatku jest ważny interes podatnika.
Uzasadnienie
Jeżeli z deklaracji podatkowej VAT-7 wynika zobowiązanie podatkowe, to podlega ono wpłacie do urzędu skarbowego w takim samym terminie jak złożenie deklaracji, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy deklaracja.
Uprawnienie do odraczania terminu płatności podatku przewiduje dla organów podatkowych ustawa – Ordynacja podatkowa.
W myśl jej przepisów, organ podatkowy może odroczyć termin płatności podatku, jak również zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. W odpowiedzi na wniosek podatnik wydaje decyzję odroczenia terminu podatku ze względu na ważny interes podatnika lub interes publiczny. Istotą decyzji odroczenia terminu płatności podatku jest przesunięcie w czasie terminu zapłaty podatku, ale nie całkowita rezygnacja z poboru tego podatku.
Organ podatkowy jest zobowiązany przed wydaniem ostatecznej decyzji przeprowadzić właściwe postępowanie podatkowe. Powinien dążyć do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy oraz rozważenia ważnego interesu podatnika. Wszelkie wysunięte wnioski powinny zostać wskazane następnie w uzasadnieniu decyzji. Wydanie właściwej decyzji może zatem wymagać kontroli podatkowej lub skarbowej w celu ustalenia, czy rzeczywiście istnieje ważny interes podatnika, uzasadniający uwzględnienie wniosku. Urząd powinien również stwierdzić, czy trudności płatnicze podatnika mają charakter okresowy, czy też stały i pogłębiający się oraz czy pomoc ze strony organu podatkowego gwarantuje odzyskanie płynności finansowej przez podatnika.
UWAGA!
Decyzja dotycząca odroczenia terminu płatności podatku powoduje przesunięcie terminu płatności podatku w czasie, natomiast nie stanowi o rezygnacji urzędu skarbowego z poboru tego podatku.
Analizując Państwa sytuację należy stwierdzić, iż naczelnik urzędu skarbowego nie powinien odmówić ulgi w formie odroczenia terminu płatności podatku, aczkolwiek możliwe jest też w tej sytuacji rozłożenie płatności podatku na raty.
Z treści pytania wynika, że problemy finansowe wspólnoty są tymczasowe. Prawdopodobnie podatnik wystąpi przeciwko nierzetelnemu wykonawcy z powództwem do sądu cywilnego o odszkodowanie, a zatem chociażby w taki sposób ma szansę pokryć poniesione straty. Ponadto dotąd podatnik wywiązywał się z obowiązków wobec budżetu państwa w zakresie odprowadzania podatków, a zatem należy stwierdzić, iż spełnia wszelkie warunki i naczelnik urzędu skarbowego powinien rozpatrzyć jego wniosek pozytywnie.

Magdalena Jabłecka

Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484)
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA