REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty wydziałowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem pracownikiem niewielkiej firmy produkcyjnej i chciałbym zapytać, w jaki sposób należy ewidencjonować koszty wydziałowe, aby uzyskać ich większą przejrzystość?
RADA
W pierwszej kolejności należy te koszty zidentyfikować oraz rozpoznać przyczyny i mechanizmy ich powstawania. W dalszej kolejności – ustalić ich wysokość i wydzielić te, które chcemy szczególnie monitorować, a następnie opracować zakładowy plan kont w tym zakresie.

UZASADNIENIE
Podstawą uzyskania przejrzystości ponoszonych kosztów wydziałowych jest ich identyfikacja w przedsiębiorstwie. Ustalenie układu ewidencyjnego tych kosztów jest punktem wyjścia do prac nad zakładowym planem kont.
UWAGA!
Generalnie przyjmuje się, że do kosztów wydziałowych są zaliczane koszty:
• utrzymania ciągu technologicznego, w tym maszyn i urządzeń produkcyjnych,
• zarządzania i administrowania wydziałem produkcyjnym,
• utrzymania hali fabrycznej,
• utrzymania służb technicznych zabezpieczających prawidłowe funkcjonowanie procesu produkcyjnego.
Wymienione grupy kosztów wydziałowych mają swoje odrębne mechanizmy i przyczyny powstawania. Zależą one w głównej mierze od wielkości i specyfiki produkcji, w tym przyjętej technologii produkcji oraz organizacji przedsiębiorstwa. W zasadzie mają one charakter kosztów stałych.
Koszty utrzymania ciągu technologicznego to koszty związane z utrzymaniem maszyn, urządzeń czy też całych linii technologicznych. Zależą one m.in. od specyfiki produkcji oraz od stopnia ich wykorzystania w procesie produkcyjnym czy też technologii wykonania. Do podstawowych kosztów należy zaliczyć: amortyzację, zużycie materiałów, części zamienne, zużycie energii (elektrycznej, cieplnej, gazu, sprężonego powietrza, pary), remonty i konserwacje. Oprócz kosztów zużycia energii, pozostałe koszty mają charakter kosztów stałych. W ramach kosztów utrzymania ciągu technologicznego należy przypisywać koszty do każdej znaczącej maszyny lub ciągu technologicznego. Należy pamiętać również o kosztach zabezpieczenia oraz ochrony maszyn i ciągów technologicznych w przedsiębiorstwie przed osobami niepożądanymi, które mogą np. ulec wypadkowi lub uszkodzić maszyny. Tak więc należy odpowiednio zorganizować dostęp do obszaru produkcyjnego, np. przez wydzielenie sektorów i wejście do nich tylko za pomocą odpowiednio opracowanych kart dostępu dla pracowników przedsiębiorstwa.
Koszty zarządzania i administrowania wydziałem produkcyjnym to w zasadzie koszty administracyjne, do których należy zaliczyć koszty kierownictwa wydziału, działu przygotowania produkcji czy też działu głównego technologa. Podział ten zależy od wielkości przedsiębiorstwa i jego struktury organizacyjnej lub przyjętej organizacji produkcji, która najczęściej jest podyktowana organizacją procesu technologicznego. Typowy układ kalkulacyjny kosztów to: amortyzacja, wynagrodzenia, narzuty na wynagrodzenia, szkolenia, świadczenia na rzecz pracowników (tylko przypisanym pracownikom danego działu), zużycie materiałów biurowych, literatura i prenumerata czasopism fachowych, usługi telekomunikacyjne komórkowe i stacjonarne (jeśli istnieje dobry automatyczny system rozliczania rozmów telefonicznych), usługi informatyczne, koszty reprezentacji i reklamy limitowanej, podróże służbowe, ryczałty itp. Jest to typowy układ kalkulacyjny kosztów komórki administracyjnej.
Koszty utrzymania hali fabrycznej to koszty zużycia energii elektrycznej, m.in. oświetlenia hali, zużycia energii cieplnej (np. ogrzania hali), zużycia wody na cele ogólne, odprowadzenia ścieków, utrzymania czystości na terenie hali, zabezpieczenia ładu i porządku (ochrony), konserwacji i remontów, podatku od nieruchomości, amortyzacji itp. Istotne dla ewidencji kosztów utrzymania hali fabrycznej są liczniki zużycia mediów. Jeśli ich nie ma, to trudno mieć miarodajne zużycie mediów. Bez liczników na obiektach nie ma sensu sztuczne rozliczanie zużycia energii elektrycznej czy też cieplnej.
Koszty utrzymania służb technicznych są związane z zabezpieczeniem ruchu maszyn i urządzeń. Każda maszyna oraz ciąg technologiczny musi być na bieżąco konserwowany, sprawdzany czy też szerzej – monitorowany pod kątem jego prawidłowego funkcjonowania, a to jest zadaniem wyodrębnionych służb technicznych. Jest to istotne, gdyż na ogół koszty profilaktyki są znacznie niższe niż koszty usuwania skutków awarii i przestojów produkcyjnych, które są wynikiem awarii. Układ kalkulacyjny kosztów działalności tych służb może być następujący: amortyzacja, wynagrodzenia, narzuty na wynagrodzenia, szkolenia, świadczenia na rzecz pracowników, części zamienne, usługi konserwacji, zużycie materiałów, literatura i prenumerata czasopism fachowych, usługi telekomunikacyjne, usługi informatyczne, usługi laboratoryjne, podróże służbowe itp. Szczegółowość pozycji kosztowych zależy od zadań, które mają wypełniać służby techniczne w procesie prawidłowego funkcjonowania procesu produkcyjnego, oraz wyposażenia w urządzenia niezbędne do ich funkcjonowania.
UWAGA!
Należy pamiętać, że kosztów części zamiennych do maszyn lub ciągu technologicznego nie należy przypisywać działowi służb technicznych (utrzymania ruchu), gdyż części te dotyczą konkretnej maszyny i to jej należy przypisać te koszty. Służby techniczne utrzymania ruchu zabezpieczają tylko prawidłowość funkcjonowania procesu produkcyjnego.
Oprócz wymienionych grup kosztów występują również koszty, których nie można jednoznacznie przypisać do wyodrębnionych procesów lub miejsc powstawania kosztów, np. opłata za wieczyste użytkowanie gruntu. Nie oznacza to, że kosztów tych nie należy kontrolować. Należy ewidencjonować je na osobnym koncie.
Przykładowe rozwiązanie dotyczące ewidencji kosztów wydziałowych może wyglądać jak w tabeli 1.
Przedstawione w tabeli 1 rozwiązanie ewidencyjne ma charakter jedynie przykładowy. Niemniej ilustruje sposób takiej ewidencji kosztów wydziałowych, który pozwala na ich przejrzystość. Tym samym lepiej można później te koszty planować i kontrolować. Ponadto łatwiej jest przyjmować odpowiednie klucze rozliczeniowe na potrzeby rozliczania kosztów wydziałowych zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości.
Koszty wydziałowe mogą być ewidencjonowane na innych kontach, które nie mają w nazwie słów „koszty wydziałowe”, ale ewidentnie się do nich zaliczają, np. koszty utrzymania hali fabrycznej czy też maszyn. Nazewnictwo poszczególnych kont syntetycznych i analitycznych zależy tylko od przyjętych zasad tworzenia zakładowych planów kont i stopnia ich szczegółowości czy też dostosowania ich do tworzonych w przedsiębiorstwie budżetów.

Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

• art. 28 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA