REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wysokości naliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne, wypłacając pracownikom w styczniu 2006 r. wynagrodzenie za grudzień 2005 r.

REKLAMA

W naszym zakładzie wynagrodzenia wypłacane są do dziesiątego dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. W styczniu 2006 r. pracownicy otrzymają więc wynagrodzenie za grudzień 2005 r. Czy składka zdrowotna od przychodu, który należny jest za 2005 r., powinna zostać naliczona według stopy procentowej obowiązującej w 2005 r. czy 2006 r.?
RADA
Składkę na ubezpieczenie zdrowotne powinni Państwo naliczyć według stopy procentowej obowiązującej od 1 stycznia 2006 r., tj. 8,75%.

UZASADNIENIE
Do końca 2005 r. składkę na ubezpieczenie zdrowotne należało ustalać w wysokości 8,5% podstawy wymiaru. Natomiast w roku 2006 r. obowiązuje nowa stopa procentowa tej składki – 8,75%. Na stałe wysokość tej składki zmieni się od 1 stycznia 2007 r. – od tego roku będzie ona wynosić 9% podstawy wymiaru.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru składek i wysokości składek należnych za pracowników istotna jest data wypłacenia pracownikowi przychodu lub postawienia mu tego przychodu do dyspozycji. Składkę w wysokości 8,75% podstawy wymiaru należy naliczać od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji pracownika w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r., niezależnie od tego, za jaki okres przysługuje ten przychód.

PRZYKŁAD
W lutym 2006 r. pracownikom zostanie wypłacone wynagrodzenie roczne w wysokości 8,5% średniorocznego wynagrodzenia z poprzedniego roku. Mimo że wynagrodzenie należne jest z tytułu pracy w 2005 r., zostanie uwzględnione w podstawie wymiaru składek za luty 2006 r., przy zastosowaniu stopy procentowej składki na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w tym miesiącu, tj. 8,75%.

Taka zasada ustalania podstawy wymiaru składek obowiązuje w przypadku wszystkich ubezpieczonych, dla których podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne stanowi przychód w znaczeniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy więc m.in. zleceniobiorców, którym w zawartych umowach zlecenia z tytułu wykonywania tej umowy zagwarantowany został przychód określony kwotowo, w stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

PRZYKŁAD
Umowa zlecenia zawarta na okres od 1 listopada 2005 r. do 31 stycznia 2006 r. z osobą podlegającą z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym przewiduje, że przychód z tytułu jej wykonywania w kwocie 4500 zł zostanie wypłacony w ostatnim miesiącu trwania umowy. Za listopad i grudzień 2005 r. zleceniodawca ma więc obowiązek przekazać do ZUS za tę osobę imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA z zerową podstawą wymiaru składek i zerowymi kwotami składek. Natomiast w raporcie za styczeń 2006 r. powinien wykazać podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości 4500 zł, składki na ubezpieczenia społeczne naliczone od tej kwoty, podstawę wymiaru składki zdrowotnej – przychód w wysokości 4500 zł pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zleceniobiorcę oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne naliczoną w wysokości 8,75% tak ustalonej podstawy.

WAŻNE!
Składkę w wysokości 8,75% podstawy wymiaru nalicza się od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji pracownika w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r., niezależnie od tego, za jaki okres przysługuje ten przychód.

• art. 79 ust. 1, art. 81 ust. 1 i 6, art. 242 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1411
• art. 18 ust. 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – Dz.U. Nr 137, poz. 887; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1412
• § 3 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, wypłaconych zasiłków z ubezpieczeń chorobowego i wypadkowego, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz kolejności zaliczania wpłat składek na poszczególne fundusze – Dz.U. Nr 165, poz. 1197; ost.zm. Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1281

Joanna Kalinowska
specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA