REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazana zaliczka na poczet dostaw w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o i przekazaliśmy naszemu kontrahentowi zaliczkę na poczet dostawy towaru. Dostawca wystawił nam z tego tytułu fakturę VAT dokumentującą otrzymaną zaliczkę. Jak powinniśmy ująć w księgach rachunkowych przekazaną zaliczkę na dostawę i otrzymaną fakturę? Czy ustawa o rachunkowości przewiduje swobodę co do wyboru przez jednostkę ewidencji na koncie "Rozliczenie zakupu"?
W poniższych dwóch tabelach ewidencyjnych przedstawiamy dwie możliwe sytuacje związane z przekazaniem dostawcy zaliczki na poczet dostawy, a następnie rozliczenie tej dostawy. Pierwsza sytuacja to dostawy w drodze, a druga dotyczy dostaw niefakturowanych. Dla wyjaśnienia przypominamy, że materiały i towary, a także usługi w drodze występują w przypadku, gdy jednostka otrzymała dokument zakupu, czyli fakturę (rachunek), ale materiały lub towary jeszcze do jednostki nie dotarły. Dostawy niefakturowane powstają zaś wówczas, gdy towar lub materiał został już dostarczony i znajduje się w magazynie kupującego, nie ma jednak jeszcze faktury (rachunku).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czytelniczka pyta także o obowiązek stosowania lub niestosowania konta „Rozliczenie zakupu”. Zanim odpowiemy na to pytanie, warto zwrócić uwagę, do czego tak naprawdę służy to konto. Konto 300 „Rozliczenie zakupu” przeznaczone jest do rozliczenia zakupu materiałów, towarów i usług. Rozliczenie zakupu polega na porównaniu danych w zakresie dostaw przyjętych na podstawie dowodów przychodu (PZ) z otrzymanymi od dostawców fakturami (lub rachunkami). W związku z tym na koncie 300 ujmuje się zasadniczo:
– faktury dokumentujące dostawy,
– wartość dostaw wynikającą z dowodów PZ (przyjęcie do magazynu),
– wartość dostaw bezpośrednio przekazanych do produkcji,
– odchylenia od cen ewidencyjnych (o ile istnieją),
– różnice ilościowe i wartościowe między stanem faktycznym a stanem z faktury i wszelkie inne błędy występujące w fakturach dostawców.
Ujęte na koncie 300 „Rozliczenie zakupu” zapisy podlegają porównaniu na koniec każdego okresu sprawozdawczego (miesiąca) i ustaleniu materiałów w drodze (saldo po stronie Wn) oraz dostaw niefakturowanych (saldo po stronie Ma). Konto „Rozliczenie zakupu” może wykazywać dwa salda, a mianowicie: debetowe i kredytowe. Saldo debetowe wskazuje stan materiałów w drodze, natomiast saldo kredytowe wyraża stan dostaw niefakturowanych. Gdy chodzi o wykazanie tych sald w bilansie, to towary w drodze ujmuje się w aktywach bilansu jako zapasy w pozycji B.I.4 „Towary”, a materiały w drodze w pozycji B.I.1. „Materiały”, natomiast dostawy niefakturowane powinny zostać wykazane w pasywach bilansu jako „Zobowiązania krótkoterminowe” w pozycji B.III.1a) – Zobowiązania wobec jednostek powiązanych z tytułu dostaw i usług, lub w pozycji B.III.2d) – Zobowiązania wobec pozostałych jednostek z tytułu dostaw i usług.
Jeśli zaś chodzi o obowiązek stosowania konta „Rozliczenie zakupu”, to należy zwrócić uwagę na art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym w ramach przyjętych zasad rachunkowości jednostka ma możliwość stosowania uproszczeń, pod warunkiem jednak, że nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Uproszczenia w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych muszą znaleźć się rzecz jasna w zakładowym planie kont i muszą być opisane w polityce rachunkowości. Uproszczenia te mogą polegać między innymi na ograniczeniu liczby kont syntetycznych. Jednostka może samodzielnie zdecydować, czy będzie rozliczać wszystkie swoje dostawy materiałów, towarów i usług przy użyciu konta „Rozliczenie zakupu”, czy może wybierze prostsze rozwiązania, a mianowicie rozliczanie stanu dostaw w drodze i dostaw niefakturowanych jedynie na koniec okresu sprawozdawczego.
Podkreślmy, że każda jednostka powinna określić we własnym zakładowym planie kont przyjęte rozwiązania dotyczące między innymi sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych na koncie „Rozliczenie zakupu”. Jednostka może ewidencjonować na tym koncie wszystkie zakupy (materiałów, towarów, usług), a może też przyjąć rozwiązanie, że będzie ewidencjonować na koncie „Rozliczenie zakupu” jedynie np. zakupy materiałów, pomijając tym samym rozliczenie zakupu towarów i usług na tym koncie. Przyjęte rozwiązania ewidencyjne powinny więc uwzględniać specyfikę jednostki i potrzeby informacyjne.
Jeśli kierownik jednostki zdecyduje się na zmiany w polityce rachunkowości, to musi pamiętać o tym, że będzie miał obowiązek – jeśli wprowadzone zmiany wywierają istotny wpływ na bieżący okres, okresy ubiegłe lub na okresy późniejsze – ujawnić powód, dla którego takie zmiany wprowadził. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą (określając w informacji dodatkowej skutki wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie).

Aneta Mazur

Podstawa prawna:
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA