REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie na przykładach, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu. Czy jest to uzależnione od otrzymania faktury, czy też w przypadku nieotrzymania faktury obowiązek ten powstaje w innym terminie?
Najczęściej obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstanie w dniu wystawienia faktury przez dostawcę. Jeżeli dostawca nie wystawi faktury, to obowiązek podatkowy powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu ilustrują dwa poniższe przykłady.
Pierwszy odnosi się do sytuacji, gdy dostawca nie wystawił faktury. Drugi natomiast przedstawia transakcję, w wyniku której dostawca taką fakturę wystawił. Regułą jest, iż transakcje takie będą dokumentowane fakturami, dlatego też z sytuacjami przedstawionymi w drugim przykładzie będziemy mieli najczęściej do czynienia.
Przykład 1
W lipcu br. polska firma zakupiła towary handlowe na terenie Niemiec. Fakturę za dokonane zakupy wystawił kontrahent niemiecki, jednak dopiero z datą 20 września. Biorąc pod uwagę postanowienia art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy z tytułu dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy zakupionych towarów, a więc w omawianym przypadku 15 sierpnia. W rozliczeniu za sierpień należne z tego tytułu zobowiązanie powinno być uwzględnione w składanej do urzędu skarbowego deklaracji VAT-7.
Przykład 2
15 sierpnia br. polska firma dokonała zakupu towarów handlowych na Słowacji. W tym też dniu słowacki kontrahent wystawił fakturę. Obowiązek podatkowy w tym przypadku, jako wyjątek od ogólnej zasady, powstanie również w sierpniu, czyli z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta ze Słowacji.
Dokumentami potwierdzającymi dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia są: faktura VAT wystawiona przez kontrahenta z Unii Europejskiej oraz wszelkie inne dokumenty pozwalające w szczególności na określenie miejsca wykonania czynności, podstawy opodatkowania oraz wysokości podatku należnego.
Podstawą do rozliczenia należnego zobowiązania podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jest natomiast faktura wewnętrzna wystawiana przez polskiego podatnika dokonującego tego nabycia.
Wynikająca z wystawionej przez nabywcę faktury wewnętrznej kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia stanowi równocześnie kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim zakupione towary wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Na podstawie tych faktur oraz rejestrów prowadzonych na potrzeby podatku od towarów i usług sporządzane są następnie stosowne deklaracje VAT-7.
Ponadto do obowiązków każdego podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia lub dostawy należy również złożenie za okresy kwartalne, w terminie do 25. dnia następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, stosownej informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towarów na druku VAT UE.
•  art. 20 ust. 5 i 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Aldona Werner
pracownik aparatu skarbowego, specjalista w zakresie VAT


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA