REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wysokości naliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne, wypłacając pracownikom w styczniu 2006 r. wynagrodzenie za grudzień 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W naszym zakładzie wynagrodzenia wypłacane są do dziesiątego dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. W styczniu 2006 r. pracownicy otrzymają więc wynagrodzenie za grudzień 2005 r. Czy składka zdrowotna od przychodu, który należny jest za 2005 r., powinna zostać naliczona według stopy procentowej obowiązującej w 2005 r. czy 2006 r.?
RADA
Składkę na ubezpieczenie zdrowotne powinni Państwo naliczyć według stopy procentowej obowiązującej od 1 stycznia 2006 r., tj. 8,75%.

UZASADNIENIE
Do końca 2005 r. składkę na ubezpieczenie zdrowotne należało ustalać w wysokości 8,5% podstawy wymiaru. Natomiast w roku 2006 r. obowiązuje nowa stopa procentowa tej składki – 8,75%. Na stałe wysokość tej składki zmieni się od 1 stycznia 2007 r. – od tego roku będzie ona wynosić 9% podstawy wymiaru.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru składek i wysokości składek należnych za pracowników istotna jest data wypłacenia pracownikowi przychodu lub postawienia mu tego przychodu do dyspozycji. Składkę w wysokości 8,75% podstawy wymiaru należy naliczać od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji pracownika w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r., niezależnie od tego, za jaki okres przysługuje ten przychód.

PRZYKŁAD
W lutym 2006 r. pracownikom zostanie wypłacone wynagrodzenie roczne w wysokości 8,5% średniorocznego wynagrodzenia z poprzedniego roku. Mimo że wynagrodzenie należne jest z tytułu pracy w 2005 r., zostanie uwzględnione w podstawie wymiaru składek za luty 2006 r., przy zastosowaniu stopy procentowej składki na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w tym miesiącu, tj. 8,75%.

Taka zasada ustalania podstawy wymiaru składek obowiązuje w przypadku wszystkich ubezpieczonych, dla których podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne stanowi przychód w znaczeniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy więc m.in. zleceniobiorców, którym w zawartych umowach zlecenia z tytułu wykonywania tej umowy zagwarantowany został przychód określony kwotowo, w stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

PRZYKŁAD
Umowa zlecenia zawarta na okres od 1 listopada 2005 r. do 31 stycznia 2006 r. z osobą podlegającą z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym przewiduje, że przychód z tytułu jej wykonywania w kwocie 4500 zł zostanie wypłacony w ostatnim miesiącu trwania umowy. Za listopad i grudzień 2005 r. zleceniodawca ma więc obowiązek przekazać do ZUS za tę osobę imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA z zerową podstawą wymiaru składek i zerowymi kwotami składek. Natomiast w raporcie za styczeń 2006 r. powinien wykazać podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości 4500 zł, składki na ubezpieczenia społeczne naliczone od tej kwoty, podstawę wymiaru składki zdrowotnej – przychód w wysokości 4500 zł pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zleceniobiorcę oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne naliczoną w wysokości 8,75% tak ustalonej podstawy.

WAŻNE!
Składkę w wysokości 8,75% podstawy wymiaru nalicza się od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji pracownika w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r., niezależnie od tego, za jaki okres przysługuje ten przychód.

• art. 79 ust. 1, art. 81 ust. 1 i 6, art. 242 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1411
• art. 18 ust. 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – Dz.U. Nr 137, poz. 887; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1412
• § 3 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, wypłaconych zasiłków z ubezpieczeń chorobowego i wypadkowego, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz kolejności zaliczania wpłat składek na poszczególne fundusze – Dz.U. Nr 165, poz. 1197; ost.zm. Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1281

Joanna Kalinowska
specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA