REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zwrot pracownikowi części kosztów Internetu w systemie "praca w domu" jest opodatkowany

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka cywilna stosuje system "praca w domu". Pracownicy dwa dni w tygodniu pracują w domu za pomocą Internetu (łącze szerokopasmowe). Pracodawca zwraca pracownikom część poniesionych przez nich opłat abonamentowych na rzecz dostawcy Internetu. Czy przekazanie miesięcznie z tego tytułu każdemu pracownikowi kilkudziesięciu złotych podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego?
RADA
Organy podatkowe tego typu dofinansowanie pracowników traktują jako przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu. Niektórzy pracodawcy próbują stosować zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu używania przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzi, materiałów lub sprzętu stanowiącego ich własność. Internet nie jest jednak zdaniem organów podatkowych narzędziem i pracodawcy popełniają błąd, stosując to zwolnienie. Szczegóły – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W Polsce jako przychody z pracy opodatkowana jest nie tylko pensja. Podatek może objąć wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, czy też świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika. Dlatego pokrycie przez pracodawcę kosztów Internetu podłączonego do sieci w miejscu zamieszkania pracownika będzie traktowane jako przychód pracownika z pracy i opodatkowane oraz oskładkowane.
Przykład
W agencji reklamowej każdy pracownik zobowiązany jest do posiadania w swoim mieszkaniu albo domu szerokopasmowego dostępu do Internetu. Pracownicy pracują w miejscu zamieszkania, z wyjątkiem zadań wymagających osobistego stawienia się w siedzibie firmy (np. prezentacja gotowych projektów klientowi). Agencja reklamowa zwraca pracownikom 50 zł miesięcznie z tytułu ponoszonych przez nich wydatków na Internet. Jest to przychód ze stosunku pracy podlegający oskładkowaniu i opodatkowaniu.
Pracodawca może próbować podpisać umowę o dostęp do Internetu bezpośrednio z firmą świadczącą tego typu usługi. Wydaje się, że będzie to w praktyce bardzo utrudnione ze względu na brak tytułu prawnego pracodawcy do mieszkania pracownika. Jest on wymagany przez dostawców Internetu również do wypożyczenia modemu szerokopasmowego, bowiem tytuł prawny do mieszkania gwarantuje dostawcy jego odzyskanie. Jednak nawet podpisanie umów o dostęp do Internetu bezpośrednio z dostawcą Internetu niewiele zmieni w sytuacji pracownika, pomimo że stronami umowy będzie operator telekomunikacyjny oraz pracodawca. Organy podatkowe potraktują dostęp do Internetu w takiej sytuacji jako nieodpłatne świadczenie wynikające ze stosunku pracy albo wręcz jako darowiznę.
Zwolnienie od opodatkowania ekwiwalentów pieniężnych za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt stanowiące ich własność jest możliwe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 updof. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że przekazanie przez pracodawcę dostępu do Internetu nie jest przekazaniem narzędzi niezbędnych pracownikowi do pracy. Przykładem takiej interpretacji jest pismo z 11 maja 2005 r., którego autorem jest Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (nr 1472/RPŁ/415-25/05/KMP). Zapytanie o interpretację przepisów podatkowych złożyła spółka, która refunduje swoim pracownikom koszty zakupionych przez nich usług dostępu do Internetu. Pracownicy wykorzystywali łącze internetowe do celów służbowych. Pytający uważał, że w przypadku wykorzystywania przez pracowników łącza internetowego do wykonywania pracy ekwiwalenty pieniężne wypłacane z tego tytułu podlegają zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 13 updof. Naczelnik urzędu skarbowego udzielił w tej sprawie następującej odpowiedzi, nie zgadzając się z taką interpretacją przepisów:Definicja zawarta w słowniku języka polskiego PWN mówi, iż przez narzędzie rozumie się: „urządzenie proste lub złożone umożliwiające wykonywanie jakiejś czynności lub pracy; przyrząd, instrument”. Zgodnie z tą definicją usługa dostępu do Internetu nie jest narzędziem. (....) W związku z powyższym kwoty, o których mowa w przedmiotowym wniosku, wypłacone pracownikom, nie podlegają zwolnieniu wynikającemu z art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc Spółka jako płatnik jest obowiązana do doliczenia ich do pozostałych dochodów ze stosunku pracy i opodatkować je podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Można się spodziewać, że organy podatkowe będą w takich sprawach zapewne dodatkowo argumentować, że pracownicy mogą wykorzystywać Internet zarówno w pracy, jak i do użytku osobistego.

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Małgorzata Korycka
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA