REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty wydziałowe

REKLAMA

Jestem pracownikiem niewielkiej firmy produkcyjnej i chciałbym zapytać, w jaki sposób należy ewidencjonować koszty wydziałowe, aby uzyskać ich większą przejrzystość?
RADA
W pierwszej kolejności należy te koszty zidentyfikować oraz rozpoznać przyczyny i mechanizmy ich powstawania. W dalszej kolejności – ustalić ich wysokość i wydzielić te, które chcemy szczególnie monitorować, a następnie opracować zakładowy plan kont w tym zakresie.

UZASADNIENIE
Podstawą uzyskania przejrzystości ponoszonych kosztów wydziałowych jest ich identyfikacja w przedsiębiorstwie. Ustalenie układu ewidencyjnego tych kosztów jest punktem wyjścia do prac nad zakładowym planem kont.
UWAGA!
Generalnie przyjmuje się, że do kosztów wydziałowych są zaliczane koszty:
• utrzymania ciągu technologicznego, w tym maszyn i urządzeń produkcyjnych,
• zarządzania i administrowania wydziałem produkcyjnym,
• utrzymania hali fabrycznej,
• utrzymania służb technicznych zabezpieczających prawidłowe funkcjonowanie procesu produkcyjnego.
Wymienione grupy kosztów wydziałowych mają swoje odrębne mechanizmy i przyczyny powstawania. Zależą one w głównej mierze od wielkości i specyfiki produkcji, w tym przyjętej technologii produkcji oraz organizacji przedsiębiorstwa. W zasadzie mają one charakter kosztów stałych.
Koszty utrzymania ciągu technologicznego to koszty związane z utrzymaniem maszyn, urządzeń czy też całych linii technologicznych. Zależą one m.in. od specyfiki produkcji oraz od stopnia ich wykorzystania w procesie produkcyjnym czy też technologii wykonania. Do podstawowych kosztów należy zaliczyć: amortyzację, zużycie materiałów, części zamienne, zużycie energii (elektrycznej, cieplnej, gazu, sprężonego powietrza, pary), remonty i konserwacje. Oprócz kosztów zużycia energii, pozostałe koszty mają charakter kosztów stałych. W ramach kosztów utrzymania ciągu technologicznego należy przypisywać koszty do każdej znaczącej maszyny lub ciągu technologicznego. Należy pamiętać również o kosztach zabezpieczenia oraz ochrony maszyn i ciągów technologicznych w przedsiębiorstwie przed osobami niepożądanymi, które mogą np. ulec wypadkowi lub uszkodzić maszyny. Tak więc należy odpowiednio zorganizować dostęp do obszaru produkcyjnego, np. przez wydzielenie sektorów i wejście do nich tylko za pomocą odpowiednio opracowanych kart dostępu dla pracowników przedsiębiorstwa.
Koszty zarządzania i administrowania wydziałem produkcyjnym to w zasadzie koszty administracyjne, do których należy zaliczyć koszty kierownictwa wydziału, działu przygotowania produkcji czy też działu głównego technologa. Podział ten zależy od wielkości przedsiębiorstwa i jego struktury organizacyjnej lub przyjętej organizacji produkcji, która najczęściej jest podyktowana organizacją procesu technologicznego. Typowy układ kalkulacyjny kosztów to: amortyzacja, wynagrodzenia, narzuty na wynagrodzenia, szkolenia, świadczenia na rzecz pracowników (tylko przypisanym pracownikom danego działu), zużycie materiałów biurowych, literatura i prenumerata czasopism fachowych, usługi telekomunikacyjne komórkowe i stacjonarne (jeśli istnieje dobry automatyczny system rozliczania rozmów telefonicznych), usługi informatyczne, koszty reprezentacji i reklamy limitowanej, podróże służbowe, ryczałty itp. Jest to typowy układ kalkulacyjny kosztów komórki administracyjnej.
Koszty utrzymania hali fabrycznej to koszty zużycia energii elektrycznej, m.in. oświetlenia hali, zużycia energii cieplnej (np. ogrzania hali), zużycia wody na cele ogólne, odprowadzenia ścieków, utrzymania czystości na terenie hali, zabezpieczenia ładu i porządku (ochrony), konserwacji i remontów, podatku od nieruchomości, amortyzacji itp. Istotne dla ewidencji kosztów utrzymania hali fabrycznej są liczniki zużycia mediów. Jeśli ich nie ma, to trudno mieć miarodajne zużycie mediów. Bez liczników na obiektach nie ma sensu sztuczne rozliczanie zużycia energii elektrycznej czy też cieplnej.
Koszty utrzymania służb technicznych są związane z zabezpieczeniem ruchu maszyn i urządzeń. Każda maszyna oraz ciąg technologiczny musi być na bieżąco konserwowany, sprawdzany czy też szerzej – monitorowany pod kątem jego prawidłowego funkcjonowania, a to jest zadaniem wyodrębnionych służb technicznych. Jest to istotne, gdyż na ogół koszty profilaktyki są znacznie niższe niż koszty usuwania skutków awarii i przestojów produkcyjnych, które są wynikiem awarii. Układ kalkulacyjny kosztów działalności tych służb może być następujący: amortyzacja, wynagrodzenia, narzuty na wynagrodzenia, szkolenia, świadczenia na rzecz pracowników, części zamienne, usługi konserwacji, zużycie materiałów, literatura i prenumerata czasopism fachowych, usługi telekomunikacyjne, usługi informatyczne, usługi laboratoryjne, podróże służbowe itp. Szczegółowość pozycji kosztowych zależy od zadań, które mają wypełniać służby techniczne w procesie prawidłowego funkcjonowania procesu produkcyjnego, oraz wyposażenia w urządzenia niezbędne do ich funkcjonowania.
UWAGA!
Należy pamiętać, że kosztów części zamiennych do maszyn lub ciągu technologicznego nie należy przypisywać działowi służb technicznych (utrzymania ruchu), gdyż części te dotyczą konkretnej maszyny i to jej należy przypisać te koszty. Służby techniczne utrzymania ruchu zabezpieczają tylko prawidłowość funkcjonowania procesu produkcyjnego.
Oprócz wymienionych grup kosztów występują również koszty, których nie można jednoznacznie przypisać do wyodrębnionych procesów lub miejsc powstawania kosztów, np. opłata za wieczyste użytkowanie gruntu. Nie oznacza to, że kosztów tych nie należy kontrolować. Należy ewidencjonować je na osobnym koncie.
Przykładowe rozwiązanie dotyczące ewidencji kosztów wydziałowych może wyglądać jak w tabeli 1.
Przedstawione w tabeli 1 rozwiązanie ewidencyjne ma charakter jedynie przykładowy. Niemniej ilustruje sposób takiej ewidencji kosztów wydziałowych, który pozwala na ich przejrzystość. Tym samym lepiej można później te koszty planować i kontrolować. Ponadto łatwiej jest przyjmować odpowiednie klucze rozliczeniowe na potrzeby rozliczania kosztów wydziałowych zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości.
Koszty wydziałowe mogą być ewidencjonowane na innych kontach, które nie mają w nazwie słów „koszty wydziałowe”, ale ewidentnie się do nich zaliczają, np. koszty utrzymania hali fabrycznej czy też maszyn. Nazewnictwo poszczególnych kont syntetycznych i analitycznych zależy tylko od przyjętych zasad tworzenia zakładowych planów kont i stopnia ich szczegółowości czy też dostosowania ich do tworzonych w przedsiębiorstwie budżetów.

Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

• art. 28 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA