REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazana zaliczka na poczet dostaw w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o i przekazaliśmy naszemu kontrahentowi zaliczkę na poczet dostawy towaru. Dostawca wystawił nam z tego tytułu fakturę VAT dokumentującą otrzymaną zaliczkę. Jak powinniśmy ująć w księgach rachunkowych przekazaną zaliczkę na dostawę i otrzymaną fakturę? Czy ustawa o rachunkowości przewiduje swobodę co do wyboru przez jednostkę ewidencji na koncie "Rozliczenie zakupu"?
W poniższych dwóch tabelach ewidencyjnych przedstawiamy dwie możliwe sytuacje związane z przekazaniem dostawcy zaliczki na poczet dostawy, a następnie rozliczenie tej dostawy. Pierwsza sytuacja to dostawy w drodze, a druga dotyczy dostaw niefakturowanych. Dla wyjaśnienia przypominamy, że materiały i towary, a także usługi w drodze występują w przypadku, gdy jednostka otrzymała dokument zakupu, czyli fakturę (rachunek), ale materiały lub towary jeszcze do jednostki nie dotarły. Dostawy niefakturowane powstają zaś wówczas, gdy towar lub materiał został już dostarczony i znajduje się w magazynie kupującego, nie ma jednak jeszcze faktury (rachunku).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czytelniczka pyta także o obowiązek stosowania lub niestosowania konta „Rozliczenie zakupu”. Zanim odpowiemy na to pytanie, warto zwrócić uwagę, do czego tak naprawdę służy to konto. Konto 300 „Rozliczenie zakupu” przeznaczone jest do rozliczenia zakupu materiałów, towarów i usług. Rozliczenie zakupu polega na porównaniu danych w zakresie dostaw przyjętych na podstawie dowodów przychodu (PZ) z otrzymanymi od dostawców fakturami (lub rachunkami). W związku z tym na koncie 300 ujmuje się zasadniczo:
– faktury dokumentujące dostawy,
– wartość dostaw wynikającą z dowodów PZ (przyjęcie do magazynu),
– wartość dostaw bezpośrednio przekazanych do produkcji,
– odchylenia od cen ewidencyjnych (o ile istnieją),
– różnice ilościowe i wartościowe między stanem faktycznym a stanem z faktury i wszelkie inne błędy występujące w fakturach dostawców.
Ujęte na koncie 300 „Rozliczenie zakupu” zapisy podlegają porównaniu na koniec każdego okresu sprawozdawczego (miesiąca) i ustaleniu materiałów w drodze (saldo po stronie Wn) oraz dostaw niefakturowanych (saldo po stronie Ma). Konto „Rozliczenie zakupu” może wykazywać dwa salda, a mianowicie: debetowe i kredytowe. Saldo debetowe wskazuje stan materiałów w drodze, natomiast saldo kredytowe wyraża stan dostaw niefakturowanych. Gdy chodzi o wykazanie tych sald w bilansie, to towary w drodze ujmuje się w aktywach bilansu jako zapasy w pozycji B.I.4 „Towary”, a materiały w drodze w pozycji B.I.1. „Materiały”, natomiast dostawy niefakturowane powinny zostać wykazane w pasywach bilansu jako „Zobowiązania krótkoterminowe” w pozycji B.III.1a) – Zobowiązania wobec jednostek powiązanych z tytułu dostaw i usług, lub w pozycji B.III.2d) – Zobowiązania wobec pozostałych jednostek z tytułu dostaw i usług.
Jeśli zaś chodzi o obowiązek stosowania konta „Rozliczenie zakupu”, to należy zwrócić uwagę na art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym w ramach przyjętych zasad rachunkowości jednostka ma możliwość stosowania uproszczeń, pod warunkiem jednak, że nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Uproszczenia w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych muszą znaleźć się rzecz jasna w zakładowym planie kont i muszą być opisane w polityce rachunkowości. Uproszczenia te mogą polegać między innymi na ograniczeniu liczby kont syntetycznych. Jednostka może samodzielnie zdecydować, czy będzie rozliczać wszystkie swoje dostawy materiałów, towarów i usług przy użyciu konta „Rozliczenie zakupu”, czy może wybierze prostsze rozwiązania, a mianowicie rozliczanie stanu dostaw w drodze i dostaw niefakturowanych jedynie na koniec okresu sprawozdawczego.
Podkreślmy, że każda jednostka powinna określić we własnym zakładowym planie kont przyjęte rozwiązania dotyczące między innymi sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych na koncie „Rozliczenie zakupu”. Jednostka może ewidencjonować na tym koncie wszystkie zakupy (materiałów, towarów, usług), a może też przyjąć rozwiązanie, że będzie ewidencjonować na koncie „Rozliczenie zakupu” jedynie np. zakupy materiałów, pomijając tym samym rozliczenie zakupu towarów i usług na tym koncie. Przyjęte rozwiązania ewidencyjne powinny więc uwzględniać specyfikę jednostki i potrzeby informacyjne.
Jeśli kierownik jednostki zdecyduje się na zmiany w polityce rachunkowości, to musi pamiętać o tym, że będzie miał obowiązek – jeśli wprowadzone zmiany wywierają istotny wpływ na bieżący okres, okresy ubiegłe lub na okresy późniejsze – ujawnić powód, dla którego takie zmiany wprowadził. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą (określając w informacji dodatkowej skutki wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie).

Aneta Mazur

Podstawa prawna:
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA