REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do inwentaryzacji

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, przygotowuje się właśnie do pierwszej inwentaryzacji. Z czego wynika obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji oraz w jaki sposób przeprowadzić ją w najbardziej efektywny sposób?
RADA
Obowiązek przeprowadzenia rocznego spisu posiadanych aktywów i pasywów wynika z zapisów ustawy o rachunkowości. Jednak nierozsądnie byłoby traktować inwentaryzację tylko i wyłącznie jako wypełnienie wymogów stawianych przez przepisy prawne. Nakład pracy, a tym samym ponoszone znaczne koszty, każą oczekiwać większych korzyści z przeprowadzenia inwentaryzacji.
Aby jednak tak się stało, niezbędne jest właściwe przygotowanie się do niej, a w szczególności określenie najważniejszych elementów, które muszą zostać wypełnione podczas jej trwania.
Wytyczne dotyczące inwentaryzacji zostały ujęte w rozdziale 3 (art. 26– –27) ustawy o rachunkowości. Zawiera on wskazanie, jakimi metodami inwentaryzować poszczególne składniki aktywów i pasywów oraz jakie są obligatoryjne terminy jej przeprowadzania. Pozostałe wytyczne dotyczące inwentaryzacji wynikają z praktyki i nie są uregulowane żadnymi oficjalnymi normami.

UZASADNIENIE
Inwentaryzację mogą przeprowadzić pracownicy jednostki, wyspecjalizowana jednostka lub specjalnie zatrudnieni do tego pracownicy. Ważne jest, aby spisu dokonywały osoby niezwiązane bezpośrednio z inwentaryzowanym składnikiem. Wyznaczając pracowników do inwentaryzacji należy zwracać szczególną uwagę na ich nieskazitelną opinię oraz wykluczyć możliwe nieformalne powiązania.
Wyznaczeni do spisu pracownicy, „komisja inwentaryzacyjna” na czele z przewodniczącym, powinni zostać podzieleni na:
• zespoły spisowe,
• kontrolerów.
Liczba osób wyznaczonych do poszczególnych zadań zależy od wielkości jednostki oraz zakresu inwentaryzowanych składników. W mniejszych jednostkach przewodniczący może równocześnie pełnić funkcję kontrolera. W dużych podmiotach gospodarczych zarówno zespołów spisowych, jak i kontrolerów będzie kilku. Może wystąpić potrzeba powołania nie tylko przewodniczącego, ale również i jego zastępcy.
Głównym zadaniem przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej jest sprawowanie ogólnego nadzoru oraz organizacja inwentaryzacji jako całości. Jego zadaniem jest czuwanie nad spisem oraz natychmiastowe reagowanie na zauważone nieprawidłowości. Musi również czuwać nad terminowym wykonywaniem prac.
Pozycja w firmie przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej powinna być na tyle silna, aby wydawane przez niego polecenia nie podlegały dyskusji. Wskazane jest, aby posiadał on również doświadczenie w inwentaryzacji.
Zasadniczą część prac, szczególnie podczas spisu z natury, wykonują zespoły spisowe. Liczba zespołów jest w zasadzie nieograniczona. W ich skład wchodzą 2–3 osoby niezwiązane bezpośrednio ze spisywanym składnikiem. Obowiązkowo w spisie z natury musi uczestniczyć osoba (osoby) odpowiedzialna materialnie (np. magazynier, kasjerka) za dany składnik. Ale uwaga – liczenia nie może dokonywać ta osoba. Jej zadaniem jest pomoc w identyfikacji składnika zapasów. W sposób naturalny dokonuje ona również weryfikacji pracy zespołów spisowych. Jeżeli przedmiotem spisu są składniki wymagające np. przenoszenia, warto przypisać do zespołu osobę do obsługi technicznej.
UWAGA!
Kluczową osobą podczas inwentaryzacji jest kontroler. Zadaniem kontrolera jest wyrywkowe dokonanie weryfikacji, czy zinwentaryzowana wielkość wpisana do arkusza spisowego jest zgodna ze stanem faktycznym. Kontroler nigdy nie powinien dokonywać weryfikacji sam.
Fakt dokonania kontroli powinien znaleźć swoje odzwierciedlenie w arkuszu spisowym.
Trudno wyobrazić sobie zarówno spis z natury, jak i całą inwentaryzację, bez dobrego kontrolera. Inwentaryzacja ma na celu przede wszystkim ustalenie, czy dane składniki aktywów i pasywów istnieją oraz jaka jest ich przydatność. Zadaniem kontrolera jest weryfikacja wcześniej dokonanych pomiarów i wydanie opinii, czy dany zespół spisowy prawidłowo wykonywał swoją pracę. Kontroler powinien również ocenić przygotowanie pola spisowego do spisu oraz oceniać kompetencje osób odpowiedzialnych materialnie (np. magazynierów), jak również osób dokonujących inwentaryzacji.
Sprawne przeprowadzenie inwentaryzacji zależy w dużej mierze od umiejętnego podziału przedmiotu inwentaryzacji na pola spisowe. Pole spisowe to dające się wyodrębnić miejsce, które może zostać objęte spisem przez jeden lub więcej zespołów spisowych.
Dużo mniej absorbującym całą jednostkę są pozostałe dwie metody inwentaryzacji. Wysyłkę potwierdzeń sald oraz ich rozliczanie, a także weryfikację w drodze porównania z dokumentami mogą przeprowadzać w zasadzie pracownicy księgowości. Tylko w niektórych przypadkach uzasadnione jest powołanie innych osób, np. przy inwentaryzacji gruntów czy trudno dostępnych środków trwałych. Jednak i w tym przypadku osoby te powinny raczej służyć pomocą w identyfikacji odpowiednich dokumentów, a odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji powinna spoczywać na innych osobach. Również w tym przypadku kontroler powinien dokonywać wyrywkowo oceny prawidłowości tych prac.
Jednym z istotnych elementów dobrze przeprowadzonej inwentaryzacji jest przeszkolenie wyznaczonych pracowników. Szkolenie powinno nie tylko nauczyć zasad przeprowadzania inwentaryzacji (techniki), ale także określać zasady postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. Warto, aby szkolenie przeprowadziła osoba spoza firmy – specjalista z zakresu inwentaryzacji. Szkolenia przeprowadzane przez pracowników często prowadzą do powielania błędów z lat ubiegłych.
Ważne jest, aby podczas szkolenia pracownicy otrzymali najważniejsze wytyczne w formie pisemnej. I nie należy zapominać o liście obecności.
Dokumentem wieńczącym przygotowania do inwentaryzacji jest zarządzenie w sprawie rocznej inwentaryzacji wydane przez kierownika jednostki (zarząd). Powinno ono zostać wydane przed rozpoczęciem inwentaryzacji. Jeżeli jednostka podlega badaniu przez biegłego rewidenta lub planuje poddać się takiemu badaniu, biegły rewident powinien zostać poinformowany o terminach inwentaryzacji odpowiednio wcześniej, aby mógł uczestniczyć (jako obserwator) w spisie istotnych składników majątku.

Piotr Rybicki
specjalista z dziedziny finansów i rachunkowości

• art. 26 i 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA