REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zwrot pracownikowi części kosztów Internetu w systemie "praca w domu" jest opodatkowany

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka cywilna stosuje system "praca w domu". Pracownicy dwa dni w tygodniu pracują w domu za pomocą Internetu (łącze szerokopasmowe). Pracodawca zwraca pracownikom część poniesionych przez nich opłat abonamentowych na rzecz dostawcy Internetu. Czy przekazanie miesięcznie z tego tytułu każdemu pracownikowi kilkudziesięciu złotych podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego?
RADA
Organy podatkowe tego typu dofinansowanie pracowników traktują jako przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu. Niektórzy pracodawcy próbują stosować zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu używania przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzi, materiałów lub sprzętu stanowiącego ich własność. Internet nie jest jednak zdaniem organów podatkowych narzędziem i pracodawcy popełniają błąd, stosując to zwolnienie. Szczegóły – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W Polsce jako przychody z pracy opodatkowana jest nie tylko pensja. Podatek może objąć wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, czy też świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika. Dlatego pokrycie przez pracodawcę kosztów Internetu podłączonego do sieci w miejscu zamieszkania pracownika będzie traktowane jako przychód pracownika z pracy i opodatkowane oraz oskładkowane.
Przykład
W agencji reklamowej każdy pracownik zobowiązany jest do posiadania w swoim mieszkaniu albo domu szerokopasmowego dostępu do Internetu. Pracownicy pracują w miejscu zamieszkania, z wyjątkiem zadań wymagających osobistego stawienia się w siedzibie firmy (np. prezentacja gotowych projektów klientowi). Agencja reklamowa zwraca pracownikom 50 zł miesięcznie z tytułu ponoszonych przez nich wydatków na Internet. Jest to przychód ze stosunku pracy podlegający oskładkowaniu i opodatkowaniu.
Pracodawca może próbować podpisać umowę o dostęp do Internetu bezpośrednio z firmą świadczącą tego typu usługi. Wydaje się, że będzie to w praktyce bardzo utrudnione ze względu na brak tytułu prawnego pracodawcy do mieszkania pracownika. Jest on wymagany przez dostawców Internetu również do wypożyczenia modemu szerokopasmowego, bowiem tytuł prawny do mieszkania gwarantuje dostawcy jego odzyskanie. Jednak nawet podpisanie umów o dostęp do Internetu bezpośrednio z dostawcą Internetu niewiele zmieni w sytuacji pracownika, pomimo że stronami umowy będzie operator telekomunikacyjny oraz pracodawca. Organy podatkowe potraktują dostęp do Internetu w takiej sytuacji jako nieodpłatne świadczenie wynikające ze stosunku pracy albo wręcz jako darowiznę.
Zwolnienie od opodatkowania ekwiwalentów pieniężnych za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt stanowiące ich własność jest możliwe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 updof. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że przekazanie przez pracodawcę dostępu do Internetu nie jest przekazaniem narzędzi niezbędnych pracownikowi do pracy. Przykładem takiej interpretacji jest pismo z 11 maja 2005 r., którego autorem jest Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (nr 1472/RPŁ/415-25/05/KMP). Zapytanie o interpretację przepisów podatkowych złożyła spółka, która refunduje swoim pracownikom koszty zakupionych przez nich usług dostępu do Internetu. Pracownicy wykorzystywali łącze internetowe do celów służbowych. Pytający uważał, że w przypadku wykorzystywania przez pracowników łącza internetowego do wykonywania pracy ekwiwalenty pieniężne wypłacane z tego tytułu podlegają zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 13 updof. Naczelnik urzędu skarbowego udzielił w tej sprawie następującej odpowiedzi, nie zgadzając się z taką interpretacją przepisów:Definicja zawarta w słowniku języka polskiego PWN mówi, iż przez narzędzie rozumie się: „urządzenie proste lub złożone umożliwiające wykonywanie jakiejś czynności lub pracy; przyrząd, instrument”. Zgodnie z tą definicją usługa dostępu do Internetu nie jest narzędziem. (....) W związku z powyższym kwoty, o których mowa w przedmiotowym wniosku, wypłacone pracownikom, nie podlegają zwolnieniu wynikającemu z art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc Spółka jako płatnik jest obowiązana do doliczenia ich do pozostałych dochodów ze stosunku pracy i opodatkować je podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Można się spodziewać, że organy podatkowe będą w takich sprawach zapewne dodatkowo argumentować, że pracownicy mogą wykorzystywać Internet zarówno w pracy, jak i do użytku osobistego.

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Małgorzata Korycka
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA