REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wysokości naliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne, wypłacając pracownikom w styczniu 2006 r. wynagrodzenie za grudzień 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W naszym zakładzie wynagrodzenia wypłacane są do dziesiątego dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. W styczniu 2006 r. pracownicy otrzymają więc wynagrodzenie za grudzień 2005 r. Czy składka zdrowotna od przychodu, który należny jest za 2005 r., powinna zostać naliczona według stopy procentowej obowiązującej w 2005 r. czy 2006 r.?
RADA
Składkę na ubezpieczenie zdrowotne powinni Państwo naliczyć według stopy procentowej obowiązującej od 1 stycznia 2006 r., tj. 8,75%.

UZASADNIENIE
Do końca 2005 r. składkę na ubezpieczenie zdrowotne należało ustalać w wysokości 8,5% podstawy wymiaru. Natomiast w roku 2006 r. obowiązuje nowa stopa procentowa tej składki – 8,75%. Na stałe wysokość tej składki zmieni się od 1 stycznia 2007 r. – od tego roku będzie ona wynosić 9% podstawy wymiaru.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru składek i wysokości składek należnych za pracowników istotna jest data wypłacenia pracownikowi przychodu lub postawienia mu tego przychodu do dyspozycji. Składkę w wysokości 8,75% podstawy wymiaru należy naliczać od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji pracownika w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r., niezależnie od tego, za jaki okres przysługuje ten przychód.

PRZYKŁAD
W lutym 2006 r. pracownikom zostanie wypłacone wynagrodzenie roczne w wysokości 8,5% średniorocznego wynagrodzenia z poprzedniego roku. Mimo że wynagrodzenie należne jest z tytułu pracy w 2005 r., zostanie uwzględnione w podstawie wymiaru składek za luty 2006 r., przy zastosowaniu stopy procentowej składki na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w tym miesiącu, tj. 8,75%.

Taka zasada ustalania podstawy wymiaru składek obowiązuje w przypadku wszystkich ubezpieczonych, dla których podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne stanowi przychód w znaczeniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy więc m.in. zleceniobiorców, którym w zawartych umowach zlecenia z tytułu wykonywania tej umowy zagwarantowany został przychód określony kwotowo, w stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

PRZYKŁAD
Umowa zlecenia zawarta na okres od 1 listopada 2005 r. do 31 stycznia 2006 r. z osobą podlegającą z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym przewiduje, że przychód z tytułu jej wykonywania w kwocie 4500 zł zostanie wypłacony w ostatnim miesiącu trwania umowy. Za listopad i grudzień 2005 r. zleceniodawca ma więc obowiązek przekazać do ZUS za tę osobę imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA z zerową podstawą wymiaru składek i zerowymi kwotami składek. Natomiast w raporcie za styczeń 2006 r. powinien wykazać podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości 4500 zł, składki na ubezpieczenia społeczne naliczone od tej kwoty, podstawę wymiaru składki zdrowotnej – przychód w wysokości 4500 zł pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zleceniobiorcę oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne naliczoną w wysokości 8,75% tak ustalonej podstawy.

WAŻNE!
Składkę w wysokości 8,75% podstawy wymiaru nalicza się od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji pracownika w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r., niezależnie od tego, za jaki okres przysługuje ten przychód.

• art. 79 ust. 1, art. 81 ust. 1 i 6, art. 242 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1411
• art. 18 ust. 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – Dz.U. Nr 137, poz. 887; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1412
• § 3 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, wypłaconych zasiłków z ubezpieczeń chorobowego i wypadkowego, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz kolejności zaliczania wpłat składek na poszczególne fundusze – Dz.U. Nr 165, poz. 1197; ost.zm. Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1281

Joanna Kalinowska
specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA