REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty wydziałowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem pracownikiem niewielkiej firmy produkcyjnej i chciałbym zapytać, w jaki sposób należy ewidencjonować koszty wydziałowe, aby uzyskać ich większą przejrzystość?
RADA
W pierwszej kolejności należy te koszty zidentyfikować oraz rozpoznać przyczyny i mechanizmy ich powstawania. W dalszej kolejności – ustalić ich wysokość i wydzielić te, które chcemy szczególnie monitorować, a następnie opracować zakładowy plan kont w tym zakresie.

UZASADNIENIE
Podstawą uzyskania przejrzystości ponoszonych kosztów wydziałowych jest ich identyfikacja w przedsiębiorstwie. Ustalenie układu ewidencyjnego tych kosztów jest punktem wyjścia do prac nad zakładowym planem kont.
UWAGA!
Generalnie przyjmuje się, że do kosztów wydziałowych są zaliczane koszty:
• utrzymania ciągu technologicznego, w tym maszyn i urządzeń produkcyjnych,
• zarządzania i administrowania wydziałem produkcyjnym,
• utrzymania hali fabrycznej,
• utrzymania służb technicznych zabezpieczających prawidłowe funkcjonowanie procesu produkcyjnego.
Wymienione grupy kosztów wydziałowych mają swoje odrębne mechanizmy i przyczyny powstawania. Zależą one w głównej mierze od wielkości i specyfiki produkcji, w tym przyjętej technologii produkcji oraz organizacji przedsiębiorstwa. W zasadzie mają one charakter kosztów stałych.
Koszty utrzymania ciągu technologicznego to koszty związane z utrzymaniem maszyn, urządzeń czy też całych linii technologicznych. Zależą one m.in. od specyfiki produkcji oraz od stopnia ich wykorzystania w procesie produkcyjnym czy też technologii wykonania. Do podstawowych kosztów należy zaliczyć: amortyzację, zużycie materiałów, części zamienne, zużycie energii (elektrycznej, cieplnej, gazu, sprężonego powietrza, pary), remonty i konserwacje. Oprócz kosztów zużycia energii, pozostałe koszty mają charakter kosztów stałych. W ramach kosztów utrzymania ciągu technologicznego należy przypisywać koszty do każdej znaczącej maszyny lub ciągu technologicznego. Należy pamiętać również o kosztach zabezpieczenia oraz ochrony maszyn i ciągów technologicznych w przedsiębiorstwie przed osobami niepożądanymi, które mogą np. ulec wypadkowi lub uszkodzić maszyny. Tak więc należy odpowiednio zorganizować dostęp do obszaru produkcyjnego, np. przez wydzielenie sektorów i wejście do nich tylko za pomocą odpowiednio opracowanych kart dostępu dla pracowników przedsiębiorstwa.
Koszty zarządzania i administrowania wydziałem produkcyjnym to w zasadzie koszty administracyjne, do których należy zaliczyć koszty kierownictwa wydziału, działu przygotowania produkcji czy też działu głównego technologa. Podział ten zależy od wielkości przedsiębiorstwa i jego struktury organizacyjnej lub przyjętej organizacji produkcji, która najczęściej jest podyktowana organizacją procesu technologicznego. Typowy układ kalkulacyjny kosztów to: amortyzacja, wynagrodzenia, narzuty na wynagrodzenia, szkolenia, świadczenia na rzecz pracowników (tylko przypisanym pracownikom danego działu), zużycie materiałów biurowych, literatura i prenumerata czasopism fachowych, usługi telekomunikacyjne komórkowe i stacjonarne (jeśli istnieje dobry automatyczny system rozliczania rozmów telefonicznych), usługi informatyczne, koszty reprezentacji i reklamy limitowanej, podróże służbowe, ryczałty itp. Jest to typowy układ kalkulacyjny kosztów komórki administracyjnej.
Koszty utrzymania hali fabrycznej to koszty zużycia energii elektrycznej, m.in. oświetlenia hali, zużycia energii cieplnej (np. ogrzania hali), zużycia wody na cele ogólne, odprowadzenia ścieków, utrzymania czystości na terenie hali, zabezpieczenia ładu i porządku (ochrony), konserwacji i remontów, podatku od nieruchomości, amortyzacji itp. Istotne dla ewidencji kosztów utrzymania hali fabrycznej są liczniki zużycia mediów. Jeśli ich nie ma, to trudno mieć miarodajne zużycie mediów. Bez liczników na obiektach nie ma sensu sztuczne rozliczanie zużycia energii elektrycznej czy też cieplnej.
Koszty utrzymania służb technicznych są związane z zabezpieczeniem ruchu maszyn i urządzeń. Każda maszyna oraz ciąg technologiczny musi być na bieżąco konserwowany, sprawdzany czy też szerzej – monitorowany pod kątem jego prawidłowego funkcjonowania, a to jest zadaniem wyodrębnionych służb technicznych. Jest to istotne, gdyż na ogół koszty profilaktyki są znacznie niższe niż koszty usuwania skutków awarii i przestojów produkcyjnych, które są wynikiem awarii. Układ kalkulacyjny kosztów działalności tych służb może być następujący: amortyzacja, wynagrodzenia, narzuty na wynagrodzenia, szkolenia, świadczenia na rzecz pracowników, części zamienne, usługi konserwacji, zużycie materiałów, literatura i prenumerata czasopism fachowych, usługi telekomunikacyjne, usługi informatyczne, usługi laboratoryjne, podróże służbowe itp. Szczegółowość pozycji kosztowych zależy od zadań, które mają wypełniać służby techniczne w procesie prawidłowego funkcjonowania procesu produkcyjnego, oraz wyposażenia w urządzenia niezbędne do ich funkcjonowania.
UWAGA!
Należy pamiętać, że kosztów części zamiennych do maszyn lub ciągu technologicznego nie należy przypisywać działowi służb technicznych (utrzymania ruchu), gdyż części te dotyczą konkretnej maszyny i to jej należy przypisać te koszty. Służby techniczne utrzymania ruchu zabezpieczają tylko prawidłowość funkcjonowania procesu produkcyjnego.
Oprócz wymienionych grup kosztów występują również koszty, których nie można jednoznacznie przypisać do wyodrębnionych procesów lub miejsc powstawania kosztów, np. opłata za wieczyste użytkowanie gruntu. Nie oznacza to, że kosztów tych nie należy kontrolować. Należy ewidencjonować je na osobnym koncie.
Przykładowe rozwiązanie dotyczące ewidencji kosztów wydziałowych może wyglądać jak w tabeli 1.
Przedstawione w tabeli 1 rozwiązanie ewidencyjne ma charakter jedynie przykładowy. Niemniej ilustruje sposób takiej ewidencji kosztów wydziałowych, który pozwala na ich przejrzystość. Tym samym lepiej można później te koszty planować i kontrolować. Ponadto łatwiej jest przyjmować odpowiednie klucze rozliczeniowe na potrzeby rozliczania kosztów wydziałowych zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości.
Koszty wydziałowe mogą być ewidencjonowane na innych kontach, które nie mają w nazwie słów „koszty wydziałowe”, ale ewidentnie się do nich zaliczają, np. koszty utrzymania hali fabrycznej czy też maszyn. Nazewnictwo poszczególnych kont syntetycznych i analitycznych zależy tylko od przyjętych zasad tworzenia zakładowych planów kont i stopnia ich szczegółowości czy też dostosowania ich do tworzonych w przedsiębiorstwie budżetów.

Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

• art. 28 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA