REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do inwentaryzacji

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, przygotowuje się właśnie do pierwszej inwentaryzacji. Z czego wynika obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji oraz w jaki sposób przeprowadzić ją w najbardziej efektywny sposób?
RADA
Obowiązek przeprowadzenia rocznego spisu posiadanych aktywów i pasywów wynika z zapisów ustawy o rachunkowości. Jednak nierozsądnie byłoby traktować inwentaryzację tylko i wyłącznie jako wypełnienie wymogów stawianych przez przepisy prawne. Nakład pracy, a tym samym ponoszone znaczne koszty, każą oczekiwać większych korzyści z przeprowadzenia inwentaryzacji.
Aby jednak tak się stało, niezbędne jest właściwe przygotowanie się do niej, a w szczególności określenie najważniejszych elementów, które muszą zostać wypełnione podczas jej trwania.
Wytyczne dotyczące inwentaryzacji zostały ujęte w rozdziale 3 (art. 26– –27) ustawy o rachunkowości. Zawiera on wskazanie, jakimi metodami inwentaryzować poszczególne składniki aktywów i pasywów oraz jakie są obligatoryjne terminy jej przeprowadzania. Pozostałe wytyczne dotyczące inwentaryzacji wynikają z praktyki i nie są uregulowane żadnymi oficjalnymi normami.

UZASADNIENIE
Inwentaryzację mogą przeprowadzić pracownicy jednostki, wyspecjalizowana jednostka lub specjalnie zatrudnieni do tego pracownicy. Ważne jest, aby spisu dokonywały osoby niezwiązane bezpośrednio z inwentaryzowanym składnikiem. Wyznaczając pracowników do inwentaryzacji należy zwracać szczególną uwagę na ich nieskazitelną opinię oraz wykluczyć możliwe nieformalne powiązania.
Wyznaczeni do spisu pracownicy, „komisja inwentaryzacyjna” na czele z przewodniczącym, powinni zostać podzieleni na:
• zespoły spisowe,
• kontrolerów.
Liczba osób wyznaczonych do poszczególnych zadań zależy od wielkości jednostki oraz zakresu inwentaryzowanych składników. W mniejszych jednostkach przewodniczący może równocześnie pełnić funkcję kontrolera. W dużych podmiotach gospodarczych zarówno zespołów spisowych, jak i kontrolerów będzie kilku. Może wystąpić potrzeba powołania nie tylko przewodniczącego, ale również i jego zastępcy.
Głównym zadaniem przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej jest sprawowanie ogólnego nadzoru oraz organizacja inwentaryzacji jako całości. Jego zadaniem jest czuwanie nad spisem oraz natychmiastowe reagowanie na zauważone nieprawidłowości. Musi również czuwać nad terminowym wykonywaniem prac.
Pozycja w firmie przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej powinna być na tyle silna, aby wydawane przez niego polecenia nie podlegały dyskusji. Wskazane jest, aby posiadał on również doświadczenie w inwentaryzacji.
Zasadniczą część prac, szczególnie podczas spisu z natury, wykonują zespoły spisowe. Liczba zespołów jest w zasadzie nieograniczona. W ich skład wchodzą 2–3 osoby niezwiązane bezpośrednio ze spisywanym składnikiem. Obowiązkowo w spisie z natury musi uczestniczyć osoba (osoby) odpowiedzialna materialnie (np. magazynier, kasjerka) za dany składnik. Ale uwaga – liczenia nie może dokonywać ta osoba. Jej zadaniem jest pomoc w identyfikacji składnika zapasów. W sposób naturalny dokonuje ona również weryfikacji pracy zespołów spisowych. Jeżeli przedmiotem spisu są składniki wymagające np. przenoszenia, warto przypisać do zespołu osobę do obsługi technicznej.
UWAGA!
Kluczową osobą podczas inwentaryzacji jest kontroler. Zadaniem kontrolera jest wyrywkowe dokonanie weryfikacji, czy zinwentaryzowana wielkość wpisana do arkusza spisowego jest zgodna ze stanem faktycznym. Kontroler nigdy nie powinien dokonywać weryfikacji sam.
Fakt dokonania kontroli powinien znaleźć swoje odzwierciedlenie w arkuszu spisowym.
Trudno wyobrazić sobie zarówno spis z natury, jak i całą inwentaryzację, bez dobrego kontrolera. Inwentaryzacja ma na celu przede wszystkim ustalenie, czy dane składniki aktywów i pasywów istnieją oraz jaka jest ich przydatność. Zadaniem kontrolera jest weryfikacja wcześniej dokonanych pomiarów i wydanie opinii, czy dany zespół spisowy prawidłowo wykonywał swoją pracę. Kontroler powinien również ocenić przygotowanie pola spisowego do spisu oraz oceniać kompetencje osób odpowiedzialnych materialnie (np. magazynierów), jak również osób dokonujących inwentaryzacji.
Sprawne przeprowadzenie inwentaryzacji zależy w dużej mierze od umiejętnego podziału przedmiotu inwentaryzacji na pola spisowe. Pole spisowe to dające się wyodrębnić miejsce, które może zostać objęte spisem przez jeden lub więcej zespołów spisowych.
Dużo mniej absorbującym całą jednostkę są pozostałe dwie metody inwentaryzacji. Wysyłkę potwierdzeń sald oraz ich rozliczanie, a także weryfikację w drodze porównania z dokumentami mogą przeprowadzać w zasadzie pracownicy księgowości. Tylko w niektórych przypadkach uzasadnione jest powołanie innych osób, np. przy inwentaryzacji gruntów czy trudno dostępnych środków trwałych. Jednak i w tym przypadku osoby te powinny raczej służyć pomocą w identyfikacji odpowiednich dokumentów, a odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji powinna spoczywać na innych osobach. Również w tym przypadku kontroler powinien dokonywać wyrywkowo oceny prawidłowości tych prac.
Jednym z istotnych elementów dobrze przeprowadzonej inwentaryzacji jest przeszkolenie wyznaczonych pracowników. Szkolenie powinno nie tylko nauczyć zasad przeprowadzania inwentaryzacji (techniki), ale także określać zasady postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. Warto, aby szkolenie przeprowadziła osoba spoza firmy – specjalista z zakresu inwentaryzacji. Szkolenia przeprowadzane przez pracowników często prowadzą do powielania błędów z lat ubiegłych.
Ważne jest, aby podczas szkolenia pracownicy otrzymali najważniejsze wytyczne w formie pisemnej. I nie należy zapominać o liście obecności.
Dokumentem wieńczącym przygotowania do inwentaryzacji jest zarządzenie w sprawie rocznej inwentaryzacji wydane przez kierownika jednostki (zarząd). Powinno ono zostać wydane przed rozpoczęciem inwentaryzacji. Jeżeli jednostka podlega badaniu przez biegłego rewidenta lub planuje poddać się takiemu badaniu, biegły rewident powinien zostać poinformowany o terminach inwentaryzacji odpowiednio wcześniej, aby mógł uczestniczyć (jako obserwator) w spisie istotnych składników majątku.

Piotr Rybicki
specjalista z dziedziny finansów i rachunkowości

• art. 26 i 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA