REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie na przykładach, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu. Czy jest to uzależnione od otrzymania faktury, czy też w przypadku nieotrzymania faktury obowiązek ten powstaje w innym terminie?
Najczęściej obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstanie w dniu wystawienia faktury przez dostawcę. Jeżeli dostawca nie wystawi faktury, to obowiązek podatkowy powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu ilustrują dwa poniższe przykłady.
Pierwszy odnosi się do sytuacji, gdy dostawca nie wystawił faktury. Drugi natomiast przedstawia transakcję, w wyniku której dostawca taką fakturę wystawił. Regułą jest, iż transakcje takie będą dokumentowane fakturami, dlatego też z sytuacjami przedstawionymi w drugim przykładzie będziemy mieli najczęściej do czynienia.
Przykład 1
W lipcu br. polska firma zakupiła towary handlowe na terenie Niemiec. Fakturę za dokonane zakupy wystawił kontrahent niemiecki, jednak dopiero z datą 20 września. Biorąc pod uwagę postanowienia art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy z tytułu dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy zakupionych towarów, a więc w omawianym przypadku 15 sierpnia. W rozliczeniu za sierpień należne z tego tytułu zobowiązanie powinno być uwzględnione w składanej do urzędu skarbowego deklaracji VAT-7.
Przykład 2
15 sierpnia br. polska firma dokonała zakupu towarów handlowych na Słowacji. W tym też dniu słowacki kontrahent wystawił fakturę. Obowiązek podatkowy w tym przypadku, jako wyjątek od ogólnej zasady, powstanie również w sierpniu, czyli z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta ze Słowacji.
Dokumentami potwierdzającymi dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia są: faktura VAT wystawiona przez kontrahenta z Unii Europejskiej oraz wszelkie inne dokumenty pozwalające w szczególności na określenie miejsca wykonania czynności, podstawy opodatkowania oraz wysokości podatku należnego.
Podstawą do rozliczenia należnego zobowiązania podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jest natomiast faktura wewnętrzna wystawiana przez polskiego podatnika dokonującego tego nabycia.
Wynikająca z wystawionej przez nabywcę faktury wewnętrznej kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia stanowi równocześnie kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim zakupione towary wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Na podstawie tych faktur oraz rejestrów prowadzonych na potrzeby podatku od towarów i usług sporządzane są następnie stosowne deklaracje VAT-7.
Ponadto do obowiązków każdego podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia lub dostawy należy również złożenie za okresy kwartalne, w terminie do 25. dnia następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, stosownej informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towarów na druku VAT UE.
•  art. 20 ust. 5 i 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Aldona Werner
pracownik aparatu skarbowego, specjalista w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA